NH rijden, western, engels, wat nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:02

LoveBodin schreef:
Klassiek en Engels is niet hetzelfde.

Er is een wikipedia pagina met de naam 'paardensport'. Volgens mij heb je niet gezocht, sorry.

Volgens mij valt Endurance nergens onder. Tenminste niet onder het typisch Engelse (wat imo dressuur, springen, cross is, met wat voor zadel dan ook).
Rensport zou ik ook niet Engels noemen.

Maar volgens mij is daar geen overkoepelende term voor.

Niet? Wat is het dan? :+
Ik heb echt wel gezocht op google hoor, op: ''rijstijlen''
Hier kon ik niet echt veel mee vinden :n
Dus endurance is een aparte rijstijl/tak? Ok :)
En ik dacht toch ook altijd dat rensport Engels was, aangezien ik nog nooit een western-rensport iets heb gezien :=

LoveBodin

Re: NH rijden, western, engels, wat nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:24

Dus alles dat niet western is, is Engels?
Nogmaals: defenieer Engels. Wat is Engels in jouw ogen? Alles met een niet-western zadel?

En je dacht niet toen ik het over disciplines had: goh, laat ik even googlen?
Ik wil je best helpen, maar niet alles voorkauwen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:33

LoveBodin schreef:
Dus alles dat niet western is, is Engels?
Nogmaals: defenieer Engels. Wat is Engels in jouw ogen? Alles met een niet-western zadel?

En je dacht niet toen ik het over disciplines had: goh, laat ik even googlen?
Ik wil je best helpen, maar niet alles voorkauwen.

Bij Engels denk ik zelf vooral aan de dressuur en het springen, maar wat is het dan in jou ogen?
En sorry, maar ik dacht, miss legt ze dat wel uit?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:36

In mijn ogen (zoals het al eerder staat), is Engels Dressuur, springen en Eventing, met gewoon zadel of dameszadel.
De rest is géén Engels, imo. Maar dat staat er al eerder ;)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:40

LoveBodin schreef:
In mijn ogen (zoals het al eerder staat), is Engels Dressuur, springen en Eventing, met gewoon zadel of dameszadel.
De rest is géén Engels, imo. Maar dat staat er al eerder ;)

Ok, hmm.. wel even stof om over na te denken :P
Maar dus dan heb je Engels, Klassiek (wat dat dan ook is, want ik snap het nu helemaal niet meer :')) en western?
En niks anders?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:43

Nee, klassiek/academisch is binnen de dressuur.. Soort van, iig, daar lopen hele topics over, hier op RT-D.

Engels en Western zijn imo overkoepelend, de dingen die hier niet onder vallen, staan op zichzelf.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:43

LoveBodin schreef:
De training is ook totaal anders. Je kan 't vergelijken met marathon en hoogspringen. Oftewel, niet echt.

Dit valt volgens mij toch wel beide onder de naam "atteletiek" :Y) ...

Als ik op bokt iets zoek kom ik vaak al op de bokt wiki uit :D . En ik denk dat een andere rijstijl ook te maken heeft met de basis, dus hoe het paard word ingereden. Bij western is b.v de teugelvoering om je paard "een bocht door te sturen" al heel anders dan bij dressuur, bij wester gebeurt dit d.m.v neckreining en bij dressuur vraag je eerst stelling, ook je benen en zit gebruik je bij western anders.
Ze hebben het ook niet voor niks over een paard "omscholen" naar western, de knopjes er anders opzetten dus.
Bij endurance zijn de hulpen die je aan je paard geeft volgens mij te vergelijken met hulpen van springen en dressuur, en deze paarden worden op dezelfde manier ingereden alleen is de training idd anders. Daarom denk ik dat endurance wel een tak van de engelse stijl is.
Binnen de western heb je ook tig verschillende dicipline's (reining, hosemanship, hunter, plesure, trail, cutting, working cowhorse, enz, enz) maar reining en plesure zijn echt zoooooo verschillend van elkaar (Net zo verschillend als dressuur en endurance misschien...), ook de zadels zijn hierbij verzchillend (zie boktwiki :+ )en toch is het allebei western

Klassiek lijkt mij meer wat ze b.v doen bij de spaanse rijschool in Wenen, je weet wel met lippizaners e.d. Al doen ze daar ook carroussel rijden bij (heb ik in mijn dressuurverleden ook een aantal jaar gedaan).
Het N.H heb ik geen ervaring mee maar dit lijkt me wel een andere rijstijl. Maar voltige ook, die mensen zitten toch ook op een paard (oke, geen buitenritten maar toch...).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:25

Dollebokker, klopt hahhaha.

