Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:50

Safiera, door adrenaline gaat een kreupel (en onregelmatig) paard ook rad lopen, ze lopen dan als het ware door de pijn heen. Met de juiste dosis adrenaline voelen ze niet eens meer iets. Er zijn paarden die bijv. bij de DA steevast niks laten zien van hun pijn, gewoon omdat ze opgefokt raken van de vreemde omgeving en rare luchtjes van de kliniek. Ik zeg niet dat het bij jouw paard zo is, maar het is voor mij wel een reden om een paard op rust te laten staan tot ik duidelijk heb wat de oorzaak van de onregelmatigheid is. En afhankelijk van die reden besluit ik dan of het paard doorgewerkt moet worden of op rust blijft.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 19:57

JoAnn: bij echte veranderingen in het lopen is het bij mij wel rust, waarbij het binnen 2-3 dagen over of flink verbeterd moet zijn anders komt de DA.

Joolien: dat is inderdaad een gevaar, dat je je paard altijd zo ziet doen dus dat het 'normaal' is. Ik zie ook wel eens paarden lopen waarvan ik zeg kreupel. Als het kan zeg ik daar dan wat over.
Misschien is het dan bij ons eerder een tactfout... Trainer rijdt het er zo uit namelijk. Als onze trainer het paard zegt: 'doe je hoofd laag en maak je rug bol en til je achterbenen op' dan doet ponylief dat en loopt hij rad. Als mijn zusje het zegt, verstaat mijn paard haar pas 20 minuten later, als je snapt wat ik bedoel. En in die tussentijd 'kreupelt' hij op 4 benen, 'doet' hij maar wat, of gaat hij gewoon zijn eigen show er van maken. Te merken is dan dat hij rechtsom meer moeite heeft en dat hij stijf is van het op stal staan.

FriesWytske: Misschien zou het bij mijn paard ook nog een deel 'onder werk uitkom' gedrag zijn... zodra je echt aan het werk gaat is hij zo druk bezig dat hij ineens ook goed loopt.

pien_2010: bedankt voor de succeswens :P En ik geloof inderdaad dat wij een goede instructeur te pakken hebben. Al zijn we het wijken en de keertwendingen nog aan het aanleren. En met 'de goede galop' bezig :P

Urielle: snap ik, dat dat jouw aanpak is. Dit paardje verslechterd juist duidelijk van rust, in de zin van meer opgefokt met rijden en nog langer onregelmatig voordat hij weer goed is. Het lijkt bij ons juist ook alsof hij beter loopt als hij meer rust heeft.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:01

Ik heb wel het idee dat sommige mensen hun paard gewoon kreupel kijken ja...... Wat je zegt, geen enkel mens loopt puur zuiver en geen enkel paard zal dat ook doen.
Maar er zit natuurlijk wel een verschilletje tussen kreupel en niet geheel regelmatig/zuiver en ja sommige paarden met ernstigere blessures lopen 'gewoon' licht onregelmatig door. True.

Mijn rijpaard heeft een keer haar schouder geblesseerd in de spier en liep na herstel nog licht onregelmatig omdat ze die schouder minder bewegingsvrijheid over had. Er was training door goede ruiter nodig eer dat dat er weer uit was; was mijzelf niet gelukt. Met rust ook niet trouwens want ze ging natuurlijk niet uit haar zelf die spieren weer oprekken...

Polly
Moderator Algemeen

Re: Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:39

Ik vind soms weleens dat mensen heel snel 'kreupel' roepen en dan alle hulptroepen erbij halen in de hoop om voor een beetje advies zoveel mogelijk geld uit te kunnen geven. Ik heb nu bijna 15 jaar pony's en er ooit 1 zo kreupel gehad dat ie een jaar het land op is gegaan. Zonder rx, MRI of scan gewoon klinisch kreupel en begin maar eens met rust. Ja hier loopt ook weleens wat stijf maar dat doe ik zelf ook weleens.
Bij mijn oudje is 1X een osteo geweest na een ongeluk en daarna was het ook weer goed.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:45

Urielle schreef:
Mijn merrie liep op wedstrijd af en toe eens onregelmatig, ik dacht van spanning.
De dame bleek heel stoer door te lopen met een zeer pijnlijke zoolkneuzing, opgelopen door de steenslag van het parkeerterrein.
Mijn ruin met een dubbele peesblessure heeft nooit ook maar een pas kreupel gelopen.
Als een paard onregelmatig loopt, dan is er iets. Van de natuur uit, een kreupel paard is een uitgelezen prooidier dus als het dier kan vermijden onregelmatigheid te tonen dan zal het paard dat doen. Mijn visie erop dus.

