Kleine kinderen en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Kleine kinderen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:57

De kids van mijn vriend weten dondersgoed wat een bit kan doen, maar van een kind van zes kun je simpelweg niet de juiste coördinatie verwachten. Iig niet als ze maar eens in de week of zelfs minder rijden.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:40

Vaak hebben kinderen en pony's veel plezier in de spelletjes. Ik denk dat het juist een goede manier is om te leren rijden.
Zie dat liever dan een veel te dikke dressuur ruiter die denkt dat ze het allemaal wel weet.
Je zou de teugels aan de bakstukken kunnen maken zodat de inwerking op het bit iets minder is.

annekeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:17

NatasjavE schreef:
Ik ken een manege bij ons in de buurt die de kinderen eerst bitloos laat rijden. Maar goed bitloos is natuurlijk net zo hard voor een pony. Alleen dan niet in de mond maar op een andere plaatst aan het hoofd.

De manege waar mijn oudste zoon rijdt geeft gewoon eerst priveles totdat iemand voldoende kan zitten en sturen voordat ze de groepsles in mogen.

Tikkertje wordt wel eens gedaan maar dan in stap.

Het zal waarschijnlijk wel altijd een beetje een probleem blijven omdat kinderen nog geen besef hebben wat ze doen en je paardrijden alleen al doende leert.

Dat is indd wel handig!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:44

Als ik een manege zou uitbaten zou ik het als volgt oplossen (gebasseerd op enkele ideetjes van hier en gebasseerd op echte maneges):
Kinderen kunnen pas op les vanaf 5 jaar. Er zou dan een aparte les bestaan voor kinderen van 5 tot 7 jaar, een soort kleuterklasje. Iedereen zit op een pony, rijd bitloos en der loopt altijd iemand naast (dit is in de manege waar ik rij ook zo). Ze wisselen af van groepjes, dus gaan eerst 20 min op de pony's stappen en draven om daarna te wisselen met een groepje dat longeerles doet. Zo is er ook afwisseling voor de kinderen én de pony's.
Vanaf dat het kind dan 7 jaar is en toch al wat gereden heeft kan het dan in de beginnersles, waar ze in een rij lopen maar waar er niemand meer naast loopt. Daar rijd men momenteel wel met bit, maar ik vind wel dat je hier enkel bitloos kan gaan rijden als de dieren ook effectief kunnen luisteren zonder een bitje, want uiteindelijk moeten de kinderen ook leren sturen, hun teugels correct aannemen...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:52

Ik ben het wel met je eens hoor.. De gemiddelde manege les is geen les in het rijden van een paard.
Vaak inderdaad spelletjes, en gassen en remmen alsof het een brommer is.

Ik gaf zelf (ongediplomeerd.. :o ) les aan mijn gastkind en met haar ben ik begonnen met alleen
borstelen en aan de hand wandelen. Zelf leren opzadelen en eerst alleen uitstappen.

Daarna aan de longeerlijn zonder teugels maar met een halstertouw om mijn paard haar nek.
Ze heeft eerst het lichtrijden en doorzitten geleerd aan de longe zonder teugels. Daarna in stap leren
sturen (zonder lijn) met benen/gewicht en een beetje teugel. Ook veel zonder beugels gereden.

Toen ze moest leren galopperen heeft ze dat ook eerst zonder teugels aan de
longeerlijn gedaan, ik wil haar niet teveel ophemelen maar ze heeft echt een prachtige
houding/zit (we zijn nu 4 jaar verder) en ze rijdt in de 'starclass' in de springgroep en ze
is vaak echt aan het rijden in plaats van zitten en meeliften. Veel groepsgenootjes behandelen
hun paard echt als fiets/brommer in plaats van een dier :j Dus ik vind dat TS zeker een punt heeft.

SimsonMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:04

Bij ons wordt er eerst les gegeven aan de longe, zo hoeven de kinderen dan dus in ieder geval niet te sturen. Alleen het langzamer gaan kan dan nog een probleem zijn, maar als het te hardhandig gaat wordt je daar ook wel op aangesproken. De eerste les hoef je de teugels niet eens vast te houden, dan hebben ze zo'n band of een halstertouw om hun nek, knoop in de teugels en de pony laten stoppen door middel van je stem.
Na een paar lessen worden het dan privélessen zonder de longe, zodat de kinderen leren sturen en vaak loopt de instructrice er dan nog naast om eventuele hardhandigheid te voorkomen.
Ik denk dat het voor veel pony's al enorm zou schelen als je op elke manege gewoon begint aan de longe, dan kunnen die kinderen eerst een beetje gevoel krijgen voor het rijden en als ze dan in een groepsles zouden komen, weten ze in ieder geval hoe ze moeten sturen.