Bij dressuur begin je niet met stelling. Tenminste, niet in mijn ogen. maar daarom, over wat dressuur is en vooral hoe je het moet doen, zijn heel veel wegen die naar Rome leiden.

Ik heb een vriendinnetje gehad dat endurance reed, en die was toch wel op een heel andere manier rijden gewend, en die is wel zo'n beetje omgeschoold moeten worden, hoor! Net zoals haar paardje later :)

Spaanse rijschool in Wenen is weer heel wat anders, daar zitten ook die trucs bij, klassiek is meer een vorm van de dressuur. Klassiek betekend niet direct trucjes, het is een hele manier van training en opbouw. Net zoals academisch.

Overigens verschillen western en dressuur niet zo vreselijk veel van elkaar, je wilt bij beiden hetzelfde bereiken als basis. Namelijk een ontspannen paard, dat op been en zit reageert, dat de achterhand eronder brengt, en de rug gebruikt.
Je hoeft niet altijd om te scholen dus. Ik heb gehoord van mensne die zelf western rijden, maar hun paard door een springruiter in hebben laten rijden. Die hebben ze later gewoon western doorgereden. Imo worden alle paarden op ongeveer dezelfde manier ingereden. Wat ze later ook worden. De training daarna, die is 't die de doorslag maakt.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:21

LoveBodin schreef:
Bij dressuur begin je niet met stelling. Tenminste, niet in mijn ogen. maar daarom, over wat dressuur is en vooral hoe je het moet doen, zijn heel veel wegen die naar Rome leiden.

Nee dat klopt, ik weet dat je eerst ook je zit en benen gebruikt, dat is idd met western ook. Maar het ging mij even om de teugelvoering, daar zit denk ik het meeste verschil in.
Een dressuur ruiter kan een western paard ook wel gewoon de volte op rijden, het paard snapt die hulp heus wel want dat is ook niet zo heel erg anders, maar het word een ander verhaal als die dressuur ruiter een sliding stop of spin moet maken. Ik denk niet dat dat zonder uitleg van een western ruiter lukt.
Net zoals ik nog eens heel diep in m'n geheugen moet gaan graven om een dressuurpaard een keerdwending om de achterhand te laten maken, ik heb het ooit wel geleerd maar of het me nu nog lukt... ( :n )
En als je een dressuurpaard in een trail parcours zet denkt dat paard ook "wat wil dat mens nou van me??" Het lukt uiteindelijk misschien wel om de trail proef af te maken, maar niet met de western hulpen. (En al helemaal niet op 1 hand gereden)
En ik zou een B proefje nog wel kunnen, maar M echt niet meer zonder weer eerst een aantal lessen. (Dan moet eerst die western stof er vanaf gepoetst worden ) Dat komt omdat ik dat paard volgens mijn "automatische piloot" toch met western hulpen dingen ga vragen, en in de basis lukt het dan nog of ik red me met m'n restant dressuur kennis maar het moeten dan geen hele moeilijke oefeningen gaan worden.

Maar er zijn ook zeker veel raakvlakken, wij rijden in de les ook weleens zijgangen omdat het paard daardoor vaak goed aan het been, en z'n achterhand eronder komt. En voor een dressuur paard is een slalom achteruit of de "L" tussen balkjes achteruit (oefeningen uit de trail) misschien ook niet verkeerd om te doen omdat die vaak moeite hebben met (meer dan 4 passen) recht achteruit. Het ligt er ook aan welke tak ervan je doet, b.v de plessure en hunter onderdelen zitten dichter bij dressuur dan het werk met koeien.
Ik zou zelf m'n paard nooit naar een springruiter brengen als ik er western mee wil gaan rijden. Het kan wel als het alleen om zadelmak maken gaat, maar als je je paard laat inrijden door een ander zet die er toch al wat knopjes op. Dan liever gelijk de juiste. Sterker nog, als ik reining wil gaan rijden zou ik mijn paard ook niet naar een trainer brengen die zelf alleen maar plessure rijd. Maar dat is denk ik persoonlijk en mag ieder voor zich beslissen.

Ik denk ook echt niet dat endurance "gewoon een hele lange buitenrit" is hoor, maar ik denk dat de oorsprong van eventing meer uit de vossenjacht en cross is ontstaan en dat is toch bestwel engels.
Dat ga ik eens opzoeken, waaruit de eventing is ontstaan, of weet jij dat LoveBodin? (Ik weet weer niet genoeg van eventing om dat zo te roepen, maar ik ben er wel benieuwd naar)
Zou het zo kunnen zijn dat als het van oorsprong uit een ander land komt dat dat dan meebepaald of het een andere rijstijl is?? Is dit niet iets wat bij een instructeurs opleiding ter sprake komt? Weet iemand dat?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:53

Daarom, dressuur en western hebben een gemeenschappelijke basis :). Cowboys kwamen dan ook uit Europa.

