aan raden
eerst even longeren ,
doe er een lekker dik dek op met longeersingel
gebruik een hoofdstel
cap op
af te raden
met halster
zonder cap
succes
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

little_birdy schreef:ik raad je even een aantal dingen aan en af
aan raden
eerst even longeren ,
doe er een lekker dik dek op met longeersingel
gebruik een hoofdstel
cap op
af te raden
met halster
zonder cap
succes
ik longeer haar altijd! ook voor het rijden anders is ze te heig! hoofdstel heb ik ook nodig voor de controle en ik rij nooit zonder cap
toch heel erg bedankt voor de tips

Vereentjex schreef:xxLoesxx schreef:Is het verstandig om voor het rijden te longeren? of maakt dat niet veel uit?
jaa, kan helpen maar ligt ook aan het paard, je hebt paarden die net wat meer conditie hebben en dus nog actiever zijn dan
en paarden die na 3 rondjes al moe zijn bijwijze van
het duurde wel wat voor ik er op zat aangezien mijn merrie niet veel van het opstapje moest weten maar ik ben er op geraakt en ze was super ik heb al eerder op paarden gereden zonder zadel maar god wat zat ze lekker seg
Ik heb met die van mij veel geoefend met ernaast staan en dan met een zweepje tegen haar kont kietelen om haar recht ervoor te krijgen (je weet wel, stap naar voren, beetje dichterbij, etc). En dan veel belonen wanneer ze netjes blijft staan. Dat hebben ze snel genoeg door hoor.
SiTer schreef:Super leuk! Fijn dat ze het ook zo goed deed. Met het krukje moet je gewoon veel oefenen dan snapt ze vanzelf wel hoe dat werktIk heb met die van mij veel geoefend met ernaast staan en dan met een zweepje tegen haar kont kietelen om haar recht ervoor te krijgen (je weet wel, stap naar voren, beetje dichterbij, etc). En dan veel belonen wanneer ze netjes blijft staan. Dat hebben ze snel genoeg door hoor.

Lieshorses schreef:Ik vond het in het begin ook erg eng, nu kan ik alles, van rengalop tot flinke
sprongen. Het is een eitje, en zeker leuk!
Als eerste zou ik even kijken hoe je pony is, veel pony's zijn met het warme weer wat lomer
dan als het waait, ik zou sws als het waait niet zonder zadel gaan rijden. Want als je pony
van wapperende dingen schrikt, kan dat heel onverwachts komen en lig je er zo af..![]()
Als je pony met het warme weer nog steeds erg druk is, even longeren voor het rijden,
daarnaast zou ik ergens gaan rijden met een zachte onderbodem, hiervoor lijkt een goede
bak mij het beste. Als je een bodyprotector hebt, aandoen! Als je nu valt, doet het al een stuk minder pijn door de zachte ondergrond en je bodyprotector. Ik weet niet wat de grootte van je pony is, ik heb het op een van
mijn pony's gedaan, die was 1.40 m. Nu doe ik het ook op mijn E pony, als je een kleine pony tot beschikking hebt, zou ik dat zeker in het begin doen. Van een kleine pony val je altijd minder hard dan een grote.
Gewoon rustig gaan stappen, je vertelde dat je pony vrij hevig reageert op je hulpen, gewoon
lekker lang teugeltje maar wel contact aanhouden. Rustig met de stap van je pony meebewegen,
probeer in stap niet te klemmen met de benen maar ze iets aangesloten te houden. Als de stap goed
lukt, kun je een drafje proberen. Je moet zelf even kijken wat lekkerder voor jou zit, lichtrijden door
je knieën te steunen of doorzitten. Gewoon in een rustig drafje beginnen, kijk hoe ze hier op reageert.
Als je dit allemaal onder de knie hebt, kun je best beginnen aan een galopje. Ik zou hierbij voorzichtig
zijn met de hulpen, áls ze bokt moet je daarop voorbereid zijn, probeer het hoofd liet te laag te krijgen.
Als je uiteindelijk de gangen onder de knie hebt, kun je zelf kijken wat je nog meer wilt doen!
Succes!
Eerste x stuiterde ik van hier naar daar en lag ik er bijna naast.. Maar nu na 3x oefenen ben ik bij zijn wildste bokseries van gister blijven zitten
dus ik zou gewoon lekker oefenen

TsarinaZ schreef:Nynke2000 schreef:Wat een mooi paard en fijn dat het goed ging! Mijn lease pony is nogal snel en schrikt heel snel. Ik heb ook al twee keer op haar zonder zadel gereden.
hier net hetzelfde probleem al moet ik zeggen dat het echt goed gaat zonder zadel en ze enkel opzij springt als ze verschiet