[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:23

@_iDj_
Mijn zit is inderdaad heel belangrijk, in verband met mijn lengte ten opzichte van de hoogte van mijn pony ben ik inderdaad snel een stoorzender. Ik probeer zo min mogelijk tot last te zijn, maar het valt niet mee.
Ik vond de opmerking over mijn kont wel leuk :') Ik zat in dat zadel (vind ik) slechter dan in mijn huidige zadel, vind je dat ik hier mijn kont ook te ver naar achteren doe?
http://i981.photobucket.com/albums/ae29 ... ustus3.jpg
(had deze foto niet uitgekozen voor dit onderwerp omdat ze hier alleen bezig was met over hekjes proberen te springen :') )

Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er morgen eens lekker mee aan de slag :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:24

Reusje0504 schreef:
Hoi allemaal, ik had op het einde in deel III ook al mijn foto geplaatst maar volgens mij is dat niet helemaal goed gegaan dus probeer ik het hier in deel IV weer:) Ik heb deel III helemaal doorgelezen en veel geleerd! Echt een leuk en fijn topic dit! Ik rij deze ruin van 7 jaar oud nu iets meer dan een jaar, met een paar tussenpauzes ivm stage in het buitenland en een val van hem met als resultaat een gebroken pols. Ik moet nog veel leren maar wil graag weten of ik wat op de goede weg ben. Ik ben zelf namelijk best wel tevreden met deze foto's, en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. De foto's zijn vlak na elkaar gemaakt. Op de eerste foto loopt hij nog iets te veel op de voorhand, wel zie ik ontspanning. ik zit zelf met mijn bovenlichaam iets naar voren (loopt ie daarom op de voorhand?) Ik heb naar mijn idee redelijk goed teugelcontact. Echt aan de teugel is dit niet natuurlijk, maar ik werk nu eerst aan ontspanning. Op de tweede foto zijn de driehoekjes van de benen ongeveer even groot. Ik heb nog steeds mijn bovenlichaam te ver naar voren en nu vooral mijn handen te ver naar voren (alsof ik hem nog meer naar beneden wil 'duwen'). ik zie nog steeds een ontspannend paard.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Goed geanalyseerd! *\o/* Denk dat als je de driehoekjes letterlijk zou tekenen, dat je op de tweede foto ook ziet dat hij met zijn voorbenen een grotere pas maakt dan achter. Ontspanning door de teugel los te gooien is goed om je paard te leren zich lang te durven maken, maar de grootste uitdaging is natuurlijk ook om dit mét verbinding voor elkaar te krijgen. Met alleen ontspanning leer je hem niet met de achterhand te dragen, ik denk dat je daar echt al wel klaar voor bent om dat te oefenen.
Door zelf meer recht boven je paard te zitten, krijgt je paard meer de mogelijkheid om te gaan dragen, dan wanneer je naar voren zit. Dus het is zeker goed om daar ook op te gaan letten.
Je rijdt je paard heel lief op deze foto's, dat is zeker! :j

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:27

mooney schreef:
@_iDj_
Mijn zit is inderdaad heel belangrijk, in verband met mijn lengte ten opzichte van de hoogte van mijn pony ben ik inderdaad snel een stoorzender. Ik probeer zo min mogelijk tot last te zijn, maar het valt niet mee.
Ik vond de opmerking over mijn kont wel leuk :') Ik zat in dat zadel (vind ik) slechter dan in mijn huidige zadel, vind je dat ik hier mijn kont ook te ver naar achteren doe?
http://i981.photobucket.com/albums/ae29 ... ustus3.jpg
(had deze foto niet uitgekozen voor dit onderwerp omdat ze hier alleen bezig was met over hekjes proberen te springen :') )

Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er morgen eens lekker mee aan de slag :D

Het zadel op deze foto heeft een kleine zitting in vergelijking met jouw bips :P Daardoor kán je ook niet verder naar achteren zitten, ik krijg wel het idee dat je die neiging in dit zadel ook hebt (neigt naar op de lepel zitten; op je billen"vet" zitten in plaats van op je zitbeenknobbels).

