Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:03

Er is nog 1 andere instructrise op de manege die ook privelessen geeft. Maar vind t zelf een beetje banketstaaf om van deze instructrise naar een andere te gaan op dezelfde manege. Verder is er nog 1 manege, maar als ik alleen er heen moet niet prettig te bereiken. En dan nog een ponymanege, waar ze alleen pony's hebben. En dan nog de Hollandse maar die is wel te duur :+

Hee Eefke! Hoe ist met jou?

Lianne; mn overgewicht zit mezelf in de weg zal ze bedoelen en door mijn balans haal ik hem uit balans waardoor hij zijn balans kwijt raakt zegmaar. Het is een halve week geleden, kan het daarom niet meer precies uitleggen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:06

wat een onzin zeg,dat een instructrice zoiets zegt!!!

ik heb 97kg gewogen en reed op een pony van 150cm [ de appaloosa in profiel ] en we galoppeerden lekker hoor

dit heeft niets met je gewicht te maken ,maar met de manier van rijden, ik denk dat je de hulpen niet goed doorgeeft en dat het paard daarom terug valt of blijft draven.

gewoon verder blijven lessen en oefenen.

je gewicht is het iig niet!!!!!

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:09

Ik ben ook niet 1 van de lichtste, maar heb na een aantal zitlessen mijn balans weer terug gevonden, en galopeer nou ook weer met veel plezier.
En ik denk ook aan t filmpje te zien dat het ook een deel ligt bij je instructrice en het paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:11

Oef ik vind vooral dat hij heel sloom en slecht aan het been toont op het filmpje.
Ik ben zelf 83 kilo, heb een ijslander van 1.41 maar heb de 90 kilo aangetikt.
Toen ik richting de 90 woog merkte ik ook niet dat mijn paard minder zin had in rijden, alleen dat ik eigenlijk door mijn eigen overgewicht minder evenwicht had en dat dat hem soms stoorde.
Toen ik weer rond de 85 kwam kon mijn biervaatje op pootjes even prima met mij galopperen, dat doet hij ook echt graag.
Denk dus echt dat het ligt aan de balans van jezelf, en niet aan je gewicht!

Maar, als allerergste: Dat paard moet een keer de been-been-tik methode toegepast krijgen. Godsamme wat zit daar weinig motor in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:13

Op dat filmpje was het ook pas de 3e x ofzo.. En ja ik vind t ook erg moeilijk. Ik moet niet van mn paard vallen :+, hem in galop krijgen (wat ik toch ook wel lastig vind! Ik weet buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel) in galop houden en op de hoefslag houden!

Ciske5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:15

Aan je gewicht ligt het niet, wel aan je rijtechnisch kunnen lijkt mij (goed bedoeld hé :) . Er is nog wat werk aan de basis, en ik raad je aan om eerst dat goed te krijgen. Ik rijd zelf al 15tal jaar intensief dressuur, heb een vaste trainer maar ga af en toe ook bij een profruiter langs om zijn mening te horen, en steeds vertelt men ook mij hetzelfde: als er iets misgaat, ga eerst terug naar de basis. Als die niet goed zit, krijg je de volgende (moeilijkere) oefening zeker niet goed. Een voorbeeld dat ik wel vaker zie gebeuren : je gaat ook geen stap galop gaan doen als je paard nog niet op de juiste manier vanuit draf in galop kan aanspringen.

Dat geldt dus zeker en vast ook voor jou. Leer eerst comfortabel en evenwichtig zitten (evt. zitlesjes zoals hierboven reeds gezegd). Als je dit paard voldoende oorwaarts aan het been krijgt in stap en draf, tussen jouw 2 benen, rechtgericht en alert op de hulpen... Dan kan je pas gaan denken aan galopwerk. Ik zie het nut er niet van om te gaan galopperen als het drafwerk niet vlot loopt. Het zal een pak fijner zijn voor jou én je paard als je eerst die basis goed krijgt. Stap voor stap weet je wel, sommigen willen te snel zijn in al het werk, maar dat haalt je toch weer in. Je moet gaan voor kwaliteit in je rijden, niet voor kwantiteit (als in aantal oefeningen).

