Discussieer mee L1 proef 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:32

3 B afwenden E linkerhand -> 7
4 minimaal 5 meter wijken linkerbeen -> 6 meer scharen
5 X grote volte en halsstrekken + tussen X en C teugels op maat maken -> 5 hals meer dalen
6 HXF middendraf -> 6 meer verruimen
7 minimaal 5 meter wijken rechterbeen -> 7 > mooie inzet, jammer dat hij op het eind iets over de buitenschouder weg loopt

Hoeveel punten heb je in totaal gegeven? 186 punten

Paard loopt mooi in tact en regelmaat. Voor dit niveau is de aanleuning oké, maar paard mag soms nog wat meer nageven. Impuls kan beter zodat het er wat vanzelfsprekender uit ziet.

miicchhellee

Re: Discussieer mee L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:41

dank jullie wel voor jullie reactie's

iedereen ziet gelukkig vrijwel hetzelfde, punten zijn allemaal nog onze werkpunten.
Ben blij met wat ik op het moment heb, hopelijk kan ik aan het einde van het seizoen een verbeterd filmpje laten zien.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:45

Jammer van de slechte beeldkwaliteit en dat er niet is in/uitgezoomd. Ik kan niet goed genoeg zien wat er in de achterste helft v/d bak gebeurd om er een punt aan te kunnen geven eigenlijk..
Maar het algemene beeld vind ik netjes!

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 23:39

Over het halsstrekken zijn we het denk allemaal wel eens dat dat te weinig is.

Zijn er misschien tips om dit te kunnen verbeteren...?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:03

Het paard moet meer het bit op gaan zoeken. Meer laten zakken door zeer regelmatig de ruimte te geven in de teugels. Zelf goed rechtop laten zitten. Een kleine ophouding maken en gelijk loslaten zodat het paard kan zakken. Als hij met de kin op de borst gaat, been bij geven om hem weer tegen het dit aan te rijden.

Vooral het !gelijk! loslaten na de korte ophouding is zeeeeeeer belangerijk.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:05

Maar zit ook weer verschil tussen loslaten en loslaten want je kunt ze ook losgooien en dat zou ik maar niet doen.
Is wel bedoeling dat paard de hand geleidelijk naar voren volgt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:09

Los gooien is idd heel wat anders als los laten ;-)

Er moet altijd een vorm van contact zijn. Losgooien valt daar dus niet onder.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:11

Klopt zijn wel twee verschillende dingen. Maar je ziet het toch nog donders vaak gebeuren dat ruiters die teugels gewoon losgooien en paard t zelf uit mag zoeken haha. Even los van deze proef, want hier word die niet losgegooid hoor! :)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:08

op zich vond ik het wel een nette proef.alleen volgens mij rij je veel met je handen en doe je niet echt veel met je benen.je ziet dat ook heel duidelijk met je gebroken lijnen.en het afwenden van b naar e.
wat mij ook opviel is dat als je gaat aan galloperen dat hij het hoofd wat omhoog doet.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:41

maybe2 schreef:
op zich vond ik het wel een nette proef.alleen volgens mij rij je veel met je handen en doe je niet echt veel met je benen.je ziet dat ook heel duidelijk met je gebroken lijnen.en het afwenden van b naar e.
wat mij ook opviel is dat als je gaat aan galloperen dat hij het hoofd wat omhoog doet.

Ik rij eigenlijk juist heel weinig met mn hand, plaats wel vraag ook stelling en buiging maar eerst moet alles vanuit het been om het in de hand op te vangen.
Belangrijkste is ook dat hij van achter naar voren blijft gaan, ookal blijft dat moeilijk.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:12

miicchhellee schreef:
Ik rij eigenlijk juist heel weinig met mn hand, plaats wel vraag ook stelling en buiging maar eerst moet alles vanuit het been om het in de hand op te vangen.
Belangrijkste is ook dat hij van achter naar voren blijft gaan, ookal blijft dat moeilijk.

Daar komt ook weer de souplesse om de hoek kijken. Ik denk dat dat op dit moment voor dit paard een belangrijk verbeterpunt is.
Als de rugbespiering soepeler en elastischer is dan kan hij ook weer beter van achter naar voren gaan lopen.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:14

Voor onderdeel 6 HXF middendraf geven de meesten wel een 6 en daar sluit ik me bij aan.
Ook hier missen we een beetje de souplesse en het vermeerderd ondertreden van de achterhand.
Er is duidelijk wel verruiming dus vandaar de 6.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 23:26

Jurroen schreef:
Voor het eerste wijken naar links geven jullie tot nu toe 5-en en 6-en.

