Juiste manier besturen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Juiste manier besturen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:46

Kneepjes zorgt dat het bit afwisselende druk geeft in de mond en dat wil ik niet bij een paard wat al ontspanning aanbiedt, die wil ik juist belonen voor zijn gedrag met een zo stil mogelijke hand. Hoe onrustiger je bent in de hand hoe onrustiger je paard wordt in de aanleuning.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:57

Simpelman, ik vind de uitleg prettig en voor mijn gevoel waar. Er leiden meerdere wegen naar Rome en te zeggen dat uw manier of idee de juiste manier is, vind ik enigzins 'verkeerd'.

Alhoewel ik denk dat veel van wat hier gezegd is hier overeen komt, al dan niet in andere bewoordingen, lijkt het me verstandig TS je te verdiepen in verschillende manieren en methoden en daar je weg in te vinden en een instructrice te zoeken die bij je past.

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:03

Sturen is bij mij echt een probleem, omdat ik letterlijk stuur als op een fiets (buitenschouder naar voren in de bocht) wat totaal niet de bedoeling is en waardoor het paard altijd over de schouder valt. Iemand tips voor me hoe ik zou moeten sturen -goede beschrijving ajb haha- of andere dingen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:28

Dan heb je imo te weinig contact op de buitenteugel, want die komt juist extra op druk als je 'fietst'. Dat hij naar binnenvalt kan ik me nog voorstellen te weinig binnenbeen of te weinig respect voor het binnenbeen, maar over de schouder wegvallen lijkt me juist het omgekeerde resultaat van wat je rijdt :?

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:38

Ja alleen ik laat dus juist mijn buitenteugel te veel los. Ik stuur puur met mn binnenhand en mn buitenhand gaat dan mee naar voren. Verkeerd dus. Sowieso is mijn buitenhand ook wanneer ik rechtdoor rij te 'zwak'

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:39

Ik stuur door de buitenteugel tegen de hals te leggen, de binnenteugel ervanaf en iets naar voren. Het binnenbeen leg ik aan zodat ze daar omheen buigt en met haar hals tegen de buitenteugel aan bolt. Mocht ze dat niet willen, dan laat ik haar op de volte wijken voor het binnenbeen en leg ik goed de buitenteugel ertegen om te voorkomen dat ze over de buitenschouder wegvalt.
En kijken waar je heengaat is cruciaal ja. Dan alleen wil mijn merrie buigen, ga ik naar beneden kijken dan merk ik dat meteen ;)
Als ze niet los wil laten door de nek/kaak til ik mijn binnenhand iets op en laat daarna meteen los, dat werkt meestal prima.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:41

Ik vergelijk het altijd met fietsen. gelijke druk (zonder trekken of veel druk uiteraard). Ga je de bocht om, aan de ene kant stuur je, andere kant een beetje meegeven. en andersom. Uiteraard niet echt als fietsen en de rest van je lichaam gewoon netjes stil houden. maar het gaat om het idee. en dit vind ik het makkelijkst uit te leggen :o

Ik weet niet of het rijtechnisch pefect is, maar voor mij werkt het. heb er al meerdere paarden heerlijk ontspannen op twee teugels mee gekregen

@ irry; dat naar binnenvallen lijkt me niet van je stuurmanier af te komen, ik doe het ook ongeveer zo en heb daar geen last van, maar meer van het ontbreken van ondersteuning vanuit je been

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:40

Ik zelf ben tegen onnodige druk in de mond, ik houd mijn handen zo veel mogelijk stil.
Ook de nageeflijkheid is bij mijn paard geen druk voor nodig, ze zoekt me op.. zelfs met lange teugel.
Daarom zoek ik dus ook een manier van sturen waar je zo min mogelijk aan het bit komt.
Met je benen is een optie maar dat moet wel aangeleerd worden

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:00

sturen is toch altijd hand+ been?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:26