mooney

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:31

Dan ga ik zelf even heel kritisch naar mijn rijfoto's kijken, want dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb namelijk zelf niet het idee dat ik dat doe, ik kantel over het algemeen mijn bekken netjes (neem aan dat je dat bedoelt met op je zitbeenknobbels zitten). Op bovenstaande foto zit ik net op het 'hoogste' moment van het lichtrijden.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:32

pien_2010 schreef:
iDj wijken is een oefening voor het beginnende paard en beginnende ruiter evenals wending om de voorhand. Het is o.a. een gehoorzaamheids oefening en daarnaast een losmakende oefening. Als jij een vier jarige rijdt die is nog zo in onbalans dat wijken super gemakkelijk is. Laat zo'n sensibel paardje maar wat werken en ja als hij er heel heet op wordt heeft dat geen zin. Maar dat geldt natuurlijk voor alle oefeningen.
De werking van de wijkoefeningen vind ik wordt sterk onderschat. Ik heb het al eerder uitgelegd hoe ik het wijken bedoel en dat ik het niet heb over de wijkoefening gevraagd tijdens de L1 en L2 proef.

Eens hoor dat wijken een gehoorzaamheidsoefening is, daar hoeven we niet over te discussiëren :D
Je kan je paard wel goed leren dat been aanleggen niet altijd gassen betekent, wat ook niet overbodig is bij een paard met véél looplust. Maar ik wilde alleen even duidelijk maken naar Mooney dat het niet om het wijken opzich ging als je spanning wil laten wegvloeien.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:39

mooney schreef:
Dan ga ik zelf even heel kritisch naar mijn rijfoto's kijken, want dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb namelijk zelf niet het idee dat ik dat doe, ik kantel over het algemeen mijn bekken netjes (neem aan dat je dat bedoelt met op je zitbeenknobbels zitten). Op bovenstaande foto zit ik net op het 'hoogste' moment van het lichtrijden.

Het is ook zeker niet érnstig hoor, anders had ik geen kleine letters gebruikt :) . Mogelijk komt het ook omdat je voelt dat je pony nog spanning heeft in haar rug en dat je niet écht wil/durft te/kan gaan zitten. Zodra je meer haar achterhand er onder gaat rijden, ga je vast en zeker (nog) meer op je zitbeenknobbels zitten. Je schreef ook al dat je moeite hebt met doorzitten en dat is natuurlijk niet voor niks (niet alleen omdat het een kleine pony is). Als haar rug meer ontspant en de achterbenen er meer onder komen, zit dat voor jou ook beter. De vraag is wat de oorzaak is en wat het gevolg. Zolang jij niet het idee hebt dat je je pony in de weg zit, zou ik liever gaan werken aan het onderplaatsen van de achterbenen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:40

_iDj_ schreef:
mooney schreef:

Het is ook zeker niet érnstig hoor, anders had ik geen kleine letters gebruikt :) . Mogelijk komt het ook omdat je voelt dat je pony nog spanning heeft in haar rug en dat je niet écht wil/durft te/kan gaan zitten. Zodra je meer haar achterhand er onder gaat rijden, ga je vast en zeker (nog) meer op je zitbeenknobbels zitten. Je schreef ook al dat je moeite hebt met doorzitten en dat is natuurlijk niet voor niks (niet alleen omdat het een kleine pony is). Als haar rug meer ontspant en de achterbenen er meer onder komen, zit dat voor jou ook beter. De vraag is wat de oorzaak is en wat het gevolg. Zolang jij niet het idee hebt dat je je pony in de weg zit, zou ik liever gaan werken aan het onderplaatsen van de achterbenen.

Dan gaan we daar lekker mee aan de slag, nogmaals bedankt!

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:07

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Foto 3:
Afbeelding

Mijn mening:
Foto 1: hoofd netjes op LL maar onspant niet echt volgensmij, achterbeen moet er veel meer onder (dit was de 2e keer dat ik op haar reed dusja)
Foto 2: uhhm volgensmij iets op de voorhand en iets te diep...
Foto 3: weer een heel ander beeld. er komt veel spanning uit mijn kant en zij onspant daar ook niet op hooguit een vals knikje en hoofd achter LL...