Ik moet zeggen dat ik hem niet echt tegen de hand vind... naar het einde toe is hij wel minder nageeflijk en kantelt hij een beetje.
Ik vind hem ook niet echt over de buitenschouder wegvallen... naar het einde toe komt de achterhand niet optimaal mee.

Hier had ik wel wat meer reactie op verwacht eigenlijk :-)
Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn he... ;-)

Het wijken naar rechts had ik ook een 6 in gedachten.
Hier is het scharen wat beter maar nu is er richting het einde teveel impulsverlies.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:15

Jurroen schreef:

Tjee dat vind ik zo lastig. Volgens mij heeft het paard zijn bouw al niet mee (korte dikke hals). Dat neemt niet weg dat hij meer zou moeten dalen. Een beetje een open deur, maar volgens mij moeten de volgende zaken in orde zijn om goed te kunnen halsstrekken:
- voldoende impuls
- ondertredend achterbeen
- los in lijf en nagevelijkheid
Bij dit paard denk ik dat het dan zit in de nagevelijkheid. Zeker voor de L1 zou hij van mij iets ronder mogen en nog niet teveel denken aan oprichting. Maar of het nou klopt wat ik zeg????

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:16

Jurroen schreef:
Jurroen schreef:

Ik moet zeggen dat ik hem niet echt tegen de hand vind... naar het einde toe is hij wel minder nageeflijk en kantelt hij een beetje.
Ik vind hem ook niet echt over de buitenschouder wegvallen... naar het einde toe komt de achterhand niet optimaal mee.

Hier is het scharen wat beter maar nu is er richting het einde teveel impulsverlies.

Wat voor cijfer zou jij dan geven voor dat eerste wijken? Verder ben ik het wel eens met je redenering.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:17

Die korte dikke hals zegt inderdaad weinig, ik heb 2 haflingers met een enorm dikke korte hals maar die kunnen halsstrekken als de beste :)

Verder ben ik het met je eens Femke, ik denk dat dit paard misschien iets te gespannen in die oprichting loopt en daardoor niet goed nageeflijk is en dus de hand niet volgt?

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:19

maybe2 schreef:

Met het gedeelte over het aangalloperen ben ik het niet eens. De eerste keer kun je niet echt zien op de film en de 2e keer vond ik wel heel netjes en zou ik zelfs een 7 durven geven. Wel met de opmerking erbij dat het paard wat meer mag doorspringen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:38

Femke_K schreef:
Jurroen schreef:

Tjee dat vind ik zo lastig. Volgens mij heeft het paard zijn bouw al niet mee (korte dikke hals). Dat neemt niet weg dat hij meer zou moeten dalen. Een beetje een open deur, maar volgens mij moeten de volgende zaken in orde zijn om goed te kunnen halsstrekken:
- voldoende impuls
- ondertredend achterbeen
- los in lijf en nagevelijkheid
Bij dit paard denk ik dat het dan zit in de nagevelijkheid. Zeker voor de L1 zou hij van mij iets ronder mogen en nog niet teveel denken aan oprichting. Maar of het nou klopt wat ik zeg????

Paard heeft juist een lange en smalle hals.
Het is voor ons een lastig punt, althans in de proef dan.
Wissel namelijk in mn training vaak in halshouding, opgericht of wat ronder maar ook lang en laag. Dit is in de training geen probleem.

In de proef blijft het moeilijk om dit goed uit te voeren, zal wel zijn omdat ik en met mn onderdeem bezig ben e met mijn volte op de goede raakpunten te pakken en het halsstrekken goed te willen doen

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:51

Dan vertekend het filmpje misschien, want ik vind het toch een flinke hals hoor! Mooi in de bespiering ook.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:19

Hij is inmiddels redelijk bespierd maar als hij niet aan het werk is heeft hij een heel iel halsje.
Maar liever zo dan altijd een smal halsje

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:10

Femke_K schreef:
Jurroen schreef:

Wat voor cijfer zou jij dan geven voor dat eerste wijken? Verder ben ik het wel eens met je redenering.

Ook een 6

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:12

Verder had ik voor onderdeel 19 nog een 8 staan. Kunnen jullie je hier in vinden?

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:13

En wat voor cijfers hadden jullie onderaan voor de stap, draf en galop?
(En met welke motivering)
Laatst bijgewerkt door Jurroen op 11-04-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:14

Stap 6
Draf 7
Galop 5

Volgensmij :)

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:40