Jong paard vaker rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:34

kamsel schreef:
Wat zijn dan "zwaardere" oefeningen?
Als je een 4-jarige fatsoenlijk rijdt, kan ie stap draf, galop, halsstrekken, wijken, schouder voor..
Dat kan met 3x pw 20 min rijden en dan hoef je geen topruiter te zijn.
Zwaardere oefeningen zijn imo oefeningen die in de basissport helemaal niet aan de orde zijn.

Ik ben het wel met Ayasha en Kamsel eens.

Ik heb ook een 4 jarige en die rijd ik nu 4 keer per week. De ene keer 20 min de andere keer 3 kwartier maar dat ligt er echt aan hoe hij zich gedraagt. Ik start hem nu L2 maar ik heb tot nu toe nog nooit echt moeite hoeven doen om hem een oefening aan te leren. Hij pakt alles zo spelenderwijs op en voor hem is een stukje wijken van 10m helemaal niks, waar dat voor een ander jong paard misschien ontzettend moeilijk is. Als ik nu de hulpen zou geven voor een appuyement zou hij dat ook zo doen, gewoon omdat hij de zijwaartse hulpen kent. Ik denk dat het gewoon heel erg verschilt per paard. De ene heeft al moeite met nageven, de ander kan al oefeningen uit het M of Z terwijl dat 0,0 moeite kost voor zo'n paard. Als je het spelenderwijs houdt en merkt dat het paard het leuk vind vind ik dat er geen probleem is. De mijne heeft nog nooit een grijntje spierpijn gehad en vermaakt zich verder prima in het land en in de paddock met leeftijdsgenootjes. Hij heeft het rijden af en toe gewoon echt nodig om wat van zijn baldadigheid kwijt te raken en dan mag hij best een beetje aan het werk, niet alleen maar rondjes rijden over de hoefslag. Maar nogmaals dat verschilt in mijn ogen ontzettend per paard!

Ik heb wel toen hij 3 jaar was meegdaan aan de VSN-trofee en toen heb ik me ook ontzettend verbaasd over wat voor getrainde paarden daar rondliepen. Ik reed de mijne toen hij 3 was max 3 keer per week 20 minuutjes, dan kan je niet verwachten dat hij mooi gespierd en al rondloopt. Maar een paar van die paarden daar... Pfff... Die liepen er bij als 6 jarigen zo te zwaaien met de voorbenen en zo verzameld.Dat vond ik ook echt niet normaal, maar iedereen heeft daar toch zijn eigen idee over en misschien is voor zulke paarden inderdaad wel time = money...
Laatst bijgewerkt door FenDT op 09-01-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:38

Rachral schreef:
Time = money.. (helaas)

Blijf het altijd grappig vinden dat dit wordt aangehaald in topics over dit onderwerp. Hoe vroeg je ook begint met trainen, je hebt je toch aan de leeftijdsgrenzen te houden wat betreft starten in bepaalde klasses. Meeste profs (want hobbyruiter doet het nog altijd niet voor het geld) mogen sowieso geen B meer starten, dus dan moet het paard al 4 jaar zijn voor ze op concours gaan. Dan hebben ze nog een heel jaar om het paard van het L naar het M te trainen (want met 5 pas M) en nog bijna een jaar om ze Z klaar te maken.
Hoezo zouden ze dan nog eens veel en vroeg gaan rijden met zo'n dier? Ze hebben meer als tijd genoeg, het enige wat langer en vaker rijden doet is meer tijd kosten! Dus meer geld....Ofwel, jouw argument is juist andersom heel bruikbaar, het is een argument tegen het veel en vaak rijden van jonge paarden!

Ayasha
Blogger

Re: Jong paard vaker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:41

FendDT: ook at ligt van paard tot paard. De ene is sneller gespierd dan de andere. Ik heb een merrie staan die na een maand rijden uit ziet als een bodybuilder en een ruintje dat na een jaar niet eens de helft heeft.

Bovendien is het ook zo dat als je veel tijd aan de basis besteed, je juist die moeilijkere oefeningen er op een vingerknip in hebt.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:52

Klopt, dat is ook zo. Ik bedoelde ook niet perse bespiering maar ook vooral de manier van lopen/rijden.. Ik denk dat het niet goed is dat een 3 jarige al op zo'n manier loopt als ik daar gezien heb. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat je dat bereikt met 3/4 keer per week 20 minuutjes basiswerk, wat voor mij reeel is en ook eerlijk is tegenover een 3-jarige.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:55

Het ligt bij ieder paard en mens eigenlijk anders denk ik.