100% mee eens.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:47

Ik maak persoonlijk een onderscheid tussen kreupel zijn en tactfouten maken. In beide gevallen loopt het paard niet zuiver, niet regelmatig. Echter een kreupel paard loopt elke pas hetzelfde. Maakt bijvoorbeeld elke pas met één been korter, hinkt elke pas op hetzelfde been of belast telkens één zijde minder dan de ander. Daarmee rijd ik niet door want mijn ervaring is dat er dan meestal iets mis is.

Er zijn echter ook paarden die om een andere reden dan pijn niet zuiver gaan. Die zijn weliswaar niet regelmatig, maar maken dan eens met het ene been een kortere pas, dan eens met het andere been, of slingeren van links naar rechts, of gaan een heel stuk zuiver en dan weer één of enkele passen niet. Als een paard dat doet en het paard nog wel goed bewerkbaar is, wil lopen en zich laat rijden, is het meestal uitstekend rijtechnisch op te lossen. Dan is het paard vaak scheef, mist balans of het houd zich ergens in het lijf vast.

Voor mij is een onregelmatig paard dus niet per definitie kreupel en is het echt per geval verschillend wat ik ervan vind en hoe ik ermee omga. Ik denk dat op HAW mensen heel snel maar roepen 'naar de DA' omdat ze te weinig beeldmateriaal hebben om een degelijke beoordeling te geven en omdat een bepaalde groep bokkers waarschijnlijk ook gewoon denkt dat ieder tactfoutje ontstaat uit pijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:01

taktfouten daargelaten ja.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:53

Ts wat jij mij als feedback gaf (niet aanvallend bedoeld ken de combi niet) maar klinkt meer als een rijtechnisch probleem. Ik kan me niet voorstellen dat een gezond paard, dat correct gereden is "kreupel/stijf" is, ik snap wat je bedoeld (heb het wel eens bij andere gezien) maar dat vond ij geen fijn gereden paarden, misschien ben jij de uitzondering dat kan natuurlijk ;).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 07:03

Ashley: klopt helemaal wat je zegt. En om de hand in eigen boezem te steken, ik denk ook niet dat ons paardje correct gereden wordt/is. We hebben niet voor niks goed les (sinds afgelopen voorjaar). Pony is al verbetert van 'rennen vliegen bokken rodeo' naar (meestal) braaf te rijden. Eerst de gehoorzaamheid, nu kunnen we werken aan 'het echte stukje'. Daarvoor was het rem, gas en stuur er op zetten en rondhobbelen. Niks mis mee, tot hij door winteromstandigheden veel stil stond en ging ontploffen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:13

Ik weet niet of het boktgerelateerd is. Laatste keren paarden kijken voor aankoop ben ik me ook rotgeschrokken. Mán wat lopen er veel paarden niet rad! Reden? Soms zie je al met zadelen een gevoeligheid op de rug, soms zijn ze gewoon echt beroerd gereden, en meestal kijk ik er eerlijk gezegd niet eens naar waarom het paard niet goed loopt omdat ik daar niet voor kom. En dan heb ik het echt over méér dan af en toe een tactfoutje.
Is ons paardenbestand aan het verzwakken, of is de gemiddelde rijkunst zo aan het afnemen? Zeg het maar...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:18

Een 18 jarige mag de eerste tien minuten wat stijf lopen.
Een jong paard niet.
En dan zie je jonge paarden, die duidelijk al even los gereden zijn en dan vierkant de bocht door gaan en duidelijk niet rad lopen. Daar mag je niet op door rijden.
2 weken het land op is prima, maar is het dan nog hetzelfde dan is verder onderzoek wel noodzakelijk.

