Ook heeft ze een fase gehad dat ze op buitenrit zomaar achteruit stormde, steigerde en niet verder wilde. Had ik mazzel dat er circus in het dorp was en ze uitgleed over een gigantische hoop kamelenmest (die werden altijd over die weg naar de weiland gebracht). We lagen samen om de grond, en toen was het opgelost.
Dus tja, ik zou eerst 100% zeker weten dat hij geen pijn of knelpunten heeft en als is uitgesloten er gewoon doorheen rijden, of iemand dit voor je laten doen. Ook vind ik het ook een goed idee om eens te kijken hoe je de relatie tussen jou en je paard kunt versterken, dat begint op de grond en kun je doorvoeren naar het zadel.
Nog een handige truuk die ook kan werken: ik heb ooit een paard getraind dat alleen maar kon bokken. Heel wat uitgezeten, en toen hield dit uiteindelijk op maar kwam er een nieuwe truuk in de plaats... Achteruitstormen, in razend tempo! Prima, dacht ik... Dan gaan we toch achteruit? Na twee volle rondjes door de bak achteruit had ze er echt geen zin meer in

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Maar zoals ik al zei, je eerste prioriteit moet zijn zeker te weten dat je paard geen pijn heeft!
Het is jouw verantwoordelijkheid, als paardeneigenaar, om erop toe te zien dat je dier gezond is en dat je uitsluit dat je geen signalen mist dat het dier je iets probeert te vertellen. Blijkt er niks aan de hand, prima, kun je verder. Maar dit is mijn visie hierover, zo’n dier is tenslotte 100% van jou, als eigenaar, afhankelijk. Ik ga hier verder niet meer op in want dit is niet waar dit topic over gaat en TS heeft hier niks aan.