Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:08

Koper schreef:
rina schreef:
en voor mezelf sprekend, braver dan 1 van mijn eigen QH. Die een ego heeft die echt 3x te groot is voor dr lichaam :') Daar heb ik echt meer mee te stellen dan de Animo.

Nou wie zou dat nou kunnen zijn :')

Troi: maar die Jazz kan het niet hélpen dat hij heet is. Zo is hij gefokt.

Geeeeeeeeen idee O:) O:) O:)

Nee heeft niks met het Jazzbloed te maken. Is opvoeding, anders was mijn Animo hetzelfde geweest.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:10

Ik denk dat het allebei is.
Het is het karakter, het ras én de opvoeding. Als je een rustige (qua karakter) Quarter hebt, maar niet goed opgevoed, dan zou hij echt niet zo braaf en lief zijn.
Andersom kan het karakter wel heel druk en schrikkerig zijn, maar zou je het met een goede opvoeding wel deels af kunnen leren. Of iig minder maken.

Ik denk idd ook dat er wel een verschil is tussen western en engels. Wat ik heb gemerkt is de sfeer bij westerwedstrijden ook veel rustiger (en leuker :=) bij een dressuur wedstrijd moet alles maar snel snel snel en gaat alles om de prestatie.

Maarja, ik denk wel dat het toch in het bloed zit. Karakter is (deels) erfelijk, in de western willen ze juist rustige paarden waar je makkelijk met een los teugeltje kan rijden zonder dat ze meteen alle kanten op springen, terwijl dat bij engelse wedstrijden niet nodig is. Daar willen ze juist een paard met veel pit. Dus er zou ook wel zo op gefokt worden :)
En als je dan kijkt naar een rodeopaard, of een barrelrace paard. Tja, die zijn echt niet zo rustig als een pleasure paard. Denk dat fokken dus ook een grote rol mee speelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:11

Of ligt het er misschien aan dat jij met dat paard overweg kan Rina. En dat een ander letsel zou hebben opgelopen als hij met d'r aan de slag was gegaan, of dat nou een dressuurruiter was geweest of niet.

Eileen heeft trouwens een punt: wat is de definitie van westernpaard?
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-08-13 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:11

Leuke discussie.

Ik rij dressuur, wil ook hoger in de sport komen en ik heb het als volgt gedaan.

Mijn paard kreeg ik toen hij 2,5 was en hengst. Heb hem alles moeten leren van vaststaan tot afspuiten van halster om tot meelopen tot verkeersmak maken, noem het maar op.
Toen die een beetje hanteerbaar was ben ik naar een westernstal gegaan en heb daar allerlei dingetjes geleerd qua grondwerk, longeren, horsemanship etc.
Dit heeft mij erg geholpen in het zadelmak maken en doorrijden van mijn paard. Omdat het western rijden zelf mij niet trekt, en ik zelf graag dressuur rijd en daar ook mijn paard voor heb gekocht, ben ik uiteindelijk verhuist naar een dressuurstal. Hier ben ik iets wat andere dingen gaan toepassen maar toch moet ik zeggen krijg ik nog een jong paard doe ik het op precies dezelfde manier.
Die van mij is inmiddels 4, ben met 4 wedstrijden de B dressuur uit. Ik kan met hem buitenrijden, op een touwhalster rijden, los laten lopen en noem nog wat gekke dingen op.

Dus ik heb inprincipe van ´western mensen´ geleerd om mijn paard op een rustige manier zadelmak te maken en dingen aan te leren. Maar ik zou niet weten waarom ´dressuur mensen´ dat ook niet gewoon doen... Ken er zat die hetzelfde gedaan hebben, misschien wel net even anders maar ook op een rustige manier.

Heb het idee dat hier inderdaad 2 totaal uitersten van elkaar word beschreven en niet alles kun je over 1 kam scheren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:12

Het is echt zooooo verschillend per mens en paard.

Ik deed vroeger al dingen die nu terugkomen in de western. Paard kon prima blijven stilstaan aan een ring/paal, bij opstappen of tijdens het rijden.

