inrijden paard en daarna jaar laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: inrijden paard en daarna jaar laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:43

Ik doe het ook, het voorjaar als ze 3 jaar worden inrijden, dan de wei op (groep met 2-3 jarige), en tegen de wintermaanden komen ze weer op stal.

Je hoeft hem ook geen jaar weg te zetten, je kan hem toch ook bijvoorbeeld een zomerseizoen op de wei zetten?

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:00

ik vind het HEEL erg raar. net alsof mensen hun paarden niet meer vertrouwen.
vreemd hoor

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:53

Tivioxoxo schreef:
vreemd hoor

Hoe bedoel je dat?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 02:23

Een jaar helemaal niks doen lijkt me niet handig. Je kunt bijvoorbeeld ook het opstappen vanaf een krukje oefenen, kort stukje naar de wei rijden, veel buiten wandelen etc.
Meer dus de vorige stap van de training herhalen.
Daarnaast kun je ze best 2 weken vakantie geven, maar ik zou de training niet helemaal stil leggen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 03:47

Wij hebben een pony gehad, die we met 3 hebben ingereden, maar dat ging erg slecht. Pony is een jaar de wei op gegaan, na die tijd weer verder gegaan en ze deed het prima. Na die pony hebben we hetzelfde gedaan met andere pony's die lastig waren met inrijden. Allemaal pikten ze alles veel sneller op na het jaar op de wei.

Mijn huidige pony word in Julie 5 jaar en sinds Januari dit jaar mag ze afentoe aan het ''werk'', aan de longe :)

Nou vind ik niet dat elk paard perse een jaar de wei op moet, maar een paard dat duidelijk moeite heeft met het werk, dat zou ik de wei opgooien en een jaar later nog weer eens proberen. Gewoon kijken naar het paard zelf, niet naar andere paarden van dezelfde leeftijd.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 05:08

Voor de jonkies kan t super zijn! Mijn paardje van bijna 10 staat ook wel eens n weekje vrij. Na een periode goede training of als t mij qua tijd niet uitkomt om hem elke dag zwaar te trainen. Wel ga ik dan 4x per week even met hem tutten en kroelen. Voor de gezelligheid en voor de lekker. Kan hij van genieten. Na langer dan een week moet ik m wel longeren of beetje losgooien met z'n vriendje (anders wor hij enorm druk en kan je niet veel meer met m)
Hij vind t heerlijk, een weekje geen training!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 06:51

Ja ik snap waarom ze het doen maar ik denk dat als je je aan een goed schema houdt dat het niet echt nodig is. Ik heb een 3 jarige die ik (heel rustig aan) aan het inrijden ben. Ik heb en bewust voor gekozen dit zelf te doen, zodat er geen haast achter word gezet zoals ze dat op de meeste inrij stallen wel doen. Ik hou zelf gewoon het volgende schema aan:

3 jaar= 3 keer per week een half uur werken
3,5 jaar= 3 keer per week maximaal 3 kwartier werken
4 jaar= 4 keer per week werken maximaal 3 kwartier
4,5 jaar= 4 keer per week maximaal een uur werken
Enz..

Nog nooit last gehad van de blessures waar veel last van krijgen tussen 6-10 jaar.

Note: werken is inclusief in en uitstappen. Op de dagen dat ze niet werkt stap ik een kwartiertje aan de hand met "graaspauzes" tussendoor.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:24

Ik rijd op t moment 3 paarden. 2 van 4 en een van 18. Het ene paard van 4 wordt een keer gereden en de andere 2 keer (die is net wat verder) de rest van de dagen staan ze lekker op de wei net hun vriendjes. De merrie van 18 kan nog werkelijk alles en voelt als een 10 jarige onder het zadel. Maar in de winter is ze vaak gespannen. We hebben haar toen 3/4 weken vakantie gegeven en alleen wat met dr gespeeld. Nu heb ik haar weer opgepakt met rijden en voelt ze weer super. Het maakt dus niet uit welke leeftijd elk paard doet een vakantie wel een keer goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:28

Ik heb niet op mijn paarden gezeten totdat ze 4 jaar waren. Tussen 4 en 5 ben ik begonnen en heb ik er niet meer dan 2x per week op gezeten. Mijn volwassen paarden rijd ik zo'n 4 max. 5 keer per week en alle paarden hebben vakantieperiodes. Mijn ervaring na een vakantieperiode is heel positief. Ze hebben er weer extra zin in en die periode van vrij zijn hersteld kleine pijntjes of andere ongemakken, als ze die hebben.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:38

En wat als je paard met 4 jaar nog heel puppy is maar wel heel graag wilt werken en stierlijk vervelend word van niks doen?

