onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:00

Nou dan mogen we de westernsport wel helemaal afschaffen... Een quarter weegt gemiddeld 500 kilo, zadel 20 kg, dus dan is het alleen nog geschikt voor kinderen :s

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:03

Ik heb volgens mij het asbtract gevonden (Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research, Volume 8, Issue 2, March–April 2013, Pages e8–e9. In het artikel in de Daily Mail staat niet de exacte vindplaats, alleen Journal of Veterinary Behavior, maar ik neem aan dat dit het onderzoek moet zijn), daar staat in 'An industry practitioner proposes a 10% rider to horse BW ratio for optimum performance, 15% as satisfactory and 20% to be a welfare issue.' Dus geen 'veterinary guidline' zoals de Daily Mail zegt, maar 'an industry practitioner'. Ik probeer nog het hele onderzoek te vinden om te zien wie die practitioner dan is en waar die die 10% op baseert.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:04

EngeltjeS schreef:
De meeste jonge paarden worden heftig getraind.
Voor het 3e levens jaar er op, op hun 3e al op wedstrijd gaan en binnen 4 jaar naar een hoog niveau rijden.

Tenminste, zo is hoe ik het beleef.

Als we nou (als mens zijnde) beter naar het paard kijken en niet persé onze ideale dromen binnen no time willen uitvoeren, dan gaan we al veel zuiniger met onze paarden om.
Dus fokken naar het paard toe, in plaats van de (onrealistische) wensen van de mens.

Helemaal mee eens.

Ik denk dat een onderzoek die echt duidelijkheid geeft niet haalbaar is, aangezien er zoveel factoren meespelen. Zo heeft de manier van rijden ook veel te maken met wat een paard kan dragen en evt.slijtage. Ik heb een paar weken geleden voor het eerst geleerd waarom het zo belangrijk is dat de achterbenen goed dragen en je paard nageeflijk moet lopen. Dit had ik al op de manege moeten leren, maar heb daar nooit bij stil gestaan. Dit hoor je vroeg te leren om slijtage aan je paard te verkomen. Hoeveel ruiters zijn er niet die gewoon wat boscrossen en daar niet mee bezig zijn. Hier veel in ieder geval. En dan nog paarden met korte rug, lange rug, korte benen, leeftijd van beleren., mate van belasting op jonge leeftijd. Vetverdeling en lengte van de ruiter, gewicht harnagement, soort harnagement, soort ondergrond, hoefstand enz.enz.enz. Of terwijl, heel veel dingen die de uitkomst beinvloeden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:05

agh jeetje nu moet ik op dieet, even 3 kg eraf. :+

Ik mag dan niet eens meer met mijn 53kg en 164 op mijn tinker van 1.53 van rond de 500kg. -O-

Ik ben wel van mening dat het soms echt niet meer kan. Maar 10% is wel weinig.
Ligt ook maar aan het type, hoe getraind etc.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:18

En in het kader hiervan: hoeveel mensen weten echt zeker hoeveel hun paard weegt? Dus op de weegschaal gehad en geen schatting?

Volgens mij zijn er veel meer factoren zoals hier gezegd en moet je vooral goed je paard in de gaten houden en realistisch zijn bij de aankoop van een nieuw paard.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:22

_Marinke_ schreef:
Maar jeetje, vind het best belachelijk eigenlijk.... Aan de ene kant, vroeger waren de paarden een stuk kleiner maar wij mensen ook. Wij fokken de paarden met onze groei mee zeg maar. Imo zou een normale volwassene prima op een normaal paard (± 1.68/1.70) moeten passen zonder het dier daar ten laste mee te zijn. Máár een paard die lekker hollands welvaren is weegt automatisch ook meer terwijl dit dier misschien wel ongetraind is. Zou dat betekenen dat dit dier dan meer mag dragen dan wanneer het getraind is én wat slanker is??

Dat is niet helemaal correct. Paarden zijn groter gefokt omdat dat mode werd. Het heeft niks met onze lengte te maken. Het is namelijk een foute gedachtegang dat wij toen zoveel kleiner waren. In ieder geval geen 15 cm+ wat wel het ongeveer het verschil is in de gemiddelde hoogte van een paard van nu en toen.

Ik denk dat je geen richtlijn kunt aanhouden wat betreft gewicht op een paard. Aangezien het per paard zo erg verschilt wat ze kunnen hebben aan gewicht. De één is korter, steviger, gespierder in de rug en beenwerk dan de ander. Zie het als de 25 kilo norm in NL voor mensen. Regelmatig meer tillen kan vast wel, maar de ene persoon is dan met 65 gebroken, terwijl de andere 100 jaar wordt zonder lichamelijk gebreken. En dat terwijl het tillen van bijv 30 kilo op dat moment voor beide personen ok aanvoelt.

