Paard elke pas aansporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een paard moet elke pas aangespoort worden

Ja, want..
3 (0%)
Nee, want...
353 (92%)
Ligt aan het paard, want...
24 (6%)

Totaal aantal stemmen: 380

antje_vip

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:46

Ik heb ook ooit les gehad van een gediplomeerd (maar dat zegt ook niet veel) persoon die dit ook vertelde. Elke pas aandrijven. Ik zie het sommige mensen ook nog steeds doen. Ik vind het niets om zo te moeten rijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:50

Ik snap dat echt niet, het is alom bekend (lees de laatste versie van de "dressuur" eens het interview met anky) waar dit weer word benadrukt. Je geeft een hulp en paard voert dat uit tot jij zegt dat wat anders mag, basis van de africhting.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:51

Fijn om te lezen dat bijna iedereen het met mij eens is. :)
Jammer dat dit toch nog aan veel ruiters geleerd wordt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:53

Ja dat komt dan weer door de waardeloze instructeursopleidingen hier in NL.
En dat sommige mensen elke pas lijken te drijven, die heb je helaas ook veel.
Die mensen zouden geen sporen moeten dragen , elke pas prikprikprik puur omdat ze geen stabiele beenligging hebben ...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 09:56

Mee eens CM_ , je ziet dat sommige paarden er zelfs eeltplekken van krijgen... En dat zijn dan soms zelfs nog Z+ ruiters...

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:58

Nee alleen aansporen indien nodig en dan een goede reactie verwachten van je paard. Loopt je paard prima door dan je benen lang en stil. En dus niet onnodig blijven porren.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:04

Zeker niet elke pas aansporen. Als dat nodig is mist je paard impuls, is hij niet voldoende aan het been, en allicht niet los in het lijf. Mijn merrie (inmiddels alleen nog in gebruik voor buitenritjes) was in de training altijd graag flegmatiek, vooral als ze iets moeilijk vond. Maar met wat extra moeite en goede instructie is ook bij zulke paarden de voorwaartse drang echt wel te vinden, ook al gaat het niet vanzelf. Alle instructrices die ik heb gehad waren daar gelukkig ook erg op gespitst en met de juiste training liep mijn merrie als de brandweer. Een stuk fijner rijden voor ruiter en paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:04

In principe alleen been als ik wil dat ik iets verander, maar... ik ben momenteel bezig met meer sluiten in de galop. Dus om ritme te houden ondersteun ik meer dan gewoonlijk met mijn binnenbeen (en natuurlijk met mijn zit). Dus standaard zeg ik niet elke pas drijven, maar bij iets nieuws (zoals meer sluiten, meer op achterbeen zetten, richting verzameling) in het begin wel wat meer ondersteuning. Natuurlijk is het wel mijn bedoeling om dat weer af te bouwen.

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:07

Als je elke pas aandrijft reageert het paard op een gegeven moment niet meer, je kan beter 3x aandrijven en reageert het paard niet een tik geven.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:14

Nee tuurlijk niet. Al zie ik regelmatig mensen rijden die dat wel doen. Vind ik erg jammer, vooral omdat de zit van de ruiter er ook niet beter op word. Bovendien zou mijn paard als ik dat zou doen niet eens meer reageren op been.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:35

Absoluut niet! Een paard heeft het als het goed is helemaal niet nodig iedere pas aangespoord te worden, het is juist de kunst je paard voorwaarts te krijgen met zo weinig mogelijk hulpen. Dit is ook een van de redenen waarom ik het altijd onzin vond dat je vanaf de M1, verplicht sporen moest dragen. Als je paard al goed op de hulpen is, waarom dan een hulpstuk gebruiken? Hier zullen de meningen over verdeeld zijn. Groot deel zal misschien ook zeggen dat sporen een verfijning van de hulpen zijn, mijn punt daarop is, dat sporen vaak niet voor verfijning van de hulpen worden gebruikt.
Maar nu, to the point. Wanneer een ruiter constant aanspoort, kan dit twee redenen hebben imo. Óf de ruiter is daadwerkelijk bij iedere pas aan het aansporen, of de ruiter heeft gewoon weinig balans/kan benen niet stil houden. Dit laatste wordt vaak veroorzaakt doordat de knieën vast tegen het zadel liggen, waardoor je gaat wiebelen met je onderbenen. Wanneer je je onderbenen aansluit, en dus je knieën wat losser hebt zal dit al minder zijn. Ik vind het heel erg belangrijk je paard niet in de weg te zitten, en ik denk dat je dit wel bereikt wanneer je je paard zo veel aanspoort én dus bot op het been maakt. Al met al, ik denk dus niet dat je je paard bij iedere pas moet aansporen :D.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:40

