Werking van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Werking van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:09

Maartje, er zijn meerdere mensen die antwoord geven op jouw vraag. Blijf niet hangen in enkel het antwoord van Magda.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:10

Bit en bitloos is zo hard als de ruiterHAND het zelf maakt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:14

Gini schreef:
Maartje, er zijn meerdere mensen die antwoord geven op jouw vraag. Blijf niet hangen in enkel het antwoord van Magda.

Mijn reactie/antwoord daarop is gewoon een algemeen antwoord dat ik op alle andere posts/reacties ook zal geven. Ik quoten 'toevallig' magda omdat ik een specifieke vraag van haar ook beantwoordde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:17

magda_90 schreef:
Tenzij je echt bitten zoals de Marokkaanse ringbit hebt. :Y)

Het kan zelfs op een ijzerdraadje.........
Dat 99% van de ruiterij daar onvoldoende gevoel voor heeft, zegt meer over de ruiter dan het ijzerdraadje.........

Maartje1990 schreef:
Nee, dat zeg je niet. Maar de foto's in jouw post vertekenen (ook). Want op die foto is de neus van het paard gewoon compleet naar voren gericht, zo houdt een paard zijn hoofd niet. Als een paard gewoon loopt (los, zonder iemand erop/erachter/erlangs etc.) dan zit hij gewoon met z'n neus voor de loodlijn maar nooit helemaal recht vooruitgestoken (zoals die schedel op de foto's ). Dus zoals het bit daar zit, zal het nooit zitten, want zo houdt een paard z'n hoofd nooit. Tijdens het rijden wordt het paard vaak/graag met de neus net achter/op de loodlijn gereden, maar zelfs met de neus iets vóór de loodlijn heb je dus wel het effect zoals in het filmpje (in het filmpje dan wellicht wat overdreven) dit zonder getrek en gepluk en een harde ruiterhand.

Dat je paarden voornamelijk achter de loodlijn ziet lopen wil nog niet zeggen dat dat dan ook maar de correcte houding is. Daar heb jij dan duidelijk ook nog een leermoment te maken........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:18

Ik beweer ook nergens dat dit de correcte houding is :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:19

Nee, hoor, de andere antwoorden waren van een andere strekking. Die antwoorden gingen niet over de houding van het hoofd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:21

Maar míjn antwoord zou dan nog wel wijzen naar de houding van het hoofd.

edit: Dus op jouw reactie als op die van ikke (en vast nog een paar). Zeg ik dat de houding van het paardenhoofd zó is dat er inderdaad door 'druk op de teugels' (géén harde hand) wél het effect komt dat in het filmpje zichtbaar wordt gemaakt, er komt druk op de lagen, het (eventuele enkelgebroken bit) prik in het gehemelte. En dit is weliswaar wat overdreven in het filmpje, maar bij nórmaal gebruik van het bit is dit wel het effect dat je krijgt vanwege de natuurlijke hoofdhouding van het paard. En wat het aansnoeren van de neusriem betreft, daar heb ik op zich niet zo'n specifieke mening of gedachtes over :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-06-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:24

Jij vraagt waarom het filmpje achterhaald is. Drie mensen antwoorden daar ongeveer hetzelfde op, maar toch ga je verder op die reactie van Magda in het andere topic. Mag hoor, ik verplicht je niets, maar ik vind het wel jammer. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:25

Visueel inlevingsvermogen zoals ik dus zei, omdat ik geen staander heb om de schedel te kantelen, heb ik het zo moeten doen. Daarom heb ik het bakstuk ook dusdanig geconstrueerd dat het geheel wel weer klopt. Nu moet je dus visueel alleen nog even het plaatje in je hoofd draaien, dan zit je weer bij de werkelijkheid.

Die eerste foto zonder bakstukken, is zo'n beetje dezelfde houding als de auteur van het filmpje gebruikt heeft, alleen heeft hij het dmv animatie nog even gedraaid wat ik niet heb gedaan. :Y)

Ikke, een Marokkaanse ringbit werkt al zwaar in zonder teugeldruk, de zwaartekracht is hierbij namelijk al voldoende. Een ijzerdraadje zou bij goede handen, theoretisch, geen probleem mogen zijn nee.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-06-13 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:26

Gini schreef:
Jij vraagt waarom het filmpje achterhaald is. Drie mensen antwoorden daar ongeveer hetzelfde op, maar toch ga je verder op die reactie van Magda in het andere topic. Mag hoor, ik verplicht je niets, maar ik vind het wel jammer. ;)

omdat mijn antwoord, naar zowel jou, als andere bokkers hetzelfde is als die naar Magda, dus vind het een beetje nutteloos om 3 keer hetzelfde antwoord te plaatsen :+ (denk overigens dat deze discussie al hélemaal niks toevoegt aan het onderwerp :Y) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:47

Maartje1990 schreef:
Maar míjn antwoord zou dan nog wel wijzen naar de houding van het hoofd.

edit: Dus op jouw reactie als op die van ikke (en vast nog een paar). Zeg ik dat de houding van het paardenhoofd zó is dat er inderdaad door 'druk op de teugels' (géén harde hand) wél het effect komt dat in het filmpje zichtbaar wordt gemaakt, er komt druk op de lagen, het (eventuele enkelgebroken bit) prik in het gehemelte. En dit is weliswaar wat overdreven in het filmpje, maar bij nórmaal gebruik van het bit is dit wel het effect dat je krijgt vanwege de natuurlijke hoofdhouding van het paard. En wat het aansnoeren van de neusriem betreft, daar heb ik op zich niet zo'n specifieke mening of gedachtes over :)

Nee.
Een passend bit en een correcte ruiterhand geeft NIET de inwerking zoals op het filmpje weergegeven.