Ik denk zowiezo dat het geen kwaad kan eerst dmv grondwerk bespiering op te bouwen ipv er gelijk op te gaan zitten. Een turner begint immers ook eerst met de lichte oefeningen.

Ook denk ik dat veel ruiters met een bepaald gewicht oogkleppen op hebben wat betreft hun eigen gewicht en hun paard. Want uiteraard heeft hun paard nergens last van en belemmeren zij hun paard niet. En dan komt het argument van een lichter persoon die rondhobbelt. Wat ook weer niet wil zeggen dat alle ruiters met een bepaald gewicht hun paard overbelasten.

Maar niet iedereen is voor elke sport geschikt, maar dat is dan weer vloeken in de kerk :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:23

Als ik het goed zie is dit onderzoek gepresenteerd d.m.v. een poster in 2011 op de International Equitation Science Conference bij Academy Bartels en is er daarom ook niet meer dan het abstract waar ik het over had. (Zie http://xa.yimg.com/kq/groups/16802793/2 ... edings.pdf, pagina 68, dat is pagina 103 van het PDF-bestand. Ditzelfde abstract is terug te vinden in het Journal of Veterinary Behavior, maar dat is niet voor iedereen vrij toegankelijk, vandaar deze link.)
Het is voor mij onduidelijk waar die 10% op is gebaseerd ('an industry practitioner proposes a 10% rider to horse BW ratio for optimum performance') en daar ging het onderzoek ook niet over, het onderzoek had als doel in kaart te brengen wat het percentage in de UK is, niet vast te stellen wat het percentage maximaal zou mogen zijn.
Maar als iemand meer details over het onderzoek kan vinden, en dan dus met name waar die 10% op gebaseerd is, ben ik zeer geïnteresseerd.

Casca, ook in dit onderzoek zijn de paarden niet op de weegschaal gegaan, maar is er gebruik gemaakt van een meetlint.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:25

SusanH schreef:
Melisding schreef:
Ik denk dat de gemiddelde persoon rond de 65(?) weegt. Nou dan valt er volgens mij ook al aardig wat af.

Toen ik zo oud was als jij woog ik idd 65 kg (minder nog zelfs := ) ik vraag me af hoor, of de gemiddelde persoon rond de 65 kg weegt. Ik had toen kledingmaat 38, en zit nu op 40-42. Dat is de gemiddelde damesmaat in NL. Daarmee zal het gemiddelde gewicht denk ik ook wel wat hoger uitkomen als die 65 kg die jij noemt.

Ben het wel eens met verder onderzoek. Er is nu wel onderzoek gedaan maar veel van die onderzoeken spreken elkaar ook weer tegen.

Sorry daarvoor had ik er ook een vraagteken achter gezet :o ik wilde verder niets beweren

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:28

Ik vraag me toch af hoe ze aan die 10% komen. Ik heb altijd begrepen dat 20% het maximum is. (Bijvoorbeeld dit artikel : http://www.horsesciencenews.com/horseba ... -carry.php)

Als je het gewicht van je zadel en kleding erbij telt ( toch al gauw 10kg), mag je dus alleen op een paard van 600 kg als je zelf niet meer dan 50 kg weegt?

.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:34

Visitor schreef:
'An industry practitioner proposes a 10% rider to horse BW ratio for optimum performance, 15% as satisfactory and 20% to be a welfare issue.' Dus geen 'veterinary guidline' zoals de Daily Mail zegt, maar 'an industry practitioner'.

Met het risico dat ik een stomme vraag stel... wat is een industry practitioner en in hoeverre is dat anders te interpreteren tov vet. guidline?

Verder veel interessante reacties, vind ik (en teken dat veel mensen daar toch bewust mee bezig zijn)

Het is idd moeilijk om alles in kaart te brengen, maar ik denk dat een gedegen onderzoek naar belastbaarheid en belasting wel op zijn plaats is.
Kan mij alleen voorstellen dat niet iedereen het wil weten.

