Wanneer ben je te groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charissa90

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:10

ik ben 38 kilo, 1.55 en rij op een welsh van 1.20 dan ben ik toch nog niet te groot ?

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 20:40

Nee joh :P

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:16

@charissa90 te zwaar zeker niet, heb je foto?

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:27

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:37

je bent nog niet te groot en niet te zwaar

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:03

Je wordt een beetje te lang maar kan nog wel ..

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 11:21

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:28

joelleollie schreef:
Pony is 1.10 , ik ben 1.58 ongeveer .

Hoe zwaar ben je? Dat vind ik veel belangrijker. Ik heb hier allemaal shetjes van 110 cm en groter en dartmoors tot 1.24. Mijn stelling is als de kinderen 55 kg wegen wordt het tijd om wat anders te zoeken.
En je benen die er onderuit komen, hangt ook een beetje van de persoon af of je ze niet in de weg laat zitten met je pony.
Ik heb liever een te lange lichte ruiter dan iemand die kwa lengte niet te groot is en tussen de 60 en 65 kg weegt bv. Mijn ervaring is dat de pony's dit minder leuk vinden dan een te lang, licht persoon.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:18

Tos240 schreef:
joelleollie schreef:
Pony is 1.10 , ik ben 1.58 ongeveer .

Hoe zwaar ben je? Dat vind ik veel belangrijker. Ik heb hier allemaal shetjes van 110 cm en groter en dartmoors tot 1.24. Mijn stelling is als de kinderen 55 kg wegen wordt het tijd om wat anders te zoeken.
En je benen die er onderuit komen, hangt ook een beetje van de persoon af of je ze niet in de weg laat zitten met je pony.
Ik heb liever een te lange lichte ruiter dan iemand die kwa lengte niet te groot is en tussen de 60 en 65 kg weegt bv. Mijn ervaring is dat de pony's dit minder leuk vinden dan een te lang, licht persoon.

48 kilo :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:32

Ik vind het altijd lastig om het aan de hand van een lengte te zeggen of het kan. Je moet het plaatje zien. Maar ik denk dat je al aan de grote kant bent en ik vind je voor een shet ook wel aan de zware kant (niet dat je te zwaar bent voor je leeftijd hoor! Maar als ik uitga van die 20% regel, dan kan een grote shet 40/50 kg dragen inclusief zadel, zonder problemen te krijgen). Mijn verzorgstertje pastte toen ze net bij ons kwam rijden heel mooi op mijn shet van 96 cm. Helaas is ze in een jaar tijd hard gegroeid en rijdt ze niet meer op hem (ondanks dat haar benen er niet onderuit komen, haar bovenlichaam stak op een gegeven moment ver uit.) Nu rijdt ze op mijn andere pony en daar past ze heel erg mooi op en kan ze nog jaren mee vooruit.

Dit was de laatste keer dat mijn bijrijdster op Hans reed. Haar benen steken niet uit, maar je kunt zien dat haar bovenlijf nu wel flink langer is geworden. Nu zit ze erg goed in balans, maar toch kan ze zo de pony sneller hinderen door haar lengte.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HHBEAILU.jpg

En hier rijdt ze op Amber. Een veel mooiere combinatie, ze zit ook netter op Amber dan aan het eind op Hans, omdat Amber qua maat beter bij haar past.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZB4YDWXO.jpg

Vaak lees ik ook dat mensen dan zeggen van: "Maar ik rijd alleen zonder zadel of op buitenrit." Dat vind ik eigenlijk juist slechter. Een paard dat goed dressuurmatig getraind wordt heeft meer spieren om een ruiter goed te kunnen dragen dan een paard dat af en toe op buitenrit gaat. Als je aan de zware en/of lange kant bent dan is het juist voor de pony lastiger als je af en toe een buitenrit gaat maken. Dan zou je hem juist goed moeten trainen om je goed te kunnen dragen en dat is dan weer niet helemaal eerlijk als je te groot of te zwaar bent vind ik.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:14

Ik denk dat het afhangt van hoe oud je pony is, en hoe zwaar jij zelf bent. Als je nog een jonge pony hebt en je zelf niet zo zwaar bent maakt je lengte niet uit denk ik.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:48

capopjekop schreef:
Ik vind het altijd lastig om het aan de hand van een lengte te zeggen of het kan. Je moet het plaatje zien. Maar ik denk dat je al aan de grote kant bent en ik vind je voor een shet ook wel aan de zware kant (niet dat je te zwaar bent voor je leeftijd hoor! Maar als ik uitga van die 20% regel, dan kan een grote shet 40/50 kg dragen inclusief zadel, zonder problemen te krijgen). Mijn verzorgstertje pastte toen ze net bij ons kwam rijden heel mooi op mijn shet van 96 cm. Helaas is ze in een jaar tijd hard gegroeid en rijdt ze niet meer op hem (ondanks dat haar benen er niet onderuit komen, haar bovenlichaam stak op een gegeven moment ver uit.) Nu rijdt ze op mijn andere pony en daar past ze heel erg mooi op en kan ze nog jaren mee vooruit.

Dit was de laatste keer dat mijn bijrijdster op Hans reed. Haar benen steken niet uit, maar je kunt zien dat haar bovenlijf nu wel flink langer is geworden. Nu zit ze erg goed in balans, maar toch kan ze zo de pony sneller hinderen door haar lengte.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HHBEAILU.jpg

En hier rijdt ze op Amber. Een veel mooiere combinatie, ze zit ook netter op Amber dan aan het eind op Hans, omdat Amber qua maat beter bij haar past.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZB4YDWXO.jpg

Vaak lees ik ook dat mensen dan zeggen van: "Maar ik rijd alleen zonder zadel of op buitenrit." Dat vind ik eigenlijk juist slechter. Een paard dat goed dressuurmatig getraind wordt heeft meer spieren om een ruiter goed te kunnen dragen dan een paard dat af en toe op buitenrit gaat. Als je aan de zware en/of lange kant bent dan is het juist voor de pony lastiger als je af en toe een buitenrit gaat maken. Dan zou je hem juist goed moeten trainen om je goed te kunnen dragen en dat is dan weer niet helemaal eerlijk als je te groot of te zwaar bent vind ik.