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:17

Ik vind het hard dat ze het zo tegen je heeft gezegd.
Als ik naar de foto's in je profiel kijk, dan zie ik niet een te dik persoon op een paard, helemaal niet zelfs.
Past prima en staat goed hoor.
Als ik je berichten zo lees, heeft ze je een flinke deuk in je ego gegeven.
Als zij vind dat je te weinig balans heeft dan is het haar taak om er wat aan te doen, je hebt tenslotte les van haar. Niet banketstaaf naar haar voelen, gewoon zeggen dat je zitles wilt en graag aan je balans wilt werken.
En als ze dat niet kan/ of niet wil kan je de andere instructrice vragen, dan heb je haar gevraagd en de kans gegeven tenslotte.
Laat je niet kisten meid ! Je kan het sowieso leren !

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:18

Nou ik wil niet rot zijn over mme zelf
maar ik denk dat ik soms "meer paard in de weg zit met me 49 kilo en 1.69. Dan jij!
dus denk dat het niet zoveel problemen moet geven..
Dus daar echt niet naar luisteren hoor vind je geen overgewicht hebben!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:19

Lasca_1987 schreef:
Lianne; mn overgewicht zit mezelf in de weg zal ze bedoelen en door mijn balans haal ik hem uit balans waardoor hij zijn balans kwijt raakt zegmaar. Het is een halve week geleden, kan het daarom niet meer precies uitleggen.

Op het filmpje zie ik vooral een rijtechnisch probleem omdat jij niet stevig/stabiel zit... Voor jezelf is het denk ik wel fijner ja, maar het zit (niet banketstaaf bedoeld!) denk ik dan vooral tussen je oren! Het is niet zo dat als je 20 kilo lichter zou wezen, je opeens goed kan rijden... Wel zou je zelf vertrouwen waarschijnlijk een stuk hoger liggen ;) Als ik opstap en ik hoor van te voren "dat kun je niet daar en daardoor" dan lukt het me ook niet... Bij mij is het zelfs zo erg geweest dat ik echt bang ben geweest op mijn goedzak waar kids van 6 op hebben gereden :') Want ik kreeg te horen dat ie wild en gevaarlijk was, ik niet goed genoeg reed (ik reed graag bitloos en aan de teugel was niet belangrijk voor mij, wel dat ie ontspannen liep, maar volgens haar dus niet...) Gevolg --> ik bang, bitloos rijden was volgens haar levensgevaarlijk en hoe meer gespannen ik werd, hoe slechter het ging :') bitloos rijden durfde ik niet meer... Uiteindelijk zelf eens nagedacht, ben gaan wandelen, zonder zadel op hem gaan rijden buiten met een halstertje en bedacht "waarom doe ik zo moeilijk." :') (dus mjah, ik ben er heilig van overtuigd dat dingen die mensen zeggen en die je gaat geloven invloed hebben op je rijden!

Ik zou gaan voor zitlessen (eventueel daar, eventueel op een andere manege, je hoeft daar niet te blijven rijden, maar het gaat erom dat ze daar even extra op letten) of overleggen met je instructrice dat je je eerst daar op wil richten... Maar volgens mij is dat vooral kilometers maken ;)

Mijn pony is een goedzak, zit er een klein kindje op, gaat die scheef zitten, dan stopt ie netjes en rustig. Hij is ontzettend voorzichtig met zijn ruiter. Misschien dat dat bij dit paard ook het geval is? Maar ook wat als reactie wordt gegeven door *weet het zo even niet meer..* die 3 punten zit het probleem denk ik ook in.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:21

ik vind het juist heel goed dat jij van jezelf weet dat je te zwaar bent en daardoor het rijden moeilijker gaat
en ik vind de instuctrice heel eerlijk dat ze hier wat van zegt

lekker doorgaan met afvallen en dan komt die galop vanzelf wel,
vind het heel goed dat je zoveel zelfkennis hebt daar kom je het verst mee

wel vind ik het erg raar dat bokt zegt dat gewicht niks uitmaakt???
in andere topics word iedereen hels als het over gewicht gaat en moeten manege's gewichts limieten instellen enz en is de instructrice een keer eerlijk is het nog niet goed ?

Lianne86

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:23

Ze is met haar gewicht bezig, dus wie zijn wij dan om er commentaar op te geven? (Mensen die het niet willen zien, ander verhaal... Maar in dit geval past ze gewoon op het paard, is ze er mee bezig, dus ik zeg goed bezig!)