Ik ben blij om te lezen dat ook in de dressuur het continu drijven niet meer gewenst is. Als westernruiter heb ik altijd al een paard zo weinig mogelijk aangedreven (toen ik vroeger dressuur red wel want ja dat leerde je nu eenmaal zo). Het paard waar ik nu dressuur mee rijd drijf ik ook zo weinig mogelijk, stap is stap, draf is draf, en galop is galop tot ik anders beslis. Alleen als ik voel dat ze terugvallen drijf ik wat aan maar verder houd ik mijn benen zoveel mogelijk stil.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:49

Een paard elke pas aansporen is je paard eigenlijk leren je hulpen anders te begrijpen.. Als je dit zou doen zou je paard ervan leren dat hij moet blijven lopen tot hij geen been meer voelt... Hij gaat dus incasseren, op het moment dat je hoger niveau rijd maak je het jezelf dan ook onnodig moeilijk, je moet been blijven geven om je paard te laten lopen, plus been om te activeren, plus been voor de oefeningen.. Dit alles bij elkaar opgeteld resulteert in onnodig veel hulp, veel onduidelijkheid, je paard in de weg zitten en onnodig veel beweging hard werken voor jezelf.

T gaat idd om de gehoorzaamheid, je leert je paard op de 1ste hulp te reageren. Geen reactie is altijd direct een consequentie namelijk een grotere hulp. Wel reactie is altijd belonen, geen been meer geven en je paard dus niet onnodig lastig vallen is ook een vorm van beloning een paard zoekt tenslotte naar de weg van de minste weerstand.. Zo kun je op een gegeven moment tijdens de draf waar je geen constante hulp bij geeft er voor kiezen om. Af en toe met je been een hulp te geven om de achterhand "nog meer" te activeren.

Samengevat.. Elke pas been geven daardoor maak je een paard "lui" voor je hulpen en leer het paard het tegen overgestelde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:19

Paard moet zelf gewoon lopen... anders ben ik doodop na een uur les :+
Puur uit egoïsme kies ik voor nee :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:29

veel reacties zijn er die zeggen moet hem eerst een paar keer aansporen voordat ie gaat lopen of versneld maar sporen vind ik ik niet nodig is zielig..

wat is nu rotter voor je paard, elke x dat jij wil dat ie gaat lopen/harder gaat een paar x een schopje krijgen of een tikje met de zweep, of een spoortje dragen en na een x zonder spoor drijven en bij geen reactie je spoortje een x gebruiken??

lijkt mij dat een x zonder en een x met spoor drijven heel wat minder is als elke x een paar x drijven en dan nog een tikje met je zweep geven voor zelfde resultaat, plus dat je paard hier echt niet van gaat denken, zal de volgende x beter opletten.. of te wel het heeft geen enkele meerwaarde om geen spoortje te gebruiken

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:41

speurneusc schreef:
veel reacties zijn er die zeggen moet hem eerst een paar keer aansporen voordat ie gaat lopen of versneld maar sporen vind ik ik niet nodig is zielig..

wat is nu rotter voor je paard, elke x dat jij wil dat ie gaat lopen/harder gaat een paar x een schopje krijgen of een tikje met de zweep, of een spoortje dragen en na een x zonder spoor drijven en bij geen reactie je spoortje een x gebruiken??

lijkt mij dat een x zonder en een x met spoor drijven heel wat minder is als elke x een paar x drijven en dan nog een tikje met je zweep geven voor zelfde resultaat, plus dat je paard hier echt niet van gaat denken, zal de volgende x beter opletten.. of te wel het heeft geen enkele meerwaarde om geen spoortje te gebruiken

