Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:22

FriesWytske schreef:
Als jij niet vastpakt, dan kan het paard het bit ook niet vastpakken. Zo simpel is het.

Is dus niet waar... Maar goed.. Meerdere mensen gereden waarvan drie op de juiste manier en alle drie zeggen links pakt hij vast

Geryon

Re: Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:39

Weet je zeker dat hij het bit vast pakt? Misschien heeft hij daar ergens een blokkade of zit hij wat vaster in de linkerkaak. Bij mij ging stelling naar een bepaalde kant wat minder lekker, bleek bij een controle wegens koliek dat zijn kaak wat vaster zat. Heeft er vast mee te maken gehad.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:44

licht spelen hoeft geen probleem te zijn als je het kort (een seconde of 2) doet en je voelt waar je mee bezig bent.
Als mijn merrie lekker ontspannen loopt hoef ik haar enkel met mijn benen naar nageefelijk te laten lopen.
Als ze de oefening wat moeilijker vind is dit helaas niet zo duidelijk (benen doen namelijk dingen om haar de oefening te laten doen) dus dan stuur ik haar bij met mijn buitenteugel.
De binnenteugel blijft in gewoon licht.
Natuurlijk durft het af en toe eens fout te gaan dat ik (onbedoeld) in de mond hang maar dat doet iedereen wel eens geloof ik..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:45

Hij is al na gekeken...door de fysio..
Als je dus een paar keer stelling naar buiten doet komt hij los
Moet wel zeggen loopt nu op een sprenger watertrens stukken beter

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:52

ik heb geleerd dat je wel 'rek' in je teugel mag steken, de rek werkt niet naar achteren toe, maar naar voren of iets naar boven, om op te richten, om je paard meer ruimte te geven in de aanleuning om vb te strekken, ik vraag mijn paardje soms ook wel door maar niet door naar achteren te trekken maar lichtjes opzij te doen voor bv de richting aan te geven ipv te trekken... Het contact moet wel goed bewaard worden want anders komt de teugel steeds terug los en terug straks, dit is niet de bedoeling want dat stoort het paard ook enorm in de mond...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:39

kiddokids schreef:
FriesWytske schreef:
Als jij niet vastpakt, dan kan het paard het bit ook niet vastpakken. Zo simpel is het.

Is dus niet waar... Maar goed.. Meerdere mensen gereden waarvan drie op de juiste manier en alle drie zeggen links pakt hij vast

Vraag ik mij af wat je verstaat onder de juiste manier... wisten ze het ook op te lossen?
Ik zou zeggen: ga opzoek naar instructie die snapt wat rechtrichten is en dat dat gewoon in de basis thuishoort.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:49

Vast pakken kan door een harde hand (Dus eigenlijk de ruiter die vastpakt)

Of wat ik ook weleens hoor is; Harde mond = harde spieren. Dus ergens een blokkade.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:42

kiddokids schreef:
FriesWytske schreef:

Als hij heeft geleerd dat hij kan vastpakken op je hand. Dan probeert hij dat steeds weer voor elkaar te krijgen, omdat jij hem daar in toegeeft. Als hij door heeft dat jij er niet meer intrapt, dan pakt hij het bit ook niet meer vast. Mits er natuurlijk geen lichaamlijke problemen zijn, waardoor hij gaat vastpakken. Maar 9 van de 10 keer ligt het toch echt aan de ruiter.
En ja, ik trap er ook nog regelmatig in bij het paard waar ik nu op rijd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:04

ik vind je niet echt duidelijk ts je zegt eerst kneepjes in je verhaal,en dan zeg je zagen.dat is bij mij nou echt een groot verschil.kneepjes zijn ophoudingen en blijft het bit stil in de mond,zagen vind ik verschrikkelijk dan zie je het hoofd van het paard links/rechts gaan en het bit gaat door de mond.zagen is een no go,ophoudingen vind ik niks mis mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:08

Mij is ook geleerd op knijpjes te maken in de teugel, dus je knijpt en dan weer los, knijpt en dan weer los enz. Nu doe ik dat niet, want ik heb geen idee wat het nut er van is. Ze zeggen dat dat is om je paard onder je te laten lopen zodat hij niet hard gaat zeg maar ik heb werkelijk geen idee. Het is toch niet logisch al je de hele tijd een ophouding maakt ? Weet iemand het wel ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:13

kiddokids schreef:
FriesWytske schreef:

Mee eens. Nee natuurlijk als jij het paard niks vraagt zal het paard ook niks doen. := Maar je wilt toch buiging en als jij dan een hulp geeft aan bijv de linkerteugel dan kan het paard vastpakken doordat hij links vastzit. Het paard is stijf en kan niet buigen daardoor krijg je weerstand.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:30

Mee eens. Nee natuurlijk als jij het paard niks vraagt zal het paard ook niks doen. := Maar je wilt toch buiging en als jij dan een hulp geeft aan bijv de linkerteugel dan kan het paard vastpakken doordat hij links vastzit. Het paard is stijf en kan niet buigen daardoor krijg je weerstand.[/quote]

ja idd gelijk heb je
als we met ander bit rijden is het nauwelijks.
en als we stelling meer naar buiten vragen laat hij op een gegeven moment wel los maar duurt wel lang

de fysio komt wel weer langs in jan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:58

Ik heb zelf ook geleerd om aan de teugel te rijden door kneepjes, en met binnenbeen en buitenteugel, of net andersom, ik weet het niet eens meer. Ik kreeg mijn paard nooit recht, zat zelf ook nooit recht, heb wel altijd zo gereden, want zo moest het, maar ik heb het altijd een ellende gevonden.

