Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Re: Kan een paard een tak van sport niet leuk vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:06

Ik denk dat een paard dingen ook leuk vindt, als jij ze heel leuk vindt.
Dat nemen ze wel over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:08

@Air
Ik rijd alleen recreatief (lees buiten).
Mijn Fjord vind het voor de kar veel leuker dan onder het zadel.
Zij trekt blijkbaar veel liever.

Mijn andere paard vindt het trekken voor de kar minder leuk.
Dus paarden hebben best wel een voorkeur voor het soort werk wat ze moeten doen.

De Fjord vindt drukte (lees: veel te zien) ook veel leuker dan in het bos.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:13

Ik vind dressuur leuk, mijn pony toch echt een stuk minder. Ondanks de afwisseling en goede instructie.
Na een paar keer vastgelopen te zijn op hetzelfde punt (naar de oprichting toe werken), verschillende manieren te hebben geprobeerd, ben ik er mee gestopt en maak ik nu de overstap naar western.

Hij lol, ik een beginner met lol :D
Hij pakt het sneller op dan ik, is bloedfanatiek, ontzettend slim en straalt een plezier uit die ik lang niet meer heb gezien. Hij loopt keurig met achterbeen eronder, kan verzamelen, maar niet in de oprichting. Een houding die voor hem veel plezieriger is en daardoor geen verzet meer geeft. Het past gewoon veel beter bij hem en ik pas me daar aan aan door me te laten omscholen.

Ik rijd zelf momenteel nog een paard bij dat dressuur wel leuk vindt en dat gaat ook super. Dat vind ik ook leuk. Paard is Z1 met winst, werkt keihard voor je en des te moeilijker, des te leuker.

Dus of het aan de ruiter ligt, nee, denk het niet. Het zal ongetwijfeld een wisselwerking zijn, maar paarden zullen echt wel hun voorkeur hebben. En of dat is omdat ze het niet leuk vinden, hun lijf er moeite mee heeft, te weinig afwisseling krijgen, of wat dan ook. Er zijn meerdere redenen voor :j

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:15

Een paard kan een tak zeker niet leuk vinden.
Nu heb ik geen goed voorbeeld, want Wilco vind alles leuk, maar ik merk wel dat hij met springen echt enthousiast is, en laatst met de Hafdag hadden we voor het eerst vaardigheid, nou toen hij eenmaal doorhad hoe dat werkte moest ik echt mijn best doen om hem bij me te houden. Dan gaan die oortjes erop en ik voel hem op een positieve manier helemaal aanspannen van: kunnen we, kunnen we? Dressuur vind hij ook niet erg om te doen, maar ik merk wel wanneer hij ergens heel veel zin in heeft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:20

Mijn merrie doet graag dressuur. Ze loopt altijd op me af als ik met zadel en hoofdstel aankom terwijl ze op bijna 2 hectare staat met 2 vriendjes.
Ik zie ze ook stralen als ze een nieuwe oefening heeft geleerd en als ik dan nog durf zeggen "flink zo" dan zou ze bijna beginnen huppelen.
Oorspronkelijk had ik ze als springpaard gekocht, maar springen vindt ze veel minder leuk. Soms gaat ze iedere hindernis springen precies of ze heeft dat heel haar leven gedaan en soms gaat ze resoluut in protest als ik ze richting een klein kruisje stuur. Ze heeft echt een voorkeur voor dressuur en daarom laat ik nu eventjes het springen voor wat het is, want meestal was dat meer frustrerend als iets anders.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:24

Ik denk dat het een combinatie van karakter en bouw is... Een enthousiast en werkwillig paard met een dressuurbouw zal daar meer lol aan beleven dan aan buiten hobbelen, en andersom natuurlijk ook.

