Van gespannen paard naar ontspannen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:01

Kan met de mijne sinds een jaar ook niet meer ontspannen rijden, rug wegdrukken, tempo maken, tegenwerken op het bit.
Als ik les heb loopt ze over de rug in stap, heel ontspannen rustig paard, maar voor de rest moeten we nog veel, heel veel werken maar gek genoeg krijg ik haar juist ontspannen met zware ritten.
Onder het stappen opeens aangaloperen, staanblijven en stopzetten. Geen tijd om 'heet' te worden, lekker door stappen.

Zou vooral veel les volgen, iemand die eerst 100% met je werkt aan de stap, dán pas aan draven beginnen.

Oneofus

Re: Van gespannen paard naar ontspannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:11

@xSlvna: Aan galoperen zijn we nu nog helemaal niet toe, eigenlijk stappen we bijna alleen maar. Het is zoals je zegt in je tip, eerst de stap, dan de rest. We volgen dit dan ook, nu gaat het stappen beter en zijn we begonnen met kleine stukken te draven in mijn les. Wanneer ze heet wordt, terug een overgang naar de stap, tot ze terug ontspannen is. En dan herbeginnen .. Eigenlijk hebben we nog maar 3 keer gedraven ofzo, de andere lessen kwam alleen stap aan bod. We zijn nu 2 maand samen aan het werk .. :-) Les heb ik ook, ik wordt goed begeleid. Ik heb 1x in de week sowieso privéles, soms 2 keer. Bedankt voor je reactie! :-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:17

Is wel het beste ja, merk het zelf ook.
Maar mijne galopeerd graag ( en ik ook trouwens ), dus af en toe hop wegveren. Voel zelf dat als ik aangalopeer vanuit draf ze gelijk gespannen is.

Succes met de lessen, komt goed! :)

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:48

Hier nog 1 met een zeerrrrr gespannen paard. Heb haar sinds 20 Feb 2013. Ze is binnen een jaar 4x van eigenaar veranderd. Of dit door het gespannen gedoe is weet ik niet. Aan de hand vrij weinig problemen. Grote enge of kleurige obstakels, geen probleem. Maar een loeiende wind om de binnenbak of iemand die in de bak van een krukje opstaat... hel... vandaag lagen we er voor de 3de x vanaf. Net weer wat minder voor het zelfvertrouwen weer. Wel gelijk weer opgestapt en doorgereden, maar de lol gaat er zo wel een beetje vanaf zeg maar..
Er is weinig met haar gedaan ondanks het feit dat ze 7 wordt. Ze is graatmager en dit gaat langzaamaan wat beter.

Waar ik benieuwd naar ben, heeft iemand van jullie weleens een schrik- en obstakeltraining gedaan om meer de focus erbij te houden of iets anders om te de-sensibiliseren?
Ik heb ook een zeer intelligente merrie denk ik en het is soms moeilijk te peilen of ze echt bang is of dat ze nu de trucendoos erbij open gaat doen omdat ze na een jaar sabbatical weer aan de slag moet.

Qua les zitten we denk ik wel goed, rechtrichten. Helaas is dat niet zo vaak als ik zou willen omdat mijn instructrice niet uit de buurt komt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:18

Heb zelf met mijn draver schriktrainingen gedaan, maar heb dan ook een bomproof paard (bijna té bomproof) van 24 jaar.

Rechtrichten zal veel gaan helpen, kun je het paard regelmatig in de rijhal zetten en zelf weg lopen? Misschien als het hard waait juist.
Paard zal niet blijven rennen en springen, zal wennen...
Paard is misschien heet, hij is nog jong en daarbij redelijk onervaren, wat verwacht je ervan.

Komt goed :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:16

Ik heb een oude pony. Tien jaar geleden haar geleerd dat ze aan een lange teugel kom stappen. Dit is haar zo goed bevallen dat ze nu standaard de teugels uit mijn handen trekt. Inmiddels is ze 37 jaar. En redelijk versleten maar afgelopen winter haar voor het eerst in balans kunnen rijden op mijn zit. ZE probeert het nu zelf ook meer met mijn nichtje. Laila denk dat ze een ren of springpaard is en afgelopen weekend nog een foutloze ronde gecrossd terwijl het springen op stijl was. Weliswaar niet meer hoog, maarde pit is er nog. Zelf die heeft dus nog dingen geleerd. Zij is alleen geen bangerd. Mijn hengst wel, maar die vertrouwd mij zo en heb ik geleerd het enge te touchen (aanraken) dat het prima gaat.