Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:25

Ik wissel af, ook voor wat betreft de kant waar ik afstijg.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:26

Ik doe het ook, al moet ik zeggen dat als ik op een vreemd paard stap ik toch links opstap.
Ik meld het ook altijd bij mijn klanten, het is gewoon beter voor je paard, je zelf en je zadel.
En iid ook rechts naast je paard lopen is er ook iets, ik doe dat met grote regelmaat. Het enige wat me nog niet makkelijk lukt is vanaf de rechterkant het hoofdstel in doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:27

Wie zegt dat niemand dat kan, de zadelmaker? Hoe weet hij zo zeker dat het er maar 5 zij?
Vraagt hij dan aan mensen om aan de andere kant op of af te stappen en zeggen ze dan kan ik niet?
Of wacht hij tot iemand het spontaan aan de andere kant doet?

Ik kan beide kanten op of af, echter zou er een zadelmaker zijn of ben ik op wedstrijd neem ik altijd de standaard kant,
simpelweg omdat ik die soepeler op en af kan.
Echter de andere kant kan prima, maar die neem ik meestal op stal.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:27

Ik kan aan twee kanten opstappen :j
Alleen links gaat makkelijker dan rechts omdat ik dit veel vaker heb gedaan in het begin van mijn paardrijleventje...
Nu rij ik alweer 2 jaar niet meer, dus als ik nu zou opstappen zal links ook wel even strammetjes gaan :')

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:28

Valt mij ook op hoor, ikzelf stap de ene keer links, de andere keer rechts op. Anders heb je de kans dat je je zadel scheef trekt op den duur, of zelfs je pony (zou dat kunnen?).
Maar laatst nog tijdens mn les stapte ik dus rechts op, iedereen verbaasd dat ik dat kon :P

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:28

ik kan aan allebei de kanten op stappen, als 1 van de weinige van stal..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:33

Dat laatste hangt er van af hoe je het "gewend" bent te doen.

Ik doe dat hoofdstel/bit ook nooit via de traditionele boekjesmanier in.

Dus hand met vastgehouden tuigwerk halverwege het hoofd en bit in je hand.
Ik doe het altijd van : paard hoofdstel (met name bit, balancerend op de middelvinger en duim) VOOR houden. Doe dus niets met hoogste hand.
Leer paard bij commando "Hap" het bit op te nemen, no matter waar de rest van het hoofdstel op dat moment is. Dit heb ik oudere traditioneel opgetoomde paarden ook nog vrij snel kunnen leren.
Dat werkt rechtsaf net zo, als je je alleen concentreert op het "ophappen" van het bit.

Ter verduidelijking: ik "hang het ervoor" als het ware. Soms met een snoepje, soms met een be-appelmoesd bit, maar het scheelt zo veel "gedoe" als ze het uiteindelijk zonder snoeperij op alleen "Hap" zelf opppakken .

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:36

Ik kan aan twee kanten opstappen. Alleen mijn paard schrikt zich wezenloos als ik aan de andere kant opstap waardoor ik snel weer op de grond belandt.....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:38

Ik wissel het ook af. :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:39

Ik stap meestal aan dezelfde kant op, maar kan allebei.
Met of zonder zadel, desnoods via zn kont :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:40

Ik stap ook altijd aan een andere kant op, ook al vaak de vraag gekregen waarom stap je aan die kant op ? Je moet altijd.. opstappen. Nu ik vind het beter voor de rug om af te wisselen en als het even kan een beetje hoogte voor me zelf zoeken om op te stappen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:42

Ik kan ook aan beide kanten opstappen. Geen probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:45

veersche schreef:
Ik kan aan twee kanten opstappen. Alleen mijn paard schrikt zich wezenloos als ik aan de andere kant opstap waardoor ik snel weer op de grond belandt.....

:') Nou ja, heb je meteen laten zien dat je aan die kant ook kan afstappen en nog snel ook.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:46

Ik stap regelmatig aan beide kanten op en af, niet alleen als oefening maar ook als 'noodzaak'. Als ik op t krukje sta, gaat paardlief nog wel eens draaien en dan ben ik te lui om krukje weer te verplaatsen dus stap ik aan de 'verkeerde' kant op.

Een goede oefening om er handiger in te worden is: op stappen aan de ene kant, even goed aan zitten, aan de andere kant af stappen maar wel voet in de beugel houden, grond aanraken met je tenen en gelijk weer omhoog. En dan 20 keer :))

Kost wat kracht en behendigheid, maar je wordt er zo soepel en lenig van. Alleen wel braaf paard hebben ghehe.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:12

Ik loop gewoon automatisch naar links, op de manege waar ik reed was het sowieso not done om rechts op te stijgen. Het is volgens mij wel goed om het is af te wisselen

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:17

Ik eigenlijk altijd links, ga het morgen eens rechts proberen haha.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:19

Ik!

Ik ben beide kanten even soepel, en heb de regel voor mezelf dat ik afstijg aan de kant waar ik niet opgestegen ben! Waarom? Omdat je bij een westernzadel de beugelriemen niet kan wisselen, en je ivm het uitrekken van het leer beide kanten gelijk wil belasten. Bovendien denk ik dat je ook je paard evenredig belast. :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 03:39

Yep hier ook een afwisselaar!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 03:51

Ik doe het ook zowel links als rechts :j

Vooral bij jonge paarden vind ik dit onderdeel van hun opleiding.
Met zadelmak maken eerst links opstappen - rechts afstappen - rechts opstappen - links afstappen en hier daarna ook het krukje bij gaan gebruiken.
Het is voor mijzelf ook niet slecht, blijf ik aan beide kanten even soepel :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 04:54

ik wissel ook af anders krijg ik verschil in mijn beugels :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:44

Ik doe beide maar net wat mij uitkomt :) , zo kan ik ook met links en rechts schrijven ook érg handig :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:46

Ik doe ook beide kanten, een beugelriem kan je omwisselen als die uitgerekt is maar een paardenrug blijft verpest ;)

Mensen die me kennen weten dat wel, maar wanneer ik met paard op vakantie ben krijg ik regelmatig de vraag waarom ik aan de 'verkeerde' kant op stap.
Als ik het dan uitleg vinden de meesten het raar dat je eigenlijk alleen maar links hoort op en af te stijgen.
Is het ergens ook wel een beetje.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:47

Ik kan beide. ik doe het ook beide.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:47

Ik heb vroeger geleerd om "gewoon" op te stappen, maar toen ik een keer last had van mijn rechterschouder wou dat niet meer. Nu kan ik beide, en op mijn verzorgpaard doe ik dat ook. Op de manege niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:48

veersche schreef:

dan heb je wat te oefenen ;)