paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:40

Rider01 schreef:
Er zijn er ook die met 1 jaar al aan de beurt zijn..
Maar ook op hun derde zijn de groeischijven nog niet dicht, grappig dat die mensen vaak het hardst roepen dat het met 2 al o zo slecht is.

Officieel is het pas met 6 klaar.
Dat wil zeggen dat feitelijk dan het lichaam pas klaar is, dat hoeft niet te betekenen dat er per se een blessure optreed als een dier eerder gereden wordt.
Het is ook onmogelijk om daar onderzoek naar te doen, dan zou je alle gegevens van alle gereden paarden in nederland moeten hebben en dan nog ontbreken te veel factoren voor een daadwerkelijk juiste conclusie.

Grappig dat jij weet wat alle mensen denken en ze lekker over 1 kam scheert.

Officieel is het pas met acht jaar klaar. Was vast een typfout

Dravers worden vaak met 1,5 a 2 jaar voor de kar gezet. 'Gelukkig' was mijn paard daar "onhandelbaar" (hardstikke lief beest), en heeft ze heerlijk tot haar vijfde rustig aan mogen doen vlak voor haar 6e heb ik haar beleerd.
De groeischijven van lange botten sluiten rond hun tweede en kun je er licht werk mee doen, heel licht werk. Met rijden belast je volop alle (korte) botten.. lang leve de blessures, of ontstekingen in een gewricht, en de mensen die daar niet bij na denken :7
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-06-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:41

Lang leven de doorgezakte ruggen en lang leven de paarden die afgemaakt kunnen worden op 10 jarige leeftijd omdat ze niet meer kunnen lopen. :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:42

Ja lekker artrose, oc(d) en andere kwaaltjes. hmmm. :7

Daarom vind ik het achterlijk. met een grote A!! Dat de mensen niet nadenken over het welzijn van een dier, die niets te zeggen heeft en maar moet doen.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-06-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:42

Ik wil liever niet dat er een rel-topic ontstaat wanneer een paard wel of niet is uitgegroeit.
Het is vrij gebruikelijk dat een paard tussen zijn 3e en 4e jaar word ingereden.
Nu wil ik wachten mits hij goedgekeurd word, geen beschadigingen heeft opgelopen etc, tot hij er zelf naartoe dringt om aan het werk te gaan.

xStephanie

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:45

Volgens mij zijn de meeste mensen t hier wel eens dat paarden niet op 2 jarige leeftijd ingereden moeten worden. Rel topic zal t dus niet worden zolang we bij de vraag blijven :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:46

Tja.. als iemand anderen belachelijk maakt die zij niet eens kent. Het ging me alleen om de tweede zin.

Waar ik overheen heb gelezen, ga je hem nou laten keuren aan de hand daarvan kopen? Of twijfel je nog :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:50

Poiuytrewq schreef:
Grappig dat jij weet wat alle mensen denken en ze lekker over 1 kam scheert.

Officieel is het pas met acht jaar klaar. Was vast een typfout

Dravers worden vaak met 1,5 a 2 jaar voor de kar gezet. 'Gelukkig' was mijn paard daar "onhandelbaar" (hardstikke lief beest), en heeft ze heerlijk tot haar vijfde rustig aan mogen doen vlak voor haar 6e heb ik haar beleerd.
De groeischijven van lange botten sluiten rond hun tweede en kun je er licht werk mee doen, heel licht werk. Met rijden belast je volop alle (korte) botten.. lang leve de blessures, of ontstekingen in een gewricht, en de mensen die daar niet bij na denken :7

poluytrewq,
Je kan niet stellen dat een blessure per se daardoor komt

Dat men bewust moet zijn van de gevolgen ben ik met je eens.

