''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:48

Koper schreef:
Ik zou het juist een groot nadeel vinden als een instructrice Z-dressuur rijdt. Mijn beeld bij wat tegenwoordig als "dressuurwedstrijd" door het leven gaat is niet heel positief. En als iemand zo goed is in wat er tussen de witte hekjes tegenwoordig gewenst is dat hij het tot het Z schopt (wat overigens nog steeds de basis is) dan wil ik van zo iemand liever geen les.

Mijn instructrice rijdt geen wedstrijden. Mijn instructrice heeft een papiertje van Deurne (maar geeft gelukkig volgens een heel andere methode les) En ze is supergoed. Omdat ze mij leert voelen wat m'n paard doet, en mij leert adequaat te reageren en mij leert hoe ik mijn paard kan opleiden. Ze is goed omdat mijn paard haar geweldig leuk vindt en ijverig aan de slag gaat in de les. En ze is goed omdat ze communicatieproblemen op een kalme en erg paardvriendelijke manier oplost. Ze is goed omdat ze luistert naar mij (als ik bijv. aangeef hoe iets voelt) en naar het PAARD. Ze is goed omdat ze het zegt als ze iets ook niet weet. En ze is vooral goed omdat ze in de eerste les tegen mij zei: "het paard heeft altijd gelijk".

Van zo iemand heb ik heel graag les. 't Is nog een heel leuk, lief mens ook :)

Van zo iemand heb ik ook een aantal jaren les gehad.
Ik ben toen van de manege af gegaan en bij haar gestrand, ze heeft me alles wat ik op de manege geleerd heb er uit gegooit bij me.
Ze heeft mij geleert eerst je paard te voelen en dan een kompleet nieuwe basis van het rijden.
en als je dat heb kom je hoog met je paard !!
Ik reed daar een tinker op z nivo, en ja jullie lezen het goed een tinker :P
Zonder dat waren we ook nooit zo ver gekomen denk ik.

Het balangrijkste bij het paardrijden is ook niet op wel nivo je rijd, het gaat om het weten en het goed aanvoelen van je paard, dat brengt je veel verder dan alleen het harde trainen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:48

Fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!

Ik heb les van iemand die geloof ik niet eens dressuur start. Maar oh zo fijn les geeft en ook echt verstand heeft, ervaring. Niet iemand die in een boekje kijkt hoe het eruit moet zien. Hij start overigens wel paarden in het ZZ springen.
En eigenlijk ben ik altijd meer van springruiters te spreken.

Ik heb zelf M1 dressuur gestart en nog nooit een cursus oid gedaan. Maar toch vinden sommigen het heel fijn als ik eens kijk naar hun rijden en tips geef. Ook kan ik altijd fijn met mijn instructeur overleggen hoe we bepaalde dingen aanpakken etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:49

BlazeLove schreef:
Het balangrijkste bij het paardrijden is ook niet op wel nivo je rijd, het gaat om het weten en het goed aanvoelen van je paard, dat brengt je veel verder dan alleen het harde trainen.

Eens, het leren aanvoelen is zo ontzettend belangrijk. Ik heb een gangenpaard en les bij een driegangerinstructrice. En doordat ik nou leer voelen wat er gebeurt, en wat m'n paard doet en wat ik doe en hoe dat elkaar beïnvloedt... kan ik dat ook doortrekken naar de tölt. Gaat echt stukken beter, doordat ik leer voelen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:51

Ik heb mijn dochter voor een groot deel zelf opgeleid, ik heb geen papieren en ik vind lesgeven ook niet leuk maar mijn eigen dochter was een ander verhaal.
Wel heb ik al heel wat jaartjes ervaring en haar basis is nu goed. Nu krijgt ze twee keer per week dressuurles en twee keer per week springles, blij dat ze nu met goede instructie verder kan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:54

En wat imo ook veel instructeurs missen, is het verstand van hoe spieren werken en wat nou goede trainingsschema's zijn.

Ik vind dat ook erg belangrijk, dat heeft mijn instructeur mij geleerd. Een instructeur moet verder kijken dan in welke houding het paard loopt. Ook het waarom etc. moet aan bod komen.

Zo kwam mijn instructeur ermee dat mijn paard moeite had met bepaalde bochten omdat zijn ene achterbeen sterker was dan de andere en dat we ons daarop gingen focussen, en niet op het probleem zelf. Nog nooit had ik zoiets gehoord van een instructeur :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:56

Percy schreef:
Ik heb mijn dochter voor een groot deel zelf opgeleid, ik heb geen papieren en ik vind lesgeven ook niet leuk maar mijn eigen dochter was een ander verhaal.
Wel heb ik al heel wat jaartjes ervaring en haar basis is nu goed. Nu krijgt ze twee keer per week dressuurles en twee keer per week springles, blij dat ze nu met goede instructie verder kan.