Klopt een paard kan idd niet denken, maar wel "linken" en onthouden., dus een consequentie op je eerste hulp en daarin consequent blijven zal een paard wel onthouden, zeker doordat als je consequent bent een paard eerder gehoorzaam word/is/blijft., kun je eerder belonen., en ook dat onthoud een paard., en belonen werkt mega positief., een spoor correct gebruiken is net zo "zielig " als een zweepje,. Ik ken er genoeg, heb er genoeg gereden die op een tikje van de zweep te gevoelig reageren, spanning krijgen of zelfs "pissig" worden en een bok als antwoord geven., dat zijn dan de sensibelere en gevoeligere paarden (in mijn ervaring meer merrie's) heeft bij sommige lang geduurd voor ik een zweep positief kon inzetten als hulp middel, om bijvoorbeeld t achterbeen meer te activeren., dit moet namelijk vanuit ontspanning gebeuren en niet van spanning op een zweep.,

In principe zijn alle hulp middelen niet bedoelt om een paard te pesten , pijn te doen, of is het zielig ., Mits correct gebruik., en helaas schort het daar vaak aan!!

Zo heb ik sporen met dubbeltjes erin., (kleine botte wieltjes zonder tandjes erop) hier rijd ik bijna elk paard mee omdat de meeste hier een minder negatief op reageren., ze rollen tenslotte weg als je aanspoort., dus eigelijk nog vriendelijker dan een stukje recht spoor "inprikken" maar zo denken ook veel mensen dat wieltjes automatisch ook zielig zijn en onvriendelijk..

Behoorlijk "schoppen met je hele been op de ribben zonder spoortje is net zo onvriendelijk als met.., maar goed.,

Belangrijkste is dat je weet hoe je hulpmiddelen moet gebruiken en hoe ze werken voor je ze gebruikt! Daar gaat nog het meeste fout ..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:54

Ik geef alleen bij de overgang naar galop flink been (gevoelig, moeilijk, veel ondersteuning nodig, een goede por is uit 'irritatie' een hobbel en daaruit klikt ze om naar een fijne galop, die hulp wordt steeds kleiner, de galop is gewoon nog moeilijk), voor de rest probeer ik géén been te geven, enkel heel af en toe bij aandraven, maar dat ligt er net aan hoe wakker ze is.
Edward Gal spoort/drijft ook niet constant, je gaat mee met je lichaam in de passen, daarmee bewegen je benen richting en van het paard (nog altijd hoort je kuit niet aan het paard te komen). Constant sporen/drijven? :n

Ik spoor overigens wel af en toe wat meer aan bij de galop (als ik toevallig met spoor rijd), om te leren sprong te maken en in 3 takt te galopperen, omdat dit vreselijk lastig is voor mijn draver die in 4 takt (wilt galopperen) galoppeert, met een spoortje komt het dan veel duidelijker door.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:54

Paard dat correct aan de hulpen staat gaat bij elke pas aansporen binnen 1 rondje bak in uitgestrekte galop, want harder (wat de ruiter aangeeft) kan dan niet meer. Buiten wel, dan is er ruimte om rechtuit snelheid te maken.

Elke pas been geven zal meer gaan over wakend ipv drijvend been.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:55

Ashley5760 schreef:
Ik snap dat echt niet, het is alom bekend (lees de laatste versie van de "dressuur" eens het interview met anky) waar dit weer word benadrukt. Je geeft een hulp en paard voert dat uit tot jij zegt dat wat anders mag, basis van de africhting.

Dit is ook gewoon perfect omschreven zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:56

tamary schreef:
Elke pas been geven zal meer gaan over wakend ipv drijvend been.

