waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:08

als het bit een hulpmiddel is, dan is het dus ook een hulpmiddel als je zit en benen even niet doorkomen bij je paard. Dus stuur je bij met je teugels. Denk dat naarmate je verder komt....je zit beter wordt en specifiekere hulpen kan doorgeven als wanneer je net begint. Dus in het begin dient je bit nog iets meer als hulpmiddel en dat wordt denk ik steeds minder nodig hoe verder je komt....Op een gegeven moment is je paard zo op je zit en benen gereden en gericht dat een stuurhulp met je handen alleen maar een stoorzender zal zijn. En waarom meot je je schamen als je met je teugels stuurt..???? Er is niet 1 perfecte manier in mijn ogen, maar meerdere wegen die naar rome leiden. Wil niet zeggen dat je in de mond aan het trekken bent, maar als je je binnenhand naar binnen doet, geef je daarmee net zon zachte hulp als met je benen en zit. Dus waarom schamen mensen zich ervoor?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:12

De pony's op de manege (waar ik rij) zijn zowat beleerd van 'sturen doe je met teugels' maar ik zit vaak op me lievelingspony (krijg dingen voor elkaar zonder enige moeite te doen, terwijl andere zich rot zitten te trekken omdat ze mega sterk is, en omdat juf het altijd zo prachtig vind dat ik amper wat doe, en voor elkaar krijg, wilt ze mij het liefst op haar hebben), en ik zit op haar vooral met been en lichaam te sturen, ook met stem (ho, naar voor (lopen), draf, galop, links etc) en vaak stuur ik met me teugels voor iets meer duidelijkheid. Ook trek ik bij haar niet, want weet dat dat geen nut heeft (gaat ze zich juist sterk maken). Ook heb ik vaak van die 'losse' teugels, dus trekken word hem al niet zo snel als optie... Ze luisterd opzich goed, maar sommige manege pony's snappen niet wat ik bedoel met me benen en lichaam en stem, omdat ze zowat alleen 'teugel = sturen' hebben geleerd...

Ik zelf doe het eigenlijk automatisch om met me lichaam en benen te sturen, weet niet waarom... Soms zie ik het op filmpjes terug, dan denk ik: Uhh wacht ik stuurde met me lichaam? Dat had ik niet eens door :')

Toen ik beginner was, had ik al heel vaak losse teugels, maar stuurde ik nog niet echt met lichaam en been :') Met me lichaam sturen kwam langzaam aan, en been sturen leerde ik na 1 of 2 jaar (geloof ik).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:12

Tabaluga12 schreef:
Anky zei eens in een intervieuw, wil ik naar links gebruik ik de linker teugel, wil ik naar rechts gebruik ik de rechter teugel!

omdat ze haar benen gebruik voor de buiging of begrenzing en zijgangen ed

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:16

Ik doe het voornamelijk met zit en benen en daarnaast grijp ik in met me handen. Vind wel dat er verschil in zit als er meerdere ruiters 1 paard rijden merk ik wel dat als die meer op handen rijden dat het paard vrij slecht/laat reageert op mijn zit en benen.
Er zit natuurlijk erg veel verschil in hoe iemand rijdt met de handen en hoe deze stuurt soms zie je vrij hoekige wendingen en dan zie je dat ze gewoon te hard in werken en paard echt omtrekken. Je kan heel subtiel zijn op verschillende manieren. Bij het mennen bv daar heb je geen zit en benen om en op je paard dus ben je toch wel afhankelijk van je leidsel. Daar heb ik geleerd eerst meegeven te weinig reactie dan neem je. Dus je viert de leidsel zodat het paard de wending kan nemen bij te weinig reactie neem je de leidsel aan de kant waar je naar toe moet korter. In het begin is het serieus moeilijk om goed opgeleid menpaard rechtuit te sturen want op het moment dat je ene leidsel iets langer was als de ander ging het paard al. Dat is echt heel leerzaam geweest je wordt je erg bewust van je handen en dat ze gelijk moeten zijn.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:18

orion456 schreef:
als het bit een hulpmiddel is, dan is het dus ook een hulpmiddel als je zit en benen even niet doorkomen bij je paard. Dus stuur je bij met je teugels. Denk dat naarmate je verder komt....je zit beter wordt en specifiekere hulpen kan doorgeven als wanneer je net begint. Dus in het begin dient je bit nog iets meer als hulpmiddel en dat wordt denk ik steeds minder nodig hoe verder je komt....Op een gegeven moment is je paard zo op je zit en benen gereden en gericht dat een stuurhulp met je handen alleen maar een stoorzender zal zijn. En waarom meot je je schamen als je met je teugels stuurt..???? Er is niet 1 perfecte manier in mijn ogen, maar meerdere wegen die naar rome leiden. Wil niet zeggen dat je in de mond aan het trekken bent, maar als je je binnenhand naar binnen doet, geef je daarmee net zon zachte hulp als met je benen en zit. Dus waarom schamen mensen zich ervoor?

