Interval training met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Interval training met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:14

Stappen en draven kan prima op het harde, is goed voor de pezen!
Wel jammer dat je niet lekker door kunt galopperen, lijkt me niks aan om hetzelfde pad steeds heen en weer te moeten rijden :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:22

Zweten is imo niet een teken van arbeid, je moet weten hoeveel je paard zweet.

Imo is een paard wat snel zweet alleen maar in het voordeel :) .

Wij versnellen dus echt in tempo, zijn stukken van bijv 800 meter die we dus afleggen in de versnelling en vertraging die ik op de vorige pagina aangaf :).

Cooling gel 't laatste stuk doen wij niet, alleen klei na een wedstrijd, verder weinig. Blue Lotion voor een wedstrijd dan weer wel, schijnt de spieren op te warmen.

Met intervallen is wat ons betreft het idee dat je steeds iets te hard traint, waardoor je de grens in je conditie opschuift.

Qua extra voer zou ik mij alleen eens verdiepen in red cell oid, mocht je paard veel zweten :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:45

En wat vinden jullie van het toevoegen van elektrolyten aan het voer, na zo inspanning?

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:45

Anneliesdj, nee is inderdaad echt niet fijn maar ja dit is met een half uur er naar toe rijden het dichtstbijzijne. Ik denk dat ik zo af en toe eens de trailer pak en naar het bos ga. (ook al gauw een dik uur rijden voordat er echt fijn bos is maar niks aan te doen). Zou er heel wat voor over hebben om lekker dicht bij het bos of strand te wonen.

Ruitje. Oke, dus jij doet klei alleen na een wedstrijd. Waarom niet na een galop/interval training? En waarom vindt je snel zweten een voordeel? Gewoon nieuwschierig naar ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:29

Zweet koelt het lichaam ;)

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:46

Echt?! Wat slecht, dat wist ik niet eens. Shame on me. :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:08

Electrolyten doe ik dus, had ik het in mijn vorige post over ( red cell ) .

Tijdens training doe ik geen bescherming om ( in de koers knie,pees en achtergemaschen ) , en doe ik niet aan klei omdat ik van mening ben dat je niet teveel aan de natuurlijke herstelcapaciteiten moet zitten. Qua bescherming komt daar bij dat mijn paarden dusdanig zweten dat het erg warm wordt en dat alleen maar slechter is voor de benen. Maar dat is mijn visie, geen vaststaand feit, daarbij moet je gewoon doen waar je je lekker bij voelt :) .

Verder, als ik mijn paard bij elke keer snelwerk zou kleien houd hij geen huid meer over :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:23

Ik doe een stipje, wil mij vp graag een betere conditie bezorgen!
We waren al begonnen met een mini-interval grapje, maar altijd leuk om te zien hoe je dat kunt uitbouwen natuurlijk!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:48

Heb niet alle reacties doorgelezen hier, maar ik ben zelf groot voorstander van heuvelwerk (vooral ook voor dressuurwerk)! Natuurlijk hebben we hier niet van die prachtige heuvels als in de ons omringende landen, maar toch is er een hoop mogelijk!

Dijk/heuvel eerst in stap, dan opbouwen met eens een keer halthouden halverwege (zowel bergop als bergaf), achterwaarts, in een rustige draf, snellere draf, rustige galop, in schouderbinnenwaarts in stap en draf, enz.!

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:32

Klinkt zeker goed Venetia! Lijkt me inderdaad zeker erg goed voor de conditie en spieropbouw van je paard!

Beetje jammer dat we hier in de omgeving óók al geen dijken of heuvels hebben waarop dit mogelijk is.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:58

Zelfs geen dijk nee? En een oude vuilnisbelt ;)? haha

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 11:01

Nee dijken liggen hier niet en helaas een oude vuilnisbelt ook niet haha!
Maar een dijk is gewoon hard om zo maar te zeggen? Ik bedoel daar ligt toch asfslt op? Galoppeer jij ook op de weg?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:59

Nee ik galoppeer niet op de weg (ben niet levensmoe, ze hebben ijzers.. ;) ) aar het gaat dan ook om het talud! Is dat zacht, dan kan je alle drie de gangen gebruiken, is het verhard dan in stap met veel achterwaarts en zijgangen bergop en bergaf. Ik doe meestal de oefeningen op de miniheuvels in het bos trouwens. Voor buitenlandse begrippen mag het de naam heuvel niet hebben maar ach, voor ons nederlanders is het al heel wat.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:20

Oke ik dacht al! Mijn paarden staan ook op ijzers en ik galoppeer er ook echt niet mee op de weg.
Talud daarmee bedoel je de berm denk ik of niet? Als ik ineens naar het bos ga en ik kom heuvels tegen ga ik het zeker eens doen! Lijkt me ook goed voor de achterhand, of niet?