Ik heb een 3 jarige (mei 4 jaar) ruin, die ik ongeveer 2 a 3 x pw rij en 1 a 2 x pw longeer.
Zelf vind ik dat meer dan genoeg omdat hij ook bijna de hele dag buiten staat.
Maar mijn stalgenoten zeggen juist, hij mag wel wat meer gaan doen hij is bijna 4 en moet wat spieren op gaan bouwen enzo..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:59

FenDT schreef:
Klopt, dat is ook zo. Ik bedoelde ook niet perse bespiering maar ook vooral de manier van lopen/rijden.. Ik denk dat het niet goed is dat een 3 jarige al op zo'n manier loopt als ik daar gezien heb. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat je dat bereikt met 3/4 keer per week 20 minuutjes basiswerk, wat voor mij reeel is en ook eerlijk is tegenover een 3-jarige.

Een Totilas zal dat kunnen. Het gemiddelde boerenpaard niet. :) Echt, alles ligt aan de bouw, het bewegingsmechanisme en de ingesteldheid van het paard gecombineerd met wat voor ruiter je er op zet. :) Er zijn paarden die het nu eenmaal kunnen en zet daar de juiste ruiter op en het kan wel... :) Op dergelijke wedstrijden zijn het meestal niet "zomaar paarden" en al evemin "zomaar ruiters"... :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:59

Ik heb een 4,5 jarige die (volgens mij) vanaf 4 het zadel kent en sinds ik hem heb (sept) ook iets meer aan het werk is. Vanaf november ben ik echt met inrijden begonnen onder begeleiding en zat ik er 2 keer per week op en 1 keer longeren. momenteel wisselt het een beetje, afhankelijk van hoe zwaar de bak is, maar gemiddeld rij ik 2 a 3 keer een half uurtje en soms nog een keer aan de longe. soms rijd ik ook maar 1 keer.
Hij staat lekker de hele dag op de wei en vermaakt zich prima, heb het idee dat hij wel iets meer aan zou kunnen, maar ik bouw het lekker rustig op.
Laatst bijgewerkt door Dott op 09-01-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:00

veerle92 schreef:

Ik heb een 3 jarige (mei 4 jaar) ruin, die ik ongeveer 2 a 3 x pw rij en 1 a 2 x pw longeer.
Maar mijn stalgenoten zeggen juist, hij mag wel wat meer gaan doen hij is bijna 4 en moet wat spieren op gaan bouwen enzo..

Zolang hij braaf blijft en geen enorme dosis energie of ondeugd toont, is er niks aan de hand.
Mijn 3 jarige reed ik volgens hetzelfde schema als jij maar die heeft echt meer nodig anders wordt ze ondeugend. En ze loopt ook de hele dag buiten maar alsnog had ze met rijden veel te veel energie die ze verkeerd omzette. Nu ze 4-5 x gereden wordt gaat het veel beter en heeft ze zelf ook meer rust in haar hoofd. Minder spanning, minder paniek en braver.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:00

Ik had het topic ook gelezen, en was ook best geschokt idd..
Ami is bijna 6, jaartje onder zadel ofzo geweest, staat al bijna half jaar stil.
Nu lekker grondwerken (als het gaat met het weer), en daarna opbouwen met rijden..
Maar gewoon lekker rustig aan hoor, ook al is hij al 6!

Ik vind een 3 jarige 4-5 keer per week rijden echt absurd, mag een jonkie geen jonkie meer zijn ofzo!? |(

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:10

Suzanne F. schreef:
veerle92 schreef:

Zolang hij braaf blijft en geen enorme dosis energie of ondeugd toont, is er niks aan de hand.
Mijn 3 jarige reed ik volgens hetzelfde schema als jij maar die heeft echt meer nodig anders wordt ze ondeugend. En ze loopt ook de hele dag buiten maar alsnog had ze met rijden veel te veel energie die ze verkeerd omzette. Nu ze 4-5 x gereden wordt gaat het veel beter en heeft ze zelf ook meer rust in haar hoofd. Minder spanning, minder paniek en braver.

Tja moeilijk..

Mijn paard zit ook heel erg hoog in het bloed en krijgt ook zijn praatjes als hij bv 2 dagen alleen op de wei heeft gestaan.
Maar daarbij is hij pas 3 en vind ik dat meer dan genoeg, omdat ik niet wil dat hij dadelijk geen plezier meer in zijn werk krijgt. Als ik merk dat hij, voordat ik wil gaan rijden toch een kronkel van gekkigheid in zijn hoofd heeft longeer ik hem liever 10 min (en dan maar korter rijden) dan dat ik hem vaker per week rij..