Dit jaar heb ik met dat paard een paar lesjes gehad bij een andere instructrice, en die verbood me ter plekke om te knijpen en om op 1 been en 1 teugel naar beneden te rijden. Helemaal niet nodig, volgens haar. Gewoon 2 teugels, 2 benen, geen geknijp, gepluk of getrek. Wat een heerlijkheid!!

Ik zat veel rechter, ik kon ontspannen omdat ik niet vanalles hoefde te doen, het paard kon in eens wel recht lopen, en zakte na een paar rondjes proberen heerlijk los aan de teugel, gebruikte zijn rug en zette zijn achterhand er zo ver onder dat we echt even verbaasd waren.

Alle problemen waar ik al heel lang op zat te knoeien waren binnen een kwartier opgelost. Ik durf nu ook echt te zeggen dat spelen met de teugel echt nergens voor nodig is.

Die instructrice zegt inderdaad ook dat er op bijvoorbeeld Z niveau genoeg ruiters zijn die wel spelen met de teugels en/of niet op 2 teugels en 2 benen rijden. En eigenlijk verbaasde me dat, want ik reedt niet eens op B niveau en kwam al geen steek verder op die manier..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:58

opzich is het spelen niet fout, de uitvoering ervan wel. Ik denk dat het is voortgekomen uit de hoop op het goede moment de ophouding te geven die een goede ruiter in een keer maakt. Een gebrek aan gevoel dus. De ophouding die ze bedoelen met spelen (bewegen van je vinger) is er een hulp voor het paard. Echter het continu spelen of ophoudingen geven in combinatie met been slaat natuurlijk nergens op. Het gaat dus om timing, gevoel en zit/bee/etc hulp in combinatie met de ophouding.

Een ander veel gehoord argument is dat bij spelen het paard gaat kauwen. Dit zou zo kunnen zijn zie hierboven genoemd argument, echter met zinloos rommelen in de mond geef je eerder spanning en daarbij, knijp je in een teugel rem je ook aan die kant in negen van de 10 gevallen het achterbeen dat je er juist graag onder wilt hebben. Een trek in de mond en een achterbeen wat niet verder kan geeft naar mijn idee spanning in de bovenlijn en het kauwen wat erop kan volgen, is dat wel voldoende om weer mee verder te kunnen? Ik vind het dus moeilijk. De ophouding opzich kan een zeer goed effect geven mit het bij een of eventueel 2 blijft (links rechts in combi met zit been en etc. mee in het ritme, hoe sommige ook wel een halve ophouding omschrijven), maar waarom 10 hulpen geven waarvan maar 1 werkt en de andere niet of tegenwerken? Beetje net als doelloos aansporen.

Continu spelen of ophoudingen geven zie ik dus geen voordelen van. Een goed gegeven ophouding wel, maar dat hoeft niet perse te zijn om het paard aan de teugel te krijgen, echter wel om het dier terug in balans te brengen.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:14

Houden die instructeur! ;)
Zal je waarschijnlijk een veel betere basis geven!

Inderdaad werken vanuit ontspanning, basis leren en oefenen.

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:42

Ik moet lichtjes sponzen met mijn handen, anders pakt het paard het bit vast. Het is ook zo als je ontspannend rijd in rust dat het paard vanzefl wilt gevne. Ik krijg les van iemand die al meerdere paarden heeft beleerd en doorgereden naar de M en zij zegt adt ik lichtjes moet sponzen maar al snel word dat teveel gedaan en heet het zagen. Voor mijn paard is het een stukje rust, die zij nodig heeft omdat zij verkeerd is beleerd ( dit paard had ze weggebracht en is fout teruggekomen ) omdat zij anders te diep loopt en haar rug bol maakt. Voorderest rijd ik amper met mijn handen omdat ze dan helemaal gek word dus vooral op mijn benen en zitbeenknobbels, en mijn stem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:50