Wij hebben een quarter merrie gehad en2x een veulen gefokt. Wij deden idd meteen een halster om en mee laten lopen. Aan alles wennen wanneer je ze pakte en super braaf met alles.

Ik heb 3 jarigen uit het land getrokken zien worden die amper ooit een mens hadden gezien en waren compleet in de stress. Rijpaarden dus. dat is een keus die men maakt dan.

Zelf hebben we nu een New Forest en een shet. De shet hebben we 13jr en de NF 11 jr. Beiden zijn opgevoed en super braaf. Heeeeeeel af en toe schrikt die van mij eens, maar mag geen naam hebben. Hij kan overal tegen. Ik sta met diverse quarters en paint, maar denk zelfs dat mijn NF en ook de shet bij de braafste horen als ik eerlijk ben.

In de western zie ik nog genoeg mensen met niet opgevoedde paardn. Mensen die aan de kop lopen te trekken, paarden die niet afgespoten kunnen, niet op een trailer, bang zijn van alles, niet stil blijven staan bij opstappen etc etc. Die zijn er meer dan genoeg.
Als je achtergrond dressuur is, waarbij je zelf met angst bent opgevoed, is dat er in de western en met een quarter niet altijd 1,2,3 uit denk ik.

Het grote verschil op een stal vind ik dat mensen die dressuur/recreatief rijden een bepaalde angts hebben of aangeleerd is. Op een engelse stal hing ik een keer mijn jas op aan een staander van een hindernis. Dat moest ik weghalen, want paard durfde niet langs de bak te lopen.

Als iets valt, of er is lawaai in de gang is er snel stress.

Mensen die 2 dagen of langer niet hebben gereden moeten eerst hun paard aan de longe doen. Ik vroeg ooit ene vrouwtje mee te gaan een rondje bos te stappen. Dat kon niet, want ze had 3 dgn niet gereden.

Mjn pony was 9 weken niet gereden door blessure en ben de eerste keer erop meteen rechtuit door het bos gegaan. Dan krijg ik altijd te horen; ja, maar die van jullie zijn zo braaf.

Ik kom zelf wel uit het springen en denk dat daar de mentaliteit ook wel anders is dan bij dressuur. Angst is op zich niet erg, maar als ik terugdenk hoe bang mensen gemaakt worden. Een stukje veiligheid soms, maar door de spanning gebeurt er eerder iets dan als de sfeer ontspannen is.

Maar goed, kom ook ( vaak de betere dressuurruiter ) ruiters tegen die het prima voor elkaar hebben qua opvoeding. En dus zat western mensen die dat nog lang niet voor elkaar hebben.

Neemt niet weg, dat jullie samen moeten werken. Je moet elkaar respecteren en ik denk dat je nicht nog heel veel van je kan leren, wat haar met opvoeding en rijden nog ten goede zal komn. Dat ze iets zielig vindt, is ook een vooroordeel. Die hoor je zo vaak. Dat is pure onwetendheid. Zij kan veel meer bereiken, amar ze moet wel willen en open staan. Als jullie nu zo botsen, zal ze alleen meer steigeren ipv naar jouw goeie punten kijken. Daar bereik je niks mee.

superpony

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:13

Jantine, precies. Ik heb weleens met iemand samen gereden die geinteresseerd was in oefeningen en daar veel aan had.

Maar als ik eerlijk ben denk ik dat menig dressuur ruiter meer heeft aan een goede westernles, dan andersom en dat is niet flauw bedoeld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:16

Superpony heeft ook zeker gelijk mbt angst, ik kwam een half jaar geleden bij een manege er tot mijn stomme verbazing achter dat je niet je jas mag uittrekken te paard. Daar kan een paard namelijk niet tegen.. Volslagen belachelijk natuurlijk maar dat wordt de beginnende ruiters wel geleerd!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:20

Ik was eens met iemand op een manege om een westerndemonstratie te geven tijdens een onderlinge dressuurwedstrijd. onze paarden waren nog nooit in een hal geweest, dus we liepen even met ze aan een halster rond in de inrijhal om ze te laten wennen. Paarden liepen rustig, maar geinterresseerd in het rond te kijken. Werden we verzocht om te vertrekken want de dressuurpaarden werden er onrustig van.... 8)7