als ik kijk naar mijn eigen 2:
Mn hengst is...arrogant. Hij wil graag horen dat hij het goed doet en is wel eens een meter groter de bak uit gekomen na wat VD, dan ging die kop erop, mans dat hij zich voelde! Helemaal vol van zichzelf. Hij zoekt het in prestaties, gewoon mooi zijn is niet boeiend, iets presteren wel! Poetsen is niet stoer, das een moetje voor hem. Vlechtjes maken is ver-schrik-ke-lijk. Je bent toch niet stoer met vléchtjes in? :+ Ik zie in hem een fenomenaal dressuurpaard. Hij wil heel graag werken, presteren, stoer zijn. Hij heeft de bouw er voor... Alles wat ik so far in hem zie werkt in zijn voordeel bij de dressuur. Het zal hem ongetwijfeld makkelijker af gaan dus dan een paard dat zn bouw meer tegen heeft. En dus is het lolliger, want het gaat wat makkelijker.

Mn merrie is de ster van de show en zo wil ze ook behandeld worden. Poetsen is het eínde, want dan wordt ze nog mooier. Prestaties? Als ik haar uitvoerig beloon omdat ze langs iets engs is gelopen oid staat ze me schaapachtig aan te kijken. Presteren is voor lelijke paarden als je het haar zou vragen, mooi zijn is toch een prestatie op zich? Ze heeft wel een grote will to please, dus qua rijden zal het echt een fijn paard worden, maar ik denk niet voor het fanatiekere werk. Voor shows daarentegen.......ik denk dat ik haar dit jaar heel gelukkig ga maken want we hebben een aardige showkalender :D

beide dus jonge paarden waar ik alleen nog maar wat mee rommel, en toch hebben ze al duidelijk hun mening over dingen. Ik ben er van overtuigd dat een paard voorkeuren kan hebben qua werk en activiteiten, waarom niet? Of ze iets echt stom zullen vinden... Hmm... Mn hengst kan wel echt heel woest kijken als ik ga vlechten, staat ie echt te mokken :')

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:39

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat geen enkel paard dressuur of springen 'leuk' vindt. Paarden doen dit gewoonweg omdat het onderdanige dieren zijn. Buitenrijden lijkt me dan weer wat anders, omdat paarden geprikkeld worden door een nieuwe of spannende omgeving, en niet per sé door de activiteit an sich. Ik vind het altijd een beetje lachwekkend als mensen beweren dat hun paard 'gek' is op springen. Het is puur aangeleerd gedrag om bijvoorbeeld snel en opgejaagd door een parcours te lopen, niet omdat ze het 'geweldig' vinden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:16

Unicorn kiss, als je wilt mag je naar mijn paard komen kijken als we springen hoor ;) ze is echt niet opgejaagd, maar gewoon vrolijk, oortjes naar voren en heel makkelijk richting de hindernis.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:22

Jes schreef:
Unicorn kiss, als je wilt mag je naar mijn paard komen kijken als we springen hoor ;) ze is echt niet opgejaagd, maar gewoon vrolijk, oortjes naar voren en heel makkelijk richting de hindernis.

Inderdaad, hier precies hetzelfde. Ik moet mijn paard vaak nog inhouden ook.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:09

Die van mij ook hoor, begrijp me niet verkeerd. Dat is puur omdat imo paarden gewoon 'go with the flow' zijn door hun onderdanigheid. Daarvoor hoeven ze niet per se de oren plat in de nek te hebben ;) Als paarden echt gek zouden zijn op springen zouden ze wel over hindernissen springen in de weide ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:23

Ik denk zeker dat een paard een voorkeur heeft voor bepaalde dingen, maar dat je zeker niet moet onderschatten hoe groot de invloed van de ruiter/eigenaar is op de vorming van de mening van je paard!
Ik denk dat heel veel te leren is, maar dat het dan inderdaad de taak van de ruiter is om het paard te begeleiden. En daarbij ook rekening moet houden met het paard.

Fjordmeneer vond buitenrijden vreselijk. Al die bomen, brrrr. En al je vrienden zover weg, vreselijk! Nee hoor, van hem hoefde het niet. Hoe sneller thuis hoe beter wat hem betreft.
Heeft me wat maanden oefening gekost, eerst 10 meter van huis, steeds verder opgebouwd. Ergens op de Hoge Veluwe viel op gegeven moment een kwartje. Sindsdien vind hij het prachtig, is supergemotiveerd, loopt graag voorop en verlegt zijn grenzen graag. Hij vraagt echt om te werken, vind het echt fijn.