Hier hetzelfde. Ik heb mijn nichtje ook zelf leren rijden. En wat een verschil zit er tussen haar rijden en haar leeftijdsgenoten (en veel oudere kinderen/volwassenen). Die denken nog altijd dat een paard zijn nek moet buigen ('nageven') en dat dat met de teugels moet.

Aukje92

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:58

Z-ruiters zijn dan misschien zo ver gekomen met hun eigen paard, maar dat betekend nog niet dat ze in kunnen leven in jou en je paard.

Ik vind zelf ervaring heel belangrijk bij een instructrice (dan liever niet eens de wedstrijdervaring). Ik rij zelf bijna geen wedstrijden. Ik vind het beter om tips te krijgen om het rijden zowel voor mij als voor het paard leuker en fijner te maken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:02

Mijn instructrice rijd ZZ-Zwaar, heeft de Deurne opleiding en nu leert ze ook fysiotherapie. Kan wel zeggen dat ze er verstand van heeft. Maar ik vind een instructrice een heel persoonlijke keuze.

Daarnaast snap ik dat jullie je irriteren aan dat zinnetje maar ik irriteer me ook vaak aan de reacties in een rijtopic. Heel bokt weet beter om te gaan met het dier ( ondanks dat ze het paard, ruiter en karakters niet kennen) dan de eigenaar/instructrice zelf.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:04

[quote="GeryonHier hetzelfde. Ik heb mijn nichtje ook zelf leren rijden. En wat een verschil zit er tussen haar rijden en haar leeftijdsgenoten (en veel oudere kinderen/volwassenen). Die denken nog altijd dat een paard zijn nek moet buigen ('nageven') en dat dat met de teugels moet.[/quote]

Precies, ik heb haar geleerd dat de lange, juiste, weg beter is dan de korte weg. De basis is zo belangrijk. Ik zie ook Z ruiters die nog steeds in de krul trekken, verbaas me wel eens over sommige jury's.

Daarom reageer ik nooit in rij-topics Heukeltje ;)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:06

Nee ik ook niet! Ik lees het wel eens en er zijn blijkbaar allemaal goede instructrices op bokt!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:08

In de paardenwereld is het altijd zo geweest dat de beste stuurlui aan wal staan :D

Er komen soms ook wel hele goede adviezen voorbij maar je kan nooit anders dan algemeen antwoorden omdat je de combinatie niet kent.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:11

Ik heb zelf 3 paarden naar het Z gereden, ben jurylid en heb ORUN gedaan en toch vind ik mezelf niet goed genoeg om les te geven.
Ik vind nl dat je met iedere combinatie uit de voeten moet kunnen en heel erg oplossingsgericht moet kunnen denken. Zolang ik daar zelf nog les voor nodig heb vind ik me te min om anderen het te leren.
Ik moet echt vreselijk lachen om die jonge grietjes die één paard het Z in hebben gereden en denken de wijsheid in pacht te hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:16

Oh ik reageer vaak wel in rijtopics. Vooral in 'Springen foto's' en kreeg laatst nog een berichtje dat iemand mijn tips altijd goed vindt, vind ik erg leuk! :D

Maar het ligt er inderdaad heel erg aan of je een combinatie wel tips kan geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:18

Dat zinnetje vindt ik zelf ook vrij irritant. Laatste keer dat ik naar een wedstrijd ben wezen kijken en ik te laat was dus ze alleen nog in de Z starten, werd daar niet bepaald vrolijk van. Er was 1 van de combinatie die ik prettig vond rijden, de rest absoluut niet.
Het is een combinatie van zoveel dingen. Dat je een andere instructrice neemt, wil ook helemaal niet zeggen dat die persoon niet goed genoeg is. Maar misschien past het gewoon niet bij ruiter en paard. Als je al een tijdje tegen een probleem aan loopt kan nog zo'n fantastisch instructeur hebben maar blijkbaar kan die je niet verder helpen en lijkt het me ook zaak om verder te kijken. Niets nadelen van de huidige maar er is toch niets mis mee dat het op de een of andere manier niet klikt. Geen enkel mens is hetzelfde en geen enkel paard dus is het maar goed dat er vele instructrice zijn zodat er voor ieder wat wils is.
Ik ben bijvoorbeeld een recreatieve-rond-hobbel-muts ik denk dat ik heel weinig baat ga hebben van iemand die heel wedstrijd/prestatie gericht les geeft.
Met je instructrice moet het klikken zowel instructrice en ruiter als instructrice paard. Dat is niet makkelijk en ik geloof best dat sommige overtuigd zijn van hun instructeur/trice maar ik denk dat je open moet staan voor andere dingen en heel eerlijk niet blind vertrouwen op je instructeur/trice. Ik denk daarom dat het ook helemaal niet verkeerd is om als je bv al een hele poos bij iemand lest om dan ook nog eens bij iemand anders te proberen als je ergens tegen aanloopt bv. Neem eens les of 4 bij iemand anders en kijk eens of dat je verder kan helpen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:18

