Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Met me lichaam sturen kwam langzaam aan, en been sturen leerde ik na 1 of 2 jaar (geloof ik). orion456 schreef:als het bit een hulpmiddel is, dan is het dus ook een hulpmiddel als je zit en benen even niet doorkomen bij je paard. Dus stuur je bij met je teugels. Denk dat naarmate je verder komt....je zit beter wordt en specifiekere hulpen kan doorgeven als wanneer je net begint. Dus in het begin dient je bit nog iets meer als hulpmiddel en dat wordt denk ik steeds minder nodig hoe verder je komt....Op een gegeven moment is je paard zo op je zit en benen gereden en gericht dat een stuurhulp met je handen alleen maar een stoorzender zal zijn. En waarom meot je je schamen als je met je teugels stuurt..???? Er is niet 1 perfecte manier in mijn ogen, maar meerdere wegen die naar rome leiden. Wil niet zeggen dat je in de mond aan het trekken bent, maar als je je binnenhand naar binnen doet, geef je daarmee net zon zachte hulp als met je benen en zit. Dus waarom schamen mensen zich ervoor?
Amaranth7 schreef:Dit staat in alle paardenboeken zo, en op bokt zal ook iedereen braaf sturen op benen en zit.
Niemand die toegeeft dat hij zn paard eens flink in de bek sjort als hij wil afwenden natuurlijk.
Amaranth7 schreef:Dit staat in alle paardenboeken zo, en op bokt zal ook iedereen braaf sturen op benen en zit.
Niemand die toegeeft dat hij zn paard eens flink in de bek sjort als hij wil afwenden natuurlijk.
Geryon schreef:Een paard hoort imo ook niet af te wenden als je alleen druk zit op je binnenteugel. Dan staat het paard niet goed aan de hulpen.

koetjeboe schreef:Ik zal er ook niet om heen draaien maar ik rij vooral met me handen, ik gebruik me benen en zit wel, maar gebruik ik alleen me benen en zit zal er niet bijzonder veel gebeuren.
Arc_En_Ciel schreef:Geryon schreef:Een paard hoort imo ook niet af te wenden als je alleen druk zit op je binnenteugel. Dan staat het paard niet goed aan de hulpen.
Als dit naar mij is, zou je me dan uit willen leggen hoe jij dat ziet?
Ik had het trouwens niet over afwenden, maar als je al over de A-C lijn bent gelopen en dan bij de C of de A moet kiezen links of rechts.
Het is dan een beetje druk op de teugel naar welke kant ik wil, en druk mijn binnenbeen voor de nieuwe hand aan.
Geryon schreef:Het was een algemene reactie. Het voorbeeld dat jij geeft, ik zet ook druk op de teugel naar welke kant ik wil, ten eerste om het paard voor te bereiden en ten tweede omdat ik het paard mooi gebogen de bocht om wil laten gaan (waar trouwens meer voor nodig is dan alleen teugelhulp inderdaad). Daar gebruik ik ook mijn zit en benen bij.
Ik vind het lastig om uit te leggen hoe ik het zie. Zoals ik al zei vind ik teugelhulpen niet voor het sturen zelf maar voor het afwerken, dus hoort het paard ook niet te wenden als je puur je teugel gebruikt.
Zou eigenlijk wel eens willen weten hoe mensen die op hun teugels sturen, een bocht in contrastelling maken? Lijkt mij erg verwarrend voor het paard.
Kinke schreef:Het is zo jammer dat je bij 90% van de foto's die op bokt geplaatst worden, de ruiter zit te turen naar de hals van het paard. Alleen al kijken naar waar je naartoe wilt rijden heeft een enorm positief effect op het rijden.