Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:37

Dit is zijn manier en ik vind het prachtig. Om het echt te kunnen beoordelen zou je een keer moeten gaan kijken! Echt een paarden man in hart en nieren. Niks geen mishandeling anders zou je echt meer verhalen horen over paarden die onhandelbaar en angstig bij hem weggaan. Maar nee ze komen bang en onhandelbaar en gaan goed gemanierd de deur weer uit. Een paard moet weten waar hij aan toe is.

PowerReiner

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:47

Ik vind het zelf nogal raar dat het paard voor publiek, on the spot, even wordt ingereden. Het ziet er ook uit alsof het paardje nog niet helemaal zadelmak was.
Ik ben zelf voor rustig de tijd nemen, en aan alles laten wennen. Dit gaat niet over een periode van een aantal uren, maar een aantal weken.

Iedereen doet het anders, zelf geen voorstander van de manier op het filmpje.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:52

bello2005 schreef:
inrijden met sporen en zweet vind ik geen goede manier,, maar inderdaad iedereen doet het anders...

Ik weet niet hoeveel jij er in hebt gereden maar ik beleer ze toch altijd met zweepje in de hand :)
Sporen niet maar altijd wel zweepje, geen reactie op been tikje erbij.. Heb nog nooit paard of pony gehad die beendood zijn of niet vooruit te branden.. Been eraan en wisten voorwaarts..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:00

Ik vind dit echt verschrikkelijk, ik zou het liever rustig doen met rustige omgeving en vertrouwen.
Maar er zijn zoveel manieren, en iedereen heeft dus zijn eigenmanier.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:30

De paarden die Henk doet zijn niet zomaar paarden en dat vermeld de TS er niet bij, niet erg slim.
Dit zijn paarden die problemen hebben en waarvoor Gert een laatste redmiddel kan zijn.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:02

Als het echt paarden zijn met problemen, dan bouw je een band op zodat hij weer een beetje vertrouwen in de mensen krijgt, ik heb er echt gewoon geen woorden voor, ik kan me er zo boos om maken!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:07

"Ow hahaha kijk dat paard eens gek doen!!" >;) :n

Ongelooflijk wat hier gebeurd... Ik vind dit ronduit dierenmishandeling! Een paard hoeft echt niet te bokken en steigeren en in blinde paniek rond te rennen tijdens het zadelmak maken. Maar goed, zoals alle misdragingen/mishandelingen bij dieren verbaasd dit me ook niks. Triest en niet nodig, meer zeg ik niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:13

Zoek even op Gert van den Hof, dan vind je meer informatie over het hoe en wat. Hij werkt al heel lang met paarden. Er was eens een springruiter, Jeroen Dubbeldam. Die had een paard, De Sjiem. Daar is een documentaire over. Ze hebben Olympisch goud gewonnen. Twintig jaar geleden alweer. Dan was er ook Edward Gal met Sisther de Jeu.

Edit: Die komen dus bij Gert van den Hof vandaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:18

Het kan me niet zo heel veel schelen of die paarden succes hebben gehad in de sport of niet. Juist dan zegt het naar mijn mening genoeg over hoe paarden gezien worden en hoe er mee om wordt gegaan. Ik zeg echt niet dat iedereen die in de (top) sport loopt er zulke praktijken op nahoudt, maar het is wel typisch. Misschien gooi ik nu een beerput open, so be it. Als paarden zo de sport ingaan, dan maar geen sport.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:29

Echt rodeo dit wel gaaf om te zien maar niet mijn manier
Hij slaat gewoon fases over en knallen maar.
paard is niet bang maar misschien wel niet de makkelijkste.
Dieren mishandeling vind ik overdreven alleen niet fijn voor het paard.
Nee ik doe het liever in rust stap voor stap maar zo heeft iedereen zijn voorkeur.
Ik weet niet hoelang ze al bezig zijn met dit paard maar in ieder geval heeft hij nog niet eerder een zadel op gehad.
In ieder geval zijn sporen not dun.
Alleen longeer zweep als drijfmiddel
Is wel al een bekend filmpje.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:35

Dat paard heeft geen eens de kans gehad om even naar dat zadel te kijken! Hij word er gelijk op gegooid! Hoppa singel vast maken, beetje hangen, erop springen en rodeoo...