Hier vergis je je in, ik zie heel veel geleerd krijgen bij echt ie-de-re pas aan te sporen , niet eens kuitdruk, nee sporen! Omdat het paard anders minder swung heeft of gewoon niet door loopt, volgens mij zou ik iedere keer door moe van het paard stappen, wat een moeite.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:59

xSlvna schreef:
Ik geef alleen bij de overgang naar galop flink been (gevoelig, moeilijk, veel ondersteuning nodig, een goede por is uit 'irritatie' een hobbel en daaruit klikt ze om naar een fijne galop, die hulp wordt steeds kleiner, de galop is gewoon nog moeilijk), voor de rest probeer ik géén been te geven, enkel heel af en toe bij aandraven, maar dat ligt er net aan hoe wakker ze is.
Edward Gal spoort/drijft ook niet constant, je gaat mee met je lichaam in de passen, daarmee bewegen je benen richting en van het paard (nog altijd hoort je kuit niet aan het paard te komen). Constant sporen/drijven? :n

Ik spoor overigens wel af en toe wat meer aan bij de galop (als ik toevallig met spoor rijd), om te leren sprong te maken en in 3 takt te galopperen, omdat dit vreselijk lastig is voor mijn draver die in 4 takt (wilt galopperen) galoppeert, met een spoortje komt het dan veel duidelijker door.

Oeh een draver, dan heb je idd lekker werk in je galop, ;-) goed dat je ermee bezig ben, (valt ni mee he?) een klantje van mij had t zelfde die vond t een hele klus, is trouwens wel heel wat verbeterd uiteindelijk hoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:01

heel apart, minder schwung :+

Die van mij heeft het heel anders geleerd, dus is niet te vergelijken... maar die pikt het echt niet van me als ik elke stap ga drijven, dan ga ik snel bodemonderzoek doen ben ik bang :')
Die van mij krijgt sowieso pas een "veertje" als hij geheel op zichzelf loopt en de drive heeft om door te lopen, alleen dan krijgt hij dat stukje extra.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:04

Ja die 'schwung' vind ik niet gek, paard hupt iedere keer weg voor de spoor.

Odieta, sporen zijn ondertussen niet meer nodig trouwens, heb die héél kort gebruikt (en ook overdreven), nu snapt hettie dat ze moet springen in plaats van alle 4 de benen willekeurig neer te pleuren en op te tillen en het lichaam maar vooruit te stuwen/trekken. Vond het vreselijk grof van mezelf, maar ik leer het haar liever kort maar (enorm) grof aan en ze snapt het, dan dat ik haar laat sukkelen met iets dat ze niet snapt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:09

weghuppen is geen schwung helaas... anders zou het erg makkelijk worden :D
Dat stukje elastiek krijg je niet als ze wegdrukken

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:10

c_alsemgeest schreef:
heel apart, minder schwung :+

Die van mij heeft het heel anders geleerd, dus is niet te vergelijken... maar die pikt het echt niet van me als ik elke stap ga drijven, dan ga ik snel bodemonderzoek doen ben ik bang :')
Die van mij krijgt sowieso pas een "veertje" als hij geheel op zichzelf loopt en de drive heeft om door te lopen, alleen dan krijgt hij dat stukje extra.

ja die van de minder "swung" vond ik ook al apart..
Zat ook te bedenken als ik bij mijn paarden elke pas aanspoor , dan zou mijn ruin heeeeeel snel de bak door zijn, (vind ie niet zo leuk )

als je benen loshangen en meebewegen in het ritme vind ik trouwens een ander verhaal, maar dat is dan ook geen aansporen.,
Had ik bij mijn vorige merrie, echt onmogelijk om je benen echt helemaal stil te houden, tenzij ik ze allebei stevig aandrukte aan t paard.. Maar die merrie nou daar moest je echt van "afblijven" die moest je echt de vrijheid geven om zelf te lopen, alles wat je ook maar enigzins te veel deed, kreeg je meteen terug op je brood.. iets te veel been, resulteerde direct in t tegen overgestelde antwoord. Tja dat was echt een dametje, moest op mn tellen passen .. Maar Daar heb ik wel heel erg consequent van leren rijden, naast t lessen bij Ton de Kok en Alex v Silfhout, die zijn sowieso beide van gehoorzaamheid, consequent, en vooral geen onnodige hulpen.
Veel van geleerd, en uiteindelijk, kon ik echt op niveau trainen met echt een minimum aan hulpen, en reed ik appuyementen voor een 8, op mn pinken en een banketstaaf beentje wat een beetje tegen dr aan bungelde door dr extreme "draf Ritme"..