En dan heb ik t niet over een beetje grondwerk en kunstjes doen, want niet iedereen en elk paard heeft daar genoeg aan ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:58

Ligt compleet aan het type paardje dat je hebt.
Mijn paardje is een echt laat bloeier. Ze wordt nu 8. En zie haar eindelijk niet echt meer veranderen of verder groeien.

Ze is ingereden met 4 jaar.
En heb eigenlijk heel rustig met haar gedaan. 2 keer in de week iets werken onder zadel een keer alleen maar stappen verder niks voor zeker een jaar.

Maar sommige paarden zijn veeel sneller en hebben dat niet nodig.

Ik hoorde altijd dat de lipizane Spaanse paarden pas heeeeell laat bereden werden net 10 of. Weet niet wat daar van waar is.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:37

LuckyLuna schreef:
Ik hoorde altijd dat de lipizane Spaanse paarden pas heeeeell laat bereden werden net 10 of. Weet niet wat daar van waar is.

Klopt niet helemaal maar je zit in de buurt. De paarden in de spaanse rijschool worden beleerd vanaf 3 a 4 jaar, alleen worden ze beleerd vanaf de grond. Ze worden pas laat bereden, maar dan beheersen ze meer oefeningen dan een gemiddeld Z-paard.
Het idee daarachter is dat je eerst een paard zijn balans laat vinden, waardoor hij het ruitergewicht makkelijker draagt. Vergis je echter niet hoor, deze paarden worden goed aan het werk gezet, alleen zonder ruitergewicht.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:46

Baileys01 schreef:
En wat als je paard met 4 jaar nog heel puppy is maar wel heel graag wilt werken en stierlijk vervelend word van niks doen?

En dan heb ik t niet over een beetje grondwerk en kunstjes doen, want niet iedereen en elk paard heeft daar genoeg aan ;)

Dan train je gewoon verder op de grond. Pak je de DLL erbij en kun je precies dezelfde oefeningen doen als onder het zadel.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:44

bliver schreef:
Tivioxoxo schreef:
vreemd hoor

Hoe bedoel je dat?

nou misschien is heel raar niet de goeie woordkeuze, maar waar slaat het op als je een paard gwn inrijdt enzo en daarna maar voor een jaar de wei in gooit. Dan heeft dat beest toch ook zo'n gevoel van; wat heb ik fout gedaan waardoor ik geen aandacht meer krijg en niet meer bereden moet worden?!
Ik ben het met de mensen eens die vinden dat dit vreemd is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:47

Tivioxoxo, ze komen heus nog wel in handen, maar niet onder het zadel.
Wanneer denk je trouwens dat een paard blijer is: nog een jaar lekker op wei met vriendjes, zich ontwikkelen, groeien. Of meteen aan de bak.
Zoals jij beschrijft, denkt een paard niet :).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:50

Hier gaat alles gewoon de wei op zodra niemand zin heeft om te rijden, paarden voelen zich niet rot hoor, zijn blij dat ze de hele dag door kunnen doen wat ze willen.

Ik zou persoonlijk af en toe nog opspringen voor wat stap en een klein stukje draf op hobbel-niveau, doe ik ook bij het paard dat ik weer opgepakt heb. Als ik er naast sta spring ik er eens op met enkel het halster om, stap en draaf ik wat rond over de wei en stap ik weer af.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:51

Tivioxoxo schreef:
nou misschien is heel raar niet de goeie woordkeuze, maar waar slaat het op als je een paard gwn inrijdt enzo en daarna maar voor een jaar de wei in gooit. Dan heeft dat beest toch ook zo'n gevoel van; wat heb ik fout gedaan waardoor ik geen aandacht meer krijg en niet meer bereden moet worden?!

Jij neemt het wel heel letterlijk :+
Een jaar op de wei betekent niet een jaar niks doen en geen aandacht hoor.. Kan ook niet want beestje moet naar de hoefsmid etc. Met dit jaar op de wei wordt bedoeld een jaar niet rijden niet een jaar compleet niks doen! Deze 'vakantie' is bedoeld zodat het paard alles kan verwerken en fysiek goed door kan groeien. Meestal doet dit paarden ook erg goed. Buiten rijden neem ik aan dat die mensen heus wel aandacht geven zoals borstelen, longeren, wandelen etc.