"ze proberen met hun hand een kilo te vragen maar kunnen met hun been nog geen onsje geven" Daarna praten we verder.........

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:25

het filmpje is inderdaad goed om in je achterhoofd te houden. Als je goed met een bit omgaat is er niks aan de hand.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:49

Daarom heeft dr. Hilary Clayton ook anders bewezen ja. Daarom toont de praktijk met zachte handen en anatomische correct passende bitten ook anders ja. Maar dat wou je in eerdere discussies ook al niet geloven. :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:04

magda_90 schreef:
Daarom heeft dr. Hilary Clayton ook anders bewezen ja. Daarom toont de praktijk met zachte handen en anatomische correct passende bitten ook anders ja. Maar dat wou je in eerdere discussies ook al niet geloven. :Y)

Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:19

don't argue with idiots := Right back at you... een pássend bit... die vind ik nog het leukste een bit hoort niet eens in een paardenmond, hoe kán die ooit passend zijn dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:23

Maartje1990 schreef:
don't argue with idiots := Right back at you... een pássend bit... die vind ik nog het leukste een bit hoort niet eens in een paardenmond, hoe kán die ooit passend zijn dan?

Dat bedoel ik dus........

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:24

Vind ik een gek argument, niets qua tuig hoort op of rond het paard en is toch zeker wel passend te maken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:26

Gini schreef:
Vind ik een gek argument, niets qua tuig hoort op of rond het paard en is toch zeker wel passend te maken?

De ruiter hoort ook niet op de rug, of op een karretje achter het paard of aan de lijn naast een paard. Een halster hoort er ook niet op; geen veulen die geboren wordt met een halster om :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-06-13 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:29

vuurneon schreef:
Gini schreef:

De ruiter hoort ook niet op de rug, of op een karretje achter het paard of aan de lijn naast een paard. Een halster hoort er ook niet op; geen veulen die geboren wordt met een halster om :+

Ik wou net zeggen. Met bit(loos) is niets mis mee en kritisch zijn over materialen en methoden is ook zeker aan te raden. Maar gebruik dan wel de juiste informatie om je oordeel te vellen. Het klopt dat er veel zaken op het paardengebied zijn die discutabel zijn, maar daarom is logisch verstand, visueel nadenken en praktijkervaring (al dan niet van anderen) ook erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-06-13 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:29

Ik heb het wel eens eerder aangehaald als argument; als je de natuur zo dicht mogelijk wilt benaderen, moet je met een speer achter het paard aanrennen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:59

vuurneon schreef:
Ik heb het wel eens eerder aangehaald als argument; als je de natuur zo dicht mogelijk wilt benaderen, moet je met een speer achter het paard aanrennen :D

_/-\o_ _/-\o_

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:16

Er zit dan wel een kern van waarheid in het filmpje, maar wat ik dan raar vind is dat bij mijn weten de teugels van het bit naar de hand gaan, dus van de mond naar achter een een beetje omhoog, terwijl in het filmpje de bitringen naar onderen getrokken zijn, en de teugels dus naar onderen zouden moeten gaan...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:19

Hoeveel topics over dit filmpje worden er nog op Bokt geopend?
Ik heb deze topics nu al zooo vaak langs zien komen. *zucht*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:22

Blubje11 schreef:
Er zit dan wel een kern van waarheid in het filmpje, maar wat ik dan raar vind is dat bij mijn weten de teugels van het bit naar de hand gaan, dus van de mond naar achter een een beetje omhoog, terwijl in het filmpje de bitringen naar onderen getrokken zijn, en de teugels dus naar onderen zouden moeten gaan...

Dat is het hele punt met dat filmpje en waarom ik die post ook heb gemaakt in magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit. Maar de auteurs, overigens ook Bokkers, voelen zich nog steeds niet geroepen om dit te weerleggen.

Overigens ben ik wel blij met deze reacties. Tot een tijd terug was dit filmpje de 'bijbelvertoning' hier op Bokt, gelukkig worden steeds meer mensen kritischer. +:)+

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:39

magda_90 schreef:
Blubje11 schreef:

Dat is het hele punt met dat filmpje en waarom ik die post ook heb gemaakt in magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit. Maar de auteurs, overigens ook Bokkers, voelen zich nog steeds niet geroepen om dit te weerleggen.

Overigens ben ik wel blij met deze reacties. Tot een tijd terug was dit filmpje de 'bijbelvertoning' hier op Bokt, gelukkig worden steeds meer mensen kritischer. +:)+

Ik heb dat stukje uit die links net gelezen na de reactie. De foto's zijn wel iets duidelijker dan mijn uitleg :P