Maja dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk! ;)
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 09-01-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:10

Aantallen zegt niets, zelfs tijd zegt niets, het gaat erom; Wat vraag je van je paard?!

Ik rij nu ook een 4jr. 5 keer per week, omdat hij gewoonweg heel angstig was. Ik heb dagen gehad dat ik alleen maar stapte.
Hij is nu na paar maanden pas zover dat een dag stilstaan ontspant in plaats van meer angst geeft voor de volgende keer. Ook kan ik nu bewuster mijn trainingsdagen indelen, dag 1 'losrijden', dag 2 en 3 iets meer en dan weer 2 dagen maximale ontspanning (over drafbalkje leren stappen en ook buiten rijden, etc.).

Ook een ander jong paard wordt 5x per week gereden, omdat de ruiter wat minder ervaring heeft. Op deze manier kunnen ze elkaar goed leren kennen, aftasten en het gevoel vasthouden. Op deze manier is het rijden elke keer stabiel, geen zoekwerk of onrust. Ook hier wordt nooit het maximale gevraagd van het paard.

2x per week een zware training is veel slechter.

Nogmaals; het gaat erom wat je vraagt!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:14

Ik vind dat dat ligt aan de lengte en groei van het paard.

Ik heb een paard gereden van ruim 1.60 nog volop in de groei.
Veel te mager nog, vanwege de groei spurt, nog een hoop in te halen.
We reden daar ineens met 3 man op, soms wel 2x per dag :roll:
En we reden allemaal best wel wat intensief.

Dat gaat voor mij te ver. Ben ook maar gauw gevlucht :=

Je hebt ook paarden die maar 1.40 worden en die hebben de lengte al gauw bereikt, dan vind ik wel dat je vaker aan de slag kunt gaan..

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:16

Let_be schreef:
Aantallen zegt niets, zelfs tijd zegt niets, het gaat erom; Wat vraag je van je paard?!

Ik rij nu ook een 4jr. 5 keer per week, omdat hij gewoonweg heel angstig was. Ik heb dagen gehad dat ik alleen maar stapte.
Hij is nu na paar maanden pas zover dat een dag stilstaan ontspant in plaats van meer angst geeft voor de volgende keer. Ook kan ik nu bewuster mijn trainingsdagen indelen, dag 1 'losrijden', dag 2 en 3 iets meer en dan weer 2 dagen maximale ontspanning (over drafbalkje leren stappen en ook buiten rijden, etc.).

Ook een ander jong paard wordt 5x per week gereden, omdat de ruiter wat minder ervaring heeft. Op deze manier kunnen ze elkaar goed leren kennen, aftasten en het gevoel vasthouden. Op deze manier is het rijden elke keer stabiel, geen zoekwerk of onrust. Ook hier wordt nooit het maximale gevraagd van het paard.

2x per week een zware training is veel slechter.

Nogmaals; het gaat erom wat je vraagt!

Vergeten erbij te zeggen dat ik alleen basis dingen met hem doe.
Stap, draf, galop en leren naar binnen kijken en natuurlijk niet vergeten zijn eigen balans te laten vinden in deze oefeningen..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:18

Bedankt voor de vele reacties. In de OP wilde ik duidelijk mijn eigen mening uiten, hierbij niet denkend aan het mogelijk andere mensen in dit hokje meeduwen, maar juist de kans geven een eigen mening te geven (ook tegen mijn mening in), en op een goede manier te beargumenteren. Ik heb het ook puur over de mensen die vaker dan goed zou zijn rijden, maar vooral ook langer dan goed zou zijn (combinatie van), wat is de reden daarachter? puur omdat wachten niet meer kan, en het zo leuk is? Of tijd is geld? of zijn hier ook nog andere redenen voor, redenen die WEL goed beargumenteerd kunnen worden?. Sommige paarden worden er idd beter van als je meerdere keren per week rijd, omdat ze de herhaling nodig hebben (of een andere gegronde reden), maar dan zou je in mijn opinie je rijtijd wel aan moeten passen (hoe meer dagen in de week - hoe korter er op), dus niet 5 dagen in de week drie kwartier, maar 5 dagen in de week een kwartiertje er op.

