Discussieer mee M2 dressuurproef 22

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Discussieer mee M2 dressuurproef 22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:43

ambre inderdaad nadat vandaag eens voor verandering vanuit schouder binnen heb gedaan merk ik dat alleen stelling al beter gaat en makkelijker is ritme te houden. Aanleren van kw schijnt wel makkelijker te zijn vanuit traver als ze nog niet snappen maargoed hij snapt nu goed zat wat de bedoeling is.

marjotje; bedankt en zie indd goed zat mn verbeter punten en ben ook met merendeel eens wat hier word verteld dus ook fijn dat het bevestigd word :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:46

Jurroen schreef:
FriesWytske schreef:
Ik denk een 3. En dan als commentaar dat ze om de achterhand gedraaid moeten worden. Pff, wel moeilijk om dat goed te verwoorden. Maar toch ook heel erg leerzaam.

(Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier om de keertwendingen)

Ik ben het eens dat het spilbeen niet voldoende op de plaats blijft en dat er teveel om de middenhand gedraaid wordt.
Is iedereen het hier verder met een 3 eens? Ik zou zelf een hoger punt geven...

Hier krijg je voor deze keertwendingen hier een 3 of soms nog lager. Dus dat is ook één van de redenen dat ik het een 3 zou geven.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:46

Qua cijfers sluit ik me aan bij Leonie.
Probeer m vierkant te leren laten staan!
T zijn de kleine dingen bij elkaar waardoor je je punten bij elkaar kunt rijden.
Das echt een kwestie van trainen, maar goed dat zei je zelf ook al.
Ik denk ook altijd niet alles kan tegelijk en perfect zijn hoe graag je dat ook zou willen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:50

Klopt dat met het vierkant halthouden zijn we flink mee bezig. Komt mede door achterhand die beter onder moet treden. Zodra dat voor elkaar gefrutseld is zal vierkant halthouden ook meer 'vanzelf' gaan denk ik?
In ieder geval nu heel veel bezig met schakelen in alle vormen en maten die je maar kunt verzinnen en dan extra aandacht aan het terugrijden en daarin activiteit, voorwaartse 'drang' en onder tredend achterbeen. Heeft gewoon veel tijd/training nodig inderdaad.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:54

Tuurlijk komt vast goed meid!
Weet niet of tie buiten braaf is maar tijdens buiten rijden kun je ook t schakelen goed meepakken en zijn ze meestal lekker voorwaarts.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:57

Hij is wel braaf buiten maar van nature heeeel erg drammerig (en voorwaarts) als ik hem dan teveel terug ga rijden word die lichtelijk panisch om het zo maar te zeggen hihi!
Ik heb er zo'n eentje die dan net zo hard stapt als dat een normaal paard draaft en zo hard draaft als een normaal paard in galop aflegt op buitenrit dan want in de bak doet die dat gelukkig niet meer behalve met uitstappen gaat die nog zo hard maar goed dat is zijn eigen in te vullen 'feestje' :')
Laatst bijgewerkt door Queelens op 27-03-13 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:58

Zodra hij meer gaat dragen achter en dus niet meer in je hand duikt wanneer een overgang terug maakt komt het vierkant halthouden vanzelf. Dus veel schakelen. En dan niet alleen groot, maar klein en snel

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:03

Queelens schreef:
Hij is wel braaf buiten maar van nature heeeel erg drammerig (en voorwaarts) als ik hem dan teveel terug ga rijden word die lichtelijk panisch om het zo maar te zeggen hihi!
Ik heb er zo'n eentje die dan net zo hard stapt als dat een normaal paard draaft en zo hard draaft als een normaal paard in galop aflegt op buitenrit dan want in de bak doet die dat gelukkig niet meer behalve met uitstappen gaat die nog zo hard maar goed dat is zijn eigen in te vullen 'feestje' :')

Gewoon lekker de tijd nemen. Dan komt dat vanzelf wel goed. Zoals ik het lees ben jij jezelf heel erg bewust van wat er al goed gaat, maar ook wat er nog fout gaat. En dat kun je van veel mensen niet zeggen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:12

Ben het met iedereen eens over de aangegeven punten. Wat nog niet zo genoemd is, is dat ik vind dat je ziet dat je er wel aan rijdt! je rijdt overgangen, je zit er niet alleen passief op. En dat is al fijn om te zien.
Puntje voor verbetering: travers mag meer over 4 sporen en meer LB. Voor de M2 loopt hij soms wat te diep nog, nek moet echt hoogste punt zijn in m2.
Die 3 voor de keertwendingen is zeker wel terecht, want hoe die gereden zijn, lijkt in bijna niks op wat een keertwending moet zijn (sorry). het paard moet in dezelfde juiste 4 takt blijven stappen om het spilbeen (bi-achterbeen). deze moet nagenoeg op dezelfde plek blijven staan en bij elke pas in takt opgetild worden. Hierbij moet het paard gebogen zijn en stelling aannemen naar de kant waar hij heen stapt. Grote fouten zijn: zijwaarts stappen, aw stappen, om de middenhand stappen, spilbeen laten staan, niet in takt gaan, te groot stappen.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 00:59