Verder denk ik net als velen dat de draagkracht van een paard nogal wordt onderschat en helemaal de draagkracht van ongetrainde paarden.
Persoonlijk kan ik mij voorstellen dat de optimale situatie zou zijn; een paard beginnen te trainen op moment dat het volgroeid is via grondwerk; opbouw van spieren totdat er een goede draagkracht is en daarna pas erop gaan zitten van een persoon met laag gewicht
(en nee, daar hoor ik ook niet onder :o )

Maar dan is de sport uiteindelijk nog maar voor weinigen weggelegd (alleen mensen met goede kennis van biomechanica en laag gewicht) en zullen we andere manieren moeten verzinnen om ons met een paard te vermaken. :P

Maar 'weten' doe ik het ook niet. Ik denk alleen dat het goed is dat daar meer aandacht voor komt, gezien veel te veel paarden jong zijn afgeschreven (en dat zal niet altijd aan de fok liggen) en gezien de ellende die ik hier heb gezien, met mijn talent voor de aankoop van kneuzen (en mijn stommiteiten in dat opzicht)
De laatste paarden die ik heb aangekocht, waarvan een zelfs goedgekeurd, bleken stuk voor stuk kapot gereden voor aankoop (heb dus weinig plezier ervan gehad, want ik kruip er niet op als ik merk dat er een probleem is en dat was in alle gevallen al binnen een paar weken)
En dan zwijg ik dus nog over alle paarden die ik tijdens de zoektochten naar paarden heb gezien en waar je echt niet blij van werd.
Paarden die over overduidelijk lichamelijke problemen hadden; vaak nog jonge paarden.
Problemen die werden verdoezeld door scherper bit/hulpmateriaal etc.

Ik weet inmiddels dat dit beeld echt geen uitzondering is. En dat roept dan toch vragen op
(ja, ook over mijzelf)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:35

snuggle schreef:
Ik vraag me toch af hoe ze aan die 10% komen. Ik heb altijd begrepen dat 20% het maximum is. (Bijvoorbeeld dit artikel : http://www.horsesciencenews.com/horseba ... -carry.php)

Als je het gewicht van je zadel en kleding erbij telt ( toch al gauw 10kg), mag je dus alleen op een paard van 600 kg als je zelf niet meer dan 50 kg weegt?

.

Twintig procent lijkt mij veel? Dat zou betekenen dat een paard van 600 kilo een ruiter van 120 kilo zonder probleem zou moeten kunnen dragen. Lijkt mij niet correct?

DaisyB94

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:42

Dan zou ik echt niet op mijn paarden mogen rijden...... Ik ben 63 kg en 1.76 lang en mn paarden 510 en 580 denk ik. Slaat echt nergens op. Ben er echt wel voor dat te zware mensen niet op een paard horen maar dit is wel erg overdreven.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:47

Ik denk dat zo'n onderzoek alleen maar goed is. Ik snap sommige reacties hier niet helemaal goed, het lijkt erop dat er een aantal mensen fel tegen in gaan omdat hun hobby in het geding komt.

Volgens mij heeft iedereen hier op bokt (of in ieder geval het merendeel) het beste voor met zijn/haar paard. Ik zie om mij heen regelmatig mensen op hun paard stappen die echt zwaar zijn, met de smoes, ja maar ik heb een fjord. Sorry maar als ik iemand van minstens 100 kg zie stappen op een Fjord van 1m40, dan krab ik toch even achter de oren of dat wel helemaal goed is voor dat beestje.
Hierbij overigens vermeldend dat ik in de westernsport zit, en dus ook op kleinere paarden rijd.
Ik denk dat dit onderzoek juist goed zal zijn voor de bewustheid van mensen.

En nee dit zeg ik niet omdat ik zelf graat mager ben, ik heb een normaal gewicht en een normale lengte, en als de 10% regel uiteindelijk waar is, tja dan ben ik toch ook echt te zwaar voor mijn Quartertje.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:50

Ik snap je punt wel powerReiner maar ik ben dus echt niet dik, lichtelijk beetje mager. Ik rijd op mijn KWPN-er van 1.65 maar volgens dit onderzoek ben ik dus te zwaar voor hem... dan vraag ik mij af op wat voor paard hoor ik dan thuis?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:53

DaisyB94 schreef:
Ik snap je punt wel powerReiner maar ik ben dus echt niet dik, lichtelijk beetje mager. Ik rijd op mijn KWPN-er van 1.65 maar volgens dit onderzoek ben ik dus te zwaar voor hem... dan vraag ik mij af op wat voor paard hoor ik dan thuis?

misschien wel op geen enkel paard :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:54

Ik denk dat er, als we allemaal willen blijven rijden, wel gekeken moet worden naar wat een acceptabel gewicht is.
10% is wel erg weinig, ik zelf weeg 59 kg (en dat in periode dat ik niet veel te doen heb dus in drukke periodes meestal een kilo of 2-4 minder) ben 1.76, veel minder wegen is voor mijn lengte niet meer gezond, maar als we de 10% aanhouden zou ik ook op niet veel paarden meer mogen rijden.