(btw, ik schreef dat mensen VAAK dat roepen, niet ALLE
en dat is gebaseerd op wat ik op stallen hoor, niet om onbekenden hier zwart te maken o.i.d.
om dat misverstand even recht te zetten)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:52

Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal veel te vroeg voor zo'n beestje.
Een kind van 8 krijgt toch ook geen algebra les..
Beestje zal er niet makkelijker op worden als er zo vroeg al zo veel van m' gevraagd wordt.
Ik schrik er echt van dat sommige mensen hier zeggen dat het normaal is :S
Het komt vaker voor ja, maar dat maakt het niet normaal. Het is ronduit belachelijk dat het nog zo veel gebeurd.
Als je t' paardje koopt, TS, zou ik m' inderdaad nog lekker minstens een jaar het land op gooien (persoonlijk zou ik m nog zeker 2 jaar laten staan) Ik denk wel dat je daarmee mentale en lichamelijke schade een eind kan beperken.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:55

vraagje aan TS: Het paard zou al bereden worden, nou zou je mij niet horen klagen over dat jij het paardje wil kopen maar,.. waarom wil jij dat paardje kopen? Dadelijk zit jij met alle problemen... sorry maar dat lijkt me niet geheel de bedoeling. Is zielig voor het paardje wie zegt dat ze eerlijk zijn over hoeveel er al mee gereden is? Dadelijk word er dagelijks al op gereden en koop jij als ware een slacht paard om dat hij over paar jaar zoveel mankeert dat er niks meer mee kan.. ( niet aanvallend bedoeld gewoon vraagjes hoor :))

Ik ben zelf ook altijd zo ahh zielig dan kopen :p maar ik denk op het moment wel iets verder erover ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:56

Kon je de zoekfunctie niet gebruiken? Deze discussie is al ontelbare keren geweest..

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:58

Ik zou me toch nog een keer heel goed achter de oren krabben voordat je hem koopt.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:59

Kirrr schreef:
Kon je de zoekfunctie niet gebruiken? Deze discussie is al ontelbare keren geweest..

dit gaat niet over het algemeen, maar ook een stukje eigen dus aan de zoekfunctie heb ik niets ;)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:00

Froukjeloves schreef:
vraagje aan TS: Het paard zou al bereden worden, nou zou je mij niet horen klagen over dat jij het paardje wil kopen maar,.. waarom wil jij dat paardje kopen? Dadelijk zit jij met alle problemen... sorry maar dat lijkt me niet geheel de bedoeling. Is zielig voor het paardje wie zegt dat ze eerlijk zijn over hoeveel er al mee gereden is? Dadelijk word er dagelijks al op gereden en koop jij als ware een slacht paard om dat hij over paar jaar zoveel mankeert dat er niks meer mee kan.. ( niet aanvallend bedoeld gewoon vraagjes hoor :))

Ik ben zelf ook altijd zo ahh zielig dan kopen :p maar ik denk op het moment wel iets verder erover ;)

Daarom wil ik hem van te voren laten keuren, idd ben ik nog een beetje aan het uitzoeken hoever ze al is gegaan. Moet ik gaan vertellen dat dit zeker niet goed keurend is voor een jong dier?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:01

er zijn dr genoeg die een paard op 2 jarige leeftijd al worden in gereden, maar gezond is het niet

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:04

Als je het dier leuk vind en je bent bewust van evt. gevolgen (wat je gezien dit topic wel bent :P )
dan waarom niet? en inderdaad kan je hem gewoon laten keuren toch :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:05

Juliettex schreef:
Froukjeloves schreef:

Daarom wil ik hem van te voren laten keuren, idd ben ik nog een beetje aan het uitzoeken hoever ze al is gegaan. Moet ik gaan vertellen dat dit zeker niet goed keurend is voor een jong dier?

Nou voor zover ik weet keuren ze 2 jarige niet eens echt goed hoor.. en veel dingen zijn nu nog niet te zien natuurlijk als het later pas komt van het vroege rijden..

Ik snap je echt wel maar dit is voor jou denk ik ook niks als je er mee de sport etc in zou willen.. en daarbij sneu geld want dit gaat je waarschijnlijk bakken met geld kosten..