Over de keertwendingen:

Ze zijn zoals gezegd echt te groot, het binnenachterbeen is niet meer de spil, maar hij blijft daarbij wel aktief doorstappen, blijft nageeflijk, de stelling is goed, en ik zie in de verte al wel iets wat op een keertwending gaat lijken. In de M2 is het de eerste keer dat de KW gevraagd wordt en dan lijkt mij een 5 of als je strenger bent een 4 een terecht punt hiervoor. Vanaf de Z zou het wel een 3 zijn.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:10

Over de middendraf:

Het positieve aan de middendraf vind ik dat je ziet er er verruiming is. Het zou nog meer bergop mogen en met meer souplesse, waardoor ik op een 6 zou uitkomen. Doordat hij bij het terugnemen even tegen de hand is kom ik op een 5 uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:16

Ik ben het met de bovenstaande posters eigenlijk wel eens. Niet voldoende voor een winstpunt omdat het allemaal wat gedragener en geslotener moet. Er is niet genoeg verzameling. Maar mijn complimenten voor het plaatsen van het filmpje en ik denk dat als het er allemaal net wat minder gehaast uit gaat zien en je de puntjes op de i krijgt het best snel vooruit zal gaan. Gewoon blijven oefenen en lekker blijven paardrijden. :)

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:17

De volte in galop bij A:

Deze heb ik nog even teruggekeken omdat meerdere vonden dat deze te groot is, maar volgens mij komt deze toch heel dicht tegen de 10 meter aan. Het positieve aan deze volte vond ik dat deze mooi constant was in de buiging en voldoende sprong bleef houden. Vaak zie je dat in deze proeven al halverwege de volte de overgang naar stap al ingeleid wordt door flink terug te rijden met als gevolg teveel sprongverlies. Dat deed Queelens echter niet en daarom vind ik een 7 een terecht punt.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:20

Gebroken lijn met contragalop:

De galop zou meer sprong mogen houden en in de wending komt hij teveel op de voorhand. In de M2 zou ik hiervoor een 6 geven.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:21

Laatste afgroeten:

Het rechtgerichte is even zoek, maar de belangrijkste reden voor mij om naar een 5 te gaan is dat hij in de overgang naar het halthouden toe teveel op de voorhand komt.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:42

Jurroen schreef:
De volte in galop bij A:

Deze heb ik nog even teruggekeken omdat meerdere vonden dat deze te groot is, maar volgens mij komt deze toch heel dicht tegen de 10 meter aan. Het positieve aan deze volte vond ik dat deze mooi constant was in de buiging en voldoende sprong bleef houden. Vaak zie je dat in deze proeven al halverwege de volte de overgang naar stap al ingeleid wordt door flink terug te rijden met als gevolg teveel sprongverlies. Dat deed Queelens echter niet en daarom vind ik een 7 een terecht punt.

Dit vind ik wel interessant. Mag je de volte niet gebruiken om het paard wat terug te nemen (wel op het achterbeen) en de overgang voor te bereiden?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:43

Ik zou juist in de voltes graag een betere voorbereiding zien voor de overgang naar de stap.
Dat is namelijk de reden dat de overgang niet goed lukt.
Maar dat hoort dan weer bij de beoordeling voor de overgang.
Ik ga volgend jaar hopelijk de M jurycursus doen en ben benieuwd wat zo'n kw waard is.
Iets te groot waren ze maar niet helemaal om de middenhand.
Het laten staan van een been of tactverlies lijkt mij ook zwaarder wegen dan dit.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:55

Jurroen schreef:
Over de keertwendingen:

Ze zijn zoals gezegd echt te groot, het binnenachterbeen is niet meer de spil, maar hij blijft daarbij wel aktief doorstappen, blijft nageeflijk, de stelling is goed, en ik zie in de verte al wel iets wat op een keertwending gaat lijken. In de M2 is het de eerste keer dat de KW gevraagd wordt en dan lijkt mij een 5 of als je strenger bent een 4 een terecht punt hiervoor. Vanaf de Z zou het wel een 3 zijn.

Ik ben het helaas met deze onderbouwing toch niet geheel eens. Ik zou voor beide keertwendingen naar een 4 gaan, waarbij de eerste dan een 4+(neigend naar een 5) zou zijn, en de tweede een 4-(eerder neigend naar een 3, dan naar de 5).
Als een keertwending groot is, dan is het inderdaad zo dat het de eerste klasse is waarin het gevraagd wordt en een 5 (of mogelijk zelfs een 6) nog op z'n plaats is.
Echter in dit geval, vind ik dat de manier van voorbereiden en de manier van draaien in beide keertwendingen niet op de juiste manier gebeurd. Er zit nauwelijks een voorbereiding in, ze komt al vanuit een veel te weinig verzamelde (lees; te grote stap) en draait 'm (bijna gewoon) om z'n as. De manier van stappen, zoals wij die willen zien, gaat hierbij volledig verloren, paard stapt duidelijk met het binnenachterbeen naar buiten weg (hierbij gaat de intentie volledig verloren, namelijk het gewicht opnemen op het binnenachterbeen gebeurt totaal niet). Daarnaast vind ik dat de stelling en buiging juist onvoldoende aanwezig zijn, zeker in de tweede keertwending loopt het paard vrijwel de gehele keertwending met de verkeerde stelling en buiging.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:47

