En zo kan je ook natuurlijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:02

anneliesdj schreef:
Hmm, ik zie wel meer dan 3-4 passen, ik denk dat je hem teveel credit geeft.

Kijk maar eens terug :) Hij verzameld het paard probeerd een pirouette oid in de rijden dat paard maakt 2 sprongen gaat scheef achteruit maakt er nóg twee en maakt dán een lelijke levade.. Achteruit galoperen is gewoon onmogelijk :')

AfricanLady

Re: En zo kan je ook natuurlijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:09

ik wou dat alle ruiters zo reden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:10

WhySoWhite schreef:
Nee hoor, op 26 sec zie je dat het paard veel verder zakt. Het doel is niet om het paard achterwaarts te zetten maar een hulpmiddel om het paard te laten zakken. paard moet de achterbenen er onder zetten en omhoog zetten.. een gebogen achterbeen dus. Op het moment dat hij het paard achterwaars zet gaat er paard met meer tact piafferen en gaat harder op dat achterbeen leunen dat zie je ook aan de houding van het paard. Er komt echt 50% ruggebruik bij op het moment dat hij achterwaarts gezet word. Je ziet ook als hij hem eruit rijdt dat het paard even wat kramperig weg passageerd omdat dit een enorm zwarte oefening is :j

Daar verliest hij impuls en dat los je op door voorwaarts te rijden.
Je ziet vlak daarna ook dat hij bij het terug voorwaarts gaan veel meer achterhand gebruik heeft.
Op 6 en 11 sec staat hij een moment stil tijdens het achterwaarts gaan en daar zakt de achterhand ook meteen weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:11

WhySoWhite schreef:
anneliesdj schreef:
Hmm, ik zie wel meer dan 3-4 passen, ik denk dat je hem teveel credit geeft.

Kijk maar eens terug :) Hij verzameld het paard probeerd een pirouette oid in de rijden dat paard maakt 2 sprongen gaat scheef achteruit maakt er nóg twee en maakt dán een lelijke levade.. Achteruit galoperen is gewoon onmogelijk :')

Ja dat is eigenlijk wat ik ook bedoelde, ik zie de inzet van pirouette idd wel maar vraag me af of die levade ook bedoeld was. Wat daar tussenin gebeurd is niet echt om over naar huis te schrijven imo.
Tenminste, ik zou dat niet trots in de dressuurring laten zien ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:25

anneliesdj schreef:
WhySoWhite schreef:
Nee hoor, op 26 sec zie je dat het paard veel verder zakt. Het doel is niet om het paard achterwaarts te zetten maar een hulpmiddel om het paard te laten zakken. paard moet de achterbenen er onder zetten en omhoog zetten.. een gebogen achterbeen dus. Op het moment dat hij het paard achterwaars zet gaat er paard met meer tact piafferen en gaat harder op dat achterbeen leunen dat zie je ook aan de houding van het paard. Er komt echt 50% ruggebruik bij op het moment dat hij achterwaarts gezet word. Je ziet ook als hij hem eruit rijdt dat het paard even wat kramperig weg passageerd omdat dit een enorm zwarte oefening is :j

Daar verliest hij impuls en dat los je op door voorwaarts te rijden.
Je ziet vlak daarna ook dat hij bij het terug voorwaarts gaan veel meer achterhand gebruik heeft.
Op 6 en 11 sec staat hij een moment stil tijdens het achterwaarts gaan en daar zakt de achterhand ook meteen weer.

Die activatie van het ''eruit'' rijden is de kracht van het achterwaarts piafferen wat er nu uit komt. Waarschijnlijk word dat paard te vlak tijdens het eruit rijden, te gehaast en krijg je dus takt fouten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:26

anneliesdj schreef:
WhySoWhite schreef:

Ja dat is eigenlijk wat ik ook bedoelde, ik zie de inzet van pirouette idd wel maar vraag me af of die levade ook bedoeld was. Wat daar tussenin gebeurd is niet echt om over naar huis te schrijven imo.
Tenminste, ik zou dat niet trots in de dressuurring laten zien ;)

Tja, die paarden doen het meer als ''kunstje'' niet als oefening en dan krijg je dus dat ze dingen door elkaar gaan halen zoals hier :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:27

Ja zo kun je het zien maar daar ben ik het niet mee eens, ik zou dat voorwaarts oplossen, dat blijft toch de basis.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:35

anneliesdj schreef:
Ja zo kun je het zien maar daar ben ik het niet mee eens, ik zou dat voorwaarts oplossen, dat blijft toch de basis.