Xxx

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:08

Natuurlijk volg ik dit topic ook weer! *\o/*

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:17

Ik volg ook weer! Laten we er weer een super leerzaam topic van maken! :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:08

ben er ook weer bij....!!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:40

*komt even een stipje zetten*

*kruipt weer in de meelezershoek*

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:59

Boven iedere pagina staat -links boven auteur- een balk met:
<plaatje van een papiertje> | Abonneer | Bookmark | Print | E-mail vriend

Het plaatje van het witte papiertje betekent: "Toevoegen aan eigen berichten" :)*
Als je op dat "witte papiertje" klikt (links naast abonneer) verschijnt het stipje!
(en hoeft dat dus niet meer hier gemeld te worden ;) )
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-02-13 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:00

_iDj_ schreef:
Slim Ympi om een still te maken :D
Het vergelijken van de driehoeken zegt het meest over of het paard op de voorhand loopt. De beide driehoekjes zijn alleen vrij klein, als je nog een derde omgekeerde driehoek zou willen maken tussen voornemen en achterbenen in (een v), dan zie je dat dat eerder een u wordt dan een v. Ofwel: het paard maakt kleine passen met zowel (aangezien de driehoek tussen voorbenen en de driehoek tussen achterbenen redelijk gelijk zijn) voor- als achterbenen. De voorbenen komen al vrij gauw los van de grond en de achterbenen treden niet ver onder. Het paard lijkt dus behoorlijk stijf.
Het ontbreken van een echte aanleuning heb je ook goed gezien _/-\o_

Wat verder in de filmpjes opvalt, ik heb er anderhalf gezien.. Je rijdt je paard heel consequent :j +:)+ Je geeft je paard ook heerlijk de ruimte aan de voorkant <3 Ik denk dat jouw paard jouw hand echt wel lief vindt! Ik denk niet dat jouw paard de neiging heeft zich vast te zetten in zijn kaak (zie dat denk ik ook wel in het filmpje, maar het is wel een erg donker, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken ;) )?
Zowel in de stap als in de draf wordt je paard stijf op het moment dat jij iets vraagt (dus bij een overgang, wending, activiteit, terugrijden, andere halslengte, etc). Tussendoor loopt hij hartstikke prima. Dit kan mede komen door je losse verbinding. Op de momenten dat je wel wat vraagt, heb je ineens verbinding waardoor je paard ineens daar iets tegenin moet duwen om dezelfde houding te kunnen aanhouden (reactie paard kan zijn: kaak vastzetten (gevolg: vastzetten, hangen), rug vastzetten (gevolg: benen hebben minder bewegingsvrijheid waardoor paard of langzamer gaat lopen of snelle korte passen gaat maken zodat km/u hetzelfde blijft). In de stap zie je ook dat zodra je been geeft, je paard takt verliest en een beetje in de knoop komt met zijn benen. Hij gaat wel sneller, maar niet ruimer. Vastzetten in de kaak krijgt hij geen mogelijkheid toe omdat jij hem steeds weer loslaat en vraagt langer te worden in de hals *\o/* Maar door het helemaal los laten, kan je je paard niet helpen op die momenten om in zijn hele lijf los te laten. Je paard lost alles op door sneller of langzamer te bewegen met zijn benen, ten koste van losgelatenheid. Hij zet zich des te meer vast in de rug op de momenten dat jij wel verbinding hebt omdat hij dan zijn balans opnieuw moet zoeken. Daardoor hebben de overgangen gymnastisch gezien niet zoveel waarde, ze zijn vooral goed voor het aan de hulpen stellen. Je paard zal voor jouw gevoel wel wat traag in zijn achterbenen zijn?

Tips: Probeer tijdens het rijden eens te voelen wat jouw paard tegen JOU zegt -:) Hij zegt precies wat wel en niet goed gaat. Als je naar het eerste filmpje kijkt naar stap verruimen en halthouden. WAT zegt jou paard tegen jou?
Na jouw eigen reactie ga ik nog een tip geven welke oefeningen nuttig zijn voor jullie :o

Ik vertel je wat ik kan voelen, want het leren voelen is nog redelijk nieuw voor mij. Tik (mijn paardje dus) heeft last aan zijn knieën, noem het zijn zwakke punt. De eerste keer dat ik bewust begon te worden van het gevoel in de achterhand was, toen bij een overgang terug, hij telkens doorzakte achter. Na behandeling van de dierenarts liep hij weer als een speer, een heerlijk paard had ik onder mijn kont. Na enkele maanden knaagde er iets, je zag het niet maar ik voelde het wel. Hij is van enorm goede wil en wil het voor je doen, maar hij zat erdoor. Ik kreeg hem niet meer in het kadertje, de motor wou niet mee, elke overgang ging niet..
Wat ik nu dus nog steeds voel is dat hij moeite heeft om die motor lekker draaiend te houden, maar ik durf me er niet aan te zetten, schrik om hem te overbelasten. Sinds 2 keer neem ik verruimen erbij, de motor komt dan ingang, wat hij nodig heeft, maar ik wil hem er niet over pushen..