Heb ook een poging gegaan.
Bij de eerste keer van hand veranderen, komt het paard aan het einde inverzet bij het terug nemen.
Bij de tweede keer vind ik hem rechts achter niet helemaal zuiver.
Vind het een nette proef, al zou ik graag iets meer rust zien, en meer actie vanuit de achterhand

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:03

Algehele beeld: amazone zit netjes en paard is fijn aan de hulpen en worden subtiel gegeven. Wel verwacht ik in de M2 meer verzameling en oprichting/geredenheid vanuit de achterhand. De oefeningen worden over het algemeen wel allemaal uitgevoerd maar ik mis voor dit niveau wat soepelheid, swung en achterhandgebruik. Dan worden de zessen zevens en de vijven ook 'voldoendes' (=bevredigend) Ik kom tot dezelfde cijfers als een van mn voorgangers

Middendraf >6 meer op het achterbeen
Volte 10m > 6 iets groot, hangt op buitenteugel
Uitgestrekte stap > 5 onrustig, gaat wel sneller maar niet ruim genoeg voor een uitgestrekte stap. Voorwaartse drang wordt wel netjes behouden
Gebroken lijn > 6 let op buiging en stelling. Balans en sprongverlies
Halthouden > 5 slingerend, achterhand lijkt iets uit te zwaaien naar links, niet vierkant

Toch veel complimenten aan de amazone, ik doe het haar niet na en zou al helemaal geen filmpje op bokt durven te plaatsen.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:43

Femke_K schreef:
Jurroen schreef:
De volte in galop bij A:

Dit vind ik wel interessant. Mag je de volte niet gebruiken om het paard wat terug te nemen (wel op het achterbeen) en de overgang voor te bereiden?

Als het goed is ben je als ruiter de hele proef bezig met controleren en voorbereiden van het volgende onderdeel. Waar ik hier op doel is het zoveel terugnemen op de volte dat er teveel impulsverlies is en de galop niet zuiver 3-takt blijft. Dat zie ik heel erg vaak gebeuren, maar zoals gezegd was dat in deze proef niet het geval.

De volte 10 m is naar mijn mening juist ingebouwd om het paard makkelijker op het achterbeen te krijgen. Hiervoor heb je wel een goed ondertredend achterbeen nodig.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:45

ambre schreef:
Het laten staan van een been of tactverlies lijkt mij ook zwaarder wegen dan dit.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:50

Somebody_ schreef:
Jurroen schreef:
Over de keertwendingen:

Ik ben het helaas met deze onderbouwing toch niet geheel eens. Ik zou voor beide keertwendingen naar een 4 gaan, waarbij de eerste dan een 4+(neigend naar een 5) zou zijn, en de tweede een 4-(eerder neigend naar een 3, dan naar de 5).
Als een keertwending groot is, dan is het inderdaad zo dat het de eerste klasse is waarin het gevraagd wordt en een 5 (of mogelijk zelfs een 6) nog op z'n plaats is.
Echter in dit geval, vind ik dat de manier van voorbereiden en de manier van draaien in beide keertwendingen niet op de juiste manier gebeurd. Er zit nauwelijks een voorbereiding in, ze komt al vanuit een veel te weinig verzamelde (lees; te grote stap) en draait 'm (bijna gewoon) om z'n as. De manier van stappen, zoals wij die willen zien, gaat hierbij volledig verloren, paard stapt duidelijk met het binnenachterbeen naar buiten weg (hierbij gaat de intentie volledig verloren, namelijk het gewicht opnemen op het binnenachterbeen gebeurt totaal niet). Daarnaast vind ik dat de stelling en buiging juist onvoldoende aanwezig zijn, zeker in de tweede keertwending loopt het paard vrijwel de gehele keertwending met de verkeerde stelling en buiging.

Er is inderdaad nog veel ruimte voor verbetering. Ik kan me een 4 ook goed voorstellen. Een 3 vind ik echt te laag en een 6 echt te hoog.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 16:52

nova_zodiax schreef:
Heb ook een poging gegaan.
Bij de eerste keer van hand veranderen, komt het paard aan het einde inverzet bij het terug nemen.
Bij de tweede keer vind ik hem rechts achter niet helemaal zuiver.

Wat bedoel je precies met rechts achter niet helemaal zuiver?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:00

heel fijn zo dit! echt fijn om van te leren moet ik zeggen.
Ookal rij ik bij lange na nog geen M2 maar kun je door het lezen en kijken toch veel opsteken!!

Wordt dit ook ooit voor de L1 gedaan? zo ja dan hou ik me aanbevolen!!