Je hoefd je zeker niet te schamen. Vind alleen raar dat sommige mensen echt met harde hand te werk gaan. Zoals aan teugels trekken ect

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:32

Om eerlijk te zijn doe ik ook linkerteugel rechterteugel hoor.
En daar is niet heel veel verkeerds aan als je het zachtjes doet imo.
Als ik paard naar links wil hebben druk ik mijn been aan en zet een klein beetje druk op mijn linkerteugel, zodra hij naar links gaat haal ik die weer weg.

Nou heb je ook mensen die aan hun linkerteugel trekken om naar links te gaan, en hun rechterteugel trekken om naar rechts te gaan. Trékken is gewoon iets heel anders. Het is paardonvriendelijk en je krijgt het effect dat een paard zijn hoofd een kant op gerukt wordt en de rest van het lichaam er maar achteraan drentelt. Dat is het hele verschil.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:34

Het gaat inderdaad bij de beginners en de manegepony's al mis. De pony's lopen bij verschillende instructeurs, die allemaal weer hun eigen maniertjes hebben. Daardoor raken ze afgestompt en reageren slecht op been- en zithulpen. Bovendien willen de kinderen te snel leren rijden, waardoor het sturen met de teugels makkelijk aan te leren is dan met je zit. Ik geef zelf ook manegelessen en zie daar al verschil. Bij mij moeten eerst alle pony's lekker laag lang losgereden worden, bij iemand anders gaan de teugels bijvoorbeeld direct op maat. Maar ook ik leer kinderen met teugels te sturen, vooral in het begin. Later probeer je de hulpen te verfijnen. Maar als er weer eens een lespony's niet achter een andere pony vandaan wil, zeg ik ook dat ze best even door mogen pakken met de binnenteugel, begrenzen met buitenteugel en tegelijkertijd even wat feller met het buitenbeen moeten zijn. Dus ja, ik help er zelf ook aan mee dat kinderen met de teugels leren te sturen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:36

Amaranth7 schreef:
Dit staat in alle paardenboeken zo, en op bokt zal ook iedereen braaf sturen op benen en zit.

Niemand die toegeeft dat hij zn paard eens flink in de bek sjort als hij wil afwenden natuurlijk.

Ik wil wel toegeven dat ik veel te vaak nog stuur met mijn teugels hoor.
Heb vroeger op de manege nooit geleerd te sturen met mijn benen en zit. Nu probeer ik dat wel steeds meer, maar iets dat er al meer dan 15 jaar in zit gaat er niet zomaar uit.

Hoewel ''sjorren'' me wat overdreven lijkt :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:36

Amaranth7 schreef:
Dit staat in alle paardenboeken zo, en op bokt zal ook iedereen braaf sturen op benen en zit.

Niemand die toegeeft dat hij zn paard eens flink in de bek sjort als hij wil afwenden natuurlijk.

O jawel hoor. Ik durf gerust eens een 'ruk' te geven als ze hem mij er vandoor stuift, oid. Een paard moet namelijk leren om op de benen gestuurd te worden en dat gaat niet in 1 keer. Nou geef ik niet voor de eerste, de beste 'foutje' een ruk in de bek, maar ik ga niet zeggen dat ik nooit eens in die bek sjor. Over het algemeen is het zo, dat ik weldegelijk eerst gebruik maak van de teugels, want ja, paardje moet het leren en anders zie ik de bakrand wel heel vaak :')

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:38

Maar het IS ook makkelijker om eerst met je handen te sturen als je net begint met rijden! Toen ik net begon was ik nog aan het opletten of ik er niet afviel, laat staan dat ik met mijn zit en benen had kunnen sturen, want daar heb je nog totaal geen controle over op een paard als je net begint. Dan klamp je je nog vast met je zit aan het paard.....Je teugels heb je toch al in je handen, dus daar begint het sturen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:49

Ik stuur met mijn zit en benen, maar gebruik altijd (behalve in het beginstadium van paard inrijden) mijn teugels om de bocht af te werken. Dus om (contra)stelling of buiging te vragen.

Een paard hoort imo ook niet af te wenden als je alleen druk zit op je binnenteugel. Dan staat het paard niet goed aan de hulpen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:55

Geryon schreef:
Een paard hoort imo ook niet af te wenden als je alleen druk zit op je binnenteugel. Dan staat het paard niet goed aan de hulpen.

Als dit naar mij is, zou je me dan uit willen leggen hoe jij dat ziet? :)
Ik had het trouwens niet over afwenden, maar als je al over de A-C lijn bent gelopen en dan bij de C of de A moet kiezen links of rechts.
Het is dan een beetje druk op de teugel naar welke kant ik wil, en druk mijn binnenbeen voor de nieuwe hand aan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:58

koetjeboe schreef:
Ik zal er ook niet om heen draaien maar ik rij vooral met me handen, ik gebruik me benen en zit wel, maar gebruik ik alleen me benen en zit zal er niet bijzonder veel gebeuren.

