Een keer in de 2 weken of 1 keer per maand een springlesje. Maar eerst maar eens zien of je paard het leuk vindt. Mocht hij het meteen niet leuk vinden, probeer het dan wat vaker. Misschien vinden ze het later wel leuk. Mocht hij er na een jaar nog steeds niks aanvinden, dan zou ik een plan voor het springen maar even laten rusten.
Kaitlyn
Geplaatst: 24-10-13 17:48
Ik ben dit jaar begonnen met springlessen. Zelf amper ervaring en paardlief helemaal niets. Maar inmiddels kunnen we thuis (en op een andere locatie) verschillende parcourtjes rondrijden.
Velvet is er juist fijner en sterker in zijn achterhand door geworden. Aan hem merk ik heel goed dat de afwisseling hem goed doet.
Iedere dag springen is met geen enkel paard goed... ook niet als ze 7 of 12 zijn...
ffjor
Geplaatst: 29-10-13 05:29
Zo af en toe voor de afwisseling is alleen maar leuk voor je paard toch? Idd niet fulltime springen, maar eens in de zoveel weken kan geen kwaad lijkt me.
Kami7000
Geplaatst: 01-11-13 11:28
Hi TS,
In vorige reacties wordt je vraag prima beantwoord. Afwisseling is altijd goed voor een jong paard, en zeker ook voor de ruiter, of je nou dressuur-of springruiter bent! Zou je evenals andere bokkers wel aanraden om springen onder begeleiding te doen. Grondwerk, balkjes, cavaletti, kruisjes, in- uitjes houden je paard oplettend en elastisch in zn rug, en geven jou ook zelfvertrouwen
Het moeilijkste is alleen om met een jong/onervaren paard nog GEEN perfect passende afstanden te willen rijden. Klinkt misschien raar, maar je paardje moet zelf leren de afstand in te schatten. Kom je iets te dicht onder een kruisje en neemt ie daardoor een balkje mee? Geen probleem, leert ie van, doorrijden alsof er niets is gebeurd en weer opnieuw aanrijden. En wat echt springen betreft, altijd beginnen vanuit draf. Vanuit galop komt daarna wel, daarvoor moet je hem eerst in een rustige galop kunnen rijden. Gebruik altijd grondbalkjes als je met een hindernis werkt, en leg er in het begin nog een drafbalk voor.
Doe je hand ook altijd naar voren op de sprong, dus niet vastzetten op de manenkam, zodat ie zijn hals en lichaam kan strekken. Belemmer je hem teveel in z'n mond, dan gaat ie z'n rug verkeerd gebruiken, of erger nog, weigeren.
Let bij het aanrijden op dat ie zelf de hindernis ziet, dus laat m niet te laag of diep met zn hoofd lopen. Die mooie hoofd-halshouding heeft bij het aanrijden van een sprong geen prioriteit.
Heel veel suc6, ben benieuwd hoe en wat je gaat doen
kami: lijken mij mooie aanvullingen. Toch ben ik het met 1 deel niet eens. Sommige paarden springen veel fijner vanuit galop. Waarom dan altijd uit draf springen? Kun je niet beter naar het paard kijken en het daar op af stemmen?
Hi Pol, Ik baseer mijn mening op wat ik lees in TS's bericht. "Ik merk dat hij soms nog graag plat door de bochten gaat, zeker na de galop.. geeft nog niet 100% na in de hand hoe ik dat wil.. Hij is in die tijd dat hij nu bij mij is een pak heviger geworden"
Een paard leren springen dienst altijd vanuit rust, vertrouwen en controle te gebeuren. Zoals ik het lees is deze rust er nog niet. Daarom wil ze juist afwisseling gaan aanbrengen in het trainingswerk.
Natuurlijk is vanuit galop springen makkelijk voor sommige paarden, immers hoe harder hij loopt, hoe minder last hij ondervindt van evenwicht en balans. Denk maar aan een fiets, die valt ook om als ie te langzaam gaat. Echter niet de oplossing als het paard nu al vlug, misschien gespannen/onrustig/loperig oid is. Op het moment dat je start vanuit draf naar een kruisje toe, begin je dus al met een veel lager grondtempo dan vanuit galop. Met een drafbalk erbij voor de hindernis help je je paard dan een passende afstand te vinden. Het laatste wat je wil is een paard dat als een dolle draak op een sprong afstormt. Daarom schreef ik ook, beginnen vanuit draf. Niet dat je altijd maar alles vanuit draf moet springen (zou mooi saai worden dan ). Zodra of wanneer je een rustige arbeidsgalop kunt rijden, kun je gewoon vanuit galop springen. Het is puur om mee te starten, en om controle te houden. Vertrouwen opbouwen kost tijd..