Slim Ympi om een still te maken
Het vergelijken van de driehoeken zegt het meest over of het paard op de voorhand loopt. De beide driehoekjes zijn alleen vrij klein, als je nog een derde omgekeerde driehoek zou willen maken tussen voornemen en achterbenen in (een v), dan zie je dat dat eerder een u wordt dan een v. Ofwel: het paard maakt kleine passen met zowel (aangezien de driehoek tussen voorbenen en de driehoek tussen achterbenen redelijk gelijk zijn) voor- als achterbenen. De voorbenen komen al vrij gauw los van de grond en de achterbenen treden niet ver onder. Het paard lijkt dus behoorlijk stijf.
Het ontbreken van een echte aanleuning heb je ook goed gezien
Wat verder in de filmpjes opvalt, ik heb er anderhalf gezien.. Je rijdt je paard heel consequent

Je geeft je paard ook heerlijk de ruimte aan de voorkant

Ik denk dat jouw paard jouw hand echt wel lief vindt! Ik denk niet dat jouw paard de neiging heeft zich vast te zetten in zijn kaak (zie dat denk ik ook wel in het filmpje, maar het is wel een erg donker, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken

)?
Zowel in de stap als in de draf wordt je paard stijf op het moment dat jij iets vraagt (dus bij een overgang, wending, activiteit, terugrijden, andere halslengte, etc). Tussendoor loopt hij hartstikke prima. Dit kan mede komen door je losse verbinding. Op de momenten dat je wel wat vraagt, heb je ineens verbinding waardoor je paard ineens daar iets tegenin moet duwen om dezelfde houding te kunnen aanhouden (reactie paard kan zijn: kaak vastzetten (gevolg: vastzetten, hangen), rug vastzetten (gevolg: benen hebben minder bewegingsvrijheid waardoor paard of langzamer gaat lopen of snelle korte passen gaat maken zodat km/u hetzelfde blijft). In de stap zie je ook dat zodra je been geeft, je paard takt verliest en een beetje in de knoop komt met zijn benen. Hij gaat wel sneller, maar niet ruimer. Vastzetten in de kaak krijgt hij geen mogelijkheid toe omdat jij hem steeds weer loslaat en vraagt langer te worden in de hals

Maar door het helemaal los laten, kan je je paard niet helpen op die momenten om in zijn hele lijf los te laten. Je paard lost alles op door sneller of langzamer te bewegen met zijn benen, ten koste van losgelatenheid. Hij zet zich des te meer vast in de rug op de momenten dat jij wel verbinding hebt omdat hij dan zijn balans opnieuw moet zoeken. Daardoor hebben de overgangen gymnastisch gezien niet zoveel waarde, ze zijn vooral goed voor het aan de hulpen stellen. Je paard zal voor jouw gevoel wel wat traag in zijn achterbenen zijn?
Tips: Probeer tijdens het rijden eens te voelen wat jouw paard tegen JOU zegt

Hij zegt precies wat wel en niet goed gaat. Als je naar het eerste filmpje kijkt naar stap verruimen en halthouden. WAT zegt jou paard tegen jou?
Na jouw eigen reactie ga ik nog een tip geven welke oefeningen nuttig zijn voor jullie