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:20

En dat soort dingen zijn ook per persoon verschillend. Zal een voorbeeld van vanmiddag zeggen.
Ik ben rustig in de baan aan het rijden en de buren hebben menpony´s en paarden. De buurman was bezig met een pony te beleren voor het karretje en ging dus over de straat bij hem thuis oefenen. Mijn paard vond het een beetje spannend aangezien het draven op de stenen wat gek klonk.
Hij zei sorry en vroeg of ik er last van had. Ik moest lachen en vroeg of die gek was. Hij went er maar aan...
Hoe moet ik anders rustig over de weg stappen, op wedstrijd gaan als bij alles wat ´spannend´ kan zijn de spanning weg word gehaald. Hij leert juist dat als ik normaal blijf rijden en meneer rustig verder gaat met wat die doet, er niks is om spanning op te bouwen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:22

superpony schreef:
Jantine, precies. Ik heb weleens met iemand samen gereden die geinteresseerd was in oefeningen en daar veel aan had.

Maar als ik eerlijk ben denk ik dat menig dressuur ruiter meer heeft aan een goede westernles, dan andersom en dat is niet flauw bedoeld.

Absoluut. Ik ben ook van mening dat als je je paard op de grond fijn kan ´besturen´ er onder het zadel ook minder problemen zullen voorkomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:22

Ik denk dat western en dressuur best ver uit elkaar liggen. Zowel in de omgang als met rijden. Grotendeels ligt dit wel aan opvoeding, huisvesting en voeding. Maar er is niet iets fout. Als heel eerlijk ben ligt western mij ook niet. Meerdere malen op een ranch geweest. Ergens heeft het iets omdat je toch een hele andere sfeer treft. Heel rustig en relax anderzijds is het ook het geen wat mij tegen staat ik werk wel met een paard en ik heb toch graag dat er wat in zit. Ik hoef mijn paard niet een half uur op de poetsplaats te laten staan in haar uppie. Ook heb ik liever niet dat ze bijna in slaapt valt ik wil gewoon een lekker fit en alert paard. Ze hoeven niet te staan draaien en huppelen daar houd ik ook niet van maar mijn menig is toch dat ik niet een al te relax paard wil. En ik denk dat het heel lastig is om elkaar te begrijpen. Je hebt er beide een hele andere kijk op. Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn. Maar misschien is het optie om er niet meer in een discussie verzeilt te raken. Leven en laten leven. Jij doet het zo dat is jouw ding. En zij doet het liever anders.
Als je inderdaad denkt er niet mee door te kunnen gaan zul je eens met haar moeten praten of het niet beter is je eigen plekje te zoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:23

troi schreef:
Superpony heeft ook zeker gelijk mbt angst, ik kwam een half jaar geleden bij een manege er tot mijn stomme verbazing achter dat je niet je jas mag uittrekken te paard. Daar kan een paard namelijk niet tegen.. Volslagen belachelijk natuurlijk maar dat wordt de beginnende ruiters wel geleerd!

Onzekere (want beginnende) ruiter geeft vaak onzeker paard. Dan is het makkelijker om (imho schijn)veiligheid te creëren door de ruiter dingen te verbieden/af te leren dan het paard echt bomproof te maken. Je hebt ook lang niet altijd de beschikking over genoeg tijd en passende ruitertjes om hierop gericht te trainen, daarnaast gaan die trainingsuren van de lesuren af (= minder inkomen).

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:24

Ben het ook eens met Jantine.

Word ook moe van eeuwige benadrukken van verschillen tussen Western versus Engels, die vaak ten nadele van Engels uitvallen. Engels en in de krul trekken bijvoorbeeld. Pffff. Laten we het eens over oneigenlijk gebruik van een shank hebben. 'Dom' rondjes tijden in de bak versus spinnen tot je paard horendol is?

Ik weet niet hoor...

Ik rijd Engels, maar ben zeer weloverwogen bezig met de opvoeding van mijn twenter. Daarnaast sta ik altijd open voor nieuwe ideeën. Ongeacht uit welke hoek ze komen. En ik doe er ook nog wat mee als het aansluit bij m'n gevoel.