Er is zagen en vragen volgens mij. Zagen is vaak met druk naar achteren werkend het hoofd naar beneden dwingen. In mijn ogen echt dwingen. Maar ik heb mijn handen niet altijd heel stil, maar geeft soms wel lichte 'trillingen' om het zo even te noemen. Echter worden deze niet terug naar achteren gegeven, maar iets omhoog, en zo 'vraag' ik haar om los te laten, aangezien ze nogal veel kan hangen op 1 kant. Dit gaat met echt minimale bewegingen, om zo de kaak wat los te werken, haar te vragen meer op het bit te gaan kauwen, en niet zo strak 1 kant vast te houden. En het werkt bij ons. Maar wat ik nog vaak doe, is toch stiekem terug werken. En dan kom ik nergens, dat werkt alleen maar averechts, en logisch ook. Ondertussen uiteraard goed de motor erbij krijgen, en uiteindelijk laat ze dan lekker los, zoekt ze mijn hand op, en zoekt ze vanzelf de nageeflijkheid op.
We zijn overigens begonnen op een 'wachten' manier, puur motor aan zetten, en dan zakte ze uiteindelijk vanzelf. Dat was in het begin dat ze ook lichamelijk het nog moeilijk kon, nageven of stelling nemen. Inmiddels zijn we een stuk beter, en zijn we zo ver dat ik haar eerder kan vragen om de nageeflijkheid op te zoeken. Dwingen lukt bij haar niet (gelukkig) dan krijg je (ik iig :P) het 3x terug, dat pikt ze niet. Ze doet het misschien even, haar kop naar beneden in de krul als ik ga zagen, maar dan houdt het verder snel op, wordt ze pislink en gaat ze staken. En geef haar eens ongelijk :D

En ja, dat heb ik idd wel eens geprobeerd. Inmiddels weet ik beter dat het niet zo werkt, zagen om ze in de krul te krijgen. Of nou ja, dat dat niet de juiste manier is en niet het juiste resultaat (in de krul, maar de rest klopt dan niets van). Ik leer nog altijd :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:58

Ik leer al mijn ruiters altijd dat spelen, friemelen, frutsen , frubbelen etc etc etc.
ALTIJD zagen is. Trillingen die hierboven worden genoemd, vallen hier dus ook onder.
Veel ruiters zijn (nog) niet bekwaam genoeg voor een eenzijdige ophouding.
Daarom leer ik vrijwel het grootste gros ruiters die handen stil te houden !!
Alles komt vanuit een been, en "instructeurs" die wel op deze manier werken, zijn niet van deze tijd.
Vroeger werd het namelijk inderdaad zo geleerd.
Toen zaten ze ook tijdens het springen nog gewoon rechtop , dus laat daar maar eens je gedachten over gaan ....

Niet alleen zijn alle technische snufjes verbeterd en ontwikkeld, maar ook in de paardenwereld is er veel veranderd qua rijstijl ...

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:24

Ik heb dit hele topic even doorgelezen en ook mij is geleerd om met de teugels '' te spelen''
Het werkt prima, alleen ben ik niet een voorstander van in de krul lopen, alleen bereed ik toen een jonge pony die net zadelmak was en ontzettend sterk in zijn mond, er was niks aan te houden.

Hoe zouden jullie dat dan oplossen?

Ik ben benieuwd!:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:21

Een net zadelmak paard zit je nog niet aan de mond ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:07

Wat is spelen, horen een paar ophoudingen achter elkaar daar ook bij? Zo ja dan leer ik dit met springen. Paard rent als een gek op die hindernis af, en ik leer dat ik niet mag trekken als hij dit doet, want het is opzich fijn als je paard aantrekt op de sprong. Maar hij rent onder me vandaan, en dit moet ik van mijn instructrice oplossen met ophoudingen maken, en niet door aan z'n mond te gaan hangen. Zien jullie dit dan ook onder zagen? Ik zou zelf namelijk anders niet weten hoe je dit kunt oplossen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:44

achter elkaar opvangen en ontspannen is dan idd het beste wat je kunt doen. Dit doe je wel met beide teugels tegelijk, doe je dit ombeurten met links en dan weer rechts, dan is dat wel gewoon zagen :+

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:48

CM_ schreef:
achter elkaar opvangen en ontspannen is dan idd het beste wat je kunt doen. Dit doe je wel met beide teugels tegelijk, doe je dit ombeurten met links en dan weer rechts, dan is dat wel gewoon zagen :+

Nee uiteraard met 2 handen tegelijk. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:57

dan heb ik een vraag aan jullie:
mijn tinker is óntzettend voorwaarts (en daarbij ook nog eens heel sterk) dus leer ik van mijn instructrice om met twee handen tegelijk in de teugels knijpen (op het ritme van zijn pas). zijn dit de halve ophoudingen? zodra ik stop met deze beweging is het paardje weer weg...

hij loopt niet in de krul, maar altijd met zijn hoofd recht vooruit, dus niet ontspannen, hoe kan ik dit verbeteren dan, want de motor staat hard genoeg aan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:06

Dit klinkt als een flink basisprobleem, en dat is niet op te lossen met constant onrust in de mond :n

Ik zou eens een andere instructie proberen...