Bij elke overgang terug valt zijn motor weg, verstijfd de rug en gaat het hoofd omhoog, het punt waarop je ziet dat zijn knieën zwak zijn..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:02

laetitia98, Leuk paard heb je,.

Wat ik zie aan je foto's is idd spanning, een paard wat in de houding gedwongen word, maar verder niks doet.
Mijn idee hierachter, ga figuren en overgangen rijden, laat dr lekker op eigen benen lopen, als het motortje aan gaat, komt dat hoofdje wel

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:15

Joepie, nummer vier! *\%/*

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:21

Nou dan zal ik er ook maar wat van mij bij zetten. Opbouwende kritiek mag altijd, als ik er maar iets mee kan vind ik het best. Niemand rijd immers perfect ;)

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:25

xBostonx, je moet eigenlijk eerst zelf commentaar op je foto's geven...
Dus; wat vind je er zelf van?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:25

snakie tanx ja ben nu veel bezig met overgangen etc. deze foto's zijn ong 2 maanden geleden zat er voor de 2e keer op tijdens de 3e foto voor de 4e keer (ja en dan al n wedstrijd ;) nu is ze al veeeeel meer ontspannen en echt veel meer actief op r achterbeen ;) ze is wel een diesel ;) pas na 3 kwartier begint ze echt over die rug te zakken en echt nagevelijk te lopen vanuit die schoft (liever de laatse 10 min dan helemaal niet) ben nu steeds meer bezig om dat punt te vervroegen maar we zijn lekker aan het lessen etc. dus veel oefenen en dan komt alles goed ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:29

x boston

Kijk is naar zijn hals. Geeft hij na, of geeft hij een knik.
Dan zijn rug, kantelt hij zijn bekken? Of drukt hij weg?
Jij in het zadel, is het zadel te klein voor je of op maat?
En ligt het zadel niet te ver naar voren?

Kijk naar je ellebogen en polsen?
Kijk eens naar je schouder, ellebogen, heupen hak...?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:36

Zo, nieuwe topic gevonden! Ik wil gaan proberen wat meer uit de meelees-modus te kruipen en daar begin ik dan ook maar meteen mee:

Boston, zou je in het vervolg wel eerst zelf commentaar op je eigen foto's willen geven?

Op de eerste foto vind ik je hand erg strak inwerken, je draait je handen ook nog wat plat, waardoor je meer kracht kunt zetten. Hierdoor ziet het eruit alsof je je paard in de krul 'trekt', ook omdat de nek niet het hoogste punt is. Echter blijft hij van onder wel actief doordraven.
op de tweede foto vind ik jouw terugwerkende zit erg opvallend. Je steekt je benen wat af, draait je pols en je ellebogen naar buiten, en kantelt je eigen bekken naar voren. Is er een reden dat je je paard zo terug lijkt te rijden?
De motor van je paard zit achterin, en hij moet als het ware onder jou door willen glijden, en doordat jij vooraan je hand aanbied, krijg je verbinding. Nu lijkt (ik zeg niet dat het zo is ) het alsof je je paard veel te veel van voren naar achteren rijd.
Op de derde foto lijkt weer de lengtebuiging niet te kloppen. En kijk eens naar je binnenhand.
Ik krijg het idee dat jij je met je knieën vastklemt, en doordat je dan begint te stuiteren zoek je ook nog wat houvast van voren. Alleen als jij je hand ontspant zal je paard er van achteren mooi bij kunnen treden. Vooral op deze galopfoto vind ik dat het te zien is dat je met je binnenhand het binnenachterbeen blokkeert.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:38

xBostonx schreef:
Nou dan zal ik er ook maar wat van mij bij zetten. Opbouwende kritiek mag altijd, als ik er maar iets mee kan vind ik het best. Niemand rijd immers perfect ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Wat een mooi toetredend achterbeen!
Vooral in de tweede foto goed te zien:
Afbeelding
Wat jammer dat je hand zo terugwerkt, en de ligging van de je onderbeen toch een hint geeft voor stoelzit.
het effect daarvan is DUS ook een paard dat achter de loodlijn loopt.
Over de benen dus heel fijn, maar je kunt echt nog beter! :)

In die eerste foto zie je het ook. Een soort valse oprichting. Nek niet hoogste punt, achter de loodlijn, en neus achter de loodlijn. 'In de krul getrokken' noemen we dat.