Bij mijn paard was het; zadel pakken, hem er aan laten ruiken (mijn paard ging er gelijk in staan kauwen enzo xD), dan als hij het zadel niet eng vind een beetje tegen zijn lijf aan houden, ook daar kreeg ik geen reactie op. Toen het er maar gewoon op gelegt, nog steeds geen reactie. Oke klaar voor die dag, belonen en hij weet dat het zadel niet eng is en hem geen pijn zal doen. En dan de volgende dag weer verder bij waar je gebleven was. Zo kan het toch ook?

Ik ben het echt met Gimme_Spurs eens!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:39

Vreselijke man. Dat het zo gehaast moet omdat er mensen kijken die betalen.. Waarom draait het iedereen toch om het geld :n

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:44

Hij werkt met probleempaarden. Dan is de keuze slager of Gert. Meestal zijn het getalenteerde paarden. Hij traint ze langer dan er op het filmpje staat. Filmpjes zijn maar momentopnames. Er zit vaak een heel verhaal achter. Vooraf is er vaak al heel wat geprobeerd. Naderhand wordt er doorgetraind, vaak onder begeleiding van Gert.

Dit paard is een tuiger die al voor de kar heeft gelopen. De eigenaar komt aan het woord bij 4 minuut 54. Bij 7 minuten zegt Gert dat het belangrijk is dat het paard niet stilstaat omdat het dan kan steigeren en achter over klappen. op 9.17 wordt het paard beloont en rijdt hij met een lange teugel rond. De optie is er om even te luisteren naar wat er gezegd wordt bij het filmpje.

Edit: antwoord op de vraag van TS of dit normaal is als je een paard wil laten inrijden. Nee, dit is niet normaal. Normaal geeft een paard niet veel problemen als je het op een rustige manier doet. Echter, ieder paard verschilt en er zijn er die veel spanning hebben bij het inrijden. Zo ook dit paard. Dat wordt op het filmpje ook gezegd. Daarom voelt Gert ook aan de hals van het paard of er spanning op zit. En dat benoemt hij ook (is te horen voor de luisteraar).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:10

Gert krijgt paarden waarmee het al op andere manieren geprobeerd is. Er is een hoek af, er is wat fout mee gegaan, het paard heeft eerder al een trauma opgelopen...
We mogen blij zijn dat er nog cowboys als Gert bestaan die met paarden willen werken die anders een enkeltje Stegeman krijgen vind ik. Hij heeft zo ongeveer lijm aan zijn kont en laat ze lopen zodat ze spanning op een natuurlijke manier kwijt kunnen en zodat ze minder debiel kunnen springen. Zo ervaart een paard waar niks mee te beginnen valt dat er uiteindelijk niks aan de hand was.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:26

Eens met de twee reacties boven mij!
Aan de hand van dit filmpje is negatief oordelen niet zo vreemd, maar er zit zo veel meer achter. Ik denk dat Gert heel goed begrijpt hoe een paard in elkaar zit. En inderdaad, hij heeft echt lijm onder zijn kont zitten _/-\o_

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:53

TS, antwoord op je vraag: nee, dit is niet de normale gang van zaken. Bijna iedereen zal het in eerste instantie veel rustiger aan doen. Gert vd Hof krijgt (in ieder geval voor de demonstraties) paarden in handen waar al iets mee mis is gegaan en die moeilijk hanteerbaar zijn. Voor sommige paarden is dit de beste en/of enige manier, ik heb in elk geval heel veel respect voor hem. en dat terwijl ik onder het label 'natural' val haha :Y)
Als dit gebeurt bij paarden die nog helemaal oké zijn vind ik het een heel ander verhaal trouwens.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:35