Ik vraag me af of het geen utopie is om met iedere combinatie uit de voeten te moeten kunnen. Sommige ruiters en instructeurs combineren niet vanwege verschillende inzichten.
Ik heb zelf ook wel eens les gehad van iemand waarbij ik me niet goed voelde, die had hele andere denkbeelden dan ik.

Jonge meiden die één of misschien wel twee keer een paard in het Z1 hebben gekregen blazen inderdaad meestal het hoogst van de toren :D

Algemene tips kunnen wel Geryon maar die topics zijn toch een momentopname en, eerlijk is eerlijk, niet altijd een even goede afspiegeling van de werkelijkheid ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:20

Ik ben heel erg blij met mijn huidige instructeur. Hij bekijkt het paard vanuit vele hoeken. Zelf rijdt hij, is jury en ook paardenmasseur. Mijn paard wil heel graag hoog ingesteld lopen. Laten we dus nu keihard bezig zijn met hem laag in te stellen. Hij kijkt perfect naar wat mijn paard op dat moment nodig heeft, kan het super overbrengen en heeft ook nog tijd voor een grapje tussendoor. Ook al zijn we heel hard aan het trainen, het moet ook leuk blijven. Beiden willen we mijn paard zo optimaal mogelijk op de juiste manier in de bespiering krijgen. Dat ie zelf ook hoog niveau rijdt, is leuk meegenomen. Echter geen vereiste. Rijden vanuit ontspanning met een motor aan de achterkant die goed werkt waardoor voor alles soepeler gaat, staat op nr. 1. De rest is bijzaak.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:23

Sommige instructeurs voldoen graag aan de wens van de ruiter, zo snel mogelijk zoveel mogelijk resultaat. Terug naar de basis en het paard gymnastiseren kost nu eenmaal meer tijd.
Om dat goed te doen heb je toch als instructeur meer kennis nodig dan alleen maar succesvol wedstrijden rijden. Orun voldoet ook niet wat betreft die kennis vind ik.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:23

Ik heb niet alles gelezen maar heb zelf les van iemand die GP rijd en een zware/lichte tour enz.

Dat is allemaal leuk , aardig en super goed van de mensen die dit bereikt hebben , maar ik vind het belangrijk dat instructrices of instructeurs goed onder woorden kunnen brengen wat zij bedoelen, waarom ze het 1 en ander willen zien en/of waarvoor het goed is en wat je moet doen.

Tevens heb ik wel de eis dat mijn instructrice vanuit rust werkt en niet is van meppen met de zweep sporen erin raggen als een malle zodat mijn pony gespannen word en ook gespannen gaan lopen.

Zolang dat niet kan, kun je om mij Anky zijn of Edward maar dan schiet het voor mij niet op.
Dan heb ik net zo lief les van een B ruiter die wel weet waarover hij/zij het heeft en me verder helpt in duidelijke taal.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:24

allemaal heel leuk en fijn voor je dat ze op zo'n hoog niveau rijd zou ik dan zeggen, maar wie zegt er dat ze over elke paard alles weet. Op mijn werk heb ik dat wel eens gehad, werk op een stalhouderij voor andalusiers in en verkoop. en er stond een hoog opgeleid spaans paard en er kwam een klant. ze kwam uit belgie en reed zz en ik vroeg netjes: mevrouw zal ik em voor u voor rijden? maar nee dat was niet nodig he want ze kon het zelf wel aan. oke prima wat jij wil. maar toen ze begon te rijden zag het er niet uit ze wist totaal niet hoe ze met haar paard om moest gaan en ze donderde er nog af ook. die viel dus zwaar door de mand. dus nee asjeblieft, sommige mensen die geen wedstrijden rijden hebben nog meer verstand dan die zz ruiters. :j

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:24

Percy schreef:
Sommige instructeurs voldoen graag aan de wens van de ruiter, zo snel mogelijk zoveel mogelijk resultaat. Terug naar de basis en het paard gymnastiseren kost nu eenmaal meer tijd.
Om dat goed te doen heb je toch als instructeur meer kennis nodig dan alleen maar succesvol wedstrijden rijden. Orun voldoet ook niet wat betreft die kennis vind ik.

