Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:51

TS, plaats eens een filmpje van wat jij nou het voorbeeld van een goedgaand dressuurpaard vind? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:54

chikohaa schreef:
Annickkii schreef:
Om het even kort samen te vatten, als je de voorkant ziet denk ik wauw, en dan kijk je naar de achterhand en denk ik... Huh waar blijven die achterbenen? Mijn paard is totaal uit de running maar is actiever met het achterbeen als dit paard...
Jammer maar snap ts haar punt wel waarom ze dit topic start :)

Je gaat je toch niet werkelijk vergelijken met een GP amazone? Sorry maar dan denk ik dat jouw zelfbeeld niet geheel klopt.

Pardon!!?! Waar zie jij staan dan dat ik mezelf met een GP amazone vergelijk? Zoals aruel al zei dat was een antwoord op haar vraag aan mij gericht.
En nee ben verre van een GP amazone maar al zou ik dat wel zijn kan jij dat nog niet weten dus ik denk eerder dat jou vooroordelen niet kloppen.
Beetje jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:11

Equimotion schreef:
TS, plaats eens een filmpje van wat jij nou het voorbeeld van een goedgaand dressuurpaard vind? :)

Pfoe, ik zou zo niet meteen weten wat ik als film zou moeten tonen. Dan zou ik daar wat meer tijd voor moeten nemen die ik helaas nu niet heb. De paarden wachten op mij.
Maar het gaat mij eigenlijk meer om dat Stephan Clarke blijkbaar na deze kur beweerd dat Don Auriello het voorbeeld van een dressuurpaard is. En dat trek ik dus in twijfel na het zien van deze kur.
Het is ongetwijfeld een goed paard, maar is het zo uitzonderlijk goed wat wij zien? Ik denk zeker dat er betere voorbeelden zijn.
Een (hoofd)jury heeft een belangrijke functie en die zou 3 keer moeten nadenken voordat hij iets roept. Genoeg mensen die alles klakkeloos aannemen.
Vandaar dus mijn discussiepunt.

ps; misschien kan Totilas genoemd worden als voorbeeldpaard. Die toont een geweldig karakter,, enorme inzet en beschikt over een enorm elastisch vermogen. https://www.youtube.com/watch?v=QJWBMV3TJ6c

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:30

Haal je nu echt Totilas aan? :D Als er nou 1 paard zijn voorbenen achter zijn oren kon leggen, dan was hij het wel. :D

Nogmaals mijn opmerking van de vorige pagina: is het volledige interview met Stephen Clarke beschikbaar of gaat het om een artikel in de krant? Want journalisten kunnen ellenlange teksten perfect inkorten tot 1 zin, dat dan de essentie en het merendeel van de betekenis verloren gaat, is van minder belang.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:56

Mooi paard, mooie proef met hele leuke muziek. Ik snap niet wat hier zo mis mee is dat daarover gediscussieerd moet worden?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:38

Toch blijf ik van mening dat ik Totilas liever onder Edward zie :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:27

Wat is het verschil tussen Don Auriello en Totilas?

Afbeelding

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:34

Totilas heeft 4 witte voetjes en is zwart ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:23

:')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:25

Gini schreef:

[ Afbeelding ]

Totilas heeft een sneller achterbeen. Naar mijn mening mag die bepaalde delen ook meer ondertreden (met name uitgestrekte draf), maar bij bv piaffe gaat hij wel heel goed zitten en geeft een erg actief beeld.
Het paard wat de TS aanhaalt heeft een erg traag achterbeen, met weinig hoek erin. Dit heeft het paard zeer waarschijnlijk al van nature (al kun je hem ook zo trainen, maar ik neem aan dat op dit niveau je dergelijke begeleiding krijgt dat je het er juist uit wil trainen). Aan de andere kant, ik weet niet hoelang dit paard dit niveau loopt hij kan natuurlijk ook kracht en handigheid missen wat nog kan groeien.

Bv het appuyement op 2.41, sorry maar dat is in mijn ogen echt niet wat je wil zien.... (puur achterbeen gekeken dan)

Vergelijk dit eens met het appuyement van totilas:
http://www.youtube.com/watch?v=IRzGYkQHwzM
(Op 1.42)
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 02-02-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:27

Ashley5760 schreef:
Gini schreef:

[ Afbeelding ]

Totilas heeft een sneller achterbeen. Naar mijn mening mag die bepaalde delen ook meer ondertreden (met name uitgestrekte draf), maar bij bv piaffe gaat hij wel heel goed zitten en geeft een erg actief beeld.
Het paard wat de TS aanhaalt heeft een erg traag achterbeen, met weinig hoek erin. Dit heeft het paard zeer waarschijnlijk al van nature (al kun je hem ook zo trainen, maar ik neem aan dat op dit niveau je dergelijke begeleiding krijgt dat je het er juist uit wil trainen). Aan de andere kant, ik weet niet hoelang dit paard dit niveau loopt hij kan natuurlijk ook kracht en handigheid missen wat nog kan groeien.

Dit is iets wat je vanaf het begin mee moet nemen in je training, hier werk je aan vanaf dag 1 (ok, dat is wat overdreven). Als je 5/6 jaar verder bent en op dit niveau zit dan MOET het paard meer zakken, meer zijn achterhand gebruiken en meer kracht naar voren brengen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:28

Arual87: ja dat weet ik maar ik ken de hele geschiedenis van dit paard/amazone niet dus heb geen idee, als je zegt ze rijdt hem pas een maand kun je mij ook wijs maken ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:30

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:48

Ik vind het een prachtig paard en erg los in zijn lijf, inderdaad een mooi voorbeeld van een dressuurpaard. Ik zou de mijne er zo voor inruilen :9

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:50

piezze schreef:
Ik vind het een prachtig paard en erg los in zijn lijf, inderdaad een mooi voorbeeld van een dressuurpaard. Ik zou de mijne er zo voor inruilen :9

Wat vindt je van zijn achterbeen gebruik? Begrijp me niet verkeerd, ik wil dit paard echt niet afkraken op een onderdeel, maar het achterbeen (de motor) is precies het onderdeel wat ten alle tijde goed moet zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:55

Arual87 schreef:
Totilas heeft 4 witte voetjes en is zwart ;)

:')
Dat was even te droog :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:57

ja niet minder als van de meeste paarden. ik zie wel een ontspannen dier (voor zover dat kan he, je kunt het onder de man op dit niveau toch niet vergelijken met een paard in de wei, die is ongetwijfeld meer ontspannen). In de stap zie ik het been goed ondertreden en in de verzamelde draf niet. Waar zie je dat wel? Geef maar een voorbeeldfilmpje van een betere. Op de voorhand vallen zie ik niet zo, maar misschien ligt dat aan mij.
Ik vind de amazone een rustige hand hebben en geen overdreven spoorgebruik. Ik snap de ophef niet zo. Je kunt het niet eens zijn met de methode "dressuur" maar ik geloof dat 99,9% van de mensen hier een paard niet zo netjes voor elkaar heeft.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:03

piezze: Niemand zegt dat ze slecht rijdt ;). Maar voor een dergelijke score & commentaar (voorbeeld dressuurpaard etc etc) zou ik toch een paard met een meer ondertredend achterbeen/meer afdruk/meer snelheid willen zien. In het filmpje (en op de foto's) blijkt dat dit niet een moment opname is maar het algemene beeld van deze combinatie. Zoals al genoemd werd, (totilas) en vele andere hebben een beter achterbeen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:07

Ik vraag me af hoe dat paard het onder een andere amazone zou doen.
Dit paard heeft eigenlijk zijn voorbeen gebruik in de draf tegenzitten waardoor het achterbeen gebruik duidelijk tegenvalt. Waarschijnlijk wil amazone te veel nadruk op het 'goede voorbeen' leggen want ik vind echt dat ze tijdens het rijden de achterhand wat lijkt te vergeten. Teveel bezig met de handen.
Dingen kunnen aan rijden en aan paard liggen. Dit is geen perfect neergezette dressuurproef maar daar gaat het niet om. Ik dacht eerst het komt door het verzamelen maar bij verzamelen hoort geloof ik juist de achterhand ook goed onder te komen... Nouja ik ben geen expert :P
Als dit is wat paard kan is achterbeen gebruik voor mij onvoldoende, niet alleen in snelheid maar ook qua afdruk/onderzetten. Achtervoeten vind ik teveel over de grond gaan en te weinig opgetild om het zo maar even te zeggen. Paard gaat onvoldoende zitten kon ook wel niet al te opwaarts gebouwd zijn wat het zitten ook moeilijker maakt. Of zou dat nou komen door het onvoldoende buigen van de achterbenen.
Ook vind ik de stap niet erg geweldig, achterbeen hoort voorbeen weg te duwen als het ware en ik vind dat het voorbeen wat dat betreft te snel word weggezet (of achterbeen komt te laat aan).
Niet teveel van mijn oordeel aantrekken, ik weet alleen wel dat een dressuurpaard naast exterieur ook gewoon een flink pakket beweging moet hebben voor het ideaalbeeld en dat ontbreekt er bij mij toch wel aan. Dit is verder een moment opname. Nouja moment uit groter geheel dan hoor, niet dat paard morgen of volgende week al anders loopt maar lijkt me dat met de juiste opbouw in rijden nog wel wat kan veranderen.
Ik doe het amazone overigens niet na.
Qua instelling lijkt het me wel aardig ideaal dressuurpaard, oortjes er mooi op, lijkt verder niet vervelend. Doet wat er gevraagd word. Lijkt goed in vel te zitten. Niks mis mee wat dat betreft :)
Zo heb ik voldaan aan TS haar eis, zelf nadenken ;) ??
Ik vind het wel leuk om ook eens te lezen wat een ander van een paard vind en te kijken of mijn eigen beoordeling daar op aansluit, of ik dingen over het hoofd zie.
Het ideale dressuurpaard bestaat!! Echt, alleen dit is voor iedereen een ander paard.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:28

burl schreef:
Aranel schreef:
Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

Euhm, ik denk eerlijk gezegd dat het perfecte dressuurpaard niet bestaat.
Nou ja, ik heb hem natuurlijk wel in mijn stal staan, hahaha

Ben ik met je eens hoor, maar ALS je er dan eentje wil benoemen (zoals de beste meneer over wie dit artikel gaat), neem dan de tweevoudig Olympisch kampioen :Y)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:00

Och jee, weer een 'de beste stuurlui staan aan wal' topic...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:04

Aranel schreef:
Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

ja helemaal mee eens!

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:04

Het ultieme dressuurpaard doet in mijn ogen meer met zijn achterbenen dan de bak aanslepen.
Dat gekrabbel in de piaffe is het ook niet echt. Zal de rijstijl wel zijn. in het halthouden zet hij consequent zijn achterbenen naar achteren om van de druk aan de voorkant af te komen.
Het ziet er een beetje "doorgezakte bruggerig" uit dat halthouden. Wil/kan niet aangespannen blijven tussen been en hand doordat er een "stroomstoring" tussen voor en achterkant zit waardoor de energie niet mooi en evenredig door het hele paard heen kan vloeien. Voorbeen spectaculair en achterbeen staat nog op stal.
Dus nee als dit het voorbeeld moet zijn voor alle andere dressuurpaarden dan loop ik er niet warm voor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 09:51

Ik vraag me af in wat voor context de uitspraak gedaan is. Is eht een hengst die op een keuring heeft gelopen en daar hoge ogen heeft gegooid. Oordeelt de man op het exterieur, of is het naar aanleiding van de gereden proef.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:32

Aan de hand van het filmpje kan ik alleen zeggen dat ik het een super mooie en constante proef vindt. Echt een heel goed paard die op vriendelijke wijze wordt voorgesteld door zijn amazone. Super constante aanleuning, echt een heel fijn beeld. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je zo'n paard op die manier aan het lopen hebt.