En dan nog vind ik niet dat je dit kan uitbuiten in een Demo. Doe het dan rustig en zonder publiek...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:43

Discussie genoeg over geweest. Sowieso ben ik er niet weg van om paarden met een probleem op deze manier te benaderen met zoveel publiek erbij. Persoonlijk vind ik dat wel aangeven dat mensen dit graag willen zien en de persoon die het doet liever geld krijgt dan het gewoon thuis te doen. Beetje een showvent. Hou er niet van en dat geldt niet alleen voor hem maar zovele die op zo´n manier demo´s geven.
Als eigenaar moet je dat eigenlijk helemaal niet op zo´n manier willen maar waarschijnlijk zal het voor niets zijn of voor weinig geld.
De situatie waarin het gebeurd vind ik gewoon niet kunnen dat zou je als goed, gerespecteerde trainer niet moeten willen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:55

Ik heb zelf door de jaren heen heel wat paarden zadelmak gemaakt, maar Cip, mijn eigen paard, die ik al van veulen af aan ken en die altijd in de hand is geweest, 3 jaar lang, kreeg ik niet voor elkaar.
De singel, zowel longeer als zadel kreeg ik niet vast zonder dat hij rechtop ging.
En ik heb het nog zo kalm, rustig en in fases gedaan maar het lukte echt niet.

Daarom naar Gert gebracht en binnen twee weken had ik een paard terug, dat altijd voor me wil werken en zeker niet getraumatiseerd is!
Hij is er juist sterker van geworden in de goede zin van het woord.
Ik zou mijn paard zo weer naar Gert brengen.
En hij stapte bij die van ons niet zo maar op, hij heeft eerst alleen een aantal dagen de singel vast en los gedaan en ging er toen pas op.
Vanaf moment 1 van opstijgen is er nooit een misstap geweest.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:56

Ik wordt zo moe van deze discussie.. Iedereen roept maar van oh wat slecht,niet mijn manier enz enz, maar dan denk ik, hoeveel (probleem)paarden hebben jullie zelf al opgeleid? Blijkbaar doen deze 'show' mensen toch iets goeds.. Want uiteindelijk komen de paarden (vaak als laatste hoop) wel weer bij hen terecht en vaak nog met goed resultaat ook..
En de reactie hierboven (gimme spurs en die daar onder), over de show (alsof hij alleen maar demo's doet :? ) hij kijkt echt wel naar welk paard geschikt is voor een demo (stond een tijd terug een heel interessant artikel over hem in de bit, misschien handig om wat te lezen over de methode voordat je wat gaat roepen?)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:07

Tja..... en wat ben je dan als je probleempaard roept Saintelette? Imo. roep je DAN maar wat :)

En dat vaak ''als laatste hoop'' is bullshit. Liep laatst nog een topic van een bokker die het paard nog maar 3 maand had. Van paard zonder problemen naar paard met problemen... goed laten onderzoeken is teveel moeite dus dan maar Gert.

Een paard geschikt voor een demo... maar natuurlijk :D Angst + angst is zo simpel als 1+1=2. En nee de paarden zijn niet een ring met grote massa's mensen gewend, ze zijn immers zelfs nog niet zadelmak.

Prima dat je een andere mening hebt, maar ga geen dingen lopen verheerlijken.

Het is gewoon geen normale manier van inrijden.
Mensen die dat wel vinden zou ik adviseren om maar te gaan fietsen en niet om te gaan met dieren. Dan heb je blijkbaar geen gevoel meer.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:09

Gert van den Hof nog nooit van gehoord als eerlijk ben..