Urielle schreef:
Ik rij paard zoals ik fiets :+
Dat wil zeggen: ik kijk waar ik naar toe wil rijden, daardoor draaien mijn heupen en schouders in de juiste mate in, gaat mijn gewicht iets naar de binnenkant, waardoor mijn binnenbeen langer en nadrukkelijker wordt voor de buiging en schuift mijn buitenbeen al minimaal iets naar achter (alleen bij uitzwaaiende paarden gebruik ik dat been nadrukkelijker)
Mijn handen gaan allebei als aan een fietsstuur iets naar de kant die ik op wil, daardoor drukt je buitenteugel tegen de hals en komt je binnenteugel losser. De binnenteugel is normaal gesproken niet nodig voor het opvragen van stelling want die stelling krijg je cadeau bij de buiging die je hebt gekregen door je gewicht en binnenbeen. De buitenteugel stuurt de buitenschouder mee naar binnen. Alleen bij paarden die vasthouden in de kaak wil ik aan de binnenkant extra doorvragen, om te ontspannen als het paard zijn kaak loslaat.

Dus dat is zoals ik het doe: kijken waar je naartoe wil, twee handen mee insturen alsof je met de fiets rijdt. Dan volgt imo alles vanzelf, tenzij je extra moet inwerken om een probleem op te lossen.

Mooi uitgelegd! Werkt in de western net zo!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:11

Urielle schreef:
De binnenteugel is normaal gesproken niet nodig voor het opvragen van stelling want die stelling krijg je cadeau bij de buiging die je hebt gekregen door je gewicht en binnenbeen

Ik heb nu een nieuwe instructrice en ik leer/doe het precies zoals jij. De instructrice zegt alleen dat ik moet begrenzen met de buitenteugel en (stelling) moet vragen met mijn binnenhand. Ik moet dus eerst een kneepje geven in de buitenteugel en dan vragen met mijn binnenhand, vragen en ontspan, vragen en ontspan.. Continue. Daarbij mijn binnenhand wat van de hals. Mijn paard heeft niet "vanzelf" buiging en stelling. Ik krijg die stelling dus niet cadeau, ook al zet ik mijn gewicht op de binnenkant en maak mijn binnenbeen lang.

Ik vind dat ik met deze manier zo met mijn handen en met de voorkant bezig ben, hier houd ik eigenlijk helemaal niet van, maar ik zie wel dat het werkt eerlijk gezegd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:30

@Max66: Mijn visie erop: bij een paard wat niet netjes buigt, probeer ik juist niet teveel met mijn binnenhand in te werken, want dan verbuigt je paard wel in de hals maar buigt alsnog niet in de ribben, wat je eigenlijk wilt (tenzij je oefening is om alleen stelling te vragen en het lichaam rechtuit te laten gaan, maar dat is bij een volte niet aan de orde).
Wat ik doe, is werken aan de reactie op de eenzijdige kuithulp. Dat kan zijn gewoon in de hoeken, in wendingen en in voltes sterker en sneller inkomen met het binnenbeen. (ik hanteer: kuithulp, geen reactie sterker inkomen, geen reactie 'kietelend inwerken' dus kort en snel inkomen en bij nog geen reactie zweepje achter de binnenkuit) ofwel door bijvoorbeeld wijken voor het been of wendingen om de voorhand. Je merkt ook vaak als je oefeningen doet als snelle achtjes en slangenvoltes met veel bogen of vanaf de AC onverwacht voltes halve baan of kleiner links en rechts, dat een paard zo met je mee moet gaan denken dat ze helemaal geen tijd meer hebben om zich tegen je binnenbeen in te wringen en dat je dan vanzelf toch die buiging krijgt. Wat ikzelf heb gemerkt, bij mij plakken paarden vaak teveel aan mijn linkerbeen maar.... ik bleek zelf ook teveel en te lang mijn been aanknijpen. Ik heb moeten leren om dat linkerbeen ook mee los te laten en net als bij het voorwaarts rijden kort en snel in te werken ipv lange zeurende beenhulpen te geven. Die hebben geen effect. Sinds ik mezelf erop betrapt heb gaat het stukken beter met die reactie op het linkerbeen :+ Misschien ben jij er ook mee geholpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:43

