Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BarbaLala schreef:Ik ben zelf eigenlijk dressuurruiter, maar paard is dat alles behalve. Ik heb me dus aangepast aan het paard.
en ik moet zeggen; dat bevalt prima. Geen gevecht en de enige "discussies" die ik met het paard heb gaan over welke versnelling en welk pad we nemen.
Scheelt een heleboel. Paard geniet meer van het werk, en ik geniet meer van het paard, en zo is de cirkel weer rond.
Een goede ruiter kijkt in mijn ogen daarom ook niet alleen naar wat hij zelf wil, maar vooral naar wat bij zijn paard past qua tak van de sport.
En als je daarin op elkaar aansluit is er al een stuk minder sprake van dwang.
Rider01 schreef:Punt is, als ze komen om iets te doen en ik vraag een oefening van ze, dan hoef ik daar verder geen druk achter te zetten want ze doen meteen wat er gevraagd wordt.
Vraag ik mij wel eens af wie van ons de oefening in nou eigelijk gang zet?
Nou heb ik mijn pony's voor de lol, er is geen druk van het moeten presteren op wedstrijden o.i.d.
BarbaLala schreef:Vind ik ook LDRD, maar helaas gaat het een heleboel mensen vooral om het hoog presteren en het "kijk mij eens" aspect, en niet om hoe het paard zich daar bij voelt. Althans, dat idee krijg ik.
. Maar dan wel met een paard die daar hetzelfde over denkt en dan op een eerlijke manier. Ik zeg altijd:'er is geen één paard dat je naar de GP schopt, ze moeten het zelf ook willen'. Veel te vermoeiend ook om met een paard naar de GP te willen vechten
.
.
Emmaa_ schreef:Ik snap je punt, maar ik vind het plaatsen van filmpje van rollküren met zielige muziekjes erachter niet helemaal het juiste beeld schetsen van dominantie. Er zijn ruiters die wat strenger zijn, die wat eerder wat meer teugel erbij pakken op het moment dat het paard begint te drammen of wat dan ook. Ik vind dat net zo goed een voorbeeld van een dominante ruiter als "bek dicht en lopen met die hap", want dat is als het ware wat je ook doorgeeft aan je paard. Op zulk hoog niveau dressuur vind ik het echter heel wat anders. Ik denk namelijk dat mensen als Anky van Grunsven behoorlijk slecht geschetst kunnen worden en dat filmpje van die enorme rollkür is ook niet oké, maar denk jij dat zij haar paarden tot dat niveau had kunnen rijden als ze niet een bepaalde vorm van harmonie en tegemoetkoming met ze had? Ik denk namelijk van niet.
LDRD schreef:Dat is de theorie.
Maar: de theorie is dat de praktijk net zo is als de theorie, alleen in de praktijk is dat toch niet altijd het geval.
Simpelman schreef:Het resultaat is een rijker leven.
jasmijn78 schreef:Simpelman schreef:Het resultaat is een rijker leven.
en 90 maagden?![]()
Als we dan toch in hokjes gaan stoppen: Ik ben ook een dominante ruiter. Ik waardeer geen 'eigen initiatief' bij mijn paarden. Ze hoeven van mij dus niet zelf te denken. Ik bepaal wat er gebeurd, want ik ben baas. Ik 'vraag mijn paard niet ten dans', maar ga een uurtje rijden. Ik nodig hem niet uit deel te nemen aan het proces, ik draag op een opdracht uit te voeren. Op elke vraag/actie van mijn kant eis ik een reactie. De verkeerde/ongewenste reactie negeer ik, de gewenste reactie beloon ik.
Ik zorg er wel voor dat mijn paard mijn 'opdrachten' uit kan voeren. Dat wat ik van hem vraag past bij zijn leeftijd en niveau (en bij de vorm van de dag). Ik wil alleen maar paarden rijden die kunnen en aanleg hebben voor wat ik leuk vind.
Duhelo schreef:De vergelijking/tegenstelling met honden vind ik hier trouwens niet opgaan, als je nl kijkt in wilde roedels heb je ongeveerd de gelijkenis als met wilde kuddes paarden. je hebt ook een of twee dominante leiders bij de honden die hun wil opleggen, en dan heb je de rest van de pack die rustiger met elkaar omgaat. Waarom zou je bij honden wél de dominante moeten spelen, en bij paarden niet?
Duhelo schreef:Daarnaast, ook als je een paard uitnodigt om mee te spelen, moet je nog altijd de dominantste van de twee "vrienden" zijn, anders heb je het risico dat jouw paard jouw eens een "vriendschappelijk duwtje" geeft omdat hij dat lekker stukje gras wilt. Hoe komt een "duwtje" van 700 kilo paard over tegen een mens van 70 kilo? juist ...
Simpelman schreef:Duhelo schreef:De vergelijking/tegenstelling met honden vind ik hier trouwens niet opgaan, als je nl kijkt in wilde roedels heb je ongeveerd de gelijkenis als met wilde kuddes paarden. je hebt ook een of twee dominante leiders bij de honden die hun wil opleggen, en dan heb je de rest van de pack die rustiger met elkaar omgaat. Waarom zou je bij honden wél de dominante moeten spelen, en bij paarden niet?
Dat heb ik niet bedoeld te zeggen.
Ik bedoel, als je bij een hond de dominantie druk opvoert komt hij naar je toe een paard gaat wég. Lichamelijk én emotioneel....
Dit schijnt in eerste instantie een beloning voor de ruiter, het paard gaat harder, het wijkt, het buigt, maar ook "vlucht" het, of het begint zich sluit af te sluiten. Dit is waar het wat mij betreft in dit topic om gaat, ik denk nl dat het onbegrip dat hier over bestaat de oorzaak is dat het merendeel (zomaar, heel vriendelijk geschat, 80%) van de paarden vandaag ACHTER de loodlijn gaan.
Deze paarden participeren niet, ze zijn hier nooit toe uitgenodigd, de enige manier die de ruiter restte om de "boel bij elkaar te houden" is ze bij de kop te pakken, iets dat het paard op allerlei manieren zal proberen te ontwijken tot het punt dat het dit niet meer kan nl ACHTER de loodlijn.
.

Simpelman schreef:Dat heb ik niet bedoeld te zeggen.
Ik bedoel, als je bij een hond de dominantie druk opvoert komt hij naar je toe een paard gaat wég. Lichamelijk én emotioneel....
Dit schijnt in eerste instantie een beloning voor de ruiter, het paard gaat harder, het wijkt, het buigt, maar ook "vlucht" het, of het begint zich sluit af te sluiten.