Zin en onzin van een rijzweep(je)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:09

Ligt in mijn ogen aan de hand die hem vast houdt.

Ik rijdt, met mijn eigen paard, ALTIJD met een zweepje. Daarom gebruik ik hem niet altijd hoor :D Als ik op een heel uur 2x moet aantikken, is dat veel :+

Maar je zal zien, de keer dat ik ze niet bij me heb, gaat ze lopen gek doen :+
We hebben een moeilijkere periode gehad (wie niet? :+ ), wat resulteerde in bokken en steigeren. En dan moest ik wel tikken, of ze hield niet op.

Ik tik trouwens altijd in de nek.

Bij mijn vorige paard had ik de zweep nodig in de wendingen/op cirkels. Die durfde zijn kont nogal naar binnen te laten vallen, en door daar de zweep tegen te duwen, kwam die netjes terug naar waar die hoorde :) Ook hij durfde wel eens gek doen, dan was een tik in de nek de beste manier om hem weer met zijn 4 benen op de grond te krijgen :)

Buffelduke

Re: Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:45

In het bovenstaande herken ik mezelf. De 'stel je voor...' gedachte blijft altijd en dus neem ik ook altijd en overal waar ik heen ga een zweep mee. En je hebt gelijk. Wie heeft geen moeilijke periode gehad. Het gaat altijd met ups en downs.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:49

Ik gebruik mijn zweep misschien twee keer ofzo als ik erop zit.
Vooral om haar even wakker te maken op het feit dat ze gewoon mag reageren als ik been geef. :+
Twee keer een tik in het begin en het is duidelijk.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:21

Bij correct gebruik is er niets mis met een zweep, als je het maar afstemd op het paard (sommigen die racen er al vandoor als je richting ze loopt terwijl je een zweep vast hebt) en correct gebruik verschilt ook per paard, vind ik.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:23

Ik rij altijd met zweep, als ik hem gebruik vind ik er ook niks zieligs aan. Dan heeft ze er zelf om gevraagd. Gebruik heb dan om de corrigeren. En tik van de zweep zielig? In het wild gaat het er veel harder aan toe. Zo'n tik met de zweep is daar niks bij :o

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:33

Helaas zitten er op bijna iedere manege wel een paar penny's die de zweep anders gebruiken dan wat normaal is... :n
Ik snap aan de ene kant die maneges wel weer, maar er zijn ook altijd mensen die wel normaal met zo'n "hulpmiddel" om kunnen gaan.
Ik rijd ook 9 van de 10 keer met een zweepje, vooral om op de volte heel licht de zweep tegen zijn kont te houden zodat die kont niet naar binnen valt :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:38

Ik rij met me ene paard nooit met zweep met de andere wel
Maandag nog paar keer goed moeten gebruiken.. Ze reageerde totaal niet op me been.. Dus even een tik geven en toen ging t weer
Niet loeihard maar wel van opletten toen ging ze ook wel.. 2 of 3x moeten doen toen was t over.. Toen reageerde ze weer op een tikje
Verder gebruik ik m vaak op voltes en hoeken dat ik net achter me been een tikje geef tegelijk met t drijven
Dat mijn beenhulp net wat meer doorkomt werkt super:)

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:47

ik heb mijn zweep wel eens 'verkeerd' gebruikt. ik heb een paard dat enorm lui voor het been is en liever lui dan moe. nu geef ik hem vaak een corigerend ( zacht ) tikje om aan te moedigen alleen dit helpt niet altijd. nu heb ik dus een nieuwe manier aangeleerd van mijn instructrice. been is reactie! dus luistert ze niet naar mijn been krijg ze een zwapperd met de zweep. dit is 1/2x heel streng nodig en dan is ze erna top voor het been. Het gaat voor mijn gevoel echt veel beter als eerst, want ik kon wel blijven schoppen en tikjes geven maar aandraven deed ze dus niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:15