Ik zou het zelf wel melden bij die gene, maar ja sommige doen er niks op alles voor het geld en meestal zijn bereden paarden duurder dan veulens etc die nog niks kunnen..

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:07

ik heb verteld, wat ik hier een beetje van heb geleerd.
en ze vertelde me dat ze pas een aantal maanden een halfuur longeerd.
er heeft 2x iemand op gezeten en rondje gestapt
maar word wel vaak gelongeerd met hoofdstel & zadel
er word mee vrijgesprongen 50cm-1 meter

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:07

Juliettex schreef:
ik hoop dat ik niet heel bokt op me afkrijg nu :o maar ik zit er aan te denken om dat beestje te kopen,
hij is net een halve maand onder het zadel kreeg ik te horen, ik hoop dat hij verder goed gekeurd word en ik hem snel bij mij nog een jaartje op het land mag gooien

volg gewoon je hart, en jij kan hem misschien nog wat klachten besparen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:09

Toen ik in Amerika zat hadden we ook een tweejarige die zadelmak werd gemaakt en beleerd werd :) hij ging 1 maand naar de trainingsstal toe, werd daar dus beleerd en kwam toen weer terug naar onze stal en mocht daar weer lekker het land op. Betreft Quarters. Paard was heel braaf (ook al voordat die naar die trainingsstal toe ging, liep zo een gigantische vrachtwagen/trailer in zonder problemen). Vele zullen het afkeuren, maar ik heb het paard er niet onder zien leiden :n Heeft gewoon 1 maandje geleerd met mensen te werken en daarna weer lekker elke dag de weide op met zijn leeftijdgenootjes die overigens beide nog niet beleerd waren. Die worden pas gedaan wanneer ze 3 zijn. Ze waren er nu niet klaar voor. Op deze stal werd dus gekeken per paard wat een leeftijd is om een paard te beleren :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:10

Ja ik zou er heeeeeeeeeeel goed over na denken doe je het wel geef je zoon beestje wel een goed huisje natuurlijk, maar ja wel in je achterhoofd houden dat zoon beestje extra klachten kan hebben..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:16

Rider, het is idd geen vrijbrief dat die paarden allemaal dat krijgen, maar ze zijn er zeer vatbaar voor. En het is poiuytrewq

:D
Juliettex schreef:
ik heb verteld, wat ik hier een beetje van heb geleerd.
en ze vertelde me dat ze pas een aantal maanden een halfuur longeerd.
er heeft 2x iemand op gezeten en rondje gestapt
maar word wel vaak gelongeerd met hoofdstel & zadel
er word mee vrijgesprongen 50cm-1 meter

Ik zeg het je heel eerlijk, ik zou hem laten gaan en voor jezelf kiezen. Een paard longeren doe je pas vanaf zijn derde al moet je dan nog voorzichtig zijn met zijn heupen en schouders
Ik zou niet weten wat er in dat paard zijn lichaam verknald is, want als zij hem al een aantal maanden longeren en laten springen tot een meter, dan is hij met zijn eerste jaar veeeeel te veel belast. Dit kán niet goed zijn, en het KAN veel problemen gaan opleveren. Ik zou (als je een jonkie wilt) voor een gezond paard uit de opfok gaan... waar nog niets mee is aangekloot. Wilt niet zeggen dat hij geen zwakke plekken kan hebben, maar dat is een heel ander verhaal natuurlijk.
Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk, denk er goed over na, ik wil je plezier niet bederven :D
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-06-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:20

Lieve bokkers,

ik heb er over na gedacht
en alle risico's op een rijtje gezet, en ik heb besloten het niet te doen.
Mevrouw is nu zeer piss-off op me,
Ze begreep ook niet waarom het niet kon

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:21

Netjes uitleggen, meer kun je niet doen. Dat zij het niet kan begrijpen ligt niet aan jou!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:21

Als je hart dat ingeeft is dat prima :)
Ga je nog verder opzoek naar iets?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:22

Ben eigenlijk wel benieuwd welke link het is :P

Want volgens mij was het wel een leuk beestje of niet?