Maar als je het filmpje kijkt, dan zie je dat dat niet het probleem is! Het is niet zo dat als je afvalt je opeens wel dingen kunt :') Zou ideaal zijn.. dan ga ik denk ik 30 kilo afvallen en dan rij ik zo in het Z :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:24

nee maar zoals de TS aangeeft gaat het wel makkelijker worden met minder gewicht :)
je past beter in het zadel geen onnodige kilo's die je in de weg zitten .....

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:25

Oké, je bent wat te zwaar en het is natuurlijk helemaal super dat je af wil vallen en daardoor kan het rijden ook makkelijker gaan. Vind het ook prima dat je instructrice er iets van zegt want iets minder gewicht is wel goed voor het behoud van de paarden.
Maar wat hier te zien is ligt echt niet aan je gewicht!!
Lasco loopt vrij traag, ik zie te weinig binnenstelling, de buitenteugel slingert, als je wil aanspringen ga je best wel in stoelzit hangen en doe je je handen erg omhoog (ook van mijzelf een valkuil, vandaar dat ik het herken) vervolgens wil Lasco toch nog wel vaak een soort van aanspringen, erg aardig van hem, maar dan pak je niet door en valt hij gewoon terug in draf.
Dus, ik denk dat als je iets rechter op blijft zitten, je handen stil houdt, wat meer voorwaarts rijdt, iets meer stelling vraagt en sterker doorvraagt, dat het dan gauw lukt. Nog voordat je bent afgevallen. Zeker weten!
Dapper dat je het laat zien hoor, zo kunnen we tenminste zeggen waar je op kan letten!!

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:26

Gewicht maakt uit, maar balans nog altijd meer! Een aantal jaar geleden kon ik mijn paard slecht in galop houden, toen ik door een verhuizing overstapte naar een andere manege gaf ik aan dat ik galop lastig vond en mijn paard nooit 'aan de gang' kon houden. Na het eerste rondje met poging tot galop kwam de instructeur al met de reden, namelijk mijn vreselijk slechte houding en zit in de galop. Enige wat we dus hebben gedaan is oefenen op zit (zitlesje hier en daar) en continu nadenken bij wat ik doe. En verrek, ik kan nu ineens wel door blijven galopperen.
En dat terwijl ik dacht dat ik zo vreselijk goed les kreeg op de manege waar ik vandaan kwam. Ik zou dus, naast het in een rustig tempo en verantwoorde manier blijven afvallen, op zoek naar een stal waar ze je goed leren zitten, lievelingspaard of niet. Goed les in bij elk gewicht belangrijk en een instructeur die zich verschuilt achter jouw gewicht vind ik niet helemaal eerlijk.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:27

little_birdy schreef:
nee maar zoals de TS aangeeft gaat het wel makkelijker worden met minder gewicht :)
je past beter in het zadel geen onnodige kilo's die je in de weg zitten .....

Dat wel.... maar dan nog zal ze niet stabiel zitten, dat krijg je door meer ervaring... Genoeg kindjes die nog geen 35 kilo wegen en ook onstabiel zitten ;) Het maakt het voor TS makkeijker, maar het is niet het "grootste probleem" (probleem vind ik zo negatief klinken ;))

En TS is er mee bezig, maar je bent niet 1, 2, 3 een paar kilo lichter ;) Dus op dit moment, is het focussen op balans :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:31

Ik heb het filmpje gezien en het viel mij op dat het paard niet doorliep. Het tempo was echt ik kom er morgen ook wel. Onbalans heb ik niet echt terug kunnen zien in het filmpje (galop stukje) bij het paard.

Wel is zoals jij beschreef dat jij balans kwijt ben je het paard idd wat makkelijker uit balanse haalt, wat galopperen alleen moeilijker maakt voor jou. Aangezien jij wat wiebelig ben en je paard ook.
Kan je niet eens een groepsles volgen? Hierdoor heb je een voorganger die het tempo wat hoger heeft en jou paard volgt. Buiten dat kan je zelf dan wat meer concentreren op het rijden, sturen komt gaande weg wel.