Denk dat jullie vooral twee erg verschillende personen zijn. Ongeacht jullie discipline!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:29

Oh, er is ook heel veel wat mij niet bevalt aan het westernrijden, voor mij hoeven die spins ook niet of de sliding stops. Maar een braaf en goed opgevoed paard vind ik wel erg belangrijk en die zie je toch meer bij de westernruiters.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:30

Hoe dan ook is het natuurlijk per persoon verschillend maar als je kijkt naar handels stallen dressuur en western zie ik wel degelijk verschil in opvoeding.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:41

Ik heb een andalusier. Veel dressuur ruiters noemen dat ook een rustig paard. Toch zijn ze dat niet echt. Wat mij vooral opvalt is dat mensen in de war raken zodra je paard meer mens gericht traint, ze gedragen zich dan namelijk ook anders.

Ik ben ook dressuurruiter (instructeur ook, kom op veel stallen). Ik kan me er over verbazen hoe weinig dressuurpaarden letten op hun eigenaar. Vaak zijn eigenaren ook vluchtig en snel/sneller aan het doen. Hoe moet een paard het volgen als je 10 dingen tegelijk vraagt en dan al met de 11de bezig bent. Daar waar westernruiters (en bv enduranceruiters) veel meer aandacht op eisen van hun paard.

Mijn anda is een enorme angsthaas, dat kan en dat mag ze van mij ook zijn. Maar in de basis moet ze eerst naar mij luisteren. Dus ja, ze staat stil als ik haar onder de tuinslang gooi (en nee ik hou het touw niet vast). En ze loopt altijd 1 pas achter me mee (zonder dralen of klieren). Als ze schrikt, dan verschiet ze. Maar ze stopt altijd weer voor de druk op het touw komt. En daarna moet het ook wel klaar zijn. Ja ze staat als een dooie op de poetsplaats. Maar als ik opstap en werk vraag, dan is ze wakker. En echt wakker ook ;) Ook dat is opvoeding.

Ik heb klanten van wie de paarden enorm heet zijn. Ze kunnen dit niet en dat niet... Tot ze 3 weken op vakantie gaan. Gek genoeg doen ze die dingen dan vaak bij mij wel. Heet bloed of niet. ik eis het op. De eerste 4 dagen hebben we een kleine discussie over wat wel en niet kan. Maar na 1,5 week lopen ze als dooie tienussen half achter me. Vliegen ze echt niet meer weg voor de ingang van de wei of bak... Want ik vind dat geen normaal gedrag en als ik met je bezig ben dan doe je dat dus niet.

Denk dus niet echt dat het een ding in hun bloed of genen is. Wel in het voorbeeld wat mensen krijgen. Als jij nooit ziet hoe het anders kan... Dan laat je het ook wel zo. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik soms echt heel naar word als ik ergens kom en het paard heeft een gedragsprobleem: 'hij slaat als ik hem iets verbied', 'hij is overal bang voor', 'hij sleurt me over het terrein'.
Voorbeeld doet volgen. Misschien is het soms eens goed om bij bepaalde andere richtingen te kijken en dan te ontdekken dat het niet altijd allemaal zo zwart wit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:49

Mijn quarter is zeker niet koel en rustig dus dat zegt niks. Edit: van karakter niet, echter sta ik op mijn strepen dus zeer luistert wel goed.
Verder zou ik discussies niet aan gaan. Zij haar ding, jij het jouwe!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:52

Tigra_ schreef:
Ik denk dat western en dressuur best ver uit elkaar liggen. Zowel in de omgang als met rijden. Grotendeels ligt dit wel aan opvoeding, huisvesting en voeding. Maar er is niet iets fout. Als heel eerlijk ben ligt western mij ook niet. Meerdere malen op een ranch geweest. Ergens heeft het iets omdat je toch een hele andere sfeer treft. Heel rustig en relax anderzijds is het ook het geen wat mij tegen staat ik werk wel met een paard en ik heb toch graag dat er wat in zit. Ik hoef mijn paard niet een half uur op de poetsplaats te laten staan in haar uppie. Ook heb ik liever niet dat ze bijna in slaapt valt ik wil gewoon een lekker fit en alert paard. Ze hoeven niet te staan draaien en huppelen daar houd ik ook niet van maar mijn menig is toch dat ik niet een al te relax paard wil. En ik denk dat het heel lastig is om elkaar te begrijpen. Je hebt er beide een hele andere kijk op. Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn. Maar misschien is het optie om er niet meer in een discussie verzeilt te raken. Leven en laten leven. Jij doet het zo dat is jouw ding. En zij doet het liever anders.
Als je inderdaad denkt er niet mee door te kunnen gaan zul je eens met haar moeten praten of het niet beter is je eigen plekje te zoeken.