Qua dressuurmatig werk houd ik rekening met zijn bouw. Hij zeker niet zwaar, wel kort en nogal horizontaal gebouwd. Ik maak er spelletjes van. Vaak met bakjes of pionnen. De gevraagde buiging/stelling en inzet en de mate van proberen vind ik veel belangrijker dan hoe rond die volte dan wel of niet uitziet, uiteindelijk. Vinden we allebei superleuk! En hij kan inmiddels best leuk lopen, al zeg ik het zelf ;)

Mijn hafmeisje is nog niet onder het zadel, nog heel groenig, maar een pony die ik zou omschrijven met een hoop uitroeptekens. Alles wat zij doet gaat uitbundig. Alles is lollig volgens haar, alles dat opwaarts en voorwaarts gaat is leuk!(!!!!) Nou ja, een blij ei dus. Zij heeft weer heel eigen voorkeuren waar ik rekening mee zal gaan houden.

Ik denk dat er verschillende types paarden zijn die een andere aanpak vragen. Sommige paarden zijn echte binnenvetters, andere extraverte flapuiten, om extremen te noemen. En allemaal hebben ze hun specialiteiten, maar dat betekent niet dat ze de rest niet goed kunnen. En per paard vraagt het ook weer om een andere aanpak.

'Mijn paard wil niet' is in mijn ogen vaak een andere omschrijving van 'ik leg het mijn paard niet goed uit' of 'ik maak het niet leuk genoeg'. En 'mijn paard probeert me uit' een kwestie van je paard dat gebruik maakt van de mogelijkheden die je openlaat, al dat niet bewust.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 02:30

raya00 schreef:
Ik denk zeker dat een paard een voorkeur heeft voor bepaalde dingen, maar dat je zeker niet moet onderschatten hoe groot de invloed van de ruiter/eigenaar is op de vorming van de mening van je paard!

Helemaal mee eens, en ik denk dat de fok richting/aanleg van het paard ook zeker meespeelt. Als een quarter b.v. Reining gefokt is leert hij deze oefeningen makkelijker en sneller aan, en word hij met minder inspanning toch beloond. Als je met datzelfde paard zou gaan springen kost het hem meer moeite om dezelfde beloning te krijgen (en z'n bouw werk dan ook niet echt mee...).
Dat wil dan niet zeggen dat hij springen niet leuk vind maar hij moet er harder voor werken. En waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Daarom is het met een kwpn of fries weer moeilijk om die goed te laten stoppen en spinnen (als ze het al leren duurt het vaak lang, en voor een fries met zijn hoge halslijn is het eigenlijk niet te doen).
Best logies, wij vinden dingen waarin we goed zijn ook leuker om te doen dan iets waar je niet goed in ben.
Verder schrijven "wij mensen" vaak onterecht dieren menselijke gevoelens en menselijke gedachtes toe, maar paarden denken niet zo als wij, "houden van" is in de wereld van een paard echt anders dan "houden van" in de wereld van mensen. Maar paarden (en andere dieren) hebben absoluut wel ieder hun eigen karakter en voorkeuren.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 02:43

Ik kon een pony en die hoefde je echt niet te laten springen :n
Vrijspringen...raced erlangs...
Aan de hand springen...jij eroverheen pony staakt :+
Je zit erop...werkte ook niet...

Maar als je dressuur ging rijden,ging zijn staart omhoog en helemaal uitsloven haha.
Helemaal in zijn element.
Maar springen? Maakte je hem niet blij mee :+

(hij kon het trouwens wel...sprong over bakranden heen en uit de wei...om te ontsnappen anders niet :P ).