Daarbij denkt een paard niet. In elk geval niet zoals een mens ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:58

Hoe bedoel je dat?[/quote]

Ik ben het met de mensen eens die vinden dat dit vreemd is.[/quote]

jij maakt er helemaal een mens van. voor een paard is het toch heerlijk in de wei. ze kunnen mentaal en fysiek bijkomen van het zadelmak maken en indd met hun vriendjes spelen. Wat mij betreft hebben we het ook niet over een jaar de wei in maar een seizoen (zeg mei-sept)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:50

PaulinBijoux schreef:
LuckyLuna schreef:

Klopt niet helemaal maar je zit in de buurt. De paarden in de spaanse rijschool worden beleerd vanaf 3 a 4 jaar, alleen worden ze beleerd vanaf de grond. Ze worden pas laat bereden, maar dan beheersen ze meer oefeningen dan een gemiddeld Z-paard.
Het idee daarachter is dat je eerst een paard zijn balans laat vinden, waardoor hij het ruitergewicht makkelijker draagt. Vergis je echter niet hoor, deze paarden worden goed aan het werk gezet, alleen zonder ruitergewicht.

Dat klinkt wel mooi!
Als het dan ook met veel respect gaat is het helemaal super!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:55

Ik ken iemand die dit gedaan en dat is helemaal goed verlopen, zonder rodeo oid. Het hangt volgens mij wel nog steeds van paard tot paard af. Dat jaar op de wei laten is vooral voor de groei, hier een interessant artikel erover: http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm

Dunoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:00

Heb ik ook gedaan met mijn jonge merrie, die heb ik als 3 jarige laten dekken, zadelmak gemaakt en tot het veulen was afgespeend weggezet. Kon zo weer opstappen en wegrijden.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:51

bliver schreef:
Hoe bedoel je dat?

Ik ben het met de mensen eens die vinden dat dit vreemd is.[/quote]

jij maakt er helemaal een mens van. voor een paard is het toch heerlijk in de wei. ze kunnen mentaal en fysiek bijkomen van het zadelmak maken en indd met hun vriendjes spelen. Wat mij betreft hebben we het ook niet over een jaar de wei in maar een seizoen (zeg mei-sept)[/quote]

nou sorry hoor ik dacht dat het een jaar was, maar ik ben vast in de war omdat iemand van ons op de manege dat ook deed met haar paard. dan heb ik het verkeerd begrepen :j

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:52

Baileys01 schreef:
Tivioxoxo schreef:

Jij neemt het wel heel letterlijk :+
Een jaar op de wei betekent niet een jaar niks doen en geen aandacht hoor.. Kan ook niet want beestje moet naar de hoefsmid etc. Met dit jaar op de wei wordt bedoeld een jaar niet rijden niet een jaar compleet niks doen! Deze 'vakantie' is bedoeld zodat het paard alles kan verwerken en fysiek goed door kan groeien. Meestal doet dit paarden ook erg goed. Buiten rijden neem ik aan dat die mensen heus wel aandacht geven zoals borstelen, longeren, wandelen etc.

Daarbij denkt een paard niet. In elk geval niet zoals een mens ;)

Sorry zoals ik net al tegen iemand zei, ik was in de war. ik dacht een jaar omdat iemand op de manege dat ook deed met haar paardje. ik heb het dus verkeerd begrepen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:53

En al was het een jaar, of 5. Paard vind het niet erg hoor, om lekker op de wei paard te zijn :+

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:04

EskeGirl schreef:
Tivioxoxo, ze komen heus nog wel in handen, maar niet onder het zadel.
Wanneer denk je trouwens dat een paard blijer is: nog een jaar lekker op wei met vriendjes, zich ontwikkelen, groeien. Of meteen aan de bak.
Zoals jij beschrijft, denkt een paard niet :).

Nee haha sorry, ik wil altijd het beste voor paarden en ik d8 dat mensen dan helemaal niks meer met ze doen. Ik dacht dat jullie het over 1 jaar hebben, en DAT vind ik een beetje overdreven
Sorry heb het verkeerd opgevatten