Als dat paard nu niet los laat in de kaak en tijdens een piaffe tegen je hand aan dramt en té graag na voren wilt.. Dan kan je dat niet na voren oplossen, Als je dat paard dan leert dat het éérst achterwaarts moet en dán voorwaarts dan gaat het vanzelf leren wachten en ontspannen waardoor je straks het hele achterwaarts niet meer nodig hebt ;)

Zie het als een slide stop in de western dat kan je ook niet ''voorwaarts'' leren dat is galop halt achterwaarts en een hard tempo en dan gaat je paard daarna vanzelf glijden en actief stoppen..
Als je met je paard naar links toe wijkt en de achterhand blijft achter pak je ook even je linkerhand erbij druk je je been door om het wél goed te krijgen.. mennen ook, paard inspannen minuut achten voor je weg rijdt.. Puur zodat het paard leert te wachten en niet vooruit gaat denken..
Dit is precies zoiets :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:43

En hoe los je dat op bij normaal draf of galop?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:52

anneliesdj schreef:
En hoe los je dat op bij normaal draf of galop?

Dat is per paard verschillend. Als mijn paard bijv in een draf maar met 50% ruggebruik er onder uit denkt te komen dat heeft ze dat mis. Dan rijd ik wél voorwaarts en ga ik schakelen of haar in een andere houding zetten. Als die laag niet lekker los laat buig ik links rechts in in stap draf en galop. Als die opgericht niet lekker na geeft dan ga ik bovenin wat laten buigen stelling en buiging pakken met een traver of appuyement. Nu ben ik een aantal maanden bezig met de passage mijn paard is erg rennerig, en word er enorm heet van als ik maar voorwaarts door blijf pushen. Dus die houd ik voornamelijk voor met ophoudingen wat tegen verzamel zo ver mogelijk en als ik voel dat het zwaar word laat ik haar stoppen gewoon onspanning en vanaf een passage wat inmiddels bijna een piaffe kan zijn gewoon pats terug in stap. Ik rijdt haar er expres niet na voren uit omdat ze dat al zo graag wilt en dan vooruit gaat denken en dus slordig en haastig word. Ze moet de link gaan leggen dat er na iets moeilijks ontspanning gaat komen. Wissels het zelfde. Ik heb series gemaakt en nu gaat ze bijv zelf om de 4 springen terwijl ik een enkele vraag.. Ook dan gaat de rem er even op even HO. paar passen stap aangaloperen en overnieuw.. Wel rijd ik altijd van achter na voor. Maar ik rijd haar niet altijd over het tempo naar voor. Wat ik bijv in een draf wel doe door schakelen om meer compressie te krijgen.. Bij een flegmatieker paard is het juist wel van belang om die goed wakker te houden..

Snap je het idee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:58

Maar dus wel altijd van achter naar voren, dus voorwaarts.
Dat is wat anders dan van voor naar achter, achterwaarts. (en ik ga er vanuit dat je snapt wat ik dan bedoel)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 02:07

anneliesdj schreef:
Dat is wat anders dan van voor naar achter, achterwaarts. (en ik ga er vanuit dat je snapt wat ik dan bedoel)

