Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:38

...Ik grijp even terug op de foto's aan het begin van het topic.

Foto 1 werd wel "spartelen" genoemd, maar als ik de benen buiten beschouding laat, zie ik het schoudergewicht ongeveer even hoog als het heupgewicht.

Foto 4 is jaren later genomen - maar ook in een iets latere fase van de galop.
Maar op deze foto is het schoudergewicht beslist lager dan het heupgewricht.

Een echte vergelijking is en blijft lastig, maar dat dit paard in de loop der tijd vlakker is geworden, dat zou nog kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:24

Marinka nog steeds ben ik extra aandacht aan het besteden aan de galop, want het is hier zo droog dat ik mijn kans moet grijpen want de ondergrond is goed dus galopperen is veilig.
Vandaag tijdens buitenrit gekozen om vooral na het loswerken te gaan stappen en bergopwaarts te laten galopperen. Galop is impuls opwekkend voor mijn paardje en ze kan er kl.te heet op worden maar het ging goed. Ik heb haar paar passen in de rechter galop laten gaan, overgang maken naar stap, wending om de voorhand iedere keer een stukje (de dame moet wachten op de hulp en dan mag ze weer een stukje verder) totdat we met de neus in de zelfde richting weer stonden om vervolgens in de andere galop weg te galopperen. En daar oefening te herhalen met de wending om de voorhand de andere kant op. Daar wordt ze zo fijn los van. De rust erin houden is voor haar zo belangrijk en door veel te galopperen de laatste week lijkt ze te begrijpen dat ze dit inmiddels ook gewoon goed kan zonder weg te stormen want dat ze er sterk genoeg voor is. In een week tijd is haar galop enorm verbeterd en rechts en links doet ze nu naargelang ik vraag.
Voelbaar is dat ze ook in de galop rustiger en rustiger wordt en haarzelf meer en meer gaat dragen, tussendoor stappen helpt haar goed om de rust erin te houden. door je topic ben ik nu ook de galop extra veel aan het oefenen zowel op de wei als daar buiten met je kritiek van "galop lijkt slechter te worden naarmate niveau hoger wordt" in mijn achterhoofd.
Wat doen jullie om de galop van je paard te verbeteren? Of hoe passen jullie de galop toe in je eigen oefenprogramma?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:07

Wat ik nu doe is iets schoudervoor galopperen met iets stelling en lengtebuiging. Ik probeer zo de galopsprong wat groter te krijgen. Verder verruim ik de galop op de volte heel iets op mijn binnenbeen en let ik vooral erop dat ie niet versnelt, maar goed met ruggebruik en lengtebuiging blijft doorspringen in hetzelfde tempo.

pien_2010

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:14

Ja dat doe ik ook altijd Vur schoudervoor met vallende stelling hals als ik in de wei galoppeer op de volte die ik dan ga verkleinen voordat ik overgang maak naar draf om te voorkomen dat ze gaat stuwen waar ze nogal een handje van heeft, maar een nette overgang maakt naar draf en stap. Gaat buiten bergopwaarts beter dan op de wei. Zit dus nog werk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:15

Galop verbeteren kan zo :D

Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:31

Ja oké, zo ook. :D Misschien met iets meer ruggebruik en het zou helemaal perfect zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:08

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ietsje beter.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 06:53

Nog een :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:00

Afbeelding

Listiglistje,
Ik weet niet of je het zelf ziet maar deze galop is onzuiver. Dit is je derde foto overigens.
Wanneer het voorbeen (LV) eerder landt dan het achterbeen(RA) dan is de galop dus behoorlijk op de voorhand gereden. Al doet het optisch gezien misschien anders denken.
Iemand in dit topic vroeg dus zich terecht af of dit wel een galop was. :P Die heeft het dus als één van de weinige goed gezien dat deze galop niet correct is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:13

Een paard is pas onzuiver als hij taktfouten maakt/onregelmatig is, daar was hier geen sprake van ;)

Dat hij meer op voor komt, kan kloppen gezien zijn africhtingsgraad en het moment waarop de foto genomen is.
Maar dat heb ik al uitgelegd als je terugleest...paard komt daar uit een flinke middengalop, wordt sterk terug genomen om meteen een volte van 10 m in te draaien.
Dat is best lastig voor een paard van deze leeftijd en formaat (1.82)

Het was ook de opzet om foto's te laten zien waarom de galop minder lijkt op foto's op hoger nivo, om dat je op bepaalde momenten
meer terug moet nemen en de oefeningen kort op elkaar komen of klein gereden moeten worden.

