werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:35

Fellor schreef:
En mensen willen hier dus niet aan het feit dat er wel degelijk hele nare dingen gebeuren en dat het ropen van kalveren e.d. op de manier waarop het voor de sport in de ring wordt gedaan gewoon dieronvriendelijk is? En dat er echt wel veel meer blessures ontstaan bij ongecontroleerd bokken in paniek (om over de methodes om ze te laten bokken nog maar niet te spreken) dan bij gewoon beleren op een fatsoenlijke manier? (oei, ik voel de: "er zijn ergere dingen" en "gewoon (in)rijden kan je ook verkeerd doen" alweer aankomen)

Bekijk dit filmpje eens en oordeel dan nog eens.
http://www.youtube.com/watch?v=EKbV3l2GZd8

Tuurlijk zul je ook minder georganiseerde rodeo's hebben maar als ik het zo bekijk dan hebben die dieren een beter leven dan het gemiddelde box paard in nederland.
Ja ik zou wel eens naar een rodeo willen.

Enne die hengst....wat een gaaf beest zeg :9

Anoniem

Re: werkelijkheid van de rodeo SCHOKKEND!! deel 2 nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:41

Ik heb het uit eerste hand van mensen van ervaringen uit amerika. Mensen die op de rodeos werken zeggen zelf ook dat er regelmatig paarden verongelukken, stroomstoten worden gebruikt enz. En het ropen op de ranch heb ik zelf ook gedaan en dat gaat er totaal anders aan toe dan op de meeste rodeos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:47

Ik wil me bij deze wel even distancieren van Wild Horse races, Calf roping en steer wrestling, maar als ik de verhalen hoor in ook door Cowgirl aangegeven filmpje zijn de professionele beoefenaars verstandig genoeg om een run af te breken als het kalf geen positie heeft waarin zij goed kunnen scoren. Verder vind ik de filmpjes van de Cheyenne Frontier Days die op Bokt geplaatst worden en die soms 30 jaar oud zijn niet helemaal representatief voor wat er tegenwoordig op een rodeo gebeurt. De organisatoren hebben bijgeleerd, gelukkig maar. En wat er op een achteraf- of derderangs rodeo gebeurt die misschien niet is aangesloten bij de officiele instanties, daar heeft een Professionele Wedstrijdorganisatie geen grip op.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:49

Overigens zeg ik absoluut niet dat het er ovrral zo aan toe zou gaan endat alles op een rodeo dierenmishandeling is, maar op dat soort evenementen kom je mensen tegen die het beste met de dieren voor hebben, maar ook absoluut veel die dat niet hebben. En ja, die heb je overal maar dat betekent voor een mij niet dat hier geen aandacht aan zou in moeten worden besteed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:51

Ik zeg niet dat er geen aandacht aan moet worden besteed, maar een wedstrijdtak verdoemen op grond van een paar rotte appels is in mijn ogen verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:51

Die tweede en derderangs rodeos zijn wel het probleem en daar gaat dit ook grotendeels over..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:54

Nee het gaat niet over de achteraf rodeo. Het gaat over de rodeo an sich. En over het feit dat mensen "rodeo" roepen en niet weten waar het over gaat. Namelijk dat het een naam is voor een evenement, en niet voor een klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:12

En net zo ongenuanceerd wordt er vervolgens geroepen dat het allemaal onzin is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:16

Probeer eens even je niet vast te spijkeren op de excessen maar globaal naar het plaatje te kijken? Wat als ik me vastbijt op de excessen, dan zie ik verkeerd toegepasten trainingstechnieken bij alle takken van de sport. Of dat nu barreren is bij springen, of rollkur bij Dressuur, de steeplechases bij Galoprennen, paarden die in elkaar storten na endurance wedstrijden.....ongelukken gebeuren overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:24

Tja, Cassidy, daar heb je zo eens een punt; want zo is het maar net uiteindelijk...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:34

Cowgirl schreef:
Fellor schreef:
En mensen willen hier dus niet aan het feit dat er wel degelijk hele nare dingen gebeuren en dat het ropen van kalveren e.d. op de manier waarop het voor de sport in de ring wordt gedaan gewoon dieronvriendelijk is? En dat er echt wel veel meer blessures ontstaan bij ongecontroleerd bokken in paniek (om over de methodes om ze te laten bokken nog maar niet te spreken) dan bij gewoon beleren op een fatsoenlijke manier? (oei, ik voel de: "er zijn ergere dingen" en "gewoon (in)rijden kan je ook verkeerd doen" alweer aankomen)

Bekijk dit filmpje eens en oordeel dan nog eens.
http://www.youtube.com/watch?v=EKbV3l2GZd8

Tuurlijk zul je ook minder georganiseerde rodeo's hebben maar als ik het zo bekijk dan hebben die dieren een beter leven dan het gemiddelde box paard in nederland.
Ja ik zou wel eens naar een rodeo willen.

Enne die hengst....wat een gaaf beest zeg :9

Even puur op dit filmpje reagerend; Inderdaad mooie huisvesting. Maar hoe die jonge koe/ dat kalf zn nek half krijgt omgedraaid doet het voor mij allemaal teniet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:07

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:33

Nachtlampje schreef:
Even puur op dit filmpje reagerend; Inderdaad mooie huisvesting. Maar hoe die jonge koe/ dat kalf zn nek half krijgt omgedraaid doet het voor mij allemaal teniet.

Het heeft allemaal te maken met biomechanica. De stieren zijn groter en sterker dan de cowboys zelf, dus met brute kracht ga je dat niet winnen. Door een bepaalde beweging toe te passen kan een stier niet anders dan erbij te gaan liggen. Net zoals een goede martial arts beoefenaar jou neer kan leggen zonder dat hij je echt pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:06

Cassidy schreef:
Paarden komen ook in andere takken van de paardensport te overlijden:

[VN] Wiesbaden: Eventingpaard King Artus sterft na finish

En daar gaan we weer met het "er zijn ook andere dingen die niet goed zijn" argument. Ik denk als je de cijfers erbij pakt dat er in verhouding echt een heel stuk meer paarden ernstig gewond raken dan in andere takken. Daarbij zijn inderdaad in alle takken van de paardensport belachelijk veel nare dingen te vinden, maar dat staat voor mij los van elkaar. Ik ben het hier niet mee eens en daar niet mee eens.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:08

Sorry westernrijden is geen rodeo hoor en andersom ook niet. Een rodeo is een rodeo en is hoe dan ook dieronvriendelijk ter vermaak van zogenaamde "cowboys".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:13

Zogenaamde cowboy's? Enig idee hoeveel kennis en kunde je nodig hebt om met een lasso om te gaan? Weet jij hoe moeilijk het is om een kalf te ropen, laat staan dat je dat in teamverband gaat doen? Weet jij dat er professionele ruiters zijn die met het rijden van wedstrijden hun inkomen verdienen? Enig idee hoeveel cowboys er in Amerika nog zijn die echt het vee hoeden, en op een dergelijke wedstrijd zich alleen maar willen meten met anderen?

Hier een filmpje van die zogenaamde cowboy's...

http://www.youtube.com/watch?v=v-qViM1a2Lc

http://www.youtube.com/watch?v=Z-cRVe_pWOU

http://www.youtube.com/watch?v=sXUKvJlcDT8

http://www.youtube.com/watch?v=K_67Dj02PqM

Je maakt dezelfde fout als velen die het woord "rodeo" horen. Rodeo is een overkoepelende naam voor een doorgaans meerdaags event. En daar zitten westernonderdelen bij, al dan niet koegerelateerd. Als je iets hebt tegen een specifiek onderdeel, dan benoem die bij naam. Wel zo duidelijk voor iedereen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:29

Je verveelt me, want je staat hoe dan ook achter deze sport, en dat mag hoor, dat moet je zelf weten, kijk en geniet ervan.

Maar overtuig me aub niet ervan dat het erg oke is, of anderen erop aandringen dat het oke is, dat moet iedereen zelf weten, er is hoe dan ook dierenleed ter vermaak van mensen.

Bespaar jezelf de moeite om al die filmpjes te plaatsen, ik kijk er niet naar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:32

Eindeloze en zinloze discussie!
In andere takken van ( paarden) sport gebeuren net zo veel ( misschien wel meer) "ongelukken" maar daar wordt vaak niet over gepraat. Hoe komt het overigens dat de gemiddelde leeftijd van een "sport" paard ca, 8 jaar is en veel "bucking" ( maar cutting en roping horses en rodeo stieren) nog tot op hele hoge leeftijd meegaan en nog een tijd van hun pensioen mogen genieten. En niet te vergeten hoeveel paarden via de achterdeur verdwijnen in de topsport.
Overal zijn excessen, in de "gewone" doorsnee paarden sport tot ver in de top. In de rodeo is het respect voor de dieren waarmee gewerkt wordt enorm groot. Ik denk dat heel veel paarden liever hun dagen zouden slijten als rodeo paard ( "bronc") dan als top dressuur paard die met de huidige methodes getraind worden en nooit een grasspriet zien. Dat geldt ook voor de "bulls", die heerlijk buiten rondlopen en niet, zoals vaak gebeurt hun leven aan een ketting in een stal moeten slijten.
En ja, dat mag best vergeleken worden omdat de meeste mensen die hier commentaar leveren geen idee hebben hoe de rodeo, de paardensport in het algemeen etc. echt in elkaar zitten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:34

Oh omdat ze lekker buiten kunnen lopen mogen ze lijden en afzien in de rodeo in ruil daarvoor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:41

Toch jammer dat je de filmpjes niet bekijkt wat het zou je helpen bij het in kaart brengen van wat een rodeo eigenlijk inhoudt. Zo blijf je met een verkeerd beeld in je hoofd zitten, gevoed door gevoel en aannames, en verhalen van "horen van" en gekleurde filmpjes op Youtube.

En mensen die dat wel bekijken zoals TS, die komen soms op hun mening terug. Omdat ze echt met eigen ogen zien en horen dat het minder erg is dan wat ze in hun hoofd hebben zitten, en dat er echt geen dierenleed aan te pas komt.

"A mind is like a parachute, it only works when it is open...."

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:50

Ragdollcat schreef:
Oh omdat ze lekker buiten kunnen lopen mogen ze lijden en afzien in de rodeo in ruil daarvoor?

In een van de filmpjes die je niet hebt bekeken, is een eigenaar van bucking bronco's aan het woord. Hij zegt dat de paarden plezier hebben in hun werk. Hij zegt dat, als hij een vrachtwagen het land op rijdt en de klep open laat staan, de paarden vanzelf de vrachtwagen inlopen. Hoe rijm jij dat met dierenleed?

De paarden en de stieren die gebruikt worden voor de rodeo krijgen optimale verzorging om optimaal te kunnen presteren. De bucking bronc's en bulls worden speciaal voor de rodeo gefokt. De eigenaren zijn afhankelijk van deze dieren qua inkomen. Een dier dat niet goed in zijn vel zit, presteert niet. Er zijn meerdere aanbieders van "rough stock", dus als een dier niet goed presteert, gaat de organisatie de volgende keer naar een andere aanbieder toe, die wel goed voor zijn dieren zorgt en waar de dieren wel goed van presteren en blijven presteren, dus loopt hij inkomsten mis.

Ze moeten wel goed voor hun dieren zorgen, anders gaan ze uiteindelijk failliet.

En over de instelling van de eigenaren naar hun dieren toe: een fokker van rough stock, bucking bronc of bucking bull, ziet zijn dieren geboren worden en opgroeien en is aan ze gehecht. En ook een fokker van rough stock is heel trots als een van zijn zelfgefokte dieren meedoet aan een Nationaal Kampioenschap!

Wat betreft de deelnemers: punten bij een onderdeel als bullriding en broncriding worden verdeeld over ruiter en over dier. Voor de ruiter is het dier op dat moment een teammaatje. Hij gaat hem niet slecht behandelen want de puntentelling en waardering van de run is ook afhankelijk van het dier....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:30

Fellor schreef:
Cassidy schreef:
Paarden komen ook in andere takken van de paardensport te overlijden:

[VN] Wiesbaden: Eventingpaard King Artus sterft na finish

En daar gaan we weer met het "er zijn ook andere dingen die niet goed zijn" argument. Ik denk als je de cijfers erbij pakt dat er in verhouding echt een heel stuk meer paarden ernstig gewond raken dan in andere takken. Daarbij zijn inderdaad in alle takken van de paardensport belachelijk veel nare dingen te vinden, maar dat staat voor mij los van elkaar. Ik ben het hier niet mee eens en daar niet mee eens.

Je bent aannames aan het doen. Ik zou zeggen, pak idd de cijfers erbij (als je die kunt vinden) en ga vergelijken.

En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag met wat jij bedoelt met "manieren om een paard te laten bokken?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:53

Cassidy schreef:
Ragdollcat schreef:

In een van de filmpjes die je niet hebt bekeken, is een eigenaar van bucking bronco's aan het woord. Hij zegt dat de paarden plezier hebben in hun werk. Hij zegt dat, als hij een vrachtwagen het land op rijdt en de klep open laat staan, de paarden vanzelf de vrachtwagen inlopen. Hoe rijm jij dat met dierenleed?

Het is wel heel erg -een kant op denken- om daaruit te concluderen dat de paarden de rodeo zelf leuk vinden :+ Geen enkel vluchtdier dat weinig gewend is vind het leuk om in een vrachtwagen te staan, op een druk evenement bestegen te worden opgesloten tussen een paar hekken met luidsprekers in zijn oren enz...
Misschien lopen ze wel in de vrachtwagen omdat ze dat met voer geleerd hebben? Of omdat ze weten dat ze anders opgejaagd worden door drijvers of... enz. Ik zeg niet dat dat zo is, maar wel dat het er bij mij echt niet ingaat dat die paarden jottum roepen en de vrachtwagen op rennen :Y)

Als ik een promotiefilmpje voor mezelf maak ziet alles er ook mega-rooskleurig uit, dus uit zo'n bron zo'n conclusie trekken vind ik erg kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:21

Cassidy schreef:
En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag met wat jij bedoelt met "manieren om een paard te laten bokken?"

Oa met stroomstoten zoals in de filmpjes te zien is, paarden die geschopt worden voor het hek open gaat en er zullen nog wel andere dingen gebeuren als ik de gemiddelde zieke geest zie handelen.

Aannames.. misschien maar het is voor mij meer een 1 + 1 kwestie. Een paard in paniek is het meest geneigd zichzelf ten kost van alles te "redden".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:44

Ik zie die stroomstoten niet op de filmpjes, waar zie jij dat?

Bucking horses zijn niet in paniek, weten precies wat er van ze verwacht wordt, komen ze een hek tegen houden ze in en slaan af. En als de bel gaat na 8 seconden stoppen ze met bokken.

Jij hebt dingen in je hoofd zitten die niet kloppen. Nogmaals, excessen komen voor, maar dat in elke tak van de paardensport en niet alleen de rodeo.