@ Let_be; daar ben ik het ook absoluut mee eens, plus vind het heel goed dat je echt puur basis dingen doet, toch vind ik dat het gewicht van een ruiter ook opgebouwd moet worden, van 1 dagje in de week naar meer, want ook dat heeft een hele impact.

En dat je er niet op gaat zitten, betekend nog niet dat er niks mee gedaan kan worden :) er is zo veel meer dan alleen rijden (grondwerk, lange teugel werk, wandelen, mini-schriktraining achtige dingetjes, spelletjes, longeren etc.) er zijn altijd punten waarop een paard nog kan en moet leren, helemaal zo'n jonkie, dus genoeg te verzinnen om hem wel in de hand te houden en dus niet de angst weer te "voeden" zeg maar. :)

@ Nancy; bij elk paard sluiten de groeischijven op nagenoeg dezelfde leeftijd dus, tuurlijk moet je er op letten hoeveel het paard al "uitgedeid" is (als in breder, volwassener ogen), maar ook zeker wat er binnenin het lijf gebeurd is iets om nog veeeeel meer rekening mee te houden! Er is geen enkel paard eerder uitgegroeid dan 6/7 jaar.. (ook niet paarden die al vroeg volwassen ogen zoals bijv. een quarter)

Ik wilde dit stukje trouwens nog even benadrukken... Ik heb het overigens voornamelijk ook over de groei van het paard, het sluiten van de groeischijven etc. en niet het stukje training, al is dat wel iets wat ik ook vaak te snel en te veel vind, maar ook dit weer puur voor de leeftijd en de groei van het paard. Mentaal zullen redelijk veel paarden al best wel wat aankunnen, lichamelijk wordt er denk ik vaak en veel overbelast, voornamelijk door jonge ruiters die gewoonweg geen weet hebben nog, of grotere stallen waar tijd nou eenmaal geld is. Het gaat mij er om dat mensen vergeten dat het beestje nog in de groei is, en dit is iets waar ik vind dat veel betere voorlichting over moet komen, ook en misschien juist wel vooral vanuit instructie, knhs etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:36

veerle92 schreef:
Tja moeilijk..

Mijn paard zit ook heel erg hoog in het bloed en krijgt ook zijn praatjes als hij bv 2 dagen alleen op de wei heeft gestaan.
Maar daarbij is hij pas 3 en vind ik dat meer dan genoeg, omdat ik niet wil dat hij dadelijk geen plezier meer in zijn werk krijgt. Als ik merk dat hij, voordat ik wil gaan rijden toch een kronkel van gekkigheid in zijn hoofd heeft longeer ik hem liever 10 min (en dan maar korter rijden) dan dat ik hem vaker per week rij..

Maja dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk! ;)

Dat longeren voor het rijden hielp hier niet. Het probleem zat hem onder het zadel, niet in de pure frisheid.
Voor die van mij werkt meer rijden in ieder geval goed. Ik heb geen zin in een stout en ondeugend dier. Nu gaat het veel beter.
Maar heb ook paarden gehad die met 2x in de week rijden gewoon braaf bleven hoor en voor het rijden lekker bokten aan de longeerlijn en daarna prima te rijden waren. Maar bij deze werkt het niet, die kon je longeren wat je wilde maar zodra je erop ging kwamen de ondeugendheden en de spanning weer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:05

Het vaak voorkomende misverstand met longeren is: dat er vaak gezegd wordt "ik heb zo en zo lang (of kort) gelongeerd zodat-ie z'n energie kwijt kon" of "maar het hielp niks".
Longeren is een training OP ZICH als je het goed doet, dus niet iets om je paard de vaart voor het daadwerkelijk rijden te doen kwijtraken.
Geen wonder dat 10 minuten aan een touwtje rond laten razen voordat je er op gaat zitten niets helpt.

In de eerste plaats is 10 minuten aan een longe alleen al een opwarm-tijd. Dus "gewoon 10 minuten aan de longe" slaat helemaal nergens op. In de tweede plaats raakt een paard alleen met longeren enige energie kwijt als-ie al longerende ook aan het WERK is, dus met vele verschillende uitdagingen zoals tempo wisselingen en instellingen. Balkje hier of daar, cirkel verruimen of verkleinen... talloze mogelijkheden.

Voor een nog jong in opleiding staand paard is onbelast (zonder ruitergewicht dus) mogen bewegen heel belangrijk: het is DEEL van de opleiding en DEEL van de training. Je kunt enorm veel bereiken door doelbewust en gericht longeren.
En ja, heel veel kapot maken, door een jong paard zo maar even "aan een touwtje rond te slingeren", dat is inderdaad zeer belastend, dat is ook in het geheel niet de bedoeling van longeren.