Ligt er aan hoe je hem gebruikt.
Ik rijd ook ALTIJD met een zweepje. Maakt niet uit op welk paard ik rijd, ik heb eigenlijk altijd een zweepje bij me.
Ik wil namelijk dat mijn paard naar mijn been luistert. Binnen been, buiten been, en beide benen. Ik wil dat mijn paard naar zowel een eenzijdige als tweezijdige kuitdruk luistert. Ik rijd mijn paard om mijn binnen been heen, achterhand moet ie mee nemen, doet ie dit niet, klein tikje achter mijn binnenbeen. Luistert mijn paard niet naar tweezijdige kuitdruk, eerst een schopje, vervolgens een tikje. Mijn paard moet nadat ik hem voorwaarts heb gereden, voorwaarts blijven gaan totdat ik zeg dat hij weer rustiger mag. Ik blijf dan niet de hele tijd schoppen met mijn benen, maar hij krijgt toch echt een tikje, zodat ik duidelijk ben dat als ik zeg voorwaarts, ik ook echt voorwaarts bedoel tot ik wat anders zeg.

Maar zo heb ik ook mensen gezien, die meteen met de zweep erop los rammen zonder ook maar een been te gebruiken. '-_- Dat noem ik misbruik maken van een zweep.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:20

Ik rijd op mijn leasepony eigenlijk altijd met een zweep . Als ze niet oplet geef ik haar een tikje van Hallo opletten ! Verder als ze niet luistert naar mijn beenhulp een tikje op haar kont . Met stelling lopen soms even op de schouder . Met springen moet ik er een zweep bij hebben, anders gaat ze altijd weigeren . Een tikje hoef ik haar dan nooit te geven , maar ze heeft dan door dat ze door moet lopen . Verder rijd ik eigenlijk altijd meteen zweep . Ik vind het gewoon handig om bij me te hebben . Als ik weet dat een pony snel is, of zonder zweep ook te rijden is, gebruik ik hem gewoon niet .

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:42

ik rijd trouwens alleen dressuur met zweepje , bij de rest
laat ik hem over het algemeen thuis !

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:42

Ik gebrbij me verzorgponyuik altijd me zweep , bij de manege pony's in ieder geval , als ze niet willen doorrijden , en als ze op mijn benen niet reageren , een tikje op de kont :+
bij mijn verzorpony rij ik zonder zweep , ze reageert heel goed op mijn aandrijvingen ,dus heb ik het niet nodig :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:10

Als je als een gek gaat slaan, zou ik zeggen dat het wel erg overbodig is... Of als je alleen maar tikken geeft, en niet aandrijft en doet (en dus wel goede benen hebben natuurlijk, dus voor mensen die zachte tikken geven, als hun benen of dergelijke niet (goed) kunnen aandrijven telt het dan niet), zou ik het meer zien als verkeerd gebruik.. Maar gaat ie BV na je stem, hulpen niet meer luisteren, dat je hem dan een zachte tik geeft, vervolgens nog geen reactie, een iets hardere tik geeft... Zie ik niet zoveel ergs in.
Ik zelf geef ''waarschuwings tikken'' die tikken zijn behoorlijk zacht, meestal weten die pony's waar ik op rij al van 'ja, laat het koppigheid maar zitten, voor ze me een hardere tik geeft'. En dan luisteren ze vaak wel, zonder moeite of pijn. Als ze echt na 3 waarschuwingstikken niet luisteren, komt er wel een harde tik, niet kneiterhard, want die 'kracht' heb ik niet >.< Maar die pony's krijgen van mij wel waarschuwingen, en ik werk ook met stem, been ect. Dusja, eigenlijk hun eigen schuld.

Maar paar mensen in mijn les, die schoppen soms (letterlijk) en ja, dat die pony's niet meer luisteren vind ik wel logisch, als de teugels zeggen ''remmen'', lopen en remmen gaat niet te gelijk... Gaan ze ook nog, vaak meteen een tik geven. Dat vind ik wel vreemd dan... De juf zegt er wel tig keer wat over, maarja, luisteren? Kennen die kinderen niet, ja dan luisteren die pony's ook neit, en als ik erop zit, dan is er amper wat aan de hand met de pony's..

NemoEeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:59

Ik vind dat het kan [b]mits [/b] het echt nodig is en je het goed gebruikt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:03

Nelson pessoa; je hebt maar 3 dingen om een paard te overtuigen om over 1.60 te springen.... Je benen, je stem en je zweep zorg dat je alle 3 bij hebt ;)

Anky; zweep kan ooit als hulp/aanleuning bij leren van nieuwe oefening dienen maar uiteindelijk moet hij het op je benen doen.

