hoe hou je nu eigenlijk je slofteugel goed vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:12

secricible schreef:
Misschie lees ik het verkeerd, maar het is logisch dat je normale teugel los hangt als het paard druk zet in de slofteugel.
Normaal gesproken hangt je slofteugel in een boogje en heb je contact met de normale teugels. Zodra je paard besluit om zijn hoofd op te tillen treed de slofteugel in werking en hangt je normale teugel los, totdat het paard het hoofd weer naar beneden doet.
Kunst is om dat laatste niet of nauwelijks te laten gebeuren en dus zoveel mogelijk op je normale teugel te rijden...

Echt verstand van de slofteugel heb ik niet, maar het lijkt mij dat je met je normale teugel wel altijd iets contact moeten houden, of niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:14

Dat lijkt em vrijwel onmogelijk, ik zou niet weten hoe. Als de slofteugel intreed hangt je normale teugel altijd los zover ik me kan bedenken.
Dat is bij een thiedeman ook zo...

Ik heb helaas geen mogelijkheid om het dmv een filmpje te laten zien, misschien kan iemand het uitleggen?

Iris82

Re: hoe hou je nu eigenlijk je slofteugel goed vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:17

Een Thiedeman hangt ook los op het moment dat het paard zijn hoofd niet te hoog heeft hoor.
En als je Thiedeman inwerkt hangt je gewone teugel niet los?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:19

Okee, misschien heb je wel gelijk hoor! Ik heb er zelf nog nooit mee gereden en ik heb het af en toe bij andere gezien, maar niet specifiek op details :) .
Maar als je aan de Thiedeman zit, zit je dus ook aan de gewone teugel, want dat is één en de zelfde teugel. Dus je gewone teugel kan dan niet slap hangen, toch?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:19

Ja, idd, Iris82!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:24

Schiet mij maar lek, maar het eerste stukje van de teugel hangt toch echt los als de thiedemann intreed. Dan doel ik op het stukje van bit tot musketonhaakje dat aan de teugel zit(aangezien de thiedemann dan zijn werk doet en deze langer is dan de teugel...) uiteraard hangt de rest niet los, dat lijkt me onmogelijk...
Ik probeer een plaatje te vinden waar hij in werking treed, maar dat valt nog niet mee...

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:26

Oooh, zo, bedoel je! Ja, daar heb je gelijk in, hoor! Jeetje, wat ben ik toch een suffe aap af en toe 8)7 . Logisch..
Jij hebt gelijk hoor :+ .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:28

http://www.paarden-blaadjes.nl/harnache ... demann.jpg
Hierop is redelijk te zien wat ik bedoel: eerste stukje hangt los, want de thiedemann treed in, deze hangt dus strak.
Bij de slof gebeurt eigenlijk hetzelfde: slofteugel treed in, teugel hangt slap. Als ze beide in gebruik zijn betekend dat vrijwrl altijd dat de slof te strak zit...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:29

HAR --> RT-D

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:29

Ja, ik snap wat je bedoelt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:31

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:00

Arcodavella schreef:
Met jou manier van slof gebruiken, hoe je het nu beschreef, ben ik het ook niet helemaal eens. Mijn paard kan ook een behoorlijke snelheid er in gooien, maar dit ligt niet alleen aan het paard. Er zijn heel veel redenen te bedenken waaróm een paard gaat rennen. Plus ik leer mijn paard liever iets aan door hem te belonen, dan door hem te straffen. Maar goed, zo ieder zijn mening. En dat respecteer ik ook echt, hoor ;) .

Hou op, paard is af en toe echt onbegonnen werk. Paard kun je belonen voor goede dingen én straffen voor de foute, geen effect (jawel, soms vervelend, 'goed gedrag' vertonen uit het niets); Paard belonen voor goed dingen en niks doen met de foute, geen effect (jawel, zelfde als hierboven).
Paard is extravert, zeg ik het zo goed?, motivatie is ver te zoeken welke persoon er ook mee bezig is, als het haar te moeilijk word is het 'geen zin' en gewoon blokeren in de mond ed.
Paard komt trouwens van de baan, vreselijk sterk, weet dus dat die zijn zin kan krijgen met weinig moeite. Gaat trouwens de laatste tijd vele malen beter, maar de drang om af en toe weg te schieten en dan niet terug te willen is er nog altijd. Nogmaals, veiligheid voor zowel het paard + mij én mijn omgeving gaat voor :)

Verder hangt het stukje tussen clip en bit bij de thiedeman (bedoel dan wel gewoon de teugel) niet los als het paard zich niet te lang maakt, je kunt bij de thiedeman ook spanning op het volledige deel hebben. :) Boogje bij de teugel tussen bit en clip is enkel als het paard zich langer maakt dan de thiedeman in princiepe toe laat.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:22

_Nelleke_ schreef:
In het geval van TS die haar paard nog moet 'aanpakken' 'doorrijden' 'klem in de hoek zetten' in de bak, denk ik dat dit niet een gevalletje is van lief met de slofteugel omgaan. En ook niet het geval veilig in het bos kunnen rijden zal zijn.