Voor een jong paard is de mentale (geestelijke) uitdaging van longeren ook iets waar zij erg snel vermoeid van raken, en zeker niks minder dan onder het zadel lopen. Die mentale uitdaging moet evenzeer verwerkt worden als de fysieke, en wordt in begripskader ook door het paard weer onder het zadel meegenomen.

Verder ben ik ook van mening dat er veel te vroeg veel te veel van een paard wordt verwacht.
Het verschilt wel van paard tot paard, maar ik ben het er mee eens, dat het sluiten van de groeischijven bij ieder paard rond de 6 jaar ligt.

Een gedegen, rustig opgebouwde basis met inachtneming van de biologische wetten van het wezen paard lijkt me de beste weg naar een lang en gezond paard(rijden).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:13

Soms zit het probleem hem niet in het longeren maar puur onder het zadel. Dan zal je het toch onder het zadel moeten oplossen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:15

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:27

Ik ben ook begonnen met vaker rijden (zgn doorrijden), omdat een jong paard het nog moet leren. Tenminste zo heb ik het geleerd. Maar ik ben hier op terug gekomen. In de zomer kreeg hij een terugval, lees rugpijn en zuur gedrag (werd toen 5 tot 6 keer per week gereden). Hij is nu 4,5 jaar en hij wordt nu ongeveer 2 keer per week buitengereden max uurtje en dit vind ik ook prima voor een jong paard. Hij doet het hier beter op, heeft minder gevoelige rug en is niet gestresst. Kan het goed verwerken en blijft zo ook enthousiast in het werk.

Op 3,5 jarige leeftijd ben ik wel heel rustig aan begonnen met mijn paard, hooguit half uurtje rijden en enkel stapwerk buiten met af en toe drafje. (nog niet eens galop).
Wees maar geduldig met je jonge paard dat is het beste!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:14

Ik heb een bijna 4 jarig paard, waar ik zo ongeveer 2, 3 dagen op rijd. 1 dag heb ik les, dan rijd ik maximaal 45 minuten. Als ik zelf rijd, ongeveer 25/30 min. Verder staat hij lekker elke dag op de wei. Hij doet het prima dus hoef echt niet meer te "trainen". Wij zijn al wel wat eerder begonnen met het zadel erop, (niet eerder dan 2,5!!) en zijn pas begonnen met inrijden toen hij 3 en 3/4 maanden was. Ik heb niet het idee dat hij het heel erg zwaar heeft :') dit is toch wel goed? Voor een paard van 4? Soms is het maar 2 dagen, en ik geloof dat het één keer is voorgekomen dat ik 4 dagen heb gereden. Toen hij is ingereden liep hij wel 5 dagen.

En nog even een vraagje, als jullie buitenrijden, hoe doen jullie dat? En waar? Als je geen bos/zandpaden oid in de buurt hebt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:27

Het hangt natuurlijk helemaal af per paard. Het ene paard zal meer aankunnen op z'n derde/vierde dan een ander. Met een driejarige zie ik liever dat iemand er 4-5x per week er 20 minuten mee een stap/drafrondje door het bos gaat dan 2-3x per week een uur aan het werk in de bak.
Wanneer een paard al goed spieren begint te ontwikkelen kan je vanzelf meer doen... En dat gaat bij het ene paard sneller dan bij het andere. En dan heb ik het nog niet eens over hoe speels ze nog zijn, wat er naast het rijden nog gebeurt, of over de kunde van de ruiter.

Kortom, teveel variabelen om een écht goede vuistregel op te stellen :) .

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:43

@ Margrathea; daar ben ik het absoluut mee eens, behalve 1 punt. Een paard kan wel meer bespiering hebben, maar dat veranderd nog niks aan wanneer groeischijven sluiten, en wanneer een paard dus is uitgegroeid. Maan (mijn paard) was met 2,5 a 3 jaar echt af om te zien, zag er wel jong uit natuurlijk maar je zag er niet aan af dat hij nog zo jong was. Maar goed; aan de binnenkant is hij even oud als elk ander paard van 3, en ook even volgroeid als elk ander paard van 3...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:47