Dus ik denk wel dat ook paarden en poowns hun "voorkeuren" kunnen hebben.
- detail, zn moeder was een goede springmerrie en vader dressuur-

Buiten dat, heb ik in het verleden wel gemerkt dat sommige ponies en paarden bij bepaalde takken erg vrolijk en enthousiast worden. Dus een soort voorkeur denk ik?
(ook een keer een paard dat echt geen aanleg had om te springen...maar zooo zn best deed en helemaal vrolijk als hij eroverheen was :+ mooi sprong hij niet, maar het was wel heel schattig!! :D )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:45

Ik denk dat een paard een bepaalde voorkeur heeft, maar ook dat er een bepaalde voorkeur kan worden aangeleerd.
Mijn paard vind dressuur niet zo interessant... als we gaan springen is hij super gefocussed en helemaal happy, maar als we gewoon gaan dressuren heeft hij de concentratie van een gebakken garnaal. Dus ik ga er maar vanuit dat hij het allemaal niet zo boeiend vind :+
Al ben ik ook niet super gemotiveerd als we voor de 3x die week gaan dressuren :o

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:48

Hahaha sorry Ilse, ik vind die vergelijking echt te leuk!
Concentratie van een gebakken garnaal :+ :P

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:52

Ik herken het wel, mijn vorige paard vond bakwerk/dressuren echt hélemaal niets !
Was ook niet happy, was traag etc. in de piste, je zag echt aan 'm dat 'ie het niet leuk vond.
Toen ben ik ooit eens met hem endurance gaan rijden om eens wat anders te doen, en daar bloeide hij echt helemaal op, oortjes naar voren, helemaal happy en in z'n element !
Om die reden heb ik hem voornamelijk ook verkocht gehad, omdat ik fanatiek dressuurruiter ben en hij beter af was bij iemand die met hem het bos in wou trekken, gewoon lekker naar buiten.
Ik had hem onbeleerd gekocht dus ik was hier ook niet op voorbereid en het was de bedoeling dat hij vast bij mij zou blijven, helaas mocht het niet zo zijn.

Dus ik denk zeker wel dat het kan :j Je hebt echt paarden die het ene helemaal niks vinden en van het andere helemaal happy worden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:53

Mijn paard loopt veel liever in de buitenbak dan in de binnenbak.
In de buitenbak is ze veel opgewekter, loopt ze vinniger, en raakt ze niet verveeld.
In de binnenbak wil ze wel eens wegdromen omdat ze het maar saai vind. Gelukkig voor haar zijn we verhuisd en hebben we nu geen buitenbak meer haha :D

Maar ik denk wel dat je dat wat kan veranderen. Als ik bijvoorbeeld kegels of tonnen of balken ofzo in de binnenbak zette, werd de training meteen een stuk leuker :D

Dressuur, springen, wandelen, maakt mijn merrie niet zo heel veel uit. Ik wissel sowieso zelf heel veel af, om haar bij de les te houden. Maar ze heeft dus wel voorkeuren over waar ze wil trainen haha. Ik kon haar binnen wel genoeg afleiden om het niet saai te laten worden, maar liefst van al heeft ze toch gewoon de frisse wind in de maantjes hoor :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:55

Absoluut :j

En niet alleen paarden, maar ik denk nog veel meer dieren, honden, en zelfs bij m'n konijnen merk ik wat hun voorkeur heeft en wat minder.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:00

Ik reed een tijdje een arabiertje. Als ik dressuur aan het rijden was, was ze sloom en flegmatiek. Zodra ik op de hindernis af ging, gingen de oren naar voren, tempo omhoog. Echt een verandering van dag en nacht.

Dus denk dat het deels aan de ruiter ligt, maar ook deels aan het paard. Mensen vinden ook niet alles leuk.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:03

ik merk het aan mijn haffie ook.

Dressuur dat doe ze zo van ja nou omdat jij het graag wil. Niet vooruit te krijgen
Daarnaast als ik in bos ga rijden dan is ze zo heet als wat en uber blij.

