Paard trainen met lood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:17

Ik vind dit echt een no go. Maar ja om dat de "topstallen" het doen is het oke. En dan vinden wij het nog gek dat er zoveel jonge paarden niet goed zijn.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:17

Quir schreef:
Een onderwerp die vanmiddag bij mij en een vriendin ter sprake kwam, trainen van paarden met lood aan de benen (in springschoenen, peeskappen of andere beenbescherming).

In dit geval hadden we het over de training van jonge hengsten voor hengstenkeuringen. Ze loopt mee met verschillende hengstenhouders/eigenaren om kennis op te doen over het trainen van jonge hengsten voor de keuring.
Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.

Ook kwamen we er achter dat je makkelijk beenbescherming kan vinden waar je dus lood in kan doen en leek het ons dus niet raar als er meer mensen mee zouden trainen.

Alleen wat is er nu precies het nut van, ja dat ze waarschijnlijk meer de benen op gaan tillen als ze geen lood meer om hebben. Is het ook daadwerkelijk bewezen dat het werkt/helpt en wat vinden jullie er van?

Wij zijn benieuwd naar deze discussie en het wel of niet vinden kunnen van deze manier van trainen? En waarom je het zelf wel of niet zou toepassen?

Was dit bij de tuigers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:19

Mensen klappen allemaal voor het dressuurpaard wat de benen het hoogste de lucht in gooit.
Ze willen het graag genoeg zien. Hoe triest ook.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:23

Ik vind het vreselijk. :n Ik vind dat er tegenwoordig veel te ver wordt gegaan om paarden maar meer en beter te kunnen laten presteren. Laat het paard paard en accepteer dat hij zijn been een paar cm lager optilt. Ga dan niet meteen naar zulke hulpmiddelen grijpen maar train het paard op een normale respectvolle manier.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:25

Rivaldo schreef:
Quir schreef:
Een onderwerp die vanmiddag bij mij en een vriendin ter sprake kwam, trainen van paarden met lood aan de benen (in springschoenen, peeskappen of andere beenbescherming).

In dit geval hadden we het over de training van jonge hengsten voor hengstenkeuringen. Ze loopt mee met verschillende hengstenhouders/eigenaren om kennis op te doen over het trainen van jonge hengsten voor de keuring.
Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.

Ook kwamen we er achter dat je makkelijk beenbescherming kan vinden waar je dus lood in kan doen en leek het ons dus niet raar als er meer mensen mee zouden trainen.

Alleen wat is er nu precies het nut van, ja dat ze waarschijnlijk meer de benen op gaan tillen als ze geen lood meer om hebben. Is het ook daadwerkelijk bewezen dat het werkt/helpt en wat vinden jullie er van?

Wij zijn benieuwd naar deze discussie en het wel of niet vinden kunnen van deze manier van trainen? En waarom je het zelf wel of niet zou toepassen?

Was dit bij de tuigers?

Dressuur hengsten, staat er ook al bij. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:26

Waar ik nou niet helemaal in kan komen, je gaat toch naar de keuring om het dier en zijn natuurlijke aanleg te keuren, voor het fokken maakt het toch niet uit hoe goed het dier geleerd heeft zijn voeten op te tillen? Dat je niet met een vieze behaarde onbespierde 3 jarige op de keuring hoeft te verschijnen, oke. Maar uiteindelijk fok je met het dien om zijn genen en niet om de trucjes die het geleerd heeft.