Eens, het verschilt zo per paard. De 3 jarige die ik nu heb heeft gewoon langer nodig, niet alleen qua lichaam maar ook in haar hoofd. Ze is nog zo jeugdig in alles. Normaal deed ik ook mee aan keuringen en VSN trofee enzo. Maar met deze niet. Die is daar helemaal nog niet klaar voor.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:04

terpentijn schreef:
Het vaak voorkomende misverstand met longeren is: dat er vaak gezegd wordt "ik heb zo en zo lang (of kort) gelongeerd zodat-ie z'n energie kwijt kon" of "maar het hielp niks".
Longeren is een training OP ZICH als je het goed doet, dus niet iets om je paard de vaart voor het daadwerkelijk rijden te doen kwijtraken.
Geen wonder dat 10 minuten aan een touwtje rond laten razen voordat je er op gaat zitten niets helpt.

In de eerste plaats is 10 minuten aan een longe alleen al een opwarm-tijd. Dus "gewoon 10 minuten aan de longe" slaat helemaal nergens op. In de tweede plaats raakt een paard alleen met longeren enige energie kwijt als-ie al longerende ook aan het WERK is, dus met vele verschillende uitdagingen zoals tempo wisselingen en instellingen. Balkje hier of daar, cirkel verruimen of verkleinen... talloze mogelijkheden.

Voor een nog jong in opleiding staand paard is onbelast (zonder ruitergewicht dus) mogen bewegen heel belangrijk: het is DEEL van de opleiding en DEEL van de training. Je kunt enorm veel bereiken door doelbewust en gericht longeren.
En ja, heel veel kapot maken, door een jong paard zo maar even "aan een touwtje rond te slingeren", dat is inderdaad zeer belastend, dat is ook in het geheel niet de bedoeling van longeren.

Voor een jong paard is de mentale (geestelijke) uitdaging van longeren ook iets waar zij erg snel vermoeid van raken, en zeker niks minder dan onder het zadel lopen. Die mentale uitdaging moet evenzeer verwerkt worden als de fysieke, en wordt in begripskader ook door het paard weer onder het zadel meegenomen.

Verder ben ik ook van mening dat er veel te vroeg veel te veel van een paard wordt verwacht.
Het verschilt wel van paard tot paard, maar ik ben het er mee eens, dat het sluiten van de groeischijven bij ieder paard rond de 6 jaar ligt.

Een gedegen, rustig opgebouwde basis met inachtneming van de biologische wetten van het wezen paard lijkt me de beste weg naar een lang en gezond paard(rijden).

Ik weet niet of je verhaal op mijn verhaal is gebaseerd.. Maar mocht dat zo zijn, ik laat mijn paardje dan niet alleen aan een lijntje lopen ;)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:53

Ik ben bewust direct begonnen met buitenrijden. En daarvoor buiten wandelen wandelen wandelen. Als je dat voorwerk gedaan hebt gaat het onder zadel meestal ook direct goed zodra de stuur en rem er op zit. Dat was bij mij al na keertje of 5 in de bak oefenen. Buitenrijden is goed om paard rechtuit te laten lopen en voorwaarts tempo te trainen. Longeren heb ik juist voorkomen. Of je moet direct met dubbele lijnen doen en er verstand van hebben. Maar beetje in rond zwieberen door de bak, ik heb met longeren van paarden teveel blessures en overbelasting gezien. Maar je moet het idd per paard bekijken en luisteren naar de signalen en een stap terug durven te doen. Tot mijn paard 6 jaar is blijf ik in acht houden dat hij nog wel heel jong is. Mijn paard is in zijn koppie ook nog een kleuter :D

In mijn opleiding heb ik geleerd dat veel groene sportpaarden afgeschreven zijn als ze 8 jaar zijn. Kwpn.
Als je een jong paard traint treedt er schade op, hele kleine scheurtjes. Dat gebeurt bij ons ook als we gaan sporten en bijv krachttraining doen. Maar als je dat heel rustig aan doet herstelt het lichaam zich en wordt het vlgd x iets sterker.
Een jong paard wat zo in de groei is is dus qua botten, pezen en spieren in staat om zich aan te passen aan belasting. Is een paard eenmaal uitgegroeid rond zijn 6e dan past het beendergestel zich niet meer aan. Voorbereiding op het echte rijden is dus prima mits je het rustig opbouwd.
In de sport kan dat dus te snel gaan en voor schade zorgen. Rustig aan betekent in jaren opbouwen en niet in 2 maanden of half jaar. Zo snel kan een lichaam zich niet aanpassen. Spieren wel maar botten en gewrichten niet.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 10-01-13 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt