Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:26

Nies_ schreef:
IS rechtrichten niet het hele doel van dressuur? :o?

Ja :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:27

Zucchero schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar kijk eens om je heen hoeveel paarden incorrect en teveel aan de kop gereden worden... Hoeveel paarden gaan compenseren in hun lijf omdat ze niet goed gereden worden? Zie eens hoeveel werk er is voor osteopathen etc.
Ik heb altijd een beetje schamperig en afkerig gereageerd op de aanhangers van bepaalde stromingen omdat ik het te sektarisch vind bij sommige mensen. Zo lang er normaal gedaan wordt, ben ik van mening dat ik er in ieder geval niet dommer van word. ;)

Ik heb vandaag mijn eerste les rechtrichten gehad en heb de volgende al gepland staan. Blijkbaar ben ik toch onvoldoende ruiter om dit tot nu toe goed genoeg opgepakt te hebben met de begeleiding die ik tot nu toe heb gehad. Door de uitleg die ik nu heb gekregen, snap ik veel beter waar het met mij en mijn paard mis gaat. Naast deze "bijscholing" blijf ik gewoon ook lekker bij mijn eigen juf rijden. En ja.. ook daar werk ik aan rechtrichten, dus nee het is niet iets nieuws, maar wel weer op een andere manier en meer op het rechttrichten gericht uitgelegd.

Nee het is geen doel op zich, maar wel een te vaak onvoldoende beheerste basis!

Wat is volgens jou dan het doel van dressuur?

Anoniem

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:30

Het doel van dressuur is je paard strijdklaar maken. :Y)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:47

(wed)strijdklaar ;)

Nee, wat ik bedoel is dat rechtrichten niet het enige doel van dressuur is. Maar veel begint dus blijkbaar wel met rechtrichten. Zodra ik zelf volleerd ben, zal ik verder op je vraag reageren Saskiakefie. ;)
Overduidelijk beheers ik het onvoldoende, anders zou ik niet nu op wat extra lessen rechtrichten gaan. Dat is niet omdat mijn paard het niet kan, maar ik in gebreke blijf.
En als ik dit kan, loop ik vast weer tegen mijn volgende beperking aan. Voorlopig nog genoeg te leren. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:52

Een recht paard, is de basis van de basis. En voor de mensen die dit niet weten, dan is echt een moment om achter je oren te krabben of je nou wel zo goed les hebt gehad al die tijd.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:56

En dat is dus wat ik bedoel. Ik denk dat er erg veel instructeurs zijn die het misschien zelf wel goed kunnen rijden, maar onvoldoende uitleggen of te snel overstappen naar de kunstjes :)
Of ik ben gewoon zelf een erg hardleerse leerling die het (hopelijk) nu dan eindelijk begint te begrijpen :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:57

Ook de "kunstjes" zijn er om je paard beter recht te richten.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:06

Dat snap ik, maar ik ben van mening dat te snel over de basis heen gestapt wordt en dat veel kunstjes nog steeds te veel als kunstjes worden aangeleerd en dat veel ruiters niet weten wat het doel ervan is. Daarbij vind ik dat teveel zaken met hulpmiddelen (incl teveel hand en te veel been en natuurlijk hulpteugels etc) opgelost worden in plaats van met techniek.
Ik vind dat ik die kennis zelf overigens ook te weinig heb!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:09

Snap ook niet waar die recht-richt hype toch vandaan komt :n

Alle oefeningen uit de dressuur zijn er toch op gedoeld om je paard soepel, los in zijn lijf en recht te maken?
Zelfs vroeger op de manege werd hier al uitgebreid aandacht aan besteed en tijdens mijn huidige normale dressuurlessen lessen niet minder (veel op de binnenhoefslag, sbw, travers, volte openen & sluiten, wijken, keertwendingen)

Wat mensen (en instructie) echter wel vaak vergeten is dat de ruiter óók recht (dus op beide kanten soepel en los) in zijn lichaam moet worden en netjes op zijn paard zit, anders rijd je een paard zo weer scheef. Jezelf laten filmen is confronterend maar wel een eyeopener!

Paard wat ik rij is linksgebogen en ik ben ook veel soepeler op links, dus we werken aan mijn soepelheid & dat van het paard zodat we beide kanten even soepel & los worden.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:15

Ik heb de hype nog even gemist, maar ik loop vaker achter ;)
Ik ben het volledig met Laetitia eens, maar zoals ik al zei beheers ik zelf mijn basis onvoldoende (en vind ik dat dat bij veel ruiters het geval is en dus vind ik iedere actie die gericht is om het paard en de ruiter beter maken toe te juichen :j ).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:17

Anoeska schreef:
Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me maken :? Zal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.

Dat dacht ik ook. Mijn gedachte was wie is er nou niet mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:22

Ceriadwen schreef:
Een recht paard, is de basis van de basis. En voor de mensen die dit niet weten, dan is echt een moment om achter je oren te krabben of je nou wel zo goed les hebt gehad al die tijd.

Een recht paard is echt niet basis van de basis. Dat is juist een van de moeilijkere onderdelen van het skala waar je naartoe werkt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:24

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:

Een recht paard is echt niet basis van de basis. Dat is juist een van de moeilijkere onderdelen van het skala waar je naartoe werkt.

Dus als je op een paard gaat zitten dan laat je hem/haar de eerste tijd lekker scheef de baan door gaan? }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:26

Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Rechtrichten is namelijk niet zozeer het letterlijk recht maken (niet meer knetterscheef lopen, dat is basiswerk ja...) maar ook het "even soepel maken" op beide kanten. Paarden hebben, net als mensen, een voorkeurskant. Je kunt het een beetje voorstellen dat wij als mens met twee handen even goed moeten leren schrijven. Dát is rechtrichten. Dus die koeiensmiley mag je achterwege laten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:27

Antoine vind ik te alternatief, maar uiteraard richt ik mijn paard wel recht :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:29

Bizzybijtje schreef:
Rechtrichten is namelijk niet zozeer het letterlijk recht maken (niet meer knetterscheef lopen, dat is basiswerk ja...) maar ook het "even soepel maken" op beide kanten. Paarden hebben, net als mensen, een voorkeurskant. Je kunt het een beetje voorstellen dat wij als mens met twee handen even goed moeten leren schrijven. Dát is rechtrichten. Dus die koeiensmiley mag je achterwege laten.

Inderdaad. Daarnaast gaan inderdaad de meeste paarden scheef door de baan. Als rechtrichten de allersimpelste basis is dan reden we met zn allen al lang grand prix, die trucjes zijn namelijk zo moeilijk niet met een recht paard.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:29

Bizzybijtje schreef:

Duhhuh! Dat doe je dus vanaf het allereerste moment dat je op het paard stapt. Vanaf de eerste minuut dat je op dat dier stapt zal je moeten gaan werken aan een recht paard dat op beide zijden even sterk/soepel is. Basis van de basis. Of laat jij ze eerst jaren krom zijn?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:30

Nies_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Inderdaad. Daarnaast gaan inderdaad de meeste paarden scheef door de baan. Als rechtrichten de allersimpelste basis is dan reden we met zn allen al lang grand prix, die trucjes zijn namelijk zo moeilijk niet met een recht paard.

Of je kan je afvragen of jouw instructeur wel zo goed is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:30

Amen Bizzybijtje :D

Naar mijn idee is het doel van dressuur een rechtgericht paard, een paard dat zijn lichaam optimaal gebruikt om een ruiter te dragen. En als je verder bent in de dressuur ga je aan de slag met de verticale scheefheid. En al die scheefheden (de 7 scheefheden) zijn natuurlijke scheefheden dus heeft niks te maken met dat de ruiter het niet kan, het heeft ermee te maken het paard te verbeteren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:33

Hoe kan een paard zijn lichaam optimaal gebruiken om de ruiter te dragen als je niet vanaf moment een aan de gang gaat met de verticale scheefheid?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:34

Ceriadwen schreef:
Hoe kan een paard zijn lichaam optimaal gebruiken om de ruiter te dragen als je niet vanaf moment een aan de gang gaat met de verticale scheefheid?

Uhh niet dus :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:34

Ceriadwen schreef:
Bizzybijtje schreef:

Duhhuh! Dat doe je dus vanaf het allereerste moment dat je op het paard stapt. Vanaf de eerste minuut dat je op dat dier stapt zal je moeten gaan werken aan een recht paard dat op beide zijden even sterk/soepel is. Basis van de basis. Of laat jij ze eerst jaren krom zijn?

Vind het erg knap dat je die soepelheid al kunt bereiken in het basiswerk dan, aangezien er eerst een heleboel andere dingen op orde moeten zijn wil je überhaupt een rechtgericht paard hebben.
Maar zou je mijn paarden dan ook kunnen trainen? Weet zeker dat ik er dan zo mee op de OS kan verschijnen.
Natuurlijk werk je vanaf het begin of aan al een beetje om het paard recht te richten. Maar "basis van de basis" is het ab-so-luut niet.
Het zou overigens fijn zijn als je een iets minder denigrerende toon aan zou slaan in je posts.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:35

Ceriadwen schreef:

Wie zegt dat je er niet gelijk mee aan de gang gaat? Dat wil alleen nog niet zeggen dat ie ook echt gelijk recht is!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:36

Bizzybijtje schreef:
Het zou overigens fijn zijn als je een iets minder denigrerende toon aan zou slaan in je posts.

Inderdaad. :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:37

Dorine92 schreef:
Ceriadwen schreef:

Uhh niet dus :n

Een paard gebruikt zijn lichaam niet van begin af aan optimaal daarvoor ga je rechtrichten en dat heeft (veel) tijd nodig.