Ook al geeft die eerste foto niet zo'n fijn beeld, en is er op de tweede foto wel iets aan te merken ben ik WEL blij. ;)
Vooral vanwege die tweede foto.
Omdat het paard over de benen nog goed gaat.
Waarom zeg ik 'nog'?
Omdat ik bang ben dat met doorrijden op déze manier het paard gaat verstrakken, en korter wordt in de beweging.
Hand VOORUIT, meid! Geef je paard RUIMTE om te bewegen! *\o/*

Geen gemakkelijke taak!
Maar .. dat je op dit forum post geeft al aan dat je je wilt inzetten voor je paard! <3

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:49

Dankjulliewel voor alle reacties, dit zijn ook al foto's van vorig jaar. Mijn paardje is erg ziek geweest en heeft lang stilgestaan. Sinds een paar maanden kan ik eindelijk weer rijden. Gelukkig kan ik melden dat ik wel vooruit ben gegaan. Zeker betreft mijn handen. hij heeft heel erg de neiging om te gaan drammen en (ik weet dat het niet moet maar ik denk dat iedereen deze fout weleens heeft gemaakt) dan heb ik weer de neiging om hem in te houden. Ik volg nu weer lessen en hou hem nu minder strak. Als ik hem idd meer ruimte geef door in plaats van hem strak te houden hem aan het werk zet en meer figuren laat lopen heeft hij geen kans om te gaan drammen en wordt alles veel ontspannender. Ik merk nu al dat hij minder geforceerd is en ik ook veel relaxter en zachter ben. Binnenkort maar eens nieuwe foto's maken :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:05

Dan heb ik ook nog twee foto's in de aanbieding. Foto's zijn afgelopen zondag gemaakt tijdens het ijkmoment.

Afbeelding (begin uitgestrekte stap)
Het positieve aan deze foto is dat ik mee ben in mijn hand, en mijn paard mijn hand begint te volgen. Wel moet ze nog meer verlengen, ik zou haar veel meer naar die loodlijn toe mogen rijden. Verder zou ze van achteren wat meer eronder mogen komen, oftewel, nóg meer ruimte van voren en meer aanvullen vanuit mijn been.

Afbeelding
En dan deze draffoto. Ik weet niet zo zeker of ik hier negatief of positief over moet zijn. Neusje is op de loodlijn en nek is denk ik zo wel het hoogste punt. Toch lijkt het een beetje vastgehouden (onderhals+ mijn ietwat verkrampte rug+ handen vrij hoog). En valt dit beeld al onder 'uit elkaar vallen' of is dit nog een 'in frame'?
Als ik haar ertoe kan zetten om vanuit het achterbeen actiever te worden (dus niet mijn onderbeen afsteken) zodat zij wat gaat zakken in haar bekken, kan ze van voren omhoog 'rijzen'.

Wat vind Bokt? Brand los! :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:24

Leatitia, ik zie een gedwongen paard wat een een eigen houding loopt maar niet onspannen is. Vooral op de eerste foto zie ke dat hij/zij niet onder treedt en eigenlijk niks doet met zijn benen... 2e foto kan ik vanuit die hoel noet goed beoordelen. 3e foto is al beter als de eerste. Maar ik zoe een vlase knik. Je paard kniks wel in het nal kaak gewricht maar niet in de hals.

Denk dat veel figuren en overgangen rijden en je richten om langer en lager voor nu zou werken. Dan la gzaam ietsje oprichten en zorgen dat je geen valse knik krijgt . Snap je?

Boston: super leuk paar maar sluit me volledig bij bertie aan. Zonde van je stoelzit en geef ke paard wat ruimte aan de voorkant. Dan heb je kans dattie zijn benen nog beter lwijt kan en hebt ke strals misschien wel een heuse tottilas onder je kont!

Laat hem je hand volgen en zoek de ruimte op. Probeer wat rechterop te zitten en minder onderuit. Succes!