[Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:10

Gini schreef:
Momenteel lopen er drie topics over deze man. :=

Klopt, ik heb dit topic aangemaakt ter bescherming van het "Gert van het Hof op ons paard!! " topic.
Ik vond het jammer dat daar zoveel gediscussiërd werd omdat dan de updates van TS en de reacties daarop
moeilijker te vinden gaan worden ;-)

En ik vond de discussie wel erg interessant, dus vandaar dit topic!

LadyMadonna

Re: [Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:17

Maar deze discussie is al tig x gevoerd, wat voegt een nieuwe toe?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:21

stef schreef:
Maar deze discussie is al tig x gevoerd, wat voegt een nieuwe toe?

Je kan niet varen op aannames, in de loop der tijd komen er ook nieuwe bokkers bij en vallen er andere af. Iemand kan ook veranderen door een persoonlijke ervaring. Zolang die topics lopen, leeft het onderwerp in ieder geval. En dan is het toch prettig dat er een forum is waarop mensen hun gedachten kunnen uitwisselen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:47

Ik snap de reden wel waarom je dit topic geopend hebt. Om de discussie uit het andere topic weg te houden (alhoewel na 35 pagina's valt er niet veel mee weg te houden), maar ik dacht dat het andere topic over Gert in Paardenpraat daarvoor bedoeld was. Ik vond het gewoon even grappig. Als er nog behoefte is aan een discussie dan zullen we het hier wel merken. ;)

Ik vind het moeilijk om hier te discussiëren. In dat andere topic ging het over een specifiek paard in een specifieke situatie, daar kan je dan dingen over zeggen. Maar discussiëren over "Gert Van Het Hof" in het algemeen, pfoew, dat is zo moeilijk. Ja, die man zal goede dingen doen. Ja, die man zal ook fouten maken. Heb ik al gezegd dat ik het moeilijk vind. :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:10

Ik heb in ieder geval wel respect voor iemand die een paard van staken/bokken/steigeren in enkele minuten naar redelijk gewoon te rijden paard kan brengen. Voor het paard is dit echt wel schokkend en het wordt zwaar overrompeld, maar het effect is wel dat het paard zich weer laat bewerken in plaats van dat het aan het tegenwerken is.

In mijn opzicht is het soms nodig dat het paard leert dat meewerken maakt dat het leuk is, en dat tegenwerken maakt dat het niet leuk is, en dat het ook zinloos is. Ik zie Gert op de filmpjes uit het topic in de OP duidelijk zijn als het paard aan het tegenwerken is, en zachter worden als het paard gaat meewerken. Als het paard niet zou tegenwerken zou het ook zijn hardheid niet tegenkomen, en dat leert het snel genoeg.

Maakt niet dat ik fan van zijn methode ben om daarmee een paard in te rijden (daarbij zie ik liever een rustige voorbereiding), maar voor een paard dat het rijden al kent maar plotseling dicht slaat, kan dit wel een goede manier zijn om het paard er doorheen te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:30

Myca schreef:
Zo'n paard ga je natuurlijk niet met een stalhalster rijden, dat lijkt me een bizar idee en je komt er ook niet verder mee.

Nee, ongecontroleerd aan zijn mond sjorren immers wel :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:32

stef schreef:
Ben ik de enige die een beetje moe wordt vande Gert van t hof topics? :Z
Ze draaien nl standaard op het zelfde uit...

Wellus!
Nietus!
Wellus!
Nietus!

En na 50 bladzijdes is er nog altijd géén concreet 'antwoord' :')

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:33

Fellor schreef:
Als deze man nou eens zijn sporen, slof en zweep thuis zou laten, de paarden voor het erop zitten eens rustig zou wennen aan menselijk contact/zadel enz. en vervolgens ook nog zou proberen om een aantal verschillende zadels te passen op ieder paard totdat er iets enigzins redelijks bij zit... en dan ook nog ALLE paarden bitloos zou "temmen" iv af en toe met 90 kilo in die bek te gaan hangen dan zou ik er niet direct iets op tegen hebben..