Ik heb mijn verzorg haflingers bijna allemaal ingereden maar op eerste oog op basis van wat ik in filmpje zie is het niet mijn ding.
Ik kies liever voor rust, geduld, vertrouwen en leiderschap van mij na het paard op een respectvolle manier

Maar idd zal vast meer achter zitten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:11

Saintelette schreef:
Ik wordt zo moe van deze discussie.. Iedereen roept maar van oh wat slecht,niet mijn manier enz enz, maar dan denk ik, hoeveel (probleem)paarden hebben jullie zelf al opgeleid? Blijkbaar doen deze 'show' mensen toch iets goeds.. Want uiteindelijk komen de paarden (vaak als laatste hoop) wel weer bij hen terecht en vaak nog met goed resultaat ook..
En de reactie hierboven (gimme spurs en die daar onder), over de show (alsof hij alleen maar demo's doet :? ) hij kijkt echt wel naar welk paard geschikt is voor een demo (stond een tijd terug een heel interessant artikel over hem in de bit, misschien handig om wat te lezen over de methode voordat je wat gaat roepen?)

Ik geef alleen mijn mening. En in het licht van dit topic lijkt me dat niet erg. Nooit gezegd dat hij alleen maar demo's doet, zo ver reikt mijn kennis wel. Van alleen demo's kan niemand leven lijkt me. Ik heb zelf nooit paarden opgeleid, vind mezelf daar niet bevoegd (genoeg) voor, en dat staat nu ook niet ter discussie. Vindt het paard zichzelf ook geschikt voor een demo? Een demo kan je ook geven met videomateriaal van een training thuis, in alle rust. Maar dat is voor de senatiezoekers onder ons natuurlijk niet interessant genoeg. Mijn bijrijdpaard is ooit ook "gebruikt" voor een demo van Annemarie van der Toorn. En nee, als we hadden geweten dat hij zich ook maar enigzins ongemakkelijk zou voelen, zouden we het niet hebben gedaan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:54

Saintelette, ik roep niet zomaar wat.
Ik heb genoeg paarden ( ook probleem paarden ja) ik vindt de manier van geert gewoon niet goed, en daar heb ik mijn redenen voor.
Ik ken ook wel en aantal paarden die ze zo geprobeerd hebben te beleren, maar dat eindigde in traumas. Ik wil niet zeggen dat dat bij alle paarden zo gaat. Ik had een trauma paard uit spanje, daar heeft tien jaar niemand op kunnen komen. Ik kon er na twee maanden alles mee, alleen door gewoon respect te hebben voor dat paard. Je zou daar echt niet zo even op kunnen springen.
Ik geloof best dat de paarden die terug komen lief en braaf zijn, naar ik denk dat ze een stuk minder plezier hebben dan de paarden die met geduld en respect beleerf worden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:06

Wow wat een oordelen weer. Minder plezier dan die 'gewoon' beleerd worden? Misschien is de manier van Gert juist wel gewoon? Hij behandeld het paard als paard, en vermenselijkt dit niet. Hij is eerlijk en duidelijk. Maar is het niet je ding, dan breng je toch niet je paard naar hem? Waarom zo oordelen terwijl je niet precies weet wat hij doet? ('je' nu algemeen trouwens)

Terug komend op 'geen'plezier: paard wat ik rij (een Sorrento) die is door hem beleerd. De eigenaars hebben niks geprobeerd om het in te rijden, het was meteen duidelijk bij losgooien dat dit paard zeer goede bewegingen had, maar ook dat je zo gelanceerd kon worden.. Dit paard is naar Gert gegaan, en het inrijden ging juist erg goed. Volgens Gert was dit paard dan ook wel makkelijk.. (voor hem ja, hij had ook geen trauma's oid, gewoon groen.) Gert is er dus al snel (ik meen de eerste keer?) met hem aan de lange teugel over het laantje geweest.

Drie weken later kregen wij een goed ingereden paard terug. Eigenaar heeft er daar ook eerst op gezeten en wat aanwijzingen gehad. Maar het is echt een heerlijk paard om te rijden, die super veel plezier heeft in het rijden!

Als ik alleen naar de filpjes zou kijken, zou ik waarschijnlijk ook een andere mening hebben. Of als ik zelfs alleen een clinic zou hebben bij gewoond. Nu vind ik het echt een paardenk kenner, die zijn vak verstaat.