Maar wat ik het trieste vind bij deze verhalen, een eigenaar die het niet inziet.
Daar het gevoel en kunde voor mist, foto's en filmpjes verwijderd want kwaad is door de berichten en dus eigenwijs door rijd.
Arm dier. ;(

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:20

Sonja schreef:
Ik weet niet of het boktgerelateerd is. Laatste keren paarden kijken voor aankoop ben ik me ook rotgeschrokken. Mán wat lopen er veel paarden niet rad! Reden? Soms zie je al met zadelen een gevoeligheid op de rug, soms zijn ze gewoon echt beroerd gereden, en meestal kijk ik er eerlijk gezegd niet eens naar waarom het paard niet goed loopt omdat ik daar niet voor kom. En dan heb ik het echt over méér dan af en toe een tactfoutje.
Is ons paardenbestand aan het verzwakken, of is de gemiddelde rijkunst zo aan het afnemen? Zeg het maar...

Helemaal waar.
Een paar jaar geleden ben ik ook op zoek geweest naar een paard.
Paarden duidelijk niet rad maar een eigenaar die beweerd van wel.
Paard duidelijk zo scheef als een hoepel, een eigenaar die met voorrijden nog aangeeft dat het paard zo lekker loopt.
Ongelooflijk.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:22

Ik vrees dat de gemiddelde rijkunst ernstig aan het verzwakken is.

Wat ik vaak tegenkom is dat veel mensen echt geen flauw benul hebben van de basistraining van een paard, hele belangrijke stukken worden overgeslagen en dat levert na enige tijd problemen op.
Eenmaal bij de problemen aangekomen gaat men over op 26 verschillende systemen en boeren ze nog verder achteruit.

Maar goed onkunde is iets waar je altijd tegenaan zal blijven lopen, de vraag is hoe dit op te lossen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:29

Ik vind het wel verbazend hoe de onkunde altijd bij "de ander" gelegd wordt.

hoi1356

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:31

als mijn pony kreupel is of onregelmatig loopt, ga ik gewoon elke dag ongeveer 10 min lopen en voorderest lekker op land, na zo'n anderhalf week ga ik stukjes draven en kijken of ze weer beter gaat lopen en meestal in het na max. 2 week gedaan met de kreupelheid haha :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:33

Gini, de kunde holt achteruit.
Vroeger, ja sorry was het in deze beter. Reed niet iedereen paard die een tientje in de maand over had.
De lessen waren streng, maar kundig. Ruiters namen ook nog wat aan van de mensen met de kunde, nu niet meer ze weten het zelf veel beter.
Nu kan elke mafkees de orun halen en die ziet niet eens dat een paard niet goed loopt.
Pas verbaasde ik me ook over een topic waar iemand na jaren leerde recht te richten dat had ze nog nooit geleerd.
Dan weet je gewoon dat het niveau gedaald is en triest.

daarnaast ben ik niet te beroerd als mijn paard niet rad loopt, langer dan een paar weken er een echte deskundige bij te halen.
Ja dat kost me 80 euro of zo, maar dat hoort bij paarden houden.
Maar de meeste willen dat niet uitgeven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:40

Hmm... Sorry, maar ik vind dat een paard ook in een verkeerde houding niet kreupel, of onregelmatig mag lopen. Wanneer een paard dit doet, dan zit er iets niet goed.
Een tactfout hier en daar is wat anders, dat kan elk paard overkomen, maar tactfouten zijn een paar passen en niet 20 minuten lang.

TS ik heb het idee dat jij dit topic geopend hebt omdat jouw paard niet rad loopt en je het hiermee probeert goed te praten, maar als ik jou was zou ik hem toch laten nakijken, zeker als dit al langer aanhoudt.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:42

Gini schreef:
Ik vind het wel verbazend hoe de onkunde altijd bij "de ander" gelegd wordt.

En waar haal je dat vandaan dan?

Iedereen begint als leek, niemand kan rijden als hij geboren word.

Waar ik me over verbaas is dat men na het lezen van 3 boeken denkt te weten waar hij het over heeft.
Paardrijden is moeilijk en je raakt nooit uitgeleerd maar vind het erg jammer dat er in de basis zoveel overgeslagen word.
Laat beginnende ruiters leren en fouten maken, maar maak ze wel bewust van deze fouten en laat ze vooral rijden op goed geschoolde paarden.
Als ze dan besluiten zelf een paard aan te schaffen zouden ze er verstandig aan doen een ervaren paard te kopen en niet een groene.
Maar vaak overschatten mensen hun eigen kunnen en lopen dus vast om vervolgens te gaan zoeken in allerlei verschillende stromingen en daarmee het proces verslechteren omdat ze dus nergens een gedegen basis opbouwen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:43

Hoe doen jullie het dan met een paard dat je onder het zadel recht wil richten en die door onbalans/scheefheid niet helemaal zuiver loopt. Hier zal je toch doorheen moeten trainen. Mede met ondersteuning aan dubbele longe/ lange lijnen.