Die gebruik je vaak minder bewust dan je denkt. Wsl kun je prima een rondje door de bak sturen zonder iets aan het hoofd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:58

Arc_En_Ciel schreef:
Geryon schreef:

Als dit naar mij is, zou je me dan uit willen leggen hoe jij dat ziet? :)
Ik had het trouwens niet over afwenden, maar als je al over de A-C lijn bent gelopen en dan bij de C of de A moet kiezen links of rechts.
Het is dan een beetje druk op de teugel naar welke kant ik wil, en druk mijn binnenbeen voor de nieuwe hand aan.

Dus.. Gebruik jij je benen om te sturen. Misschien nog niet volledig? Maar je gebruikt iig niet alleen maar je teugels. Daarbij is je buitenteugel je begrensteugel, zodat ze niet over de buitenschouder weglopen, maar vergeet daarbij je buitenbeen ook niet op de singel, zodat ie ook echt niet weg kan lopen. Binnenbeen is er voor de buiging. Zo wordt mij dat in de les uitgelegd. En daar heb je gewoon minimale druk voor nodig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:04

Het was een algemene reactie. Het voorbeeld dat jij geeft, ik zet ook druk op de teugel naar welke kant ik wil, ten eerste om het paard voor te bereiden en ten tweede omdat ik het paard mooi gebogen de bocht om wil laten gaan (waar trouwens meer voor nodig is dan alleen teugelhulp inderdaad). Daar gebruik ik ook mijn zit en benen bij.

Ik vind het lastig om uit te leggen hoe ik het zie. Zoals ik al zei vind ik teugelhulpen niet voor het sturen zelf maar voor het afwerken, dus hoort het paard ook niet te wenden als je puur je teugel gebruikt.

Zou eigenlijk wel eens willen weten hoe mensen die op hun teugels sturen, een bocht in contrastelling maken? Lijkt mij erg verwarrend voor het paard.

Kinke

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:57

Het is zo jammer dat je bij 90% van de foto's die op bokt geplaatst worden, de ruiter zit te turen naar de hals van het paard. Alleen al kijken naar waar je naartoe wilt rijden heeft een enorm positief effect op het rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:31

Geryon schreef:
Het was een algemene reactie. Het voorbeeld dat jij geeft, ik zet ook druk op de teugel naar welke kant ik wil, ten eerste om het paard voor te bereiden en ten tweede omdat ik het paard mooi gebogen de bocht om wil laten gaan (waar trouwens meer voor nodig is dan alleen teugelhulp inderdaad). Daar gebruik ik ook mijn zit en benen bij.

Ik vind het lastig om uit te leggen hoe ik het zie. Zoals ik al zei vind ik teugelhulpen niet voor het sturen zelf maar voor het afwerken, dus hoort het paard ook niet te wenden als je puur je teugel gebruikt.

Zou eigenlijk wel eens willen weten hoe mensen die op hun teugels sturen, een bocht in contrastelling maken? Lijkt mij erg verwarrend voor het paard.

Dus theoretisch zou (in jouw ogen) een goed getraind menpaard niet (gelijk) goed dressuurmatig onder het zadel kunnen lopen?!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:49

Nee, dat zeg ik niet en dat vind ik ook niet en daar is ook genoeg 'bewijs' voor. Maar zo'n paard zou niet goed aan de (teugel)hulpen staan zoals ik ze wil hebben onder het zadel.

Althans, mijn ervaring is dat ze wel goed om kunnen schakelen en niet voor zomaar teugeldruk wenden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:44

Bit, benen en gewicht.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 21:45

Kinke schreef:
Het is zo jammer dat je bij 90% van de foto's die op bokt geplaatst worden, de ruiter zit te turen naar de hals van het paard. Alleen al kijken naar waar je naartoe wilt rijden heeft een enorm positief effect op het rijden.

Ja inderdaad. Op de manege zeiden ze altijd ga je naar links kijk dan ook naar links.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:46

Minx2000 schreef:
Ik rij bit en boomloos. Probeer zoveel mogelijk te doen op mijn lichaam en benen. Het hoofdstel komt daarna als 'hulpmiddel'

+1

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:09

ik ben benieuwd , hoe diegene die op zit en been rijden een wending naar rechts bv inzetten?
wat doe je met je lichaam en je gewicht en je been?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:39

Heel overdreven: rechterhand richting knie (dat doe ik ook als ik helemaal hoofdstelloos rijd overigens) voor wat stelling, en het bovenlichaam naar rechts draaien waardoor de linkerknie automatisch wat meer druk geeft en de rechterknie automatisch minder druk geeft. Mijn benen gebruik ik zelf heel weinig, alleen als extra hulp als mijn gewone manier niet genoeg reactie geeft :)
Dat is de manier die voor ons het beste werkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:45

en wat doe je met je bekken?? en je buitenhand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:57

Ik rijd op neckreining, dus mijn buitenteugel ligt altijd tegen de hals aan :)
Bekken draait vanzelf een beetje mee, maar niet heel ver. Verder zet ik altijd iets meer gewicht op mijn binnen-bil :+