Dit is natuurlijk je eigen mening, maar ik ben het hier niet mee eens.
ik denk juist dat het moeilijker is om dressuurmatig te rijden als je te groot/ te zwaar bent .
omdat je dan niet goed je hulpen kan doorgeven, als je te lang bent.
en hem uit evenwicht haalt (door de bochten) als je te waar bent

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:51

Mss moet je mijn stuk wat beter lezen? Ik zeg juist dat ik het niet eerlijk vind dat je een pony dressuurmatig gaat trainen als je te groot of te zwaar bent. Maar dat dat juist wel zou moeten als je wilt rijden, omdat de pony dan beter in staat is om je te dragen. Dus ik vind het argument 'ik wil alleen af en toe zonder zadel een buitenrit maken' onjuist. Omdat in dat geval de meeste pony's dus de bespiering missen die ze nodig hebben om hun ruiter te dragen. Dus indirect zeg ik hier: ben je te groot of te zwaar? Gewoon niet meer opstappen. En dat is idd mijn mening en daar mag je het mee oneens zijn :)

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:53

capopjekop schreef:
Mss moet je mijn stuk wat beter lezen? Ik zeg juist dat ik het niet eerlijk vind dat je een pony dressuurmatig gaat trainen als je te groot of te zwaar bent. Maar dat dat juist wel zou moeten als je wilt rijden, omdat de pony dan beter in staat is om je te dragen. Dus ik vind het argument 'ik wil alleen af en toe zonder zadel een buitenrit maken' onjuist. Omdat in dat geval de meeste pony's dus de bespiering missen die ze nodig hebben om hun ruiter te dragen. Dus indirect zeg ik hier: ben je te groot of te zwaar? Gewoon niet meer opstappen. En dat is idd mijn mening en daar mag je het mee oneens zijn :)

Sorry := dus als je een beetje te lang bent, vind jij dat je er dan juist in de bak moet gaan rijden? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:54

Nee dan vind ik dat je niet moet rijden. Maar als je toch perse wilt rijden moet je zorgen dat je pony goede bespiering in zijn rug en achterhand heeft. Dan zou je hem bijvoorbeeld kunnen trainen aan de dubbele longe. Je hoeft niet perse op het paard te zitten om hem sterker te maken.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:56

oh oke :j , dus als je pony een goede bespiering heeft , en je bent een beetje te lang.. dan kan je er gewoon buitenritten op maken. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:59

Een goede bespiering moet geen vrijbrief zijn om dan maar door te rijden terwijl het eigenlijk niet meer kan. Te lang is te lang. Maar een pony met een goede bespiering en conditie zal de ruiter beter kunnen dragen dan een ongetrainde, te dikke shetlander. Dus als ik dan perse moet kiezen zou ik een te lange ruiter liever op de getrainde pony zetten dan de ongetrainde pony. Maar liever dus gewoon niet rijden.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:04

Okee , thanks ! :)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:06

Wat ik vind is, een shetlander vind ik voor kleine kinderen dus tot een jaar of 10.
Ik vind het er gewoon niet uit zien een groot persoon op een shetlander.
Volgens mij kan een shetlander 50 kg dragen en zijn eigen gewicht trekken ofzoiets.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:08

horlynnses schreef:
Wat ik vind is, een shetlander vind ik voor kleine kinderen dus tot een jaar of 10.
Ik vind het er gewoon niet uit zien een groot persoon op een shetlander.
Volgens mij kan een shetlander 50 kg dragen en zijn eigen gewicht trekken ofzoiets.

het ziet er ook niet uit een groot persoon op een kleine shetlander :P

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:41

In mijn ogen verschilt het per paard, je moet naar de lengte en het gewicht kijken. Ik denk dat je dat niet zomaar op papier kan zetten als regel, zeg maar.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:26

Ik heb ooit gehoord dat je te groot bent als je voeten (uit de beugels) bij de knieën van je paard komen.
Maar ik denk wel dat je dan al wel een beetje veel te groot bent.... :')

sjaantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:18

Ik ben 1.75 en weeg 60 kilo ongeveer, ben ik dan te groot of te zwaar voor een appaloosa van 1.53? De een zegt van wel en de ander niet, wat vinden jullie? Heb helaas geen foto, appaloosa is niet van mij maar van manege.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:10

Ligt aan de bouw, als de pony heel iel is dan ben je ma's te zwaar. Maar als hij normaal tot breed is dan kan het denk ik wel, al is dat lastig beoordelen zonder foto. Vraag het anders na op de manege. Als het een goede manege is dn beschermen ze hun dieren een beetje en zullen ze er rekening mee houden wat het dier kan houden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:20

ik denk dat het niet alleen aan jou bouw of die van de pony ligt. maar ook aan de manier van je rijden en hoe goed je kan rijden. iemand die niet mee kan zitten en dus ook het balans van de pony verstoort en iets groot is is naar mijn idee vervelender voor de pony als wanneer je iets te groot bent maar je kan goed mee zitten en stoort de pony niet in balans. wanneer je balans nog niet goed is kan je beter op een grotere pony of paard gaan zitten. die hebben zelf meer massa om de ruiter fouten te verbeteren.