Van achter na voren is bij mij dat ik altijd vanaf het achterbeen rijd.. Maar dat is niet per definitie voorwaarts. Ik rijd dus altijd naar de hand toe. Dus éérst been en dan van voor of een combinatie daar in.. Het is niet dat ik alleen met de voorkant bezig ben en achter laat voor wat het is. Dat is voor geen een paard goed. Activering van de achterhand is het belangrijkste van het hele rijden. Ik rijd buiten dressuur ook western. Maar ook de Quarter rijdt ik van achter naar voor. Die moet achter ook gewoon actief zijn verzamelen maar hoeft niet te zakken in de achterhand ( niet de bouw daarvoor) aangezien die laag moeten lopen en je die finaal de prak in rijd als je die in oprichting ga zetten. Daar zijn ze niet op gebouwd, buiten dat kan je bij een Quarter trappen wat je wilt je krijgt alleen een bolle rug aan rug gebruik maar harder gaan ze niet. Dat is echt heel bizar als je daar op stapt als je van een dressuur paard af komt. Ik moet nu na een jaar nog steeds wennen als ik van het dressuur paard op de quarter stap en andersom :j Western paarden dragen ook anders als een dressuur paard.. Maar zo heb ik dus dingen uit de western die ik op mijn dressuur paard gebruik en andersom. Zo worden de paarden van de western ook niet met veel buiging gereden. Mijne was 150% scheef in galop. Op links de kont naar binnen, op het moment dat ik dan dus mijn been aan legde had ik een wissel die ik niet wilde. Maar dat paard was wel zo gereden. Die zet je dus recht op de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 07:00

Ik vind het vrij normaal om te schakelen met achterwaarts als je bezig bent met piaff, zo haal je het gewicht naar achter en kun je weer verzameld naar voren rijden. Piaff wordt ook vaak aangeleerd na het achterwaarts gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:00

Whysowhite; je snapt blijkbaar niet wat ik bedoel.
Wat je schrijft ben ik het allemaal mee eens maar het is niet wat ik bedoel.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:08

anneliesdj schreef:

Deze heeft wel voorwaartse drang in het achterwaarts gaan :)*

Maar blijkbaar kan jij het verschil niet zien tussen eentje die achter de hulp en naar achteren kruipt in de piaffe en eentje die van achter naar voor achterwaarts gereden wordt als oefening?

Aan TS: ik vind het wel weer jammer dat er meteen weer een labeltje op moet wat voor "stroming" dit is 8)7

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:47

_/-\o_

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:03

anneliesdj schreef:

Voorwaarts is niet hetzelfde als naar voren bewegen. Een voorwaarts paard heeft impuls, een drang om 'vlot' naar voren te bewegen op de hulp van de ruiter. Maar dat wil niet zeggen dat 'ie dat ook doet. Je kan ook voorwaarts hh-en en achterwaarts gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:06

Dat is niet wat ik bedoelde, dat zei ik al.
Maar op daarop dan door te gaan; waar is de voorwaartse drang als hij de 2e keer piaffeert en het paard bijna stilvalt? Dat lost hij op door hem achterwaarts te zetten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:07

Volgens mij kijk jij naar een ander filmpje? :o?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:16

De achterwaarste galop is een oefening uit de hoge school dressuur ook wel de terre a terre.
Er zijn een aantal bokkers die je hier heel veel over kunnen vertellen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:51

anneliesdj schreef:
Vind het galopfilmpje een beetje sneu, is dat dezelfde ruiter?

Nee, een andere ruiter.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:52

Equimotion schreef:
anneliesdj schreef:

Deze heeft wel voorwaartse drang in het achterwaarts gaan :)*

Maar blijkbaar kan jij het verschil niet zien tussen eentje die achter de hulp en naar achteren kruipt in de piaffe en eentje die van achter naar voor achterwaarts gereden wordt als oefening?

Aan TS: ik vind het wel weer jammer dat er meteen weer een labeltje op moet wat voor "stroming" dit is 8)7

Wat bedoel je hier mee te zeggen met labeltje ?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:04

Ik doelde op deze opmerking:
0152141488 schreef:
En welke rij techniek gebruikt deze ruiter ?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 23:04

Equimotion schreef:
Ik doelde op deze opmerking:
0152141488 schreef:
En welke rij techniek gebruikt deze ruiter ?

Wow, sorry. Verkeerd begrepen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:17

anneliesdj schreef:
Whysowhite; je snapt blijkbaar niet wat ik bedoel.
Wat je schrijft ben ik het allemaal mee eens maar het is niet wat ik bedoel.

Wil je even precies uit leggen wat je bedoelt dan? :')