Spring ... tjaa als ze der zin in heeft dan doet ze het graag, heeft ze geen zin dat laat ze dit merken. Dan heb je binnen no time brandhout:P

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:40

,
Laatst bijgewerkt door bootjee99 op 03-03-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:43

git schreef:
Ik heb hier een paard gehad dat het naar buiten gaan echt niet zag zitten, maar helemaal hieperdepiep werd van dressuur oefeningen(z gereden) hij werd vervelend als hij mee naar buiten moest. Overal van schrikken, stijf staan van de stress.
Nu heb ik er een staan die in de bak niet vooruit te branden is, continue met de oren in de nek loopt, en er duidelijk geen zin in heeft(paard is een hunter) neem ik hem mee naar buiten, gaan de oren naar voren, neemt hij uit zichzelf een prettig tempo aan, en kun je zien dat hij geniet.
Ook hier onder dezelfde ruiter, in dezelfde omgeving.

paarden uit ierland leren alleen maar gaan en stop. Ik heb hier erg veel ervaring mee want ik heb zelf ook een iers jachtpaard en mijn familie ook en die paarden rijd ik ook bij. In de bak vinden ze erg moeilijk en buiten vinden ze helemaal geweldig en crossen. Als ik een slipjacht rijd met mijn paard is hij helemaal in zijn element. Hij kan nu ook in de bak lopen en ik heb hem dat zo geleerd: niet saai maken, niet te lang, goed is stoppen en veeel oefenen
! succes

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:49

Ik denk dat paarden van nature redelijk neutraal staan in de disciplines, maar dat een nare ervaring wel voor afkeer kan zorgen. Het is aan de ruiter om het paard op een positieve manier kennis te laten maken met de disciplines. Een dressuurpaard kan springen best leuk gaan vinden, maar dan moet de ruiter niet meteen gaan afstraffen wanneer het niet lukt. Kortom: een paard dat van nature iets niet leuk vindt bestaat niet, dit kan wel door slechte ervaringen ontstaan.

Denk vooral dat afwisseling voor alle paarden belangrijk is. Dat kan door veel disciplines te rijden, maar ook door de disciplinetraining afwisselend te houden.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:04

Mensen hebben ook voorkeur, paarden denk ik ook :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:51

Ik denk dat er zeker een vorm van voorkeur kan zijn bij paarden ook. Maar ik denk ook dat de ruiter en het 'kunnen' van een paard meespeelt. Zo kijk ik naar mijn eigen paard; die vond bakwerk vreselijk. Zodra we richting bak liepen ging ze in de laagste versnelling, ind e bak alleen maar oren plat en nukkig doen, steeds richting uitgang trekken etc. En als we richting uitgang erf gingen was het een enorm ander paard.
Echter speelt de rest mee en niet alleen de 'voorkeur' van mijn merrie. Want inmiddes weet ik hoe je wel GOED moet rijden (en ik doe een poging tot :+ ), hebben we minder miscommunicaties, kan ik haar beter begeleiden, wordt ze soepeler in het lichaam, en inmiddels heb ik geen shaggo paard meer als we richting bak gaan, maar eentje die haar stinkende best voor mij doet.
Wel moet ik altijd over een 'drempel' heen nog hoor, ik moet haar de eerste paar minuten enorm overtuigen dat we toch echt aan het werk gaan ,en dat het leuk is. Want dan kan ze nog al eens nukkig doen, heel langzaam en amper voorwaarts zijn etc. Eenmaal daar doorheen gaat het goed. Ze trekt niet meer naar de bak, en wordt niet een bonk shagrijn als we richting de bak gaan.
Het zal nooit haar grootste hobby zijn, buiten vind ze veel leuker. En daarom doen we dat ook regelmatig.

Met springen is ze een stuk meer voorwaartser en blijer dna met dressuuroefeningen. Dat vind ze echt vet om te doen naar mijn idee. wederom wel een ander paard dan dat ik met dressuurrijden onder mijn kont heb. Dus ja, ik denk dat er wel degelijk een mate van voorkeur is, maar dat je het wel kan bijstellen met je eigen kunnen en het leuker kan maken als je het maar op de juiste manier aanpakt.