Met erop zitten tot het goed gaat zonder fysiek ongemak te veroorzaken zal bij de meeste paarden die gewend zijn aan menselijke omgang niet heel veel mis zijn. Al denk ik persoonlijk dat je met een goede voorbereiding waardoor de eerste rit meteen een productieve wordt (lees, meteen bewust kunnen leren reageren voor been en druk op halster/hoofdstel ipv hersenloos ontsnappen) veel meer bereikt en uiteindelijk minder lang bezig ben. Wel respect voor zijn vermogen om overal op te blijven zitten.

amen. danku. sluit me er bij aan. helemaal mee eens!

moet er wel bij zeggen dat ik ook vind dat de man dingen zegt, waar ik het absoluut wel mee eens bent.

ziet er leuk uit zijn circus act, maar ik kies liever voor het welzijn van mijn paard.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:35

xSlvna schreef:
stef schreef:

Wellus!
Nietus!
Wellus!
Nietus!

er is ook geen vraag gesteld, dus ook geen antwoord te geven.

er zouden een aantal testen naar verschillende waardes in het bloed gedaan moeten worden tussen de verschillende trainingsmethodes. en wat hartslag metingen erbij.

dan krijgen we resultaten die gebasseerd zijn op feiten en dan wordt het voor mij pas interessant.
ik volg dit verder niet, want inderdaad het is een welles nietes spel.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:37

Zie persoonlijk liever dat een paard in een half uur 'getraind' is dan dat er weken of maanden overheen gaan.
Ieder zijn eigen hè.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:39

xSlvna schreef:
stef schreef:

Wellus!
Nietus!
Wellus!
Nietus!

Nee, je bent niet de enige ... Stef

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:47

xSlvna schreef:
Zie persoonlijk liever dat een paard in een half uur 'getraind' is dan dat er weken of maanden overheen gaan.
Ieder zijn eigen hè.

in een half uur..... :')

als jij je paard in een half uur wel en klaar kan trainen, dan geef ik je voor dat half uur de jackpot want dan ben je het paardenwonder op deze wereld.

welke methode dan ook, er gaan sowieso weken tot maanden tot jaren overheen om je paard te trainen ( je zit in een half uurtje niet in het z lijkt me.... )

buiten dat lijkt het me fraai dat je je paard in een half uurtje zadelmak krijg en de dag erna wegrijd de polder in zonder een probleem i.p.v. minimaal een aantal weken trainen...

;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:50

Wat kunnen mensen toch weer alles direct nemen, bah.

Dat *** dier moest gewoon doorhebben dat zijn hals bewegen geen pijn doet, moet je daar weken over gaan doen als het ook in een half uur kan? Néé.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:55

tja, als je iets op bokt zet moet je het idioot proof maken ;)

in een half uur krijg je een paard niet van zijn 'probleem' af.
gert traint dit paard werkelijk waar ook gewoon NA deze demo nog verder.
het lukt ook gert niet in een half uurtje..
hoop dat je dat toch wel begrijpt..

ik bedoel, noem mij een dier, waarbij er ooit binnen een half uur een 'gedragsprobleem' voor altijd is verdwenen...?
die bestaan niet.

je zal ook na dat half uur verder moeten trainen, je kunt dan niet ineens terug vallen in je oude maniertjes..
een probleem los je niet in een half uur op... hoop dat je dat toch wel begrijpt..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:56

Ik zeg al niks meer, sommige mensen...

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:58

jammer dat je je argumenten niet kunt onderbouwen en we niet gewoon van gedachten kunnen wisselen..

maargoed, zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:02

Fellor schreef:
Myca schreef:
Zo'n paard ga je natuurlijk niet met een stalhalster rijden, dat lijkt me een bizar idee en je komt er ook niet verder mee.

Nee, ongecontroleerd aan zijn mond sjorren immers wel :')

Sorry hoor Fellor, maar ik zie geen ongecontroleerde man.
Hij geeft duidelijk meer druk als hij geen resultaat krijgt en laat de druk los als het paard mee geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:44

Laat ik eerst even beginnen met een aantal gezegdes:

- Principes zijn er om je te leiden in het leven, en niet om je leven te beperken.

- "Altijd" en "nooit" zijn twee woorden waarbij je altijd moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt.

- En paardgerelateerd (en vrij vertaald uit het Engels): Doe wat nodig is om tot een doel te komen, wees zo zacht als mogelijk en zo hard als het moet.

- Het is niet de druk die de paarden iets leert, maar het wegvallen van die druk.

- Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk.

- "When training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works"

In val een beetje over de opmerking in het begintopic "de trainingsmethodes van Gert vd Hof". Welke trainingsmethodes bedoel je?

