awan_horwse schreef:hi mischien een idee om te rijden zonder zadel, dat heeft mij vroeger heel veel geholpen en zo leerde ik doorzitten, goede stabiele houding.
leerde mijn paard goed kennen, en mijzelf.
Kreeg meer balans, en dit klinkt mischien wel heel belachelijk wat ik nu ga schrijven.
(ik viel er namelijk vroeger heel vaak af) leerde ik op zo nep paard allemaal bewegingen te doen.
dit heeft niks te maken met jou hulp vraag, maar je leert er wel balans mee toe houden en zo kan het jou wellicht helpen om je paard en jezelf in evenwicht te houden.
ik heb zelf heel veel overgewicht gehad namelijk 122 kilo bij een lengte van 1.76.
Ik zat even in een rot periode en at me zelf een tonnetje rond, dat is nu 5 jaar geleden en weeg nu 72 killo.
Ik ben wel altijd door blijven gaan met het verzorgen en longeren en mennen maar zat natuurlijk niet op een paard.
maar wel toen ik in de buurt van de 90 kg zat en merk eigenlijk geen verschil met het rijden, en balans.
Natuurlijk beweeg ik nu zelf makkelijker maar de paarden deden niet echt anders dan nu.
als je wilt heb ik wel ergens een link met een vrouw die ook flink overgewicht heeft en allerlei oefeningen doet, dan pb je me maar. groetjes.
En er schiet me wat te binnen, een kennis van mij had een arabier die telkens een beetje naar een kant boog, ze boot toen wat gewicht aan het ene kant van het zadel zodat het paard wat rechter liep, het hielp wel trouwens. (voor het balans van ruiter en paard)
sorrie voor de schrijf fouten
Zonder zadel zou ik niet doen als zwaarder persoon, de punt belasting op de paardenrug wordt dan groter.
Een zadel is er juist voor om je gewicht netjes te verdelen en om je te helpen met zitten.
Tip van andere bokker hier kan wel handig zijn.
Je met 1 hand vasthouden aan de voorkant van het zadel, daardoor kan je jezelf als het ware in het zadel trekken,
zodat je minder uit balans komt en je zit niet aan de mond van het paard, neemt niet weg dat je dan nog steeds de correcte hulpen moet geven.