Voorhand, Horizontaal, Achterhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Voorhand, Horizontaal, Achterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:15

Bedankt! Ik zal het eens doorlezen!

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:04

Even een vraagje;
We hebben het hier over de voorhand, de achterhand en het horizontaal evenwicht, maar vergeten wij niet het belangrijkste? Het verticale evenwicht??

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 07:34

Nee hoor, dat is niet wat we bespreken :) maar het kan natuurlijk altijd meegenomen in het gesprek, dus als je wat kwijt wil: barst los!

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:53

Maar dat heeft er toch wel mee te maken? Wanneer een paard niet verticaal in evenwicht is kan hij ook nooit 100 % horizontaal in evenwicht komen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:11

Danique1990 schreef:
Even een vraagje;
We hebben het hier over de voorhand, de achterhand en het horizontaal evenwicht, maar vergeten wij niet het belangrijkste? Het verticale evenwicht??

Een paard is altijd in verticaal evenwicht anders valt het om?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:23

Ik heb idd ook geleerd dat verticaal evenwicht komt voor horizontaal

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:36

Waarom is dat filmpje 'de grootste onzin', als je zoiets zegt, kan je het dan ook uitleggen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:05

Je kunt geen horizontaal gewicht gaan verleggen, je hebt naturlijk evenwicht, rijtechnisch evenwicht, horizontaal evenwicht en evenwicht op de achterhand. Dit heeft niets met het horizontale evenwicht te maken want voordat je een paard in horizontaal evenwicht hebt ben je al wat verder dan Z nivo. Daarvoor rij je een paard in rijtechnisch evenwicht en in het begin (jonge paarden, het opnieuw opleiden van paarden) begin je in natuurlijk evenwicht want je moet eerst de spieren en gewrichten los maken voordat het paard zijn gewicht pas kan gaan verdelen.
Er ontstaat inderdaad meer schoudervrijheid maar dat staat niet gelijk aan verzameling.
De foto's zijn behoorlijk slecht gekozen want al deze paarden gaan op de voorhand. En wat ik al eerder zei, het zakken van de achterhand geeft niet aan of het paard verzameld gaat ja of nee. Het is de buiging in de spieren en gewrichten in de achterhand die laten zien hoeveel het paard verzameld.
Die foto met die lijnen is ook niet waar, maar dat heb ik al gezegd, je hebt niet verschillende soorten horizontaal evenwicht.
In de piaffe en levade gaat het paard in evenwicht op de achterhand en niet in horizontaal evenwicht.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:05

xmarliez: Het is een behoorlijk vervelende toon die je aanslaat.. Als het je irriteert om mensen hier iets uit te leggen, doe het dan lekker niet :) Je bent niets verplicht zie je ;)

Een paard kan imo wel degelijk verticaal niet in balans zijn. Aan mijn paard zie je het ook: hij gaat niet met evenveel gewicht op links als op rechts door de bochten.. Dit is verticaal evenwicht. Pas wanneer je paard het gewicht gelijk verdeeld over links als rechts, kan men spreken van verticaal evenwicht. Voorbeeld: mijn paard gaat door de bocht (linksom) en zet hierbij meer gewicht op zijn linkervoor- en linkerachterbeen. Hij blijft niet rechtop staan, maar helt iets naar binnen. Dit is verticale onbalans. Hierbij valt hij dus niet om ;) Een paard is dus niet altijd in verticaal evenwicht...

Het is inderdaad waar dat verticaal evenwicht voorgaat op horizontaal evenwicht, maar wat mijn doel hiervan is, is om te leren zien wanneer het paard zijn achterhand beter gebruikt, bij welke oefeningen. Dit staat weer gerelateerd aan graad van africhting ed.. En het is gewoon rete-interessant :j

Verticaal evenwicht kan ook zeker aan bod komen in dit topic..

Even voor xmarliez:

Ik vind hier dat mijn paard zijn gewicht verticaal aardig verdeeld. Hij loopt rechtop, helt niet naar binnen of naar buiten. Dit zijn enkele passen van de schouder-binnenwaards/schoudervoor. Dit ben ik hem pas aan het aanleren, dus bij lange na niet perfect, maar daar gaat het dan ook niet om.
Afbeelding

Dit is nu een heel goed voorbeeld van mijn paard die verticaal uit balans is. Hij valt met zijn hele hebben en houden naar binnen in de voorwaartse gang. Als jij denkt dat hij hier verticaal wel in balans is, raad ik je aan om eens een oogarts te bezoeken :) Het is niet voor niets dat jonge paarden en zo ook mijn paard (5 jarige ruin) meer vaart maken in de bochten.. Dit is om niet om te vallen!
Afbeelding

Net als een kind dat leert fietsen: rechtuit en vrij veel vaart houdt je rechtop :) Ga je te langzaam, raak je uit balans en val je om.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:09

Dit paard houdt zich ondanks de bocht netjes recht overeind.
Afbeelding
Imo netjes verticaal in balans :)

Zo ook dit paard.

Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:30

Verticaal evenwicht? Horizontaal evenwicht in piaffe? Verticaal komt voor horizontaal? Ik weet niet hoor. Volgens mij komt hier weer een professortje om de hoek kijken. Hoe kun je nou horizontaal evenwicht in een piaffe hebben? Volgens mij heb je dan geen horizontale lijn meer en dus geen horizontaal evenwicht. Of wordt hier iets anders met horizontaal evenwicht bedoeld? Verticaal komt voor horizontaal? Dat zie ik niet zitten. Of je moet met verticaal rechtgericht bedoelen. Dan snap ik wel dat je dat eerst wilt, voordat je bijvoorbeeld verzameling wil. Maar dan zie ik het horizontale niet meer, maar meer wat Xmarliez zegt, namelijk gewichtovername door de achterhand (lees evenwicht op de achterhand).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:31

Ik leg de dingen toch uit als er om gevraagd wordt? Maargoed met mijn +6 bril kan ik wel degelijk goed zien en hou ik het hier dus voor gezien :D mensen willen wel wat leren maar er alleen zo weinig voor doen..
Paardrijden is hard werken, kritisch zijn, vooral naar jezelf toe en kritiek kunnen verdragen. Je bent nooit uitgeleerd en zal het nooit goed genoeg doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:57

Jij hoeft je niet aangesproken te voelen hoor wat mij betreft. ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:25

Moderatoropmerking:
Ik wil graag de bokkers in dit topic vragen om niet persoonlijk te worden, maar op de bal te discussieren en niet op de man.