Koper schreef:Ik zou het juist een groot nadeel vinden als een instructrice Z-dressuur rijdt. Mijn beeld bij wat tegenwoordig als "dressuurwedstrijd" door het leven gaat is niet heel positief. En als iemand zo goed is in wat er tussen de witte hekjes tegenwoordig gewenst is dat hij het tot het Z schopt (wat overigens nog steeds de basis is) dan wil ik van zo iemand liever geen les.
Mijn instructrice rijdt geen wedstrijden. Mijn instructrice heeft een papiertje van Deurne (maar geeft gelukkig volgens een heel andere methode les) En ze is supergoed. Omdat ze mij leert voelen wat m'n paard doet, en mij leert adequaat te reageren en mij leert hoe ik mijn paard kan opleiden. Ze is goed omdat mijn paard haar geweldig leuk vindt en ijverig aan de slag gaat in de les. En ze is goed omdat ze communicatieproblemen op een kalme en erg paardvriendelijke manier oplost. Ze is goed omdat ze luistert naar mij (als ik bijv. aangeef hoe iets voelt) en naar het PAARD. Ze is goed omdat ze het zegt als ze iets ook niet weet. En ze is vooral goed omdat ze in de eerste les tegen mij zei: "het paard heeft altijd gelijk".
Van zo iemand heb ik heel graag les. 't Is nog een heel leuk, lief mens ook
Van zo iemand heb ik ook een aantal jaren les gehad.
Ik ben toen van de manege af gegaan en bij haar gestrand, ze heeft me alles wat ik op de manege geleerd heb er uit gegooit bij me.
Ze heeft mij geleert eerst je paard te voelen en dan een kompleet nieuwe basis van het rijden.
en als je dat heb kom je hoog met je paard !!
Ik reed daar een tinker op z nivo, en ja jullie lezen het goed een tinker

Zonder dat waren we ook nooit zo ver gekomen denk ik.
Het balangrijkste bij het paardrijden is ook niet op wel nivo je rijd, het gaat om het weten en het goed aanvoelen van je paard, dat brengt je veel verder dan alleen het harde trainen.