bedankt voor je reactie.
De oefening is idd om stelling te vragen terwijl het paard rechtuit loopt. Op voltes gaat het inbuigen makkelijker.
Ik geef ook eenzijdige kuithulpen, vooral met mijn binnenbeen. Ze wil nog wel eens door mijn binnenbeen heenlopen en dus naar binnen vallen. Volgens instructrice moet ik dan mijn buitenteugel er beter aan houden, maar misschien moet ik ook wel kortere en snellere beenhulpen geven, ik weet het niet, zal er eens op letten cq uitproberen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:34

max66 schreef:
bedankt voor je reactie.
De oefening is idd om stelling te vragen terwijl het paard rechtuit loopt. Op voltes gaat het inbuigen makkelijker.
Ik geef ook eenzijdige kuithulpen, vooral met mijn binnenbeen. Ze wil nog wel eens door mijn binnenbeen heenlopen en dus naar binnen vallen. Volgens instructrice moet ik dan mijn buitenteugel er beter aan houden, maar misschien moet ik ook wel kortere en snellere beenhulpen geven, ik weet het niet, zal er eens op letten cq uitproberen!

Dikgedrukte vind ik niet logisch. Ze valt door je binnenbeen, dat corrigeer je imo dan ook met je binnenbeen/spoor of zweep maar niet aan de buitenkant, dan ben je nl gewoon hem terug naar de hoefslag aan het trekken. Buitenteugel is voor het begrenzen van de buitenschouder als die naar buiten gedrukt wordt, dat is heel iets anders dan het paard terug naar buiten halen met diezelfde teugel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:54

Ik ben het eens met 0000 in deze :j

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:25

ik heb geleerd buiten teugel tegen de hals binnen teugel eraf en benen natuurlijk

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:50

bij ons in de beginnerslessen sturen kinderen als volgt: als je aan je linker teugel trekt ga je (hopelijk) naar links, trek je aan je rechterteugel dan ga je naar rechts.
In mijn les zegt m'n instructeur altijd dat je het paard in principe moet kunnen rijden op je binnenbeen en buitenteugel. Om stelling te vragen kan je hiernaast je binnenhand wat opzij brengen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak wat druk op m'n buitenbeen geef om de wending in te zetten, maar gedurende de rest van de bocht heb ik wat binnenbeen druk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 05:53

Ik snap nooit zo goed dat druk zetten/houden op de buitenteugel tijdens het vragen van stelling :n Zelf doe ik het ook op de fiets manier en daarbij gaat mijn buitenhand juist mee naar voren om de halsspieren ook de ruimte te geven om zich te verlengen en te buigen.
Hierbij gooi ik niet de hele teugel los (ik houd wel contact met de mond) maar ik breng wel degelijk mijn hand een stuk naar voren :j Dit gaat eigenlijk vrij logisch vanuit mijn buitenschouder die meedraait

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:21

Corelli schreef:
Ik snap nooit zo goed dat druk zetten/houden op de buitenteugel tijdens het vragen van stelling :n Zelf doe ik het ook op de fiets manier en daarbij gaat mijn buitenhand juist mee naar voren om de halsspieren ook de ruimte te geven om zich te verlengen en te buigen.
Hierbij gooi ik niet de hele teugel los (ik houd wel contact met de mond) maar ik breng wel degelijk mijn hand een stuk naar voren :j Dit gaat eigenlijk vrij logisch vanuit mijn buitenschouder die meedraait

Oh ik lees m'n verhaaltje door, en daar komt inderdaad niet echt duidelijk in naar voren wat ik met m'n buitenteugel doe geloof ik.. ik zet er niet echt druk op (althans, niet op het bit), maar ik leg de teugel tegen de hals aan en 'duw' daardoor het paard opzij (althans, dat is de bedoeling :P )

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:33

Maar je buitenteugel blijft dus op dezelfde lengte en je geeft je buitenhand niet mee naar voren? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:22