Eventing opleiding weet ik niet zo 1,2,3, ik kan t navragen, m'n gastzusje rijdt wedstrijden enzo :).

Dat laatste, van oorsprong komt western en engels uit dezelfde plek (op de kop af), namelijk europa. Dus denk niet dat je redenering daar klopt.
Maar ik weet t ook niet, t wordt wel interessant zo :D

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:10

En bedankt ook bokt wiki _/-\o_ , ik lees dus net dat endurance eigenlijk is overgewaaid uit Amerika :D ! Hoe fout kan ik zitten dan met vossenjacht! :o . Maar goed het kan dus best zo zijn dat dressuur en western overkoepelend zijn en wat daar niet binnen past is gewoon een andere tak.
En wat is dus eigenlijk de definitie van een rijstijl.
Het lijkt zo simpel, maar het is toch wel een lastig onderwerp :Y)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 14:21

DolleBokker schreef:
En bedankt ook bokt wiki _/-\o_ , ik lees dus net dat endurance eigenlijk is overgewaaid uit Amerika :D ! Hoe fout kan ik zitten dan met vossenjacht! :o . Maar goed het kan dus best zo zijn dat dressuur en western overkoepelend zijn en wat daar niet binnen past is gewoon een andere tak.
En wat is dus eigenlijk de definitie van een rijstijl.
Het lijkt zo simpel, maar het is toch wel een lastig onderwerp :Y)

Ik denk dat ik een lastig onderwerp naar boven heb gebracht... :o :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:42

Echt waar? Uit Amerika?
Interessant, heeft t niet wat te maken met de pony-express?

Rijstijl, rijstijl, een manier van rijden.. Denk dat t iets met opleidingsniveau te maken heeft, tenminste daar denk ik aan.. Bedoel, rijstijl bij auto's kan agressieff zijn. Maar bij paarden is t natuurlijk anders :+. En er zijn idd meerdere wegen naar Rome. Ik heb me nog niet erg verdiept in klassiek en academisch, maar zouden dat geen rijstijlen kunnen zijn? Omdat t een soort wegen naar Rome zijn. Misschien isi rijstijl dat wel, een naam voor een weg naar Rome, binnen of buiten een discipline. Dat laatste weet ik dan niet, wie weet wel beide

Eefjuhh, heb je nog wat nuttigs toe te voegen? :) hoe meer meningen, hoe beter

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:54

Volgens mij is dit een discussie waar je het niet snel over eens zal worden. De opsomming uit de wiki is in mijn ogen in ieder geval geheel willekeurig, want daar ontbreken in ieder geval al een aantal takken uit de western in, zoals pleasure (en dus niet plessure :+), horsemanship, western riding, barrelrace etc. En volgens mij wordt ook de spaanse rijstrijl overgeslagen.

Eigenlijk is het in mijn ogen heel simpel. Je hebt western (met alle richtingen die daaronder vallen), engels (en dat is dressuur, springen, eventing, gymkhana e.d., m.a.w. alle disciplines met een engelse optoming), spaans en nog wat andere rijstrijlen.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat paarden allemaal op dezelfde manier worden ingereden, een groot voordeel van inrijden op de western manier t.o.v. de engelse manier is veel meer aandacht voor grondwerk en opvoeding.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:14

LoveBodin schreef:
Echt waar? Uit Amerika?
Interessant, heeft t niet wat te maken met de pony-express?

Rijstijl, rijstijl, een manier van rijden.. Denk dat t iets met opleidingsniveau te maken heeft, tenminste daar denk ik aan.. Bedoel, rijstijl bij auto's kan agressieff zijn. Maar bij paarden is t natuurlijk anders :+. En er zijn idd meerdere wegen naar Rome. Ik heb me nog niet erg verdiept in klassiek en academisch, maar zouden dat geen rijstijlen kunnen zijn? Omdat t een soort wegen naar Rome zijn. Misschien isi rijstijl dat wel, een naam voor een weg naar Rome, binnen of buiten een discipline. Dat laatste weet ik dan niet, wie weet wel beide

Eefjuhh, heb je nog wat nuttigs toe te voegen? :) hoe meer meningen, hoe beter

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=end ... it+amerika
bovenstaande link, komt uit bokt wiki :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:18