Beide hebben gelijk :). In het parcours snap ik niet dat mensen geen zweep bij hebben.... Bij dressuur doe ik hem het liefst zo snel mogelijk weg (jong paard wel met zweep) omdat ze in de proef ook 100% op been moeten zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:23

Nou er is ook vertrouwens nodig hoor tussen paard en ruiter
Een zweep heb je niet zeker nodig voor 1.60 te springen
Als een paard het wilt springen springt die
Je hebt niet zeker een zweep nodig tis altijd makkelijk voor de ondersteuning maar het is niet hoofdzakelijk

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:42

ik rijd ALTIJD met een zweepje, meer omdat ik langs een weg moet waar ze 60km rijden. Ik vind het prettig om dan een hulpmiddel te hebben voor het geval dat. Verder gebruik ik m vrij weinig, als ik m 3x in een uur gebruik is dat veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:03

romyloverrr schreef:
om het af en toe als hij het verdient een rake harde klap te geven vind ik het ook prima.

Je paard heeft dat nooit verdiend.... Als jij daar zo in staat verdien je dat zelf mischien wel om eens een schop onder je reet te krijgen om wat aan je eigen vaardigheid als trainer te doen en je in paarden te verdiepen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:05

Fellor schreef:
romyloverrr schreef:
om het af en toe als hij het verdient een rake harde klap te geven vind ik het ook prima.

Je paard heeft dat nooit verdiend.... Als jij daar zo in staat verdien je dat zelf mischien wel om eens een schop onder je reet te krijgen om wat aan je eigen vaardigheid als trainer te doen en je in paarden te verdiepen.

AMEN! _O_

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:08

Ik heb mijn zweep ook altijd bij me. Alleen al omdat mijn verzorgpaard het direct doorhad als ik hem niet had en daar ook gelijk misbruik van maakte. Dus daarom standaard de zweep mee, en dan was het niet eens meer nodig. Verbazingwekkend dat paardlief zo onder de indruk was van een dun stokje (die hij in 2 jaar misschien 3x heeft gevoeld).

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:02

ligt er aan hoe je de zweep gebruikt. ik heb altijd een zweep in mijn hand als ik rijd, en heb hem bijna nooit nodig. maar als ik hem weg leg is ze niet meer vooruit te krijgen. dus vind ik het geen onzin om een zweep vast te hebben

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:43

Ik vind dat het wel kan, als je hem maar goed gebruikt.
Zelf rijd ik eigenlijk nooit met zweep op m'n bijrijdpaard

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:48

Bij de mijne moet ik echt niet aankomen met een zweep, doe draait dan helemaal af. Hoe het kan weet ik niet, misschien een trauma van vroeger denk ik. Ik rij zonder hulpmiddelen en doe veel met mijn kuiten. :)
Maar ik ben van mening, als je het zweepje goed gebruikt je het best kan gebruiken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:52

Ik rij er liever niet mee ivm volle handen, maar eigenlijk zou ik het wel moeten doen. Even begrenzen wanneer hij over de buitenschouder heen loopt aan zijn moeilijke kant, dan kan t zweepje ook prima even tegen de schouder aan liggen, hoeft geen tik aan te pas komen. Afstraffen met zweep doe ik zelf niet, ik wil dat hij een correctie met de zweep ziet als een aanwijzing en niet als een straf, t beestje doet toch z'n best voor je nietwaar?!

Overigens kan ik met de zweep gewoon zijn gehele hoofd aanraken, hij heeft er 0,0 angst voor.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:55

Een zweepje kan een heel goed hulpmiddel zijn, in de juiste handen. Ik zit zelf, vaak onbewust, kleine tikjes te geven met een zweep, ongeacht hoe stil ik mijn handen houd. Ik vind het dus een onding. Ik rij zelf dus op been, zit en stem. Voor anderen, die wel goed met een zweepje overweg kunnen, kan het een fijn hulpmiddel zijn om een paard/pony goed aan het been te krijgen.
Een zweep is zeker niet bedoeld om "er even gehoorzaamheid in te slaan".