Paard wat echt iets mankeert laat ik eerst door de kraker bekijken voordat ik naar de dierenarts ga. Het is me nu al te vaak gebeurd dat ik foto's heb laten maken enz terwijl paard iets vast zat in rug of schouders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:02

Sonja schreef:

Sonja dat is vind ik een interessante vraag. Wellicht dat het én/én is. Voorbeeld zelf onder begeleiding KWPN-er mogen rijden. Paard was tot ZZ licht aangereden. Ik schrok heel erg van de stijfheid van het paard, stevige onderhals erop, vaste rug, geen werklust (natuurlijk), liep of sterren te kijken of achter de teugel. Na zes weken onder begeleiding iedere keer was het paard al zo veranderd, onderhals begon te verdwijnen, bespiering hals werd fijner en kleine stukjes doorzitten kon want rug werd losser. Paard ging meer en meer correct aan de teugel. Ontzettend veel geleerd van die kans. Goed en fijn paard, fout gereden dus.
Door dat paard heb ik me wel gerealiseerd wat een bof kont ik ben. Zelf jonge merens vanuit de kudde heb ik aangereden (Heb er twee, een van 18 een van 10 jaar). Ze zijn zo fantastisch om te rijden op de pinken en onze gasten hier in Frankrijk vinden het heerlijk om zoals ze zelf zeggen eens op echte fijne soepele paarden te rijden die al op zit en lichte hulpen alles doen wat je wilt.
Uren kan ik op de jongste (=mijn paardje) doorzitten want rug is zo fijn en soepel en appuyementen doet ze met de hoeven in haar neus.
Dus ik denk dat het vooral de manier van rijden is waardoor paarden paarden vastzitten en daarbij ook het ras wat meespeelt. KWPN-ers zijn zo'n mooie paarden maar staan wel ver van de oer paarden af. Die van ons zijn compact, klein(1.47), beren sterk en ze kunnen dan niet zo mooi dressuurmatig zich presenteren vergeleken met KWPN-ers maar zelden hebben ze wat. Ze zijn gewoon oersterk, kletteren door stenige rivieren, dalen op hun kont van hellingen die steil zijn en zijn altijd werklustig en goed voorwaarts. MAAR zoals een Duitse klassieke instructeur mij ooit vertelde, ze pikken veel minder van de ruiter dan de modern gefokte paarden en leren daardoor hun ruiters gewoon correct rijden. Je moet die oudste van mij echt niet in de krul trekken, dat pikt hij vijf minuten om mij de tijd te geven de ruiter aanwijzingen te geven zodat hij braaf aan de teugel kan gaan zoals het hoort, maar rijdt meer over te zeggen. Worden ze vriendelijk correct gereden dan kun je uren met ze rijden zonder enige wanklank waar je maar wilt.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag, ik denk dat ons paardenbestand wat aan het verzwakken is en daarnaast dat de ruiters rijtechnisch vaak van toeten weten en maar een dotje doen. De echte gedegen onderlegde correct dressuur is maar voor weinige nog weggelegd want de instructeurs zijn veelal modern opgeleid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:33

Ik vind een taktfout ook weer anders dan onregelmatig lopen.

Een taktfout zie ik meer als bijv. een jong paard die even niet sterk genoeg is voor de middendraf en er dan een maf pasje tussendoor doet omdat hij het niet kan bolwerken. Helemaal niet erg, komt vanzelf goed als ze sterker worden. Of een verreden paard wat telgangt ipv stapt, ook nog prima rijkunstig op te lossen. Of een stijf of slap paard wat even een beentje buiten de massa omslingert om zijn lichaam te sparen, ook weer rijkunstig op te lossen. Voor dat soort dingen ga je niet naar de DA, laat staan de verdere reutemeteut.