Helemaal mee eens, eerst de basis. Dan komt de rest vanzelf.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:25

S_uus schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar heb zelf les van iemand die GP rijd en een zware/lichte tour enz.

Dat is allemaal leuk , aardig en super goed van de mensen die dit bereikt hebben , maar ik vind het belangrijk dat instructrices of instructeurs goed onder woorden kunnen brengen wat zij bedoelen, waarom ze het 1 en ander willen zien en/of waarvoor het goed is en wat je moet doen.

Tevens heb ik wel de eis dat mijn instructrice vanuit rust werkt en niet is van meppen met de zweep sporen erin raggen als een malle zodat mijn pony gespannen word en ook gespannen gaan lopen.

Zolang dat niet kan, kun je om mij Anky zijn of Edward maar dan schiet het voor mij niet op.
Dan heb ik net zo lief les van een B ruiter die wel weet waarover hij/zij het heeft en me verder helpt in duidelijke taal.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:26

cmgxlvhh schreef:
allemaal heel leuk en fijn voor je dat ze op zo'n hoog niveau rijd zou ik dan zeggen, maar wie zegt er dat ze over elke paard alles weet. Op mijn werk heb ik dat wel eens gehad, werk op een stalhouderij voor andalusiers in en verkoop. en er stond een hoog opgeleid spaans paard en er kwam een klant. ze kwam uit belgie en reed zz en ik vroeg netjes: mevrouw zal ik em voor u voor rijden? maar nee dat was niet nodig he want ze kon het zelf wel aan. oke prima wat jij wil. maar toen ze begon te rijden zag het er niet uit ze wist totaal niet hoe ze met haar paard om moest gaan en ze donderde er nog af ook. die viel dus zwaar door de mand. dus nee asjeblieft, sommige mensen die geen wedstrijden rijden hebben nog meer verstand dan die zz ruiters. :j

Ik moet zo lachen om die 'hoge' ruiters die 7 kleuren schijten als mijn pony met mij erop ervandoor gaat in de bak waar zij bij in rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:28

Ik vind het ook erg belangrijk dat je open moet staan. Iets onmisbaar in de paardensport! :D

Helemaal eens, martine0503!

Ik denk dat een instructeur met veel ervaring en een open mind met erg veel combinaties uit de voeten kan. Maar ik denk niet dat een instructeur met iedere combinatie uit de voeten kan/moet komen.

Percy, dat is inderdaad waar. Maar je kan bijvoorbeeld aan de hand van een filmpje van een springparcours wel héél veel over zowel de ruiter als het paard te weten komen. Ookal is het maar een momentopname. Je ziet toch hoe zowel ruiter als paard het op dat moment 'oplossen'.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:42

S_uus schreef:
cmgxlvhh schreef:

Ik moet zo lachen om die 'hoge' ruiters die 7 kleuren schijten als mijn pony met mij erop ervandoor gaat in de bak waar zij bij in rijden.

ja ik ook. laatst gingen we voor een klant een buitenrit maken op het strand dus wij lekker rengalop en het paard waar zij op zat natuurlijk ook mee. nou ze wist niet hoe snel ze eraf moest stappen en terug ging lopen sjonge. ze zat bijna te janken en te zeggen dat die paarden niet goed getraind waren, ach hou toch op man dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:43

[RT-D] Over lesgeven en leerstijlen

Heb een tijdje terug een topic over hetzelfde onderwerp geopend.

Lesgeven is imo een vak op zich. Je bent niet goed omdat je op hoog niveau rijdt, hoewel het wel praktisch is, want je moet kunnen demonstreren wat je je leerling uitlegt. je bent ook neit goed omdat je inzichten met die van je leerling overeen komen, of omdat je graag met het soort paarden werkt wat de leerling heeft. Je bent zelfs neit eens goed omdat je het paard op de eerste plaats zet (al is dat imo wel een fantastische instelling).

Ik vind een goede instructeur:
- kan de stof overbrengen op heel verschillende leerlingen, met heel verschillende paarden, ongeacht persoonlijke voorkeur, is didactisch uitgebreid onderlegd.
- kan demonstreren wat hij/zij bedoelt
- kan heel verschillende leerlingen motiveren en enthousiast maken.

Helaas lijkt dit in de paardensport een ondergeschoven kindje, en lijkt men geen enkele eisen aan een instructeur te stellen, behalve een papiertje en een bepald niveau.