Persoonlijk zou ik ook niet graag aan een longeerlijn zitten, vindt ik moeilijker dan los. Maar als het wel mag en het enige excuus is balans paard dan is er nog een optie; namelijk de langste stand van longeerlijn. En de lesgeefster loopt een grote ronde mee. Kost haar iets meer moeite maar een grote volte moet haalbaar zijn.

Succes met rijden, en petje af dat je ook wil afvallen en ja ik weet hoe moeilijk het is ik ben ook bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:38

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Doorzitten vind ik ook moeilijk. Heb afgelopen woensdag paar korte stukjes gedaan, maar heb het gevoel dat ik stuiter. Het beste wat ik doe als ik wil galopperen is dus niet naar achter zitten maar gewoon blijven zitten zegmaar?

Wat ik ook doe is dat ik me met mijn binnenhand nog aan het zadel vast houd, hierdoor kan ik met mijn zweepje geen tikje erbij geven. Ik ben benieuwd hoe het zondag gaat.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:39

Het is inderdaad niet zo dat als je 20 kilo afvalt, je ineens perfect kan rijden ofzo. Maar je zal wel merken dat dingen makkelijker gaan!
Zelf ben ik bijna 3 jaar geleden herstart en was ik ook fors aan de maat. Na een knieblessure ben ik gaan afvallen en toen ik de eerste keer daarna weer op het paard stapte, was ik zo'n 18kg lichter! En dan merk je toch dat bepaalde dingen makkelijker gaan!
Vet beweegt niet gelijk mee, maar komt vaak wat achter de beweging aan. Ook het aannemen van de juiste houding kan makkelijker zijn na afvallen. Ik weet nog dat de instructrice eens tegen mij zei da ik mijn ellebogen in mijn zij moest houden, iets wat toen ook lukte en dat gaf zij zelf ook aan (dat het lukte dankzij het afvallen).
Ook had ik in het begin moeite met lichtrijden en doorzitten vanwege het formaat van mijn bovenbenen. De galop was in het begin niet makkelijk, gewoon omdat ik mij niet goed in balans kon houden door onbedoeld achter te blijven in de bewegingen. Paard dook dus elke keer naar het midden van de bak.....soms kon ik achter een ander aansturen, maar een verkeerde beweging van mij en ik was terug naar stap en liep in het midden van de bak.
Wat mij ook niet hielp was het vasthouden van het zadel. Liever zou ik dan een plukje manen vastpakken of vragen om een stijgbeugelriem om de hals. Door je zadel vast te pakken, zet je je vast in een bepaalde houding en die houding helpt ook niet mee om aan te galopperen en te blijven galopperen. Je gaat onwijs naar achter zitten namelijk en het komt op mij zeer verkrampt over. Een stijgbeugelriem is wat meer naar voren, minder kans dat je het paard in de mond trekt en je kan wat makkelijker rechterop blijven zitten!

Als herstarter is het vaak al lastig. Je herinnert je bepaalde dingen wel, maar op dat moment werkt je lichaam je tegen en kan je de bewegingen die je herinnert niet opnieuw ten uitvoer brengen. Als je lichaam je dan ook nog iets tegenwerkt, dan is het feestje helemaal compleet!

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:40

Ik denk ook dat het niet aan je gewicht ligt. Ik ben ook zwaarder dan ik wil. Ik gallopeer met alles merens, Kwpn, fries, ardenner noem maar op. Dus ik denk dat je de techniek nog niet voldoende beheerst of je balans. Voel je je wel safe als je in galop gaat of maakt het je zenuwachtig? Want als je zelf al wat nerveus bent lukt het ook niet zo goed. En friezen kunnen echt wel meer dragen dan 60kg (tenzij er een medische reden is) anders zou geen enkele man op een fries mogen rijden. Kijk afvallen is altijd goed maar dit is echt niet de hoofdoorzaak.
@ little_birdy maar bokt kan soms ook overdrijven he. Gewicht kan een oorzaak zijn maar balans en evenwicht is het belangrijkst als je 60kg weegt maar je hebt geen balans kun je een paard meer hinderen dan iemand van 80kg met een goede balans

Berifan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:43

hi mischien een idee om te rijden zonder zadel, dat heeft mij vroeger heel veel geholpen en zo leerde ik doorzitten, goede stabiele houding.
leerde mijn paard goed kennen, en mijzelf.
Kreeg meer balans, en dit klinkt mischien wel heel belachelijk wat ik nu ga schrijven.

(ik viel er namelijk vroeger heel vaak af) leerde ik op zo nep paard allemaal bewegingen te doen.
dit heeft niks te maken met jou hulp vraag, maar je leert er wel balans mee toe houden en zo kan het jou wellicht helpen om je paard en jezelf in evenwicht te houden.

ik heb zelf heel veel overgewicht gehad namelijk 122 kilo bij een lengte van 1.76.
Ik zat even in een rot periode en at me zelf een tonnetje rond, dat is nu 5 jaar geleden en weeg nu 72 killo.
Ik ben wel altijd door blijven gaan met het verzorgen en longeren en mennen maar zat natuurlijk niet op een paard.
maar wel toen ik in de buurt van de 90 kg zat en merk eigenlijk geen verschil met het rijden, en balans.
Natuurlijk beweeg ik nu zelf makkelijker maar de paarden deden niet echt anders dan nu.

als je wilt heb ik wel ergens een link met een vrouw die ook flink overgewicht heeft en allerlei oefeningen doet, dan pb je me maar. groetjes.
En er schiet me wat te binnen, een kennis van mij had een arabier die telkens een beetje naar een kant boog, ze boot toen wat gewicht aan het ene kant van het zadel zodat het paard wat rechter liep, het hielp wel trouwens. (voor het balans van ruiter en paard)

sorrie voor de schrijf fouten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:51

awan_horwse schreef:
hi mischien een idee om te rijden zonder zadel, dat heeft mij vroeger heel veel geholpen en zo leerde ik doorzitten, goede stabiele houding.
leerde mijn paard goed kennen, en mijzelf.
Kreeg meer balans, en dit klinkt mischien wel heel belachelijk wat ik nu ga schrijven.

(ik viel er namelijk vroeger heel vaak af) leerde ik op zo nep paard allemaal bewegingen te doen.
dit heeft niks te maken met jou hulp vraag, maar je leert er wel balans mee toe houden en zo kan het jou wellicht helpen om je paard en jezelf in evenwicht te houden.

ik heb zelf heel veel overgewicht gehad namelijk 122 kilo bij een lengte van 1.76.
Ik zat even in een rot periode en at me zelf een tonnetje rond, dat is nu 5 jaar geleden en weeg nu 72 killo.
Ik ben wel altijd door blijven gaan met het verzorgen en longeren en mennen maar zat natuurlijk niet op een paard.
maar wel toen ik in de buurt van de 90 kg zat en merk eigenlijk geen verschil met het rijden, en balans.
Natuurlijk beweeg ik nu zelf makkelijker maar de paarden deden niet echt anders dan nu.

als je wilt heb ik wel ergens een link met een vrouw die ook flink overgewicht heeft en allerlei oefeningen doet, dan pb je me maar. groetjes.
En er schiet me wat te binnen, een kennis van mij had een arabier die telkens een beetje naar een kant boog, ze boot toen wat gewicht aan het ene kant van het zadel zodat het paard wat rechter liep, het hielp wel trouwens. (voor het balans van ruiter en paard)

sorrie voor de schrijf fouten

Zonder zadel zou ik niet doen als zwaarder persoon, de punt belasting op de paardenrug wordt dan groter.
Een zadel is er juist voor om je gewicht netjes te verdelen en om je te helpen met zitten.

Tip van andere bokker hier kan wel handig zijn.
Je met 1 hand vasthouden aan de voorkant van het zadel, daardoor kan je jezelf als het ware in het zadel trekken,
zodat je minder uit balans komt en je zit niet aan de mond van het paard, neemt niet weg dat je dan nog steeds de correcte hulpen moet geven.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:52

ik heb je filmpje ook even bekeken en dit zie ik; ten eerste heb je je paard in de draf al niet voor elkaar voordat je aan de galop begint, dan ga je in de hoek proberen aan te galoperen maar ik zie behalve dat je gaat doorzitten (wat niet erg goed lukt) geen enkele galophulp, je drijft je paard aan waardoor hij wat harder gaat draven en vervolgens in de galop valt, dan ga jij achteroverhangen met een los/vaste teugel waardoor hij bij elke sprong een ruk in zijn mond krijgt en dus meteen weer uit de galop valt.
probeer je paard eerst wat meer aan het been te rijden waardoor hij wat meer gaat nageven en wat meer gaat ontspannen ga dan dan doorzitten en probeer rechtop te blijven zitten waarbij je lichaam onder je navel met de draf meegaat en je bovenlichaam rechop en stil blijft, probeer je handen ook los te zien van je lichaam maar meer een verlengde van je teugel, dus stil tenopzichte van het hoofd van het paard en niet zil ten opzichte van jou lichaam, als je dan in de hoek aankomt vraag je wat stelling naar binnen doe je je buitenbeen wat achter de singel en houd je je binnenbeen op de singel en buig je het lichaam van het paard daardoor wat om jou binnenbeen en drijf je je paard aan tot de galop waarbij hij niet harder mag gaan draven, dus een duidelijke galophulp geven en je teugel niet los gooien.
eenmaal in de galop blijf je net als in de draf rechtop zitten waarbij je onderlichaam met de galop mee gaat en je bovenlichaam stil en rechtop blijft, je armen blijven ontspannen en je handen stil ten opzichte van het hoofd van het paard.
in de galop blijven je benen op hun plek en houd je je paard voorwaarts, een stap langzamer is meteen drijven met je kuiten, niet reageren op je kuiten is een tikje achter je kuit.
ik hoop dat je hier wat aan hebt sucses ermee.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:53

Ik kan het filmpje helaas even niet openen, maar wil toch even reageren aan de hand van je verhaal en aan de tot dusver leuke/zinnige reacties.

Zoals je hierboven zelf aangeeft heb je veel moeite met doorzitten en houd je je vast in aanloop naar de galop. Om goed te leren doorzitten moet je jezelf volledig durven ontspannen en je heel bewust zijn van je zitbeenknobbels cq het gebruiken van je heupen, knieeen en enkels als schokbreker om in de beweging mee te gaan. Wat ik anderen altijd uitleg is dat je kunt doen alsof iemand je aan een touwtje als het ware 'in' het zadel trekt. Om te ontspannen kun je bijvoorbeeld een leuk liedje neurien of ademhalingsoefeningen doen. Vooral dat laatste zal enorm helpen, omdat veel mensen hun ademhaling stokken als ze door gaan zitten.

Probeer eens een aantal zitlessen te volgen aan de longe, misschien is er ook een vriendin in je buurt die een braaf eigen paard heeft en je wil helpen? Ik vind het goed van je dat je ook bewust bezig bent met je gewicht, laat je zeker niet uit het veld slaan hierdoor!

Zelf ben ik langer en zwaarder dan jij, maar heb ook nooit geen problemen gehad met een paard in galop krijgen/houden. Ook niet toen ik zwaarder was. Mijn tinker was groot en slap, maar kan nu ook prima aangalloperen in de bak.

Het belangrijkste is dat je echt 'in' je zadel zit en ontspant, en dan komt alles echt goed! Heel erg veel succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:56

Ik vind het ook heel goed dat de instructrice er wat van zegt. Maar de manier waarop moet natuurlijk wel netjes zijn.
Ik zie een heel lief paard, dat snel uit de gallop valt. Als je het zelf nog lastig vindt om te galloperen en je paard vindt het ook lastig, is het dus een behoorlijke opgave.
Daarom zou ik eerst de draf beter onder controle willen voordat je gaat galloperen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:57

Sjolvir schreef:
Zonder zadel zou ik niet doen als zwaarder persoon, de punt belasting op de paardenrug wordt dan groter.
Een zadel is er juist voor om je gewicht netjes te verdelen en om je te helpen met zitten.

Tip van andere bokker hier kan wel handig zijn.
Je met 1 hand vasthouden aan de voorkant van het zadel, daardoor kan je jezelf als het ware in het zadel trekken,
zodat je minder uit balans komt en je zit niet aan de mond van het paard, neemt niet weg dat je dan nog steeds de correcte hulpen moet geven.

Juist niet aan het zadel vast houden. Mede door haar lichaam, komt ze juist in een orthopedist. Dit is ook op de filmpjes te zien, want Martine houdt het zadel al vast met 1 hand.
Zoals ik eerder al beschreef: been there, done that! Zelf was ik drie jaar geleden een herstarter met fors overgewicht!