Onregelmatig lopen vind ik dan weer anders. Dan denk ik aan een paard wat niet kreupel loopt, maar ook niet helemaal oke. Vaak zie je niet eens welk been het probleem zou moeten zijn, soms omdat het wisselt, soms omdat het vanuit de rug komt, soms omdat je er de vinger niet op kan leggen wat er verkeerd is 'maar dit paard loopt niet goed'. Daar kunnen medische dingen achter zitten (peesblessures, rugproblemen, hoefproblemen,.. noem maar op maar het paard is keihard voor zichzelf en probeert zo goed en zo kwaad als het gaat door te lopen waar hij als hij toe zou geven aan de pijn echt kreupel zou zijn) Soms is het een ander probleem, stijfheid, of teugelkreupelheid, mentale spanning, of een zadel wat er niet lekker op ligt, een ruiter die het paard stoort in de bewegingen, zelfs tandproblemen en dergelijke kunnen invloed hebben. Maar aangezien het wel een signaal is dat er iets niet in orde is en de kans bestaat dat het medisch is, komt er bij mij dus een DA bij voor ik een paard 'erdoor ga rijden'. Is er niks aan de hand, zoveel te beter, maar ik vind het geen fijn idee om een paard er door te duwen wat misschien erge pijn heeft maar gewoon stoer doet. Ik doe niet aan het hele consort van osteopaat en fysio en masseur en alternatief genezer om maar te blijven zoeken, maar de DA komt wel eerst. Een zadel kan ik gelukkig zelf wel wat inschatten of het zo slecht kan liggen dat het daar vandaan komt. Maar daar is voordien dan wel de zadelmaker bij geweest normaal gesproken.

En dan nog de echte kreupelheid, onmiskenbaar imo. Dat dier wordt bij mij absoluut niet gewerkt. Dat paard heeft pijn. Punt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:55

little_king schreef:
Gini, de kunde holt achteruit.
Vroeger, ja sorry was het in deze beter. Reed niet iedereen paard die een tientje in de maand over had.
De lessen waren streng, maar kundig. Ruiters namen ook nog wat aan van de mensen met de kunde, nu niet meer ze weten het zelf veel beter.
Nu kan elke mafkees de orun halen en die ziet niet eens dat een paard niet goed loopt.
Pas verbaasde ik me ook over een topic waar iemand na jaren leerde recht te richten dat had ze nog nooit geleerd.
Dan weet je gewoon dat het niveau gedaald is en triest.

daarnaast ben ik niet te beroerd als mijn paard niet rad loopt, langer dan een paar weken er een echte deskundige bij te halen.
Ja dat kost me 80 euro of zo, maar dat hoort bij paarden houden.
Maar de meeste willen dat niet uitgeven.

Wat is vroeger voor jou,want ik vond het vroeger echt niet beter.
Paarden op de manege in stands,soms al gezadeld. Vanaf de manege een eigen paard......nee,imo niet beter dan nu.
Nu wel veel instructeurs en daarbij ook heel veel die veel kennis missen maar wel een papiertje bezitten. Maar goed,ook veel instructeurs die "hun strepen" hebben verdient,maar ook beperkt zijn in het niveau van lesgeven......
Er valt zoveel te leren, zelf ben ik er ook nog lang niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:57

Oh en nog maar te zwijgen over alle d.a en andere genezers,die allemaal een andere visie en mening hebben.
Het is ook niet makkelijk om de juiste persoon te vinden voor de problemen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:57

MarjanB schreef:
Hoe doen jullie het dan met een paard dat je onder het zadel recht wil richten en die door onbalans/scheefheid niet helemaal zuiver loopt. Hier zal je toch doorheen moeten trainen. Mede met ondersteuning aan dubbele longe/ lange lijnen.

Paard wat echt iets mankeert laat ik eerst door de kraker bekijken voordat ik naar de dierenarts ga. Het is me nu al te vaak gebeurd dat ik foto's heb laten maken enz terwijl paard iets vast zat in rug of schouders.

Klopt, soms moet je erop gaan zitten of in ieder geval ermee aan het werk gaan om iets op te lossen.
Maar dan ben ik denk ik best een zeikerd, want dan wil ik toch echt eerst zeker weten dat er niets medisch mis is met het dier. Ik heb teveel mensen een paard de vernieling in zien rijden omdat er te laat een medische diagnose gesteld is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:03

Dat snap ik maar als medisch is uitgesloten dan vind ik het geen probleem om rustig en vooral onder goede begeleiding weer aan het werk te gaan. Een paard een jaar de wei opgooien helpt ook niks als een paard enorm scheef is, dat los je met gepaste arbeid op.