marjotje; bedankt en zie indd goed zat mn verbeter punten en ben ook met merendeel eens wat hier word verteld dus ook fijn dat het bevestigd word

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jurroen schreef:FriesWytske schreef:Ik denk een 3. En dan als commentaar dat ze om de achterhand gedraaid moeten worden. Pff, wel moeilijk om dat goed te verwoorden. Maar toch ook heel erg leerzaam.
(Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier om de keertwendingen)
Ik ben het eens dat het spilbeen niet voldoende op de plaats blijft en dat er teveel om de middenhand gedraaid wordt.
Is iedereen het hier verder met een 3 eens? Ik zou zelf een hoger punt geven...
Queelens schreef:Hij is wel braaf buiten maar van nature heeeel erg drammerig (en voorwaarts) als ik hem dan teveel terug ga rijden word die lichtelijk panisch om het zo maar te zeggen hihi!
Ik heb er zo'n eentje die dan net zo hard stapt als dat een normaal paard draaft en zo hard draaft als een normaal paard in galop aflegt op buitenrit dan want in de bak doet die dat gelukkig niet meer behalve met uitstappen gaat die nog zo hard maar goed dat is zijn eigen in te vullen 'feestje'
Jurroen schreef:De volte in galop bij A:
Deze heb ik nog even teruggekeken omdat meerdere vonden dat deze te groot is, maar volgens mij komt deze toch heel dicht tegen de 10 meter aan. Het positieve aan deze volte vond ik dat deze mooi constant was in de buiging en voldoende sprong bleef houden. Vaak zie je dat in deze proeven al halverwege de volte de overgang naar stap al ingeleid wordt door flink terug te rijden met als gevolg teveel sprongverlies. Dat deed Queelens echter niet en daarom vind ik een 7 een terecht punt.
Jurroen schreef:Over de keertwendingen:
Ze zijn zoals gezegd echt te groot, het binnenachterbeen is niet meer de spil, maar hij blijft daarbij wel aktief doorstappen, blijft nageeflijk, de stelling is goed, en ik zie in de verte al wel iets wat op een keertwending gaat lijken. In de M2 is het de eerste keer dat de KW gevraagd wordt en dan lijkt mij een 5 of als je strenger bent een 4 een terecht punt hiervoor. Vanaf de Z zou het wel een 3 zijn.
Femke_K schreef:Jurroen schreef:De volte in galop bij A:
Deze heb ik nog even teruggekeken omdat meerdere vonden dat deze te groot is, maar volgens mij komt deze toch heel dicht tegen de 10 meter aan. Het positieve aan deze volte vond ik dat deze mooi constant was in de buiging en voldoende sprong bleef houden. Vaak zie je dat in deze proeven al halverwege de volte de overgang naar stap al ingeleid wordt door flink terug te rijden met als gevolg teveel sprongverlies. Dat deed Queelens echter niet en daarom vind ik een 7 een terecht punt.
Dit vind ik wel interessant. Mag je de volte niet gebruiken om het paard wat terug te nemen (wel op het achterbeen) en de overgang voor te bereiden?
Somebody_ schreef:Jurroen schreef:Over de keertwendingen:
Ze zijn zoals gezegd echt te groot, het binnenachterbeen is niet meer de spil, maar hij blijft daarbij wel aktief doorstappen, blijft nageeflijk, de stelling is goed, en ik zie in de verte al wel iets wat op een keertwending gaat lijken. In de M2 is het de eerste keer dat de KW gevraagd wordt en dan lijkt mij een 5 of als je strenger bent een 4 een terecht punt hiervoor. Vanaf de Z zou het wel een 3 zijn.
Ik ben het helaas met deze onderbouwing toch niet geheel eens. Ik zou voor beide keertwendingen naar een 4 gaan, waarbij de eerste dan een 4+(neigend naar een 5) zou zijn, en de tweede een 4-(eerder neigend naar een 3, dan naar de 5).
Als een keertwending groot is, dan is het inderdaad zo dat het de eerste klasse is waarin het gevraagd wordt en een 5 (of mogelijk zelfs een 6) nog op z'n plaats is.
Echter in dit geval, vind ik dat de manier van voorbereiden en de manier van draaien in beide keertwendingen niet op de juiste manier gebeurd. Er zit nauwelijks een voorbereiding in, ze komt al vanuit een veel te weinig verzamelde (lees; te grote stap) en draait 'm (bijna gewoon) om z'n as. De manier van stappen, zoals wij die willen zien, gaat hierbij volledig verloren, paard stapt duidelijk met het binnenachterbeen naar buiten weg (hierbij gaat de intentie volledig verloren, namelijk het gewicht opnemen op het binnenachterbeen gebeurt totaal niet). Daarnaast vind ik dat de stelling en buiging juist onvoldoende aanwezig zijn, zeker in de tweede keertwending loopt het paard vrijwel de gehele keertwending met de verkeerde stelling en buiging.