Laatst was er ergens op bokt een topic van een manege die hun klanten woog om te bepalen of je daar mocht rijden of niet. Daar was ook niet iedereen in het topic het mee eens. Ik zelf zeg toppie, petje af want ergens moet een grens getrokken worden.

Ik denk dat het voor de toekomst belangrijk is om met een scherp oog naar de paardensport te gaan kijken.
Ik ben niet tegen met 3 zadel mak maken en verder op rustig tempo kijkende naar het paard verder trainen (of terug in de wei gooien). Ik ben wel tegen, 24/7 op stal, ik ben wel tegen niet meer soort genoten en vooral ben ik tegen de mentaliteit met 6 MOET die in het Z zitten (even naar de basis sport gekeken) Een paard is in de bloei van zijn leven tussen de 14 - 17 jaar, nou probeer maar eens een paard van die leeftijd te verkopen, dat vind iedereen oud... ja hoe zou dat nou komen als we met zn alle de paarden met 6 al kapot hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:54

Stel nou dat het echt waar zou zijn, wetenschappelijk bewezen dat het echt voor forse toename slijtage zorgt als we een paard met meer dan 10% belasten (en ja ik weet zoiets kan je nooit als een statistisch iets zeggen omdat het afhankelijk is van zoveel factoren) maar stel....

(dan mag ik ook niet op mijn paard hoor ;-) )

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:55

liljebo schreef:
Visitor schreef:
'An industry practitioner proposes a 10% rider to horse BW ratio for optimum performance, 15% as satisfactory and 20% to be a welfare issue.' Dus geen 'veterinary guidline' zoals de Daily Mail zegt, maar 'an industry practitioner'.

Met het risico dat ik een stomme vraag stel... wat is een industry practitioner en in hoeverre is dat anders te interpreteren tov vet. guidline?

Dat staat er verder niet bij, weet ik dus niet. Iemand die werkzaam is in 'de industrie', in de paardenbrache. Het zou ook kunnen dat ze doelen op een 'medical/veterinary practitioner' uit de industrie en dat dit een afkorting is. Het zou dus best een 'vet' kunnen zijn, maar het zou ook een lokale instructeur kunnen zijn of een stalhouder, osteopaat, manegehouder, ruiter, of... Dat is onduidelijk.
In ieder geval zijn het, waar die 10% vandaan komt, blijkbaar geen speciale richtlijnen waar dierenartsen (in de UK? wereldwijd?) het over eens zijn geworden ofzo, hetgeen de term 'veterinary guidelines' wel suggereert, vind ik, maar komt de 10% van een voorstel dat één persoon (wie? wat?) heeft voorgesteld als richtlijn (waarom?).
Het geeft niet veel duidelijkheid in elk geval vind ik.

Colway, dan zou ik een aantal kilo afvallen en/of een groter/zwaarder paard zoeken om te rijden. Voor veel mensen zal het inderdaad betekenen dat ze niet meer kunnen rijden en dat is heel zuur.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 27-03-13 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:55

crazycactus schreef:
Nou dan mogen we de westernsport wel helemaal afschaffen... Een quarter weegt gemiddeld 500 kilo, zadel 20 kg, dus dan is het alleen nog geschikt voor kinderen :s

Idd! Dan mag de ruiter max 30 kilo wegen! Ha ha ha.. de gemiddelde USA rijder zal toch gauw een kilo of 70/80 zijn + de 20 kilo zadel is toch zou rond de 100 kg. Ietsje meer dan de 10%...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:56

Cayenne schreef:
Dit is echt al heel oud nieuws := Stond een tijd geleden ook nog in de Hoefslag.

Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer controle op het ruitergewicht moet komen :)
En idd ook op de te vroege belasting. Rond 2.5 er al op gaan zitten kan gewoon echt niet, of je nu 40 kilo weegt of 80.

Maar waar ga je controleren? Ik denk dat het op een wedstrijdterrein er al heel anders uitziet dan bij mensen die geen wedstrijdambities hebben. Zijn maneges al strenger in het toelaten van zwaardere mensen?

