paard is ingereden.. en dan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:25

Die van mij was als jonge puppy net ingereden toen ik hem kocht. Het was zo'n onhandige slungel dat ik eerst 2 jaar lang vooral buiten heb gereden en soms wat in de bak heb gereden. 2 jaar lang is wat overdreven :+ (ik reed gewoon graag buiten en de rest boeide me nog niet zo), maar ik blijf erbij dat het goed is voor jonge paarden om gelijk met een ouder paard mee de bossen in te gaan.
Dan gaan ze later als ze sterker zijn daar niet meer moeilijk over doen, en lange rechte paden zijn makkelijker voor die jonkies dan steeds die bochten in de bak.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:36

Lekker kracht en soepelheid opbouwen. Zorgen dat 'ie ontzettend fijn op je hulpen wordt, als je dat al vanaf jongs af aan hebt is echt een zegen! Verder gewoon lekker kilometers maken, zowel in de bak als daarbuiten. Hem gewoon laten worden met de ruiter op zijn rug, elkaar leren lezen. Hij moet ook zijn eigen lichaam met ruitergewicht leren kennen, weten waar hij met zijn benen naartoe moet.

Steeds je oefeningen meer gaan verfijnen, zorgen dat de spieren sterk en soepel worden. Zorgen dat hij kan ontspannen, en wat ik persoonlijk het aller, aller, allerbelangrijkste vind; Zorgen dat hij het leuk vindt! Een werkwillig paard is het leukste dat je je kan wensen!

terpentijn

Re: paard is ingereden.. en dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:02

Sluit mij hemaal aan bij laatste post!
Al het andere wat je hoopt en wil komt later wel, maar eerst komt een paard en een ruiter die op elkaar zijn ingespeeld (let op het woord:"gespeeld") en er dus beiden steeds weer met plezier voor gaan.
Zonder harmonie, elkaar in de beweging "verstaan" is er geen eenheid.
Kost tijd, maar hou je voor ogen: de WEG is belangrijker dan het DOEL.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:18

Fijn lange lijnen rijden, leren lopen op eigen benen en ervaring laten opdoen. Wij gaan met die jonge dieren regelmatig naar buiten(met een groepje ervaren paarden) en onze baby is ook al een aantal malen mee geweest op de vrachtwagen naar een totaal andere omgeving. Denk hierbij aan het strand, een andere bak en zelfs al een keertje mee naar een klein wedstrijdje waar we fijn gewandeld hebben over het losrijterrein met de ruiter op de rug.
geruststellen, belonen en ontspannen, de basis voor een fijn te rijden paard.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:39

Met mijn jonkie probeer ik een balans te vinden tussen 'plezier en kilometers maken' en 'werken aan souplesse', waarbij zijn voorkeur toch echt uitgaat naar dat eerste, waarschijnlijk omdat dat makkelijker en avontuurlijker is :D