Daarnaast, wat heeft het voor effect op het dier, je zet een jong dier dat net een beetje in bespiering komt in een andere houding met het ijzer, vervolgens bind je hem lood aan zijn benen. Als tiener liep ik ook met een zware boekentas en met schoenen met dikke zolen maar die gingen wel uit...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:37

Klopt lailapri, de eigenaar houdt zich zelf (en de andere) gewoon voor gek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:42

Dus dan zijn we weer terug bij de vraag of we nu aan het vermeerderen zijn of aan het fokken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:48

Als je een hengst lood om de benen moet knopen om de gevraagde gangen te laten zien..vermeerderen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:55

Quir schreef:

Ik kan me in de verste verte niet voorstellen wat het "laten staan" (op stal neem ik dan aan) met extra dikke ijzers, beschermers met lood en springschoenen met lood in vredesnaam zou kunnen toevoegen aan een training. Lijkt mij een beetje een broodje aap verhaal. Een ballerina gaat toch ook niet slapen met haar spitzen aan om beter te kunnen dansen? Zwakke enkels kun je natuurlijk bij mensen wel trainen door loodbanden om te doen en dan oefeningen te doen. Wordt zelfs soms voorgeschreven door artsen onder begeleiding van een fysio. Heb ook wel eens gehoord van training met extra weerstand (zoals aquatraining) bij revalidatie van paarden.
Maar zomaar met lood trainen vind ik echt onzin.

burl schreef:
Mensen klappen allemaal voor het dressuurpaard wat de benen het hoogste de lucht in gooit. Ze willen het graag genoeg zien. Hoe triest ook.

Hoe kom je daar nu bij, dan ben je nog niet vaak naar een wedstrijd geweest zeker, of je hebt een heel beperkte keuze gemaakt in de wedstrijden waar je naar toe gaat. Kom gezellig met me mee volgende zomer naar Aken of een andere wedstrijd in Duitsland. Gaan we daar een hele dag zitten en dan zal er een andere wereld voor je opengaan, publiek klapt namelijk voor mooi gereden proeven. ;). Die russin Korelova bijvoornbeeld waarvan jij laatst een foto plaatste kreeg altijd een waanzinnig applaus in Aken. Verder willen de meeste topruiters bovenal dat hun paard gezond blijft. Ze zijn net zo zuinig op hun paarden als jij en ik denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:44

burl schreef:
Mensen klappen allemaal voor het dressuurpaard wat de benen het hoogste de lucht in gooit. Ze willen het graag genoeg zien. Hoe triest ook.

Hermelientje schreef:
Hoe kom je daar nu bij, dan ben je nog niet vaak naar een wedstrijd geweest zeker, of je hebt een heel beperkte keuze gemaakt in de wedstrijden waar je naar toe gaat. Kom gezellig met me mee volgende zomer naar Aken of een andere wedstrijd in Duitsland. Gaan we daar een hele dag zitten en dan zal er een andere wereld voor je opengaan, publiek klapt namelijk voor mooi gereden proeven. ;). Die russin Korelova bijvoornbeeld waarvan jij laatst een foto plaatste kreeg altijd een waanzinnig applaus in Aken. Verder willen de meeste topruiters bovenal dat hun paard gezond blijft. Ze zijn net zo zuinig op hun paarden als jij en ik denk ik.

Ik bedoel ook voornamelijk (bij hengsten)shows Hermelien. ;)
Gelukkig gaan steeds meer mensen goed gereden proeven waarderen i.p.v. voorbeenzwaaien zonder achterbeengebruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:51

kleinvosje schreef:
Als ik het goed heb, worden IJslanders ook getraind met lood in de strijklappen.

Strijklappen zijn niet toegestaan. Jij bedoelt denk ik ballenboots/scalpers en verschil in dikte van de ijzers. Het doel is niet het paard de benen hoger laten optillen wanneer het gewicht er niet meer is, anders zou je die scalpers ook niet op de wedstrijdbaan zien ;) Het effect is beïnvloeding van de gangen. Bij voorbeeld een draverig paard lateraler maken of het voorbeen van een lateraal paard wat trager maken doordat het been een grotere beweging maakt bij het optillen van het gewicht.
Er is een maximum wat de beenbescherming mag wegen. Dus niet alleen de scalper maar alle beenbescherming, scalper + springschoen + zo'n dingetje voor onder je springschoenen als je dat gebruikt, bij elkaar. En er is ook een maximum voor dikte en breedte van de ijzers. Je mag bij voorbeeld je wedstrijd ook niet rijden met voor wel ijzers en achter niet, of andersom. Het is of rondom beslag of blootsvoets.

Bij keuringen aan de hand mogen IJslanders geen beenbescherming om. Dat zie je alleen bij keuringen ohz en bij wedstrijden (en eventueel bij trainingen, natuurlijk)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:29

Wauw, bedankt voor je uitleg! Dan waren het vast springschoenen die ik gezien heb, heb het woord scalpers nog niet eerder gelezen, anders had ik dat wel onthouden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:35

Springschoenen met lood ken ik niet. Scalpers kunnen wel verschillende gewichten hebben, bij voorbeeld 150 of 200 gram. Het zijn een soort schalen die om de hoefballen passen, op de plek worden gehouden door de takken van het ijzer en aan de voorkant met een riempje. Weet je wat voor dingen ik bedoel? Ze zijn wit.

Springschoenen kunnen natuurlijk ook verschillende gewichten hebben, afhankelijk van bijv. het materiaal.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:38

Het is al lang geleden dat ik ze voorbij zag komen, weet het echt niet meer haha!

*edit: gevonden:
Afbeelding

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:41

Wel grappig waar jullie je eigenlijk 'druk' om maken, een rondje sportschool (goed opgebouwd) is toch ook niet erg?
Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn vorige paard tijdens longeren. Hij werd er echt sterker en soepeler door. En meer bewust van zijn achterbenen. Kan een prima hulpmiddel zijn, mits. Goed gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:46

Laatst bijgewerkt door Koper op 07-12-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:48

Die heb ik ook gevonden, op ijslandersport!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:01

Bij mijn weten zijn dergelijke methode's verboden, dit valt toch gewoon onder prepareren lijkt me?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:06

Er gebeurd zoveel achter de schermen wat we niet willen weten :7 ..hoeveel stroomsporen, varkensprikkers, balken met spijkers etc. worden er nog gebruikt?

tinaaz schreef:
Wel grappig waar jullie je eigenlijk 'druk' om maken, een rondje sportschool (goed opgebouwd) is toch ook niet erg?
Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn vorige paard tijdens longeren. Hij werd er echt sterker en soepeler door. En meer bewust van zijn achterbenen. Kan een prima hulpmiddel zijn, mits. Goed gebruikt.

Grappig dat jij hetzelfde denkt als ik ;)
In eerst instantie was de eerste reactie not-done..

Maar daarna dacht ik waarom staan wij ons in de sportschool uit te sloven met gewichten? Is nou ook niet echt een natuurlijke eigenschap van de mens. Kort door de bocht reactie misschien maar jij verwoord het wel zoals ik erover dacht.

Kun je sommige paarden er niet juist mee helpen? Paarden die zich niet bewust zijn van hun achterbenen net wat meer aandacht laten schenken aan de beweging. Als ikzelf gewichten zijwaarts omhoog moet plaatsen zonder mijn sleutelbeen omhoog te laten komen loop ik stuk. Lukt me echt niet en ik kom niet eens op horizontale hoogte. Blijkt hier dus de/een zwakke plek te zitten en die zwakke plek proberen doktoren en fysiotherapeuten dus al jaren te vinden. Nu weet ik hoe ik moet trainen om dat sterker te maken. Kan het bij een paard niet net zo werken?

Mits goed doordacht en bewust ingezet door mensen met kennis van het fysieke vlak van het paard. Met een degelijke opbouw etc. Denk ik dat het juist trainings-technisch wél een bijdrage kan leveren. De beweging zit dus wel in de genen maar op deze manier worden de paarden op een ietwat onorthodoxe wijze hiervan bewust gemaakt.

Heb hier werkelijk nooit mee gewerkt maar zie er dus na wat denken wel nut van in. Overigens heb ik tijdens de FEI wedstrijden na het springen vaak controle van de beschermers. Deze worden nagekeken of er niets inzit en op de weegschaal gelegd. Ze staan me altijd uit te lachen als ze de mijne in de handen hebben. Ik heb van die lichtgewicht plastic dingen. Er is dus wel degelijk controle en er zijn omschreven richtlijnen over het gewicht van de bescherming.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:11

Neem jij je halter ook mee naar bed? en je enkelgewichten?
Ik heb er mee geturnt en weet dus hoe het voelt in je gewrichten en spieren. Behalve kracht is de uitslag van een beweging ook groter. Ik gebruikte ze om mijn hurk/hoeksteunen te doen en tijdens het terug gaan spier verrekt. Ik denk dat goed nadenken en opbouwen dus niet verkeerd is. En ik blijf bij mijn oordeel dat ik voor een hengstenkeuring ik mijn twijfels krijg over hengsten die zo getraind worden en dus ook of ik daar uberhaupt mee zou dekken. Want wat is nu genetisch bepaald en wat is aangeleerd....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:13

anneliesdj schreef:
Bij mijn weten zijn dergelijke methode's verboden, dit valt toch gewoon onder prepareren lijkt me?

Volgens mij niet... Je kunt ze bij meerdere ruitersportzaken ook gewoon kopen hoor...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:19

vera_pino schreef:
Er gebeurd zoveel achter de schermen wat we niet willen weten :7 ..hoeveel stroomsporen, varkensprikkers, balken met spijkers etc. worden er nog gebruikt?

tinaaz schreef:

Grappig dat jij hetzelfde denkt als ik ;)
In eerst instantie was de eerste reactie not-done..

Maar daarna dacht ik waarom staan wij ons in de sportschool uit te sloven met gewichten? Is nou ook niet echt een natuurlijke eigenschap van de mens. Kort door de bocht reactie misschien maar jij verwoord het wel zoals ik erover dacht.

Een uurtje sportschool is nogal wat anders dan 24/7 rondlopen met gewichten om armen en benen.
Als je dat doet gaat het er niet om het paard sterker te maken of meer bewustwording te creeren maar puur om de onnatuurlijke manier van lopen als die dingen er uiteindelijk weer af gaan.
Je houd jezelf voor de gek, en erger nog; de hele hk commissie en het publiek worden ook voor de gek gehouden.

Als je het enkel een half uurtje bij het longeren gebruikt zie ik het probleem er ook niet van hoor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:23

Als je een ijzer maar aan 1 kant zou verzwaren beinvloed dat ook de gang van het paard en kun je eventuele fouten wegwerken.
Als het gewicht gelijk op de hoef verdeeld is versterkt het juist een een afwijkende gang.
Ben benieuwd hoe ze het gewicht verdelen met bandages/beenbeschermers.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:24

anneliesdj schreef:
Een uurtje sportschool is nogal wat anders dan 24/7 rondlopen met gewichten om armen en benen.
Als je dat doet gaat het er niet om het paard sterker te maken of meer bewustwording te creeren maar puur om de onnatuurlijke manier van lopen als die dingen er uiteindelijk weer af gaan.
Je houd jezelf voor de gek, en erger nog; de hele hk commissie en het publiek worden ook voor de gek gehouden.

Als je het enkel een half uurtje bij het longeren gebruikt zie ik het probleem er ook niet van hoor.

Ah zo bedoel je...

Ja ik denk als je het zo stelt, 24/7, dat je in ieder geval in het kader van dierenwelzijn iets uit te leggen hebt.

Maarre... misschien maak ik een denkfout, maar zouden die paarden geen witte strepen krijgen, als ze die 24/7 in de beschermers laten (springschoenen daargelaten, alhoewel dat ook gaat irriteren op de kroonranden lijkt mij).