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:00

Misschien domme vraag hoor, maar hoe kan het gewicht van een paard bepalen, wat jij moet wegen om op zijn rug te mogen? Ik bedoel, elke rug is anders! Stom voorbeeld. Mijn ouders zijn ongeveer evenlang als ik. Mijn moeder weegt toch zeker 20kg minder dan mijn vader, maar mijn moeder kan geen kratje tillen, terwijl pa en ik met gemak zakken van 20-30kg versjouwen. Ik hoop inderdaad dat dit verder word uitgezocht ;) *crashdieet* *lol*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:05

Ik vind het wel goed dat er onderzoeken naar gedaan worden. Heel eerlijk denk ik toch dat heel veel mensen de draagkracht overschatten. Het hangt natuurlijk van veel meer factoren af wat een paard kan dragen zonder daar echt ernstige slijtage door op te lopen. Want feit is natuurlijk wel een paard wat niet bereden is zal minder slijtage(dan denk ik voornamelijk aan de rug) hebben dan paarden die toch gereden worden al dan niet intensief. Het is toch een belasting en je wilt de schade toch beperken neem ik aan.
Dus ik vind het alleen maar goed dat er meer aandacht komt. Want iedereen kent het wel denk ik dat er kinderen zijn die heilig overtuigd zijn dat een shetlander 2x z'n eigen gewicht kan dragen of toch zeker iemand van 100 kilo. Die kinderen hebben dat toch ergens vandaan. Komt ook niet uit de lucht vallen. Ieder logisch nadenkend mens weet dat het gewoon niet kan toch niet zonder schade toe te brengen. Dat verbaasd me keer op keer weer als ik dat lees.
Goed dat terzijde ben ik wel van mening dat 10% wat weinig zelf ga ik eerder uit van zo'n 15%. Maar verder zijn er meerdere zaken van belang natuurlijk. Conditie van het paard, leeftijd, capaciteiten van de ruiter, hoe vaak en hoe intensief. Maar ergens moet er natuurlijk een grens zijn. Ik vind het wel goed dat ze mensen aan het denken zetten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:06

Dat zou dus betekenen dat ik met m'n maatje 34/36 niet meer op mijn kruising tinker x welsh cob van ca 1.48 zou mogen rijden omdat ik te zwaar voor haar ben.

Maar als dit uit een onderzoek zou blijken dat het ook echt daadwerkelijk zo is, hoe ga je het dan doen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:06

Als dat onderzoek écht waarheid is dan kan elke manege zn deuren sluiten en zal een groot deel van fokkerij ook stoppen.Wat dan?Alleen nog maar koudbloeden fokken van 1000kg?
10% van het paardengewicht als max is toch bijna onhaalbaar? :?
Wat ik wel vind is dat het gros van de ruiters idd te dik/zwaar is,zie dat vaak op manege's helaas veelste zware kinderen op van die tengere pony's. :(
Behalve dat het geen porum is vind ik het ook echt niet kunnen voor het dier zelf.Maar tjee 10% is wel weinig en moeilijk haalbaar ook.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:16

Tigra_ schreef:
Ik vind het wel goed dat er onderzoeken naar gedaan worden. Heel eerlijk denk ik toch dat heel veel mensen de draagkracht overschatten. Het hangt natuurlijk van veel meer factoren af wat een paard kan dragen zonder daar echt ernstige slijtage door op te lopen. Want feit is natuurlijk wel een paard wat niet bereden is zal minder slijtage(dan denk ik voornamelijk aan de rug) hebben dan paarden die toch gereden worden al dan niet intensief. Het is toch een belasting en je wilt de schade toch beperken neem ik aan.
Dus ik vind het alleen maar goed dat er meer aandacht komt. Want iedereen kent het wel denk ik dat er kinderen zijn die heilig overtuigd zijn dat een shetlander 2x z'n eigen gewicht kan dragen of toch zeker iemand van 100 kilo. Die kinderen hebben dat toch ergens vandaan. Komt ook niet uit de lucht vallen. Ieder logisch nadenkend mens weet dat het gewoon niet kan toch niet zonder schade toe te brengen. Dat verbaasd me keer op keer weer als ik dat lees.
Goed dat terzijde ben ik wel van mening dat 10% wat weinig zelf ga ik eerder uit van zo'n 15%. Maar verder zijn er meerdere zaken van belang natuurlijk. Conditie van het paard, leeftijd, capaciteiten van de ruiter, hoe vaak en hoe intensief. Maar ergens moet er natuurlijk een grens zijn. Ik vind het wel goed dat ze mensen aan het denken zetten.

Helemaal mee eens.
Nu weet volgens mij niemand wat een paard echt kan dragen. Het zal in ieder geval goed zijn als hier een leidraad in gevonden kan worden.