Ik zie twee dingen die Gert met paarden doet: paarden inrijden en paarden corrigeren. Paarden inrijden is zonder voorbereidend werk vooral het zadel erop, ruiter in het zadel, en eventuele bokken uitzitten. Zal bij hem thuis misschien anders gaan ben daar niet zelf niet bij, dit zie ik bij de demo's. En deze aanpak hoeft bij mij bij jonge paarden dan niet. Hier kun je wat meer tijd voor uittrekken, grondwerk meenemen, vanaf de grond voorbereiden. De grootste grens bij het inrijden van een paard zit echter in ons hoofd, de eerste keer de ruiter in dat zadel. Henry Blake heeft in een van zijn boeken ooit geschreven dat hij op een jong paard, dat hij net die dag zadelmak had gemaakt, nog een jacht meegereden heeft. Als de initiele bokken eruit zijn is er eigenlijk verder niet zoveel aan de hand, paard loopt mee met de kudden en komt dan ook wel weer thuis. Of je dat zo moet willen doen is een tweede, al is het maar qua conditie en bespiering.

Maar ook de manier van Gert schijnt bij het inrijden van paarden heel zoete paarden op te leveren. Hij is duidelijk en eerlijk en loopt niet onnodig te trutten. Is ook weer wat voor te zeggen.

Dan zie ik Gert als correcteur. En dan doet Gert in mijn ogen niets anders als zitten en het paard uit laten razen, voorwaarts houden, druk te houden tot het gewenste resultaat komt en die druk dan te laten varen. Blijven doorzeuren als de reactie van het paard niet zijn wat verwacht wordt, het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk maken en niet opgeven tot het doel bereikt is. En dan mag je indien nodig naar een hulpteugel grijpen, ingrijpen in een intensiteit die zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig is. En als dat niet werkt, op zoek gaan naar een andere oplossing, al is het maar 10 minuten op een paard blijven zitten dat erbij is gaan liggen omdat hij echt niet meer wilde (zoals bij de Sjiem van Jeroen Dubbeldam).

Op het moment dat een eigenaar een paard bij Gert ter correctie brengt is dat de beslissing van de eigenaar, het is zijn geld en daar kan iedereen dan wel zijn mening over spuien, het gaat gedaan worden ook. Als er meer kennis zou zijn bij het beleren en trainen van paarden, men zou weten wanneer met door MOET zetten en wanneer met op KAN houden, zouden er minder paarden met serieuze problemen bij Gert komen te staan, kan iedereen Boktveilige filmpjes van het inrijden van zijn paard hier plaatsen, maar dan zou Gert geen inkomen meer hebben en wij geen eindeloostopics vol met opmerkingen van mensen die het niet zelf en ook niet beter kunnen maar wel een mening hebben hoe een ander dat op zou moeten lossen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:01

Wat mij opvalt is dat mensen nogal eens zien wat ze wìllen zien... bijvoorbeeld "slaan" en "schoppen" en "ongecontroleerd rukken in de mond." En in andere topics viel een enkeling er al over dat Gert met korte beugelriemen in een springzadel zat... tja waarom zou dat laatste nou zijn: misschien omdat hij dan de bokkesprongen makkelijker uit kan zitten en zowel zijn eigen rug als die van het paard sparen bijvoorbeeld? :roll:
Mensen vallen over de pietluttigste dingen...
en vergeten gemakshalve dat Gert ruime praktijkervaring heeft, handig is en dat Gert op zijn manier aanvaardbare resultaten boekt, een ander doet het wat rustiger aan, en boekt ook aanvaardbare resultaten. Ik zou persoonlijk met de degelijke ouderwetse methode in gedachten ook graag wat meer tijd zien aan het voorbereiden bij het beleren.

Maar beleren en corrigeren zijn eigenlijk 2 verschillende dingen... bij het beleren moet paard van nul af onder het zadel leren lopen, maar bij corrigeren heb je een paard dat al een basis heeft, waar wat fout is gegaan, maar het hoeft meestal niet van nul af alles aan te leren. Daarom heb ik er minder problemen mee dat een paard gecorrigeerd wordt op een manier waarbij meteen de vinger op de zere plek wordt gehouden, dus dan daagt Gert het paard uit waar het normaal gesproken de fout in gaat, zonder tijdsverlies met dingen die wèl goed gaan.

