Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:Een onderwerp die vanmiddag bij mij en een vriendin ter sprake kwam, trainen van paarden met lood aan de benen (in springschoenen, peeskappen of andere beenbescherming).
In dit geval hadden we het over de training van jonge hengsten voor hengstenkeuringen. Ze loopt mee met verschillende hengstenhouders/eigenaren om kennis op te doen over het trainen van jonge hengsten voor de keuring.
Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.
Ook kwamen we er achter dat je makkelijk beenbescherming kan vinden waar je dus lood in kan doen en leek het ons dus niet raar als er meer mensen mee zouden trainen.
Alleen wat is er nu precies het nut van, ja dat ze waarschijnlijk meer de benen op gaan tillen als ze geen lood meer om hebben. Is het ook daadwerkelijk bewezen dat het werkt/helpt en wat vinden jullie er van?
Wij zijn benieuwd naar deze discussie en het wel of niet vinden kunnen van deze manier van trainen? En waarom je het zelf wel of niet zou toepassen?
Rivaldo schreef:Quir schreef:Een onderwerp die vanmiddag bij mij en een vriendin ter sprake kwam, trainen van paarden met lood aan de benen (in springschoenen, peeskappen of andere beenbescherming).
In dit geval hadden we het over de training van jonge hengsten voor hengstenkeuringen. Ze loopt mee met verschillende hengstenhouders/eigenaren om kennis op te doen over het trainen van jonge hengsten voor de keuring.
Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.
Ook kwamen we er achter dat je makkelijk beenbescherming kan vinden waar je dus lood in kan doen en leek het ons dus niet raar als er meer mensen mee zouden trainen.
Alleen wat is er nu precies het nut van, ja dat ze waarschijnlijk meer de benen op gaan tillen als ze geen lood meer om hebben. Is het ook daadwerkelijk bewezen dat het werkt/helpt en wat vinden jullie er van?
Wij zijn benieuwd naar deze discussie en het wel of niet vinden kunnen van deze manier van trainen? En waarom je het zelf wel of niet zou toepassen?
Was dit bij de tuigers?
Quir schreef:Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.
burl schreef:Mensen klappen allemaal voor het dressuurpaard wat de benen het hoogste de lucht in gooit. Ze willen het graag genoeg zien. Hoe triest ook.
burl schreef:Mensen klappen allemaal voor het dressuurpaard wat de benen het hoogste de lucht in gooit. Ze willen het graag genoeg zien. Hoe triest ook.
Hermelientje schreef:Hoe kom je daar nu bij, dan ben je nog niet vaak naar een wedstrijd geweest zeker, of je hebt een heel beperkte keuze gemaakt in de wedstrijden waar je naar toe gaat. Kom gezellig met me mee volgende zomer naar Aken of een andere wedstrijd in Duitsland. Gaan we daar een hele dag zitten en dan zal er een andere wereld voor je opengaan, publiek klapt namelijk voor mooi gereden proeven.. Die russin Korelova bijvoornbeeld waarvan jij laatst een foto plaatste kreeg altijd een waanzinnig applaus in Aken. Verder willen de meeste topruiters bovenal dat hun paard gezond blijft. Ze zijn net zo zuinig op hun paarden als jij en ik denk ik.
kleinvosje schreef:Als ik het goed heb, worden IJslanders ook getraind met lood in de strijklappen.
kleinvosje schreef:Het is al lang geleden dat ik ze voorbij zag komen, weet het echt niet meer haha!
*edit: gevonden:
[ Afbeelding ]
tinaaz schreef:Wel grappig waar jullie je eigenlijk 'druk' om maken, een rondje sportschool (goed opgebouwd) is toch ook niet erg?
Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn vorige paard tijdens longeren. Hij werd er echt sterker en soepeler door. En meer bewust van zijn achterbenen. Kan een prima hulpmiddel zijn, mits. Goed gebruikt.
vera_pino schreef:Er gebeurd zoveel achter de schermen wat we niet willen weten..hoeveel stroomsporen, varkensprikkers, balken met spijkers etc. worden er nog gebruikt?
tinaaz schreef:Wel grappig waar jullie je eigenlijk 'druk' om maken, een rondje sportschool (goed opgebouwd) is toch ook niet erg?
Ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn vorige paard tijdens longeren. Hij werd er echt sterker en soepeler door. En meer bewust van zijn achterbenen. Kan een prima hulpmiddel zijn, mits. Goed gebruikt.
Grappig dat jij hetzelfde denkt als ik![]()
In eerst instantie was de eerste reactie not-done..
Maar daarna dacht ik waarom staan wij ons in de sportschool uit te sloven met gewichten? Is nou ook niet echt een natuurlijke eigenschap van de mens. Kort door de bocht reactie misschien maar jij verwoord het wel zoals ik erover dacht.
anneliesdj schreef:Een uurtje sportschool is nogal wat anders dan 24/7 rondlopen met gewichten om armen en benen.
Als je dat doet gaat het er niet om het paard sterker te maken of meer bewustwording te creeren maar puur om de onnatuurlijke manier van lopen als die dingen er uiteindelijk weer af gaan.
Je houd jezelf voor de gek, en erger nog; de hele hk commissie en het publiek worden ook voor de gek gehouden.
Als je het enkel een half uurtje bij het longeren gebruikt zie ik het probleem er ook niet van hoor.