Stelling : nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Stelling : nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:00

Nageeflijkheid is het sporten zelf niet, maar wel de ontspanning en het loslaten ná de losmakende oefeningen vooral bij een paard dat stijf is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:00

maar grazen is geen sport! Dat is het hem juist. Een ruiter op de rug duwt het hele zootje naar beneden en het hoofd omhoog. En dat duurt tot de spieren alles kunnen opvangen om goed nageefelijk te lopen.
Mijn fjord kan nageefelijk lopen, heel goed zelfs, maar als ik op zijn rug kruip, moet hij zich echt wel aanpassen en heeft hij aanzet uit de achterhand nodig om die rugspieren te gaan gebruiken = inspanning.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:08

Ik rijd mijn paard gewoon eerst goed dat hij vlot, goed op de achtehand en wat soepel word/de spieren soepel worden.
En dan gaat die vanzelf nageefelijk lopen.

Bij sommige paarden moet je nog een beetje spelen in de mond (absoluut niet zagen!) tijdens het rijden en dan gaat hij normaal gezien ook al tekenen van nageefelijkheid vertonen.

Maar puur oefenen op hij moet nageefelijk lopen, nee :n
Maar je moet natuurlijk wel toewerken naar het ontspannen zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:13

Wel, ik bedoel ook niet echt oefenen, eerder het bewust toewerken naar die nageeflijkheid, dus door middel van oefeningen of tempowisselingen ,...

Of gewoon rijden, en als dat goed gaat, is het logisch gevolg, en dus het 'onbedoelde'/onbewuste gevolg dat je paard nageeflijk loopt.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:15

Ik ben het met beide stellingen eigenlijk niet eens. Omdat ik er geen hele les iets aan moet doen, hetzij er aan 'werken', of heel de tijd 'correcte oefeningen rijden'. Zoals meerder mensen hier zeggen, is mijn paard ook gelijk nageeflijk als ik erop stap, en nee het is echt geen sportpaard, maar een doodnormale haflinger. Mijn mening is dat je door ontspannen, soms weerstand biedende hand, een actieve achterhand, voorwaarts paard en een goed contact het paard of de pony prima nageeflijk kan rijden. Voorwaarts neerwaarts, of wat hoger.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:18

Maar ik snap niet zo goed, als je er opstapt, heb je nog geen spieren aan het werk gezet, en toch loopt je paard nageefelijk. Hoe kan dat? Is dat dan wel echt?
Mijn fjord loopt na ongeveer 5-10 soms 20 min mooi nageefelijk, maar echt niet plof hoofd naar beneden als ik er opstap, ik moet er echt al iets mee gedaan hebben.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:20

Je kan je paard correcte oefeningen laten rijden en veel figuren laten rijden en zo zorgen dat hij goed en lekker gaat lopen, (2)
dan ben je daar toch eigenlijk ook een beetje 'bewust' mee bezig?
dan zou je ook op 1 uit kunnen komen.
Ik denk dat je er wel bewust mee bezig mag zijn
maar de manier wáarop je het uitvoert is natuurlijk de kunst.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:23

Als ik opstap loopt bijvoorbeeld Babine niet direct nageefelijk. Pas als ik hem actief vanuit het achterbeen voorwaarts laat stappen en de teugels opneem zakt hij in. Zo begint niet ieder paard natuurlijk, dat ligt aan het niveau. Maar hoe vanzelfsprekender die actieve achterhand word, hoe losser de spieren zijn gemaakt in eerdere trainingen, hoe makkelijker het zal gaan.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 07-12-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:23

Zodra ik erop stap en dus weg rijdt, buigt ze en laat ze los in mijn hand. Natuurlijk moeten de spieren dan nog opgewarmd worden. Daarom wissel ik het in het begin vaak af met halsstrekken, voorwaarts neerwaarts en omhoog. Daarbij vraag ik ook duidelijke stelling, zodat ze goed los wordt. Ik ben ook wel van mening dat niet ieder paard of pony even makkelijk nageeflijk wordt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:25

Dat vind ik toch net iets anders dan meteen nageefelijk lopen wanneer je er opstapt, maar dat is mijn mening ;)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:27

Ik denk dat de onafhankelijke zit in dit hele verhaal de belangrijkste schakel is, zolang iemand niet echt onafhankelijk kan zitten kan je een paard ook nooit vanaf het eerste moment nageeflijk rijden.
Daardoor krijg je dingen als; kneepjes geven enzo, geen schande want we hebben het allemaal moeten leren, maar op zo'n moment heeft een paard zich eigenlijk al teveel vast gezet, dat had voorkomen kunnen worden, maar dat is een leerproces en op dat moment zal je het toch moeten proberen op te lossen.

Zelf zou ik bij een niet nageeflijk paard nooit oefeningen gaan rijden, wel figuren en overgangen.
Het hele rijden heeft geen gymnastische waarde als het paard niet nageeflijk is.
Wel heeft het ene paard een wat "makkelijker" mondje dan het andere, wat je weer niet moet verwarren met nageeflijkheid..

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:30

maar wat is dan precies een onafhankelijke zit? :o

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:33

Aria_zz: hoe bedoel je precies? Moet ik dan zeggen, de eerste passen na het opstappen loopt mijn paard nageeflijk? Ze 'loopt' namelijk niet als ik opstap ;) Of noem je laag rijden niet nageeflijk?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:40

Een onafhankelijke zit heb je als je geheel losgelaten in je eigen lijf de bewegingen van het paard kan volgen en je hulpen precies zo kan geven hoe jij ze wil geven, dus op de juiste plek in de juiste mate en op het juiste moment.
Zo vorm je meer een éénheid met je paard.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:41

A, ik dacht dat je bedoelde: je vraagt haar stelling, dan loopt ze nog niet meteen nageefelijk. Dan loopt ze in stelling. Gewoon naar beneden komen is niet meteen nageefelijk, ik denk als je lekker een paar figuren rijd en die spieren echt activeert, dan pas komt het over de ruglopen. Denk ik dan.

Ik dacht, zoals jij het eerst zei: ik stap op mijn paard, paard doet hoofd naar beneden en hij loopt dus nageefelijk. Maar eigenlijk heb je nog niets gedaan, en zou het kunnen dat je paard (