Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
speurneusc schreef:veel reacties zijn er die zeggen moet hem eerst een paar keer aansporen voordat ie gaat lopen of versneld maar sporen vind ik ik niet nodig is zielig..
wat is nu rotter voor je paard, elke x dat jij wil dat ie gaat lopen/harder gaat een paar x een schopje krijgen of een tikje met de zweep, of een spoortje dragen en na een x zonder spoor drijven en bij geen reactie je spoortje een x gebruiken??
lijkt mij dat een x zonder en een x met spoor drijven heel wat minder is als elke x een paar x drijven en dan nog een tikje met je zweep geven voor zelfde resultaat, plus dat je paard hier echt niet van gaat denken, zal de volgende x beter opletten.. of te wel het heeft geen enkele meerwaarde om geen spoortje te gebruiken
Ashley5760 schreef:Ik snap dat echt niet, het is alom bekend (lees de laatste versie van de "dressuur" eens het interview met anky) waar dit weer word benadrukt. Je geeft een hulp en paard voert dat uit tot jij zegt dat wat anders mag, basis van de africhting.
tamary schreef:Elke pas been geven zal meer gaan over wakend ipv drijvend been.
xSlvna schreef:Ik geef alleen bij de overgang naar galop flink been (gevoelig, moeilijk, veel ondersteuning nodig, een goede por is uit 'irritatie' een hobbel en daaruit klikt ze om naar een fijne galop, die hulp wordt steeds kleiner, de galop is gewoon nog moeilijk), voor de rest probeer ik géén been te geven, enkel heel af en toe bij aandraven, maar dat ligt er net aan hoe wakker ze is.
Edward Gal spoort/drijft ook niet constant, je gaat mee met je lichaam in de passen, daarmee bewegen je benen richting en van het paard (nog altijd hoort je kuit niet aan het paard te komen). Constant sporen/drijven?![]()
Ik spoor overigens wel af en toe wat meer aan bij de galop (als ik toevallig met spoor rijd), om te leren sprong te maken en in 3 takt te galopperen, omdat dit vreselijk lastig is voor mijn draver die in 4 takt (wilt galopperen) galoppeert, met een spoortje komt het dan veel duidelijker door.
goed dat je ermee bezig ben, (valt ni mee he?) een klantje van mij had t zelfde die vond t een hele klus, is trouwens wel heel wat verbeterd uiteindelijk hoor! 

c_alsemgeest schreef:heel apart, minder schwung
Die van mij heeft het heel anders geleerd, dus is niet te vergelijken... maar die pikt het echt niet van me als ik elke stap ga drijven, dan ga ik snel bodemonderzoek doen ben ik bang
Die van mij krijgt sowieso pas een "veertje" als hij geheel op zichzelf loopt en de drive heeft om door te lopen, alleen dan krijgt hij dat stukje extra.