_Esther_87_ schreef:Maar ik denk wel dat het goed is om je te beseffen dat niet alle ruiters zo zijn. Er zijn ook mensen die het prima vinden om een jaar lang op hetzelfde niveau te rijden of die het een enorme prestatie vinden als ze in een jaar of 5 het paard naar het M dressuur rijden. Ruiters die vandaag een rondje in de bak rijden, morgen naar buiten gaan en overmorgen het kleine nichtje erop laten rijden. Als je minder consequent bent, is het niet eerlijk om je paard zo duidelijk te corrigeren (vandaag een keer de handrem erop omdat hij doordendert en morgen in het bos paard zelf het tempo laten bepalen is niet zo'n beste combi bijvoorbeeld).
Klopt. Maar dan moet zo iemand gewoon consequent inconsequent zijn
_Esther_87_ schreef:TS, het lijkt me handig als je eerst bepaald wat je wilt met je paard en dan gaat zoeken naar passende instructie. Het klinkt nu alsof je prestaties wilt uit de eerste categorie door te rijden als de tweede categorie. Dat gaat niet werken. Er is verschil tussen je paard rijden, samen hobby'en, en je paard trainen voor de sport.
Precies.
ijssnuiver schreef:Met zere vingers van je paard is nooooit goed, dan ben je in mijn ogen onnodig veel te hard bezig geweest. Ik snap niet waarom je eerst iets hard moet aanleren om dan vervolgens je hulpen af te kunnen bouwen. Imo heb je dan niks om af te bouwen.
Maar dan snap je mijn punt niet. Het punt is dat TS zere vingers heeft omdat ze (nog) niet in staat is om de juiste hulpen op een juiste manier te timen en te doseren. Daarom dendert wsl het paard in haar hand. Als ze op dit (jonge groene) paard goed wil leren rijden zal ze net zo lang door moeten oefenen (echt in uren en km maken) tot ze het wel kan. Helaas voor het (jonge) paard. Die moet op die manier 'boeten' voor haar leerproces. En dat klinkt nu heel hard/sneu zoals ik dat stel... Maar feitelijk boeten alle paarden min of meer voor ons leerproces. We moeten allemaal ergens beginnen. Hoe meer ervaren je bent, hoe minder je paard van jou te lijden heeft. Maar ergens moet je wel die ervaring opdoen. Mijn paard 'boet' helaas soms ook nog steeds. Maar wel al een heel stuk minder dan mijn eerste powny 30 jaar geleden.
Zoals gezegd; idealiter zou een beginner onder hele goede begeleiding op een goed afgericht leerpaard moeten leren rijden. Maar dat is dus niet voor iedereen weggelegd. In het geval van groen-op-groen moet helaas het paard het meest incasseren. Zeker als er ook geen deskundige begeleiding voorhanden is.
Anoeska schreef:Om een of andere reden is gewoon correct paardijden tegenwoordig een 'vies' woord geworden (denk rond de tijd dat de teugelhulpen, het bit, enz. enz. ook in de ban gingen). En moet het allemaal lichter dan licht en in overleg met je paard.
Mijn zegen heb je, ik denk dat het niet heel veel kwaad kan, buiten dat het vaak niet heel duidelijk is voor het paard. Daarom verwacht ik dat je ontwikkeling als combinatie veel langer duurt.
Mee eens...Het grootse probleem ontstaat bij mensen die wel alle kneepjes van de dressuur willen kunnen (de kunstjes), maar vies zijn van 'correct' paardrijden. Dan kun je beter ruiters hebben die helemaal maar een beetje freewheelen en het paard gewoon lekker aan een lang teugeltje in zijn eigen hummetje laten lopen. Als je dan ook nog een paard hebt dat daar qua temperament geschikt voor is (dus geen karaktervolle sportgefokte sensibele kwalijknemende KWPN-er) is er niets aan de hand