Grinnik Tigra ik denk dat jij eens op een cutter moet gaan zitten. En dan graag in de buurt van koeien :D Is die coole QH even heel anders :j Dat wat jij bedoeld in een paard, dat is imo nl een cutter. Ik heb er 3 van op stal, en ja ze kunnen rustig staan, maar als je vraagt zijn ze er ook. En de ene (miss ego waar ik het al over had) als die (hoop ik) ooit weer beter wordt, wil ik er dressuur mee gaan rijden. Die heeft me nl een potje beweging om u tegen te zeggen. Helaas ligt die uit de running vanwege een operatie, en het herstel loopt niet zoals gewenst ;(

Veulen84 schreef:
Ik kan me er over verbazen hoe weinig dressuurpaarden letten op hun eigenaar. Vaak zijn eigenaren ook vluchtig en snel/sneller aan het doen.

_/-\o_ je slaat de spijker op z'n kop. Dat is mij ook al vaker opgevallen. En ik heb zelfs al een aantal combinaties geholpen weer enigzins contact met elkaar te krijgen.

Koper schreef:
Of ligt het er misschien aan dat jij met dat paard overweg kan Rina. En dat een ander letsel zou hebben opgelopen als hij met d'r aan de slag was gegaan, of dat nou een dressuurruiter was geweest of niet.

:n Daisy was nl nooit mijn klikpaard. En ja ik heb dr al 27 jaar, maar toch als ik toen had kunnen kiezen had ik zeker niet voor haar gekozen :o
Bij Daisy is het puur het punt van altijd in handen zijn geweest. Had ik die in opfok gezet, had ik ook een 3 jarige gehad die druk en schrikkerig was geweest. Puur het feit dat die altijd in handen kwam heeft haar zo gemaakt als ze was ehh is, ze leeft nog :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:56

Westernmensen zijn ook wat nuchterder over het algemeen. Denk ik.

En tigra: jij weet dus gewoon niet wat western is.. dat is zon fout beeld. . Beetje rond hobbelen met lange teugel op een relaxed paard. .. die van mij is en heethoofd. Die staat ook graag te dribbelen op de poetsplaats. Het mag alleen niet van mij.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:03

Ik, als dressuur ruiter, zou later met mijn eigen paard heel graag veel willen leren van western ruiters. Vooral de rust, het stilstaan en de focus. Ik heb daar echt respect voor en wil ook graag leren hoe jullie dit trainen met jullie paard. Ik denk overigens dat iedereen er baat bij zou hebben eens wat verder zou kijken dan zijn neus lang is ;)

Echter denk ik wel dat het paard en ruiter afhankelijk is hoe je je paard opvoed ipv dat komt doordat je dressuurmatig of juist western rijdt.. Mijn paard moet namelijk ook gewoon stil staan, ookal rijd ik dan dressuur...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:03

Opfok is ook niet dé reden. Mijn twenter stáát in de opfok én komt elke dag in mijn handen. Hoe jong ze ook was, ze mag pup zijn, maar leert ondertussen wel de basisdingen. Dat maakt dat ze bijna nergens van staat te kijken als er iets nieuws op haar pad komt. Ik ben wel een uitzondering. In de hele opfokgroep is er 1 andere eigenaar die zich met regelmaat bezig houdt met haar paard.

Ik vind dat het veel meer om keuzes maken gaat. En om tijd investeren. En om je paard niet als een product te zien. En ik heb het idee dat de 'oude' manier van met paarden omgaan voor veel mensen achterhaald blijkt te zijn. Niet voor iedereen. Dat is waar.

