Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:54

Ik heb jullie alledrie een pb gestuurd met mijn mening, ik ga hier verder niet meer lopen discussieren, ik vroeg of hij wisselde op x, ik heb geen commentaar gevraagd ;)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:22

Inmiddels al contact gehad met je via de pb. En ben het eens met je hoor, je had een specifieke vraag en geen reacties op de moment opname. Succes met je paardje en de wissels!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:23

Nog een keer bedankt!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:40

Zoals je leest in de (niet hele vriendelijke) onderbouwing van de TS zat de pony in de verkeerde galop en wist de pony dat, waardoor zij hem heeft laten wisselen.

En ja, dat doe ik ook. Als mijn paard wisselt in de galop laat ik hem terug wisselen en nee dat ziet er ook niet Z2 waardig uit. Je leert je paard er alleen mee dat hij niet mag stoppen en dus beloont wordt voor in de verkeerde galop te galopperen.

Voor de TS: Correct opgelost als het een 'ongehoorzaamheid' was. Is het trainings technisch voor een wedstrijd dan zou ik er mee wachten :)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:45

Voor zover ik kan zien wisselt hij met zijn achterbenen op de X en met zijn voorbenen pas later..
Als je pony wat moeite heeft met netjes tegelijk (voor- en achterbenen) wisselen kun je misschien beter galopswissels springen op de X in een '8'. Dan moet je je paard 'omgooien' naar de andere kant en wordt het voor hem makkelijker om voor en achter tegelijk te wisselen. Wanneer hij dan helemaal goed wisselt kun je terug gaan naar de contra galop. :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:56

lucifertje schreef:
Zoals je leest in de (niet hele vriendelijke) onderbouwing van de TS zat de pony in de verkeerde galop en wist de pony dat, waardoor zij hem heeft laten wisselen.

En ja, dat doe ik ook. Als mijn paard wisselt in de galop laat ik hem terug wisselen en nee dat ziet er ook niet Z2 waardig uit. Je leert je paard er alleen mee dat hij niet mag stoppen en dus beloont wordt voor in de verkeerde galop te galopperen.

Voor de TS: Correct opgelost als het een 'ongehoorzaamheid' was. Is het trainings technisch voor een wedstrijd dan zou ik er mee wachten :)

Klopt, heb de pony sinds september teruggekocht en sinds sept word er pas serieus western meegereden. Voordien was het recreatief met een meiske van 8 waarbij hij er constont uitnaaide :) als de pony fout zat werd hij in stap gezet en beloond dit is nu een automatisme vopr hem. Ik heb hem dus express zo lten wisselen 1) om dat af te leren
en 2) omdat hij a 3x gesteigerd had en ik eventueel omklappen wou voorkomen
en hem dus niet onnodig laat stappen/stilstaan

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:01

Ik leer altijd dat je (zeker als je wedstrijden gaat rijden) dat je echt overal kunt gaan wisselen maar juist nooit op de x.
Maar ook dit was je vraag niet :o

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:28

Hij wisselt niet.

In de wending voor x zit jij zo tegen zijn balans in dat hij in paniek raakt, rug wegdrukt en zijn balans probeert te zoeken. Dat doet hij door in zijn paniek weg proberen te vluchen, daardoor zet hij met li en re achter gelijk af, voetjes gelijk naast elkaar omdat hij zo de meeste kracht en snelheid kan ontwikkelen. Doordat jij met je gewicht naar links blijft hangen zoek hij uiteindelijk daar zijn balans weer.
Geen wissel, je pony probeert gewoon op zijn benen te blijven lopen omdat hij anders door jouw inwerking zal gaan struikelen.

Geen leuk antwoord, wel eerlijk en daar vroeg je met nadruk om, dus alsjeblief........

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 10:11

Klaar einde discussie ;) ik ga hier niet meer op in, mijn vraag is beantwoord: hij wisselt van galop :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:32

Hij wisselt eerst achter en dan pas voor, dat is dus geen goede wissel op X. En dat was je vraag toch, want je had zelf wel gezien dat hij uiteindelijk wel in de andere galop zat.
Negatief commentaar is nooit leuk maar het maakt je wel bewust (als je ervoor open staat) van alles wat beter moet.
Je hebt er niets aan als iedereen hier gaat roepen "ja geweldig, je pony wisselt", terwijl de zgn. wissel zo fout is als het maar zijn kan. Want wees nu eerlijk, waar leer je meer van, van de mensen die zeggen dat de wissel idd op X en goed is terwijl die dat niet is, of van de mensen met meer ervaring die de fout zien en ook zien hoe die fout veroorzaakt wordt?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:35

horseyfries schreef:
Hij wisselt eerst achter en dan pas voor, dat is dus geen goede wissel op X. En dat was je vraag toch, want je had zelf wel gezien dat hij uiteindelijk wel in de andere galop zat.
Negatief commentaar is nooit leuk maar het maakt je wel bewust (als je ervoor open staat) van alles wat beter moet.
Je hebt er niets aan als iedereen hier gaat roepen "ja geweldig, je pony wisselt", terwijl de zgn. wissel zo fout is als het maar zijn kan. Want wees nu eerlijk, waar leer je meer van, van de mensen die zeggen dat de wissel idd op X en goed is terwijl die dat niet is, of van de mensen met meer ervaring die de fout zien en ook zien hoe die fout veroorzaakt wordt?

_/-\o_

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:09

MelissaV schreef:
Klaar einde discussie ;) ik ga hier niet meer op in, mijn vraag is beantwoord: hij wisselt van galop :)

Wisselen kun je dit niet noemen. Verspringen is de juiste term.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:17

Het correcte antwoord is volgens mij: nee, het paard wisselt niet op X. Maar een sprong of 4 na X zit hij uiteindelijk wel in de gewenste galop.
Wel komt er op X duidelijk een 'antwoord' van het paard op de vraag van de ruiter. En DAT is als ik de openingspost en overige reacties van TS lees, eigenlijk de vraag.