Nies_ schreef:IS rechtrichten niet het hele doel van dressuur?
Ja
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zucchero schreef:Allemaal leuk en aardig, maar kijk eens om je heen hoeveel paarden incorrect en teveel aan de kop gereden worden... Hoeveel paarden gaan compenseren in hun lijf omdat ze niet goed gereden worden? Zie eens hoeveel werk er is voor osteopathen etc.
Ik heb altijd een beetje schamperig en afkerig gereageerd op de aanhangers van bepaalde stromingen omdat ik het te sektarisch vind bij sommige mensen. Zo lang er normaal gedaan wordt, ben ik van mening dat ik er in ieder geval niet dommer van word.
Ik heb vandaag mijn eerste les rechtrichten gehad en heb de volgende al gepland staan. Blijkbaar ben ik toch onvoldoende ruiter om dit tot nu toe goed genoeg opgepakt te hebben met de begeleiding die ik tot nu toe heb gehad. Door de uitleg die ik nu heb gekregen, snap ik veel beter waar het met mij en mijn paard mis gaat. Naast deze "bijscholing" blijf ik gewoon ook lekker bij mijn eigen juf rijden. En ja.. ook daar werk ik aan rechtrichten, dus nee het is niet iets nieuws, maar wel weer op een andere manier en meer op het rechttrichten gericht uitgelegd.
Nee het is geen doel op zich, maar wel een te vaak onvoldoende beheerste basis!

). Anoeska schreef:Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me makenZal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.
Ceriadwen schreef:Een recht paard, is de basis van de basis. En voor de mensen die dit niet weten, dan is echt een moment om achter je oren te krabben of je nou wel zo goed les hebt gehad al die tijd.
Bizzybijtje schreef:Ceriadwen schreef:Een recht paard, is de basis van de basis. En voor de mensen die dit niet weten, dan is echt een moment om achter je oren te krabben of je nou wel zo goed les hebt gehad al die tijd.
Een recht paard is echt niet basis van de basis. Dat is juist een van de moeilijkere onderdelen van het skala waar je naartoe werkt.
Bizzybijtje schreef:Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Rechtrichten is namelijk niet zozeer het letterlijk recht maken (niet meer knetterscheef lopen, dat is basiswerk ja...) maar ook het "even soepel maken" op beide kanten. Paarden hebben, net als mensen, een voorkeurskant. Je kunt het een beetje voorstellen dat wij als mens met twee handen even goed moeten leren schrijven. Dát is rechtrichten. Dus die koeiensmiley mag je achterwege laten.
Bizzybijtje schreef:Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Rechtrichten is namelijk niet zozeer het letterlijk recht maken (niet meer knetterscheef lopen, dat is basiswerk ja...) maar ook het "even soepel maken" op beide kanten. Paarden hebben, net als mensen, een voorkeurskant. Je kunt het een beetje voorstellen dat wij als mens met twee handen even goed moeten leren schrijven. Dát is rechtrichten. Dus die koeiensmiley mag je achterwege laten.
Nies_ schreef:Bizzybijtje schreef:Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Inderdaad. Daarnaast gaan inderdaad de meeste paarden scheef door de baan. Als rechtrichten de allersimpelste basis is dan reden we met zn allen al lang grand prix, die trucjes zijn namelijk zo moeilijk niet met een recht paard.
Ceriadwen schreef:Bizzybijtje schreef:Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Duhhuh! Dat doe je dus vanaf het allereerste moment dat je op het paard stapt. Vanaf de eerste minuut dat je op dat dier stapt zal je moeten gaan werken aan een recht paard dat op beide zijden even sterk/soepel is. Basis van de basis. Of laat jij ze eerst jaren krom zijn?
Dorine92 schreef:Ceriadwen schreef:Hoe kan een paard zijn lichaam optimaal gebruiken om de ruiter te dragen als je niet vanaf moment een aan de gang gaat met de verticale scheefheid?
Uhh niet dus