Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:09

Daar kunnen we kort over zijn, zonder zadel rijden is niet goed voor de rug van het paard, inderdaad vanwege piekbelasting door onder andere je zitbeenknobbels. Een zadel is inderdaad bedoelt om druk te verdelen. Voor relatief korte ritten kun je best zonder zadel op een paard kruipen, de meeste paarden zullen daar weinig schade van oplopen, maar als je serieuzere ritten gaat maken wordt een zadel wenselijk om de rug van het paard te ontlasten.

mang

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:26

Ik heb mijn laatste verzorgpony een jaar gedaan en ben er in dat jaar 1 keer vanaf gevallen, de keer dat ik er voor het eerst zonder zadel opging :') Waren aan het draven en de pony schrok dus sprong opzij, waardoor ik een beetje scheef kwam te hangen. Daar schrok hij zo van dat hij het op een rennen zette.. Pony was verder echt altijd super braaf en nuchter.

Stalgenootje haar zadels zijn vorig jaar gejat dus die wilde ook voor het eerst zonder zadel op haar toenmalige paard, ze heeft net haar ene been erover gekregen en toen was het klaar.. :=

Dus nee, niet ieder paard vind dat zomaar prima, hoewel het merendeel er waarschijnlijk geen problemen mee zal hebben.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:20

Waratje schreef:
BenteMaxime schreef:
Ik heb altijd het idee dat je paard er juist ontspanneder van word. Als ik zonder zadel rij zit ik ook veel relaxter dan met zadel. Als ik zonder zadel rij merk ik dat het paard ook losser is. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is?

Klinkt alsof je dan meer aandacht moet hebben voor het ontspannen zitten met zadel. Mijn merrie houdt haar rug in ieder geval meer vast als ik zonder zadel zit, zij ontspant dus juist niet zonder zadel.

Ik zet mezelf inderdaad sneller vast met zadel dan zonder

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:58

Ik zou het niet doen als je pony altijd heel schichtig is en snel bokt ofzo . Maar het zou ook kunnen dat hij juist alleen maar braver word !

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:43

Is een zadel niet juist een hulpmiddel voor jezelf? dat je beter zit?.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:48

Een zadel is een adapter tussen ruiter en paard, het moet daarom ook zowel paard als ruiter passen. Het is uitgevonden om mogelijk te maken dat ruiter en paard grotere afstanden samen konden overbruggen, dus niet alleen voor de ruiter.

pavarottiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:28

zonder zadel rijden doe ik nu steeds vaker. chiropraktor zegt zelfs dat beter is voor de rug van het paard. je leert je balans houden en je paard beter aan te voelen.... ik moet zeggen ga het steeds leuker vinden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:22

Welke chiropraktor is dat? Want die hoef ik dan niet bij mijn paard.......

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:29

pavarottiB schreef:
zonder zadel rijden doe ik nu steeds vaker. chiropraktor zegt zelfs dat beter is voor de rug van het paard. je leert je balans houden en je paard beter aan te voelen.... ik moet zeggen ga het steeds leuker vinden!

Dit heb ik ook nooit een deskundige horen zeggen.. integendeel!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:02

Er is niks mis met zonder zadel rijden, als je er maar niet als een zoutzak op gaat zitten, als je mooi uit de rug van het paard blijft en je kan je paard en jezelf goed in balans rijden kan dat zonder problemen ,
Zelf train ik mijn paarden altijd zonder zadel, vind het fijner omdat je idd beter voelt waar het mis gaat,
ik rij zelfs mijn jonkies in zonder zadel en heb een paard die zelfs zonder zadel beter ontspant dan met zadel, dus die rij ik gewoon zonder,
Een ruiter die fout in een zadel zit kan de rug meer belasten dan een ruiter die goed zonder zit zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:05

Als je netjes rechtop op je paard zit, zit je per definitie met zitbeenknobbels IN de rug van je paard. Dat jouw paarden daar geen problemen mee hebben is mooi, maar dat maakt niet dat dit voor alle paarden geldt en bovendien is het ook afhankelijk van hoe lang en intensief je rijdt.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:10

Ik ging eerst altijd met zadel, totdat k een keer zonder zadel ging. En hij liep nog beter als met zadel! Lekker ontspannen etc.

Alleen hij weet nu wel iets te goed dat er geen zadel opligt, en als ik dan heeeel even niet oplet, dan gaat die meteen rollen;P

xMirss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:56

Ik heb een keer op een pony gereden die het helemaal geen probleem vond dat ik er zonder zadel op zat, maar een andere keer stond een ander paardje wel weer te bokken toen die voor het eerst bereden werd zonder zadel.. :')
Dus het hangt wel ook echt van het karakter af van het paardje en natuurlijk of die ook wel braaf is in het algemeen.
Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het te proberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:49

Waratje schreef:
Als je netjes rechtop op je paard zit, zit je per definitie met zitbeenknobbels IN de rug van je paard. Dat jouw paarden daar geen problemen mee hebben is mooi, maar dat maakt niet dat dit voor alle paarden geldt en bovendien is het ook afhankelijk van hoe lang en intensief je rijdt.