Bovendien heb je dan naar mijn idee zoveel miscommunicatie met je paard dat je er beter helemaal even niet op kan gaan zitten.

effe als eerst ik ben een hij
en ik kan mij paard heus wel rijden ze heeft alleen veel temperament dua in het uiterrst geval dat ze acht ervan door gaat zet ik haar in de hoek en buiten heb je geen hoekjes en kunen ze zo doorrennen dannkan ik er nog wel houden maar die slof is gewoon voor dat ik een goede rem er op heb en die slof staat echt niet altijd strak alleen als het nodig is dus

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:51

Utixo schreef:
Ik heb hem ook net zoals Pion, op de zelfde manier als waarop ik met dubbele teugel rijd. Dit omdat de meeste druk op de onderste teugel komt, dus dat is dan gewoon de trensteugel. Ik vind het zelf totaal niet fijn rijden Met teugels onder de pink door, anders is met de manier van Anne GTI ook niets mis. Maar dat is een questie van smaak.

Ik ga van de week puur voor de grap de fillis eens uitproberen. Denk niet dat ik het ideaal vind, maar wil het wel eens proberen :+ Maar de slof moet dan dus onder? Dat is toch niet practisch?

TS, vraag eens begeleiding aan iemand op stal. Het is goed dat je je ervan bewust bent dat er op jouw manier teveel druk op komt! Fijn dat je jezelf erover buigt.

ik wou het donderdag ook aan mijn instructrice op de club vragen iemand anders thuis gaat niiet lujken paard staat aan huis maar bedankt ik ga zeker paar maniertje uit proberen wat het fijnst is voor zowel mijzelf als me paard

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:55

iedereen zoizo ook al bedankt voor zijn/haar reacties ben al een stuk wijzer geworden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:56

sowieso :)

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:05

Waar de rijkunst ophoudt, begint het werk van de zadelmaker! Zo heb ik het geleerd. De behoefte aan hulpteugels is in de regel een gevolg van onvoldoende rijkunst. Eerst fatsoenlijk leren rijden voor je je toevlucht neemt tot dit soort zaken. Ze leiden meestal van kwaad tot erger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:06

Ik denk dat het verstandig is om tijdens de clubles eens een paar keer met de slof te gaan rijden, zodat je daar geleerd kan worden wat de inwerking, en vooral het juiste gebruik is van een slof. Op die manier zal je waarschijnlijk veel beter weten wat de slof doet, en vooral: wat je zelf vooral wel, en vooral niet moet doen als je een slof in handen hebt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:09

Vind persoonlijk een hulpteugel (een scherpe) nooit mis bij een uitrit. Als rij je nog zo goed, als het paard er van doorgaat krijg je hem met een slof of scherper bit eerder stil dan zonder.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 07:18

wiltshire schreef:
Waar de rijkunst ophoudt, begint het werk van de zadelmaker! Zo heb ik het geleerd. De behoefte aan hulpteugels is in de regel een gevolg van onvoldoende rijkunst. Eerst fatsoenlijk leren rijden voor je je toevlucht neemt tot dit soort zaken. Ze leiden meestal van kwaad tot erger.

:j .

Lytse_Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:47

Ook mee eens!

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 20:49

zoals jullie zeggen zal ik ook eens een zadelmaker raadplegen het is altijs te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:55

Angela schreef:
Ik denk dat het verstandig is om tijdens de clubles eens een paar keer met de slof te gaan rijden, zodat je daar geleerd kan worden wat de inwerking, en vooral het juiste gebruik is van een slof. Op die manier zal je waarschijnlijk veel beter weten wat de slof doet, en vooral: wat je zelf vooral wel, en vooral niet moet doen als je een slof in handen hebt.

Hier ga ik in mee, bij goed gebruik kan een slof niet kwaad en helpt het je, maar bij slecht gebruik wordt alleen maar slechter van. Oefen ook goed met het verlengen en verkorter, want juist doordat je daar invloed,op kan hebben, is het m.i een fijnere hulpteugel dan die andere die zijn gegeven.

Ik heb slof altijd tussen middelvinger en ringvinger, trens tussen ringvinger en pink.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:03

Als je niet weet hoe je met slof moet rijden, moet je hem niet gebruiken.

Als je je paard buiten niet kunt houden, maar je moet en zal perse wel buiten rijden, kun je beter naar een thiedemanteugel kijken. Voor jezelf ook veel makkelijker.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:42

Ik zou de trens en slof zo vasthouden als je dat doet bij je teugelvoering voor de s&t