Wat ik van Gerts supersnelle manier van beleren weer wèl leuk vindt: hij dóet het ook leuk, hij gaat ook hop zó naar buiten toe met een grasgroen paard, zodra hij er mee kan "praten" en het gaat bij hem nog allemaal goed ook en in een ontspannen sfeer... volgens mij krijgt zo'n paard door dat het best leuk is zo...

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:00

Fellor schreef:
Als deze man nou eens zijn sporen, slof en zweep thuis zou laten, de paarden voor het erop zitten eens rustig zou wennen aan menselijk contact/zadel enz. en vervolgens ook nog zou proberen om een aantal verschillende zadels te passen op ieder paard totdat er iets enigzins redelijks bij zit... en dan ook nog ALLE paarden bitloos zou "temmen" iv af en toe met 90 kilo in die bek te gaan hangen dan zou ik er niet direct iets op tegen hebben..

Met erop zitten tot het goed gaat zonder fysiek ongemak te veroorzaken zal bij de meeste paarden die gewend zijn aan menselijke omgang niet heel veel mis zijn. Al denk ik persoonlijk dat je met een goede voorbereiding waardoor de eerste rit meteen een productieve wordt (lees, meteen bewust kunnen leren reageren voor been en druk op halster/hoofdstel ipv hersenloos ontsnappen) veel meer bereikt en uiteindelijk minder lang bezig ben. Wel respect voor zijn vermogen om overal op te blijven zitten.

heeejjj das leuk! er is weer iemand die een paard zodner bit in wil rijden! mag ik weten hoe jij op een fris jong paard zit zonder een noodstop? als jij me echt over kunt halen zal ik eens kijken of ik het ook zo ga doen maar ik heb er een hard hoofd in hahaa....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:31

riannezweeds schreef:
Fellor schreef:

heeejjj das leuk! er is weer iemand die een paard zodner bit in wil rijden! mag ik weten hoe jij op een fris jong paard zit zonder een noodstop? als jij me echt over kunt halen zal ik eens kijken of ik het ook zo ga doen maar ik heb er een hard hoofd in hahaa....

Ik zie dat geheel anders. Bij mij lopen de jonge paarden ALTIJD eerste zonder bit. Als er dan wat mis gaat hou je de mond gespaard. Die gebruik ik voor de absolute verfijning en voor een noodstop hoef je en paard neit in zijn mond te zitten. Dat kan bitloos ook. Dat mensen dat niet kunnen wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.
VOOR ik op dat "frisse" jonge paard stap zorg ik dat het zodanig is voorbereid dat ik 99% zeker weet dat ik geen problemen ga krijgen. Aan leren van hulpen vanaf de grond, een uitgebreide maar progressieve voorbereiding zijn daarbij belangrijk. Tegen de tijd dat ik erop zit heeft dat paard met mij samen al veeeeeeeel spannendere dingen beleefd en weet hij hoe hij moet reageren op druk.
Dat je een bit nodig hebt voor controle zit 100% tussen de oren van de ruiter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:35

Mbt het zadelmak maken vind ik het niks.

Maar wat hij doet met probleempaarden (bv dat paard van meisje hier op bokt die vos met topic met 2 filmpjes) vind ik het wel "goed". Ook wat hij verteld mbt meteem tot probleem en doordrukken/afdwingen

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:40

riannezweeds schreef:
Fellor schreef:

oei,
ik denk dat we je niet hoeven te overtuigen..

een aantal demo´s bijwonen ( bijv. monty roberts) maar nog vele anderen doen dit in het begin allemaal bit loos.

weetje wel wat de verschillen zijn tussen bit en geen bit?

misschien nog heeel even meer paarden beleren, en iets meer research gaan doen dan alleen 'jouw' manier.

er zijn meer wegen naar rome ;)

bitloos inrijden, no problem. zelfs gert van den hof rijdt de paarden bitloos in het begin mn lieven mede bokker ;)

:')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:27

riannezweeds schreef:

Die noodstop kun je er via grondwerk op monteren voordat je de eerste keer in het zadel stapt. Heb je geen bit voor nodig. Sterker nog, bitloos inrijden spaart de paardenmond. Al eens gehoord van de One Rein Stop? Niet? Ga maar even googlen dan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:47

riannezweeds schreef:

Met een halster en een touwtje. Dat is alles (dat is wat ik veel mensen heb zien doen in de praktijk). In eerste instantie heeft dat bit helemaal niet zoveel zin en kun je er al heel snel foute dingen mee doen (zoals bijvoorbeeld trekken op het verkeerde moment).