Je hoeft niet perse in de rug te steken met je zit been knobbels, je kan ook er mee werken maar je moet ze niet constant in de rug prikken.
ook op het zadel kan dat belastend zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:24

mijn paard kan nog wel eens wegspringen omdat ze iets eng ziet. Ik denk er niet aan om zonder zadel te rijden, lig ik er zo af denk ik! Daarnaast denk ik ook niet dat het lekker zit op mijn paard, ze is vrij smalletjes gebouwd en ik denk dat mijn zitknobbels te hard zullen drukken in haar rug, ook om deze reden ga ik niet zonder zadel rijden.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:41

Op de manege was er een 22 jarige pony die een lui leventje mocht gaan lijden bij iemand en waar zo af en toe kleine kindjes op konden gaan rijden, het liefst zonder zadel. Maar dat was nog nooit uitgeprobeerd, dus of ik even wilde.
Dat heb ik geweten, ze bleef maar bokken en wilde het liefst wegrennen.

Dus ik denk niet dat ieder paard het zomaar goed vindt. Maar je kan het altijd proberen.

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:48

Op mijn verzorgpaard reed ik eigenlijk altijd zonder zadel. Ik had een singel, en daar legde ik een dekje onder voor toch nog een beetje grip. Je kan ook beginnen om zonder zadel uit te stappen,

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:53

Ik stap/draaf mijn paard regelmatig uit zonder zadel, paard reageerde er ook helemaal niet anders op de eerste keer. Voor de rest rijd ik eigenlijk altijd met zadel, om de rug van mijn paard niet teveel te belasten :)

FleurVerona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:35

Ik ben begonnen met zonder zadel uitstappen en dat ging prima. Als ik nu geen zin heb om een zadel op te leggen hobbel ik wat zonder zadel rond, alleen in de zomer hoor, in de winter is ze daar veeeeeeelst te druk voor. Ik doe het alleen niet zo vaak, want ik kan die van mij nog niet zo goed uitzitten in de draf zonder zadel :P

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:37

Ik pak ook als het zo warm is gewoon het zadel niet en stap er gewoon op zonder zadel. Beetje hobbelen, drafje galopje, dat lukt nu allemaal wel. Weet nog wel, dat ik het een van de eerste keren deed, dat zodra m'n pony maar een stapje sneller zette in stap ik er al bijna afviel. Nu ga ik gewoon zonder zadel het dorp in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:40

Ben met mijn merrie uiteindelijk maar gaan doorrijden zonder zadel. Met ieder zadel wat ik erop legde (en ja, die zadels pastten allemaal.. ) liet ze zich achterover klappen, dook ze weg of liet ze zich opzij vallen. Uiteindelijk zonder zadel maar het stappen en draven geleerd met een mensje op d'r rug. Kan zeggen dat ik dus al ruim een jaar zonder zadel heb gereden met d'r en nu doen we dit nog steeds af en toe. Pony heeft nog steeds geen rugpijn en leeft nog steeds..

Of ieder paard het zo makkelijk oppakt en ieder paard het okee vind, dat is een 2e. Maar als je zelf ontspant en goed mee kan zitten, zal je je paard er echt niet mee verzieken; dat kan je dan met een zadel immers ook.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:50

Stel voor om een keer je handen onder je zitbeenknobbels te leggen en dan lekker ook meegaand met je paard te gaan rijden. Beetje prinses op de erwt verhaal. Die dekjes houden echt die piekdruk niet tegen.

Bij een boomlooszadel was zelfs na een lange trektocht precies op die plek drukplekken ontstaan. Maar ja een niet passend zadel is ook niet fijn. Maar ik denk om je balans op je paard te kunnen houden zul je waarschijnlijk wel ergens gaan klemmen en dat maakt geen mooie soepele beweging mogelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:52

Ja ik had met die van mij ook zo'n penny moment :Y)
Na het rijden even zadel eraf en erop gestapt... even 'relaxed' uitstappen :D nou ik was blij met die pluk manen die ik te pakken kreeg anders was ik echt bodemonderzoek gaan doen :')
Het erop gaan zitten ging nog... wel een beetje rillerig, maar toen we wegstapten en ik wat meer rechtop ging zitten was het rodeo :+ Waarschijnlijk toch die zitbeenknobbels, die van mij is sowieso wel gevoelig aan de hulpen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:59

Mijn paard vind het absoluut niet fijn zonder zadel, dan probeert ze te happen naar me.
Denk dat het haar niet zo lekker zit, ik doe dit dan ook niet meer.

Misschien moet ik wat vetjes kweken op mn kont? :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:03

Maar of je paard dan zo blij is met je extra gewicht ;-)