Lijkt mij dat een paard groter gallopeerd op een grote volte als een volte van 8 m :) Maar naarmate de africhting vordert zal dit weer beter worden....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:25

Super interessant topic dit, ik blijf volgen :) En ben benieuwd naar die galop die misschien onzuiver is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:08

listiglistje schreef:
Een paard is pas onzuiver als hij taktfouten maakt/onregelmatig is, daar was hier geen sprake van ;)

Wanneer het voorbeen in de galop eerder landt dan het achterbeen dan is hij volgens mij toch echt onregelmatig/ taktfout.
Juist in het terugrijden uit een voorwaartse galop naar een verzamelde galop moet het achterbeen ondertreden en niet eerst het voorbeen landen. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:21

turquoises schreef:
listiglistje schreef:

Wanneer het voorbeen in de galop eerder landt dan het achterbeen dan is hij volgens mij toch echt onregelmatig/ taktfout.
Juist in het terugrijden uit een voorwaartse galop naar een verzamelde galop moet het achterbeen ondertreden en niet eerst het voorbeen landen. ;)

Volgens mij ben jij live bij deze proeven aanwezig geweest in Liempde met scores van > 200 in het M2....heb je toen onzuiverheden geconstateerd?
Naar je eigen zeggen toen: snapte je deze scores wel....

Paard komt gewoon meer op de voorhand door het sterk terugnemen, dat is mi niet onzuiver/onregelmatig wat beweerd werd,
maar puur onbalans door nog niet voldoende op het achterbeen kunnen komen met het terugnemen/sluiten.
Dat is een fout in de africhting, maar niet onzuiver....daar versta ik toch echt wat anders onder!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:47

turquoises schreef:
Listiglistje,
Ik weet niet of je het zelf ziet maar deze galop is onzuiver. Dit is je derde foto overigens.
Wanneer het voorbeen (LV) eerder landt dan het achterbeen(RA) dan is de galop dus behoorlijk op de voorhand gereden. Al doet het optisch gezien misschien anders denken.
Iemand in dit topic vroeg dus zich terecht af of dit wel een galop was. :P Die heeft het dus als één van de weinige goed gezien dat deze galop niet correct is.

Ik ben het eens met deze tekst, maar ik zie dat niet op de concoursfoto op deze pagina. (RA is geland.)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:58

listiglistje schreef:

Dat hij meer op voor komt, kan kloppen gezien zijn africhtingsgraad en het moment waarop de foto genomen is.
Maar dat heb ik al uitgelegd als je terugleest...paard komt daar uit een flinke middengalop, wordt sterk terug genomen om meteen een volte van 10 m in te draaien.
Dat is best lastig voor een paard van deze leeftijd en formaat (1.82)

Het was ook de opzet om foto's te laten zien waarom de galop minder lijkt op foto's op hoger nivo, om dat je op bepaalde momenten
meer terug moet nemen en de oefeningen kort op elkaar komen of klein gereden moeten worden.

Lijkt mij dat een paard groter gallopeerd op een grote volte als een volte van 8 m :) Maar naarmate de africhting vordert zal dit weer beter worden....

:?
Volgens mij hoort een paard wat in de Z loopt echt al te kunnen terugkomen in galop en draf. Wordt je hier echt op afgestrafd als dat niet goed gaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:06

FriesWytske schreef:
Volgens mij hoort een paard wat in de Z loopt echt al te kunnen terugkomen in galop en draf. Wordt je hier echt op afgestrafd als dat niet goed gaat.

ik reed toen deze foto genomen was geen Z1 ;)

daarbij is het een illusie dat een gemiddeld paard in het Z1 altijd op de achterhand loopt...(Z1 is maar een basissportklasse)
leeftijd en formaat belemmeren mijn paard bv om dit nog te kunnen, naarmate de africhtingsgraad vordert zal dit ook verbeteren.

Als hij al wel 100% van de tijd op de achterhand kon blijven zou ik wel nationaal rijden (LT of GP) :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:11

Even terug naar mijn vraag (ik denk namelijk Turouises dat meer mensen binnen dit topic zagen dat deze galop beter kan) over oefeningen voor het verbeteren van de galop. Kijk als galop slechter wordt naar mate niveau hoger wordt (dat voortkomt uit redenen die hier al genoemd zijn) vind ik het interessant om dan te kijken hoe kan dit voorkomen worden.
Ik denk op de eerste plaats door correcte training waardoor paarden rug gebruik goed toepassen en niet zo'n stijve planken worden, dus juist naarmate ze meer in evenwicht gaan naarmate ze hoger in de africhting komen de galop juist zou moeten verbeteren.
Buiten bergopwaarts galopperen is een manier om galop te verbeteren, ik denk ook de oefeningen die ik en Vur hierboven heb beschreven. Benieuwd ben ik of jullie nog meer te rijden oefeningen weten specifiek uit te voeren in galop waardoor die galop beter wordt.
Ook al heb ik een half jaar bijna niet kunnen galopperen merk ik toch dat de galop beter is geworden. Ik denk dat dit komt door al de losmakende oefeningen die ik elke week dag na dag rijdt en het vele bergopwaarts rijden en door veel sb, travers en renvers te rijden waardoor paardje rechter is geworden en al wat meer in evenwicht gaat. De neiging om te stuwen in de galop is er nog steeds (draf draagt ze beter) , maar zoals mijn instructrice schreef bij het laatste gestuurde filmpje van de zwakke galop van haar, je ziet nu al een aanmerkelijke verbetering bij het paardje. Zoals Radke in zijn boek schrijft, als een paard correct getraind wordt kan ook een paard met minder dressuur aanleg toch correct leren gaan, het duurt alleen wat langer allemaal (zie hier onze merens die het toch wel heel erg goed aan het doen is).
Dus ben benieuwd naar wat jullie doen om specifiek galop te verbeteren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:22