Ik geef mijn buitenhand ook niet mee naar voren, die begrenst de buitenschouder.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:15

Corelli schreef:
Maar je buitenteugel blijft dus op dezelfde lengte en je geeft je buitenhand niet mee naar voren? :)

hmm zal ik morgen eens op letten voor je :P wel enigszins waarschijnlijk, aangezien als je paard de hals buigt de buitenkant 'langer' wordt, en ik wel probeer om de druk gelijk te houden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:53

Simpelman schreef:
Een jong paard wil je leren in de wending na te geven op de binnenteugel, zich in zijn lichaam te buigen en aanleuning te nemen op de buitenteugel.
Dit is de eerste stap van het recht richten volgens de klassieke dressuur.
Dit oefen je even veel op links als op rechts.
Als je na een paar maanden een gelijke aanleuning op links en op rechts buiten hebt opgebouwd kun je je paard op twee gelijke teugels recht voorwaarts gaan rijden.

Om een jong paard na te laten geven op de binnenteugel breng je met een contact teugel je binnenhand iets omhoog en om te beginnen voor de duidelijkheid 20cm naar binnen.
Je nodigt je paard uit de binnenhand te volgen, zacht maar duidelijk.
Heb geduld! Beloon!
Deze hulp maak je in de tijd en afhankelijk van de snelheid van begrip van je paard steeds kleiner, uiteindelijk onzichtbaar, slechts een minieme spanning tot je reactie krijgt.
Het eind doel: door het een zijdig aantrekken van je kruis zal je paard de druk op dezelfde teugel vermeerderen, deze teugel biedt dan weerstand en laat je paard hier op nageven om hem vervolgens de wending in te laten gaan met een toestaande buitenhand die een iets versterkte aanleuning ontvangt.
Je buitenteugel bepaalt de buiging.

Je kruis span je gelijkertijd met je handhulp rustig en licht eenzijdig aan aan de binnenkant, op den duur is dit alleen voldoende om je paard te laten wenden.
Je kunt in het begin om je paard te helpen begrijpen iets meer gewicht dan nodig op je binnen zitbeentje hebben.
Kijk in de richting waarin je gaan wilt, je paard ziet dit.
Dit alles werkt alleen als je paard ontspannen en in vertrouwen actief voorwaarts gaat en jijzelf stil in evenwicht op je paard zit.
Geen gerommel, gedruk, gepluk, kalm, stil, geconcentreerd in evenwicht.
Wacht op je paard.
Stop als het goed gaat, stap af, daarmee leer je je paard dat je iets kan bereiken door mee te werken.

Werk zonder tijd, je kunt in 5 minuten meer bereiken dan in een uur.
Heel korte lessen werken het beste op de lange duur.

geen klassiek verhaal
helemaal het dikgedrukt kan ik me absoluut niet in vinden.
de aanleuning krijg je niet via je hand, alleen via de juiste rechtheid vanachter.
met de buitenhand tegen de hals ( of het nu met lange teugel of teugels op maat is) én je zit gebruiken door aan te geven waar je het paard heen wilt hebben, krijg je alles kado
ik heb nog nooit een paard aan de binnenteugel hoeven prutsen of omhoog brengen om iets te doen buigen.
als je meer met de achterkant bezig bent, en niet zoveel focussed op de voorkant.....kan je het leren voelen als ruiter.
Is ie vanachter goed voor elkaar? dan voel je dat, en je ziet het aan de voorzijde
jong paard, of ouder...dat maakt geen verschil
als een paard omhoog komt in de wendingen is het veelal een probleem veroorzaakt door de ruiter, door de verkeerde hulp, of tegenwerking.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:57

Ik ben het met Simpelman eens.

Misschien met een perfect (opwaarts) gebouwd paard krijg je dat 'kado' maar met een paard wat niet zo dressuurmatig correct gebouwd is werkt het mi toch even anders. Dressuur is het voor het paard en niet andersom.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:03

Het gaat op voor elk paard.