Eigenlijk zouden er pas spelletjes gedaan moeten worden als die kinderen een beetje behoorlijk kunnen rijden en weten hoe ze met hun pony om moeten gaan, of anders gewoon spelletjes in stap.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:21

Ik rij al sinds mn 5de ongeveer. Niet op de manege les gehad maar gewoon op de pony naar het bos terwijl mn vader op zijn paard zat en mij aan een touwtje nam. Kheb ook nooit echt behoefte aan les gehad omdat ik geen wedstrijd ambities heb en nu een volbloed train waarbij je ook niet bepaald moet rechtzitten ofzo ;)

Mijn mening is dus dat de manier waarop het mij geleerd is ook prima werkt :j

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:29

Idd zou ik de eerste lessen het kind gewoon met halster en longe doen en dan gewoon zit oefenen etc.. Dan met eerste lessen hoofdstel het kind meteen leren zachte ophoudingen te maken in stap en zachtjes aansporen. Het kind meteen aanleren dat een paard gevoel heeft. Die spelletjes vind ik ook vreselijk!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:17

Deels eens, deels oneens.

Alleen het bitloze gedeelte hoeft van mij niet. Met bitloos kan je evenveel schade aanrichten.
Ik ben het er wel mee eens dat je eerst zitles moet hebben en met respect met paard leren omgaan.
Ik kom ook van een schop-, trek,- slamanege. En als je niet uit een paardenfamilie komt, dan weet je niet anders. Heb er danook nog steeds heel veel spijt van dat ik zo met paarden ben omgegaan :o
Mijn eerste les was ook meteen in groepsles. Opzich wel jammer, mijn zit was altijd bagger.
Maarja, waarschijnlijk kost eerst longeren een manege teveel. Dan wordt het duurder en dan schrikken de prijzen meer af, en gaan naar andere manege.

Maar ben het er iig mee eens dat je eerst een kind moet leren zitten en respectvol met paard omgaan. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:59

@Eileen: Nou ik zie toch 10 keer liever dat mijn paard met een simpel halstertje gereden word, dan met een bit, en zeker als er een kind op zit. Wat voor schade moet een kind van 8 nu met een halster aanrichten...

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:13

Ik denk dat hier een taak ligt voor de intructie, ik geef les aan kinderen vanaf 5 jaar en mijn ervaring is dat er weinig gerukt en geschopt wordt! Bij ons worden alle pony's gewoon met bit gereden, het enige waar ik voor moet waken is dat ze met het leren lichtrijden zich niet optrekken aan de teugels maar dan houden ze het zadel maar mee vast of er zit een riem om de nek van de pony.
Er worden hier leuke ideeen geoppert maar men moet niet vergeten dat de lessen ook nog betaalbaar voor mensen moeten blijven. De enige manier om goed voor de pony's te zorgen is als er voldoende geld binnen komt!!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:25

Ik ben het volledig eens met de openingspost van TS. Maar kinderen moeten natuurlijk wel de kans krijgen om het te leren.

Ik zelf geef/gaf regelmatig beginnerslesjes, steeds privé want dat vind ik een must, niet alleen bij kinderen maar eigenlijk bij iedereen die wil leren rijden of zijn rijden wil verbeteren.
Kinderen starten standaard met een hoofdstel met bit eraan, meestal begrijpen kinderen perfect dat het pijn doet als ze eraan trekken en zijn ze eerder te zacht dan te hard. Ook hebben kleine kindjes sowieso minder kracht en gewicht om in de mond te gaan hangen.

Ik heb wel eens een meisje gehad die er de lol van in zag om aan de teugels te snokken, niet trekken, want daar kan ik voor één keertje nog mee leven maar echt snokken. Ik heb haar laten afstappen en haar erop gewezen dat dit erg pijnlijk was voor het paard, mijn paard.
Daarna ben ik een halster gaan halen, een gewoon dik halster en daar de teugels aan bevestigd. Ze heeft haar snokken nog een keer of drie herhaald, als ze even vergeet dat het niet mag (het is en blijft een kind), maar met een gewoon halster had dat niet veel effect.

Draven vind ik iets anders, draven hoort een beginnen te leren ZONDER teugels, aan de longe of met iemand die naast het paard loopt en het paard vasthoudt. Pas wanneer iemand kan lichtrijden EN doorzitten in draf zonder de handen te bewegen mogen de teugels vastgehouden worden en dan nog beginnen we voor de zekerheid aan een héle lange teugel.

Ik persoonlijk ben banger van startende volwassenen dan van startende kinderen, een volwassene kan veel meer kwaad doen, heeft meer gewicht, zit meer in de weg, ...

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:27

NatasjavE schreef:
brighteyes85 schreef:
Daarnaast als ik ieder kind wat in een manegeles wil eerst aan de longe zitles moet geven dan kan ik 24u open.

Waarom? Op stal van Brenk geven ze naast de gewone lessen aan de lopende band privelessen voor kinderen die net beginnen.

Er worden dan in een bak 2 a 3 lesjes tegelijk gegeven. (1 instructeur heeft 1 kind). Ze krijgen een half uur les en een kwartier poetsles/omgang met paard of pony.

Ben ik het mee eens, zo hoort het mijns inziens ook!

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:43

volgens mij is dat bij ons op de manege ook zo en het lijkt mij ook wel het meest logisch om 1 op 1 les te geven!

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:52

Bij ons op de manege (http://www.eik.nl in holten) moeten ALLE kinderen (en volwassenen) eerst aan de longe, net zolang totdat ze goed stil kunnen zitten, handen over elkaar opzij omhoog enz enz. Ook krijgen ze de teugels aan de longe in de handen. En dan pas mogen ze "los" dit duurt allemaal vrij lang maar zo leer je wel goed zitten.
Maar je hebt dan dus ook nooit met meer als 2les (want er kunnen er maar 2aan een longe.)

En de meeste kinderen krijgen introductie les (anders komen ze op de wachtlijst) dat is een halfuurtje opzadelen/poetsen dingen leren die belangrijk zijn en een halfuurtje "voltige"

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:22

ach, dat kinderen geen goede motoriek zouden hebben is weer eens typisch bokt.
genoeg kinderen die goed kunnen zitten en hun handen en benen netjes stil kunnen houden, ook 5 jarigen.

Zelf kreeg ik de eerste keer ( was toen 5 jaar ) heel duidelijk te horen wat een bit kon doen en heb eigelijk de eerste tijd altijd met lange teugel gereden. Draf werd eerst rustig gevraagd met de benen, gewoon kuit aandrukken en werkt dat niet? even instructrice erbij met een longeerzweep want als kind heb je echt niet de kracht om zo'n pony aan het draven te krijgen als hij dat niet wilt.

bitloos tja, veel van die pony's willen geen druk op de neus en dan? dat is ook niet paardvriendelijk in mijn ogen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:28

Nou dan moeten die pony's ook maar geen halster omkrijgen, dan ervaren ze ook druk op de neus....

Hier komen de kids slechts eens in de 2 weken. Imo te weinig om het echt netjes te leren. Net als 1 uur in de week op de manege.

Natuurlijk zijn er kinderen die met 5 jaar al best netjes kunnen rijden. Degene met een eigen pony en paardlievende ouders... Maar dan nog zie ik de meerwaarde van het bit niet in. Waar heeft een kind in hemelsnaam een bit voor nodig? Wat voegt het toe?

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:39

bij ons op stal is het eerst priveles tot ze alle gangen goed beheersen dan groepsles in een rijtje met een goede ruiter voorop (meestal een stalhulp) daarna in een rijtje met het braafste paard en beste ruiter voorop. en dan los gaan rijden. wij hebben groepen van 7 a 8 kindjes en mijn groep maar die is gewoon erg klein daar zitten 5 vaste ruiters in en voor de rest soms inhalers.

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:42

Oké, zouden ze inderdaad wel iets aan kunnen doen. Maar hoe denk jij dat je vroeger was.
Ik denkt dat er niet veel verschil was.
Maar ze zouden brave pony's inderdaad bitloos kunnen rijden. Of eerst op neppaard, voor de aandachtspunten te wijzigen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:51

brighteyes85 schreef:
Daarnaast als ik ieder kind wat in een manegeles wil eerst aan de longe zitles moet geven dan kan ik 24u open.

Hier ben ik het ook absoluut niet mee eens. Bij ons (manege stal de Eik) gaat iedereen die begint, jong en oud eerst aan de longe, net zo lang tot hij/zij netjes zonder handen kan lichtrijden. Eerst wordt dus het zadel vast gehouden, daarna zo veel mogelijk zonder handen. Is de balans en het evenwicht nog niet goed? dan blijf je nog gewoon aan de longe. Je kunt zo vier ruiters tegelijk lesgeven (je staat met zijn tweeen en je heb ieders 2 ponys aan de longe). Vervolgens gaan de ruitertjes in een zgn 'puppyles', dat zijn maximaal 4 ruitertjes zodat ze voldoende aandacht krijgen. Ze rijden dan achter elkaar aan met een brave pony voorop. Pas als ze dan ook in galop niet meer aan de longe zitten, en goed kunnen sturen en drijven kunnen ze in een groepsles met max 7 a 8 ruiters...

Op deze wijze voorkom je ook het probleem wat TS aankaart. Als de kinderen voldoende balans en evenwicht hebben, hebben ze die teugels helemaal niet zo veel nodig en kunnen zij zelfs op hun zit netjes een overgang maken van draf naar stap (= geen getrek). Daarnaast denk ik dat je, hoe klein de kinderen ook zijn, ze best uit kunt leggen dat die teugels die zij vast hebben aan het bit vast zitten en dat die in de mond van de pony ligt, en dat als je daar heel hard aan trekt dat dat pijn doet...

Het is misschien wat duurder voor een manegehouder om 2 medewerkers op 4 kinderen te hebben ipv 1 op 8, maar het is denk ik wel een behoud van je paarden, dan is dus de vraag wat je liever hebt!