natuurlijk gaat je paard beter galopperen als hij soepeler door het lijf is, zijn spieren beter aan kan spannen en meer op het achterbeen komt, logisch!

ik zelf rijd met losrijden in de galop best hard/voorwaarts, laat hem groot springen, meestal gebruik ik de hele baan of een grote volte.
maar probeer toch hem op het achterbeen te houden en fijne aanleuning aan de voorkant (daarbij wel lager en rond ingesteld, zodat hij over de rug gaat)

Verder idd SB en daarin schakelen zodat het achterbeen meer ondertreed

En rijd werkpirouettes om het achterbeen sterker te maken en probeer zo mijn paard meer te sluiten, maar dat hij toch voorwaarts blijft denken.

Ook verruim ik vaak een lange zijde of schakel juist in korte stukjes galop :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:29

Die sprongen die je in het B/L op de foto kan zetten komt juist ook omdat het paard nog niet verzameld is.
Door de hogere snelheid en het niet bij elkaar hebben van het lijf maken ze grote sprongen en grijpen naar voren in een (vaak) te hoog tempo.
Op een enkel beeld (foto) ziet dit er spectaculair uit.
Op het moment dat je het kleiner en beheerster gaat maken grijpt een paard nog wel naar voren maar niet meer in hogere snelheid waardoor het vlakker lijkt.

En het ligt ook totaal aan het paard.
Mijn paard heeft een krachtige afzet in de galopsprong en een opwaartse hals waardoor het op foto lijkt of hij heel hoog van de grond springt
Maar als je er meer precies naar kijkt zie je dat hij toch nog op de voorhand is.

Afbeelding

Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:04

listiglistje schreef:
FriesWytske schreef:

ik reed toen deze foto genomen was geen Z1 ;)

daarbij is het een illusie dat een gemiddeld paard in het Z1 altijd op de achterhand loopt...(Z1 is maar een basissportklasse)
leeftijd en formaat belemmeren mijn paard bv om dit nog te kunnen, naarmate de africhtingsgraad vordert zal dit ook verbeteren.

Als hij al wel 100% van de tijd op de achterhand kon blijven zou ik wel nationaal rijden (LT of GP) :+

Hoe wil jij verzameling gaan vragen, als je paard niet goed op de achterhand loopt? Dit hoort in mijn ogen in de Z toch wel voor elkaar te zijn. Ook al is het basissport.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:08

ZUCHT.....waarom denken mensen toch altijd als je Z1 rijdt, jij en je paard alles al kan en alles perfect moet gaan :+

zelfs op WB of Olympisch nivo GP gaan er dingen fout...en dan moet je met Z1 nivo alles maar kunnen? Yeah right...dream on :')

Wel realistisch blijven hè.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:11

Precies Kelly dat bedoelde ik met mijn openingspost, spectaculairdere galop, maar geen tot weinig controle!

Meer controle, oefeningen dichter op elkaar, kleinere wendingen, paard nog niet helemaal voor elkaar op het achterbeen, dat geeft vaak minder spectaculaire foto's

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:18

Dit ben ik met mijn paard tijdens ons M1 debuut, moeilijk te zien welk been het eerst gaat landen, ik ben positief dus ik zeg het achterbeen {:}

Afbeelding

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:40

Ik zeg het voorbeen. Op deze foto komt het achterbeen ook niet onder de massa.
"voordeel" van friezen is dat ze voor vaak hoog opspringen in galop dus op en foto lijkt het snel mooi.
Maar IRL hebben ze een weinig "rollende" galop. Dat zie je wel een beetje terug op deze foto... paard is niet los door het lijf op deze foto.
Ik kan me herinneren dat ik mooiere galopfoto's van jullie heb gezien :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:55

Thanks voor je commentaar! Paard was inderdaad niet los door z'n lijf in die periode maar er zit wel een supergalop in dus als ik hem weer mag rijden (met de juiste begeleiding) gaat dat wel goedkomen denk ik :j