Eefjuh, ik ben best goedin google gebruiken...
En volgens mij is dat niet echt een mening ;)

Wendy, rijd jij western dan? Hoe rijden jullie een paard precies in? Op wat voor manier? Omdat er bij 't Engels ook heel erg veel manieren zijn.
En is een rijstijl dan ook sowieso en manier om met je paard om te gaan, omdat je het ook over grondwerk hebt?
Inrijden lijkt mij vaak toch 't zelfde gebeuren: eerst algemene opvoeding, dan (vaak) longeren (of iig conditie en spieren). Daarna komt er verschillen, ook bij Engels. De één begint bitloos, de ander laat eerst aan een bit wennen. Daarna aan het zadel wennen, dan vaak hangen, en dan erop. En bij het erop 9vd 10 x weinig aan de teugels, veel naar voren. Hoe zit dit bij WEstern( Nogmaals, ik ben een western-leek, en erg nieuwsgierig)

Spaanse rijstijl hebben we het hier wel degelijk over, maar volgens mij valt het dus niet onder Engels of Western, maar onder één van de vele wegen die anar Rome leid; waarbij Rome een actief, correct gaand paard is, dat doet wat van hem gevraagd is (dit is bij endurance dus lange afstanden lopen, bij barrelrace om tonnetjes heen scheuren, bij springen over hindernissen springen.). En er zijn meerdere wegen die naar ROme leiden, en zo'n weg is een rijstijl, imo.

En nog een vraag, Wendy, wat is een Engelse optoming? Natuurlijk het standaard vzh/dressuur/springzadel, en hoofdstel met dubbele/lage/engelse neusriem. Maar hoe zit het met bitloze hoofdstellen? In hoeverre is een optoming (en dan vooral het hoofdstel) bepalend voor wat je doet? Bitloze hoofdstellen zie je overal, ook bij Western. En endurance hoofdstellen zijn heel anders dan gewone Engelse hoofdstellen, bij endurance heb je vaker combi halster/hoofdstel, zodat 't paard ondertussen nog een keer wat kan grazen e.d. Ook moet je zadel echt heel erg lekker zitten, en heb je geen rijlaarzen aan ofzo (loopt niet zo lekker :+ ).
Voor mij is het niet zo zwart-wit. Denk ook dat je best met westernoptoming endurance kan rijden.

En wat vind je van de weg naar Rome idee? Want ik neem aan dat bij Western (zoals hier al eerder is gezegd), je ook totaal verschillende disciplines hebt.
Citaat:
Sterker nog, als ik reining wil gaan rijden zou ik mijn paard ook niet naar een trainer brengen die zelf alleen maar plessure rijd.

Dus dat lijkt me ook niet allemaal 't zelfde, en er zijn verschillende rijstijlen (van de ruiter) nodig.
En dan komen we op de vraag: is een rijstijl niet een manier van rijden van de ruiter? Of is het een manier van het paard rijden? Of is het meer een algemeen concept van paard én ruiter?

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:29

LoveBodin schreef:
Dat laatste, van oorsprong komt western en engels uit dezelfde plek (op de kop af), namelijk europa. Dus denk niet dat je redenering daar klopt.
Maar ik weet t ook niet, t wordt wel interessant zo :D

Daar ben ik het ook niet mee eens, als je maar ver genoeg terug in de tijd gaat komen we uit bij het mennen van een paard als last dier. (Of wat we ook met paarden hebben gedaan voor we erop zijn gaan zitten. Ik heb nog wat opgezocht, maar ik kom vaak bij hetzelfde verhaal uit.

http://www.westernriding-frooy.com/Wati ... riding.htm
http://www.quarterhorses-western.com/h9-western-riding

Ik hoop dat de link werkt, ik ben daar nooit zo goed mee... ^)
Maar het komt er op neer dat de cowboys (vaquero) waren vaak van spaans/indiaanse afkomst. En de rijstijl die er toen was is aangepast naar de opdracht. De opdracht is het drijven en sorteren e.d van hele grote kuddes en over hele lange afstanden. Dit vergt van paard en ruiter een hele andere manier van rijden en dus ook trainen en meer gericht met bepaalde paarden gaan fokken. En hieruit is uiteindelijk de western gerold zoals we nu kennen (na nog een hoop gesleutel in de loop der tijd natuurlijk...)
En ook de basis is dus echt anders dan dressuur.

En idd wendy pleasure, sorry :o?

En nu weer on topic :o , spaans is volgens mij ook echt anders, en hoe zit het met de Arabische wereld, daar hebben ze ook weer een hele andere optoming toch?