In mijn ogen heb je wel degelijk te maken met makkelijkere en lastigere karakters, maar vooral met verschillen tussen paardenmensen (en mensen met paarden).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:22

Saintelette schreef:
Ik, als dressuur ruiter, zou later met mijn eigen paard heel graag veel willen leren van western ruiters. Vooral de rust, het stilstaan en de focus.

Ik heb dit soort dingen (ontspanning ook, niet te vergeten) juist van een dressuurmevrouw geleerd.
En van mijn paard. Heel leerzaam dier is het.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:25

Ik heb het van western-mensen geleerd. Maar ook daar verschillen de meningen. De ene blijft hangen tot het paard stilstaat en stapt dan af en probeert het daarna weer. De andere stapt af en zet het paard een aantal passen achteruit.En weer een ander zet het paard aan het werk als hij niet stilstaat, maar dan voorwaarts.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:53

@troi, tja, wij mochten dat ook niet hoor vroeger, zelfs niet op onze eigen pony's op de manege. Ik heb zoals je weet een New Forest. Ik trek rijdend mijn vest/jas uit en gooi hem letterlijk over de bakrand. Nooit bij nagedacht, hij moet er maar tegen kunnen.

Hij was 4 dat ik hem kocht en dingen hebben wel tijd gekost.

Ik weet mensen die niet eens fatsoenlijk met hun paard kunnen lopen. Ze trekken en rukken elke dag tig keer aan het hoofd. Dat betekend dus dat het niet helpt, anders zou 1x wel voldoende zijn.

Als ik dan een keer heel duidelijk of wat harder ben, vinden mensen dat moeilijk, maar iedereen vindt die van ons wel zoooooo lief. Ja, liever 1x hard aanpakken en duidelijk zijn dan zeuren.

Die van mij doet ook niet mee met andere paarden. Toen ik op een manege stond, ging een jong paard een keer flink aan de haal. Ruiter pakte het paard daarop aan en gingen flink de bak door. Ik was de enige andere, maar die van mij bleef keurig netjes lopen, niks aan de hand.

@ Tigra_ je hebt een totaal verkeerd beeld van western. Het is wel degelijk werken. Paarden zijn niet dood en er zijn heel veel uitdagingen. Dat is niet alleen racen, keihard stoppen, rondjes draaien of de teugels losgooien en alleen een beetje rondhobbelen. Western paarden kunnen al die zware oefeningen echt niet zonder een goede basis en goede training van het lijf.

Mensen kunnen het wel gezeur vinden, maar er zijn veel vooroordelen die op onwetendheid rusten. Logisch dat western ruiters hun sport willen verdedigen als mensen weer eens zomaar iets zeggen.

Ik denk trouwens als ik naar mezelf kijk vroeger, dat de verschillen tussen dressuur en springruiters minstens zo groot waren. Ik heb verplicht dressuur gereden , maar daarna gaan springen. ( uiteraard altijd nog met een dressuurbasis ) In de springsport is het ook totaa anders en misschien wel meer vergelijkbaar met western. Hoewel ik wel meerdere springpony's kende die nooit zouden stilstaan, amar goed. Men wilde ze ook graag met pit en er werd alleen gekeken of ze goed sprongen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:00

Superpony: Dat laatste is ook wel waar. De eerste keer dat ik op een springstal mocht rondlopen... Ik keek me ogen uit. Dat lijkt inderdaad wel op western sport. Zelfde discipline die je ziet bij westernruiters.

Overigens dat van dat stilstaan... Ook iets waar je echt om moet geven. Ik vind het mega belangrijk. Maar veel van mijn klanten geven er niet om, ach een paar stapjes..
Zelfde heb ik met jassen. Ik zou er niet om malen als ze daar van schrikken, ik draag ze nooit tijdens het rijden. Weet dat van van mijn collega ruiters het enorm frustreren vinden als hun paard dan niet stil staan. Je kunt niet aan alles gelijke waarde hechten denk ik. Paard mag ook wel paar foutjes maken en sommige dingen heb je nooit nodig. Als de basis er maar is.