kamsel schreef:Wat zijn dan "zwaardere" oefeningen?
Als je een 4-jarige fatsoenlijk rijdt, kan ie stap draf, galop, halsstrekken, wijken, schouder voor..
Dat kan met 3x pw 20 min rijden en dan hoef je geen topruiter te zijn.
Zwaardere oefeningen zijn imo oefeningen die in de basissport helemaal niet aan de orde zijn.
Ik ben het wel met Ayasha en Kamsel eens.
Ik heb ook een 4 jarige en die rijd ik nu 4 keer per week. De ene keer 20 min de andere keer 3 kwartier maar dat ligt er echt aan hoe hij zich gedraagt. Ik start hem nu L2 maar ik heb tot nu toe nog nooit echt moeite hoeven doen om hem een oefening aan te leren. Hij pakt alles zo spelenderwijs op en voor hem is een stukje wijken van 10m helemaal niks, waar dat voor een ander jong paard misschien ontzettend moeilijk is. Als ik nu de hulpen zou geven voor een appuyement zou hij dat ook zo doen, gewoon omdat hij de zijwaartse hulpen kent. Ik denk dat het gewoon heel erg verschilt per paard. De ene heeft al moeite met nageven, de ander kan al oefeningen uit het M of Z terwijl dat 0,0 moeite kost voor zo'n paard. Als je het spelenderwijs houdt en merkt dat het paard het leuk vind vind ik dat er geen probleem is. De mijne heeft nog nooit een grijntje spierpijn gehad en vermaakt zich verder prima in het land en in de paddock met leeftijdsgenootjes. Hij heeft het rijden af en toe gewoon echt nodig om wat van zijn baldadigheid kwijt te raken en dan mag hij best een beetje aan het werk, niet alleen maar rondjes rijden over de hoefslag. Maar nogmaals dat verschilt in mijn ogen ontzettend per paard!
Ik heb wel toen hij 3 jaar was meegdaan aan de VSN-trofee en toen heb ik me ook ontzettend verbaasd over wat voor getrainde paarden daar rondliepen. Ik reed de mijne toen hij 3 was max 3 keer per week 20 minuutjes, dan kan je niet verwachten dat hij mooi gespierd en al rondloopt. Maar een paar van die paarden daar... Pfff... Die liepen er bij als 6 jarigen zo te zwaaien met de voorbenen en zo verzameld.Dat vond ik ook echt niet normaal, maar iedereen heeft daar toch zijn eigen idee over en misschien is voor zulke paarden inderdaad wel time = money...
Echt, alles ligt aan de bouw, het bewegingsmechanisme en de ingesteldheid van het paard gecombineerd met wat voor ruiter je er op zet.

dit is toch wel goed? Voor een paard van 4? Soms is het maar 2 dagen, en ik geloof dat het één keer is voorgekomen dat ik 4 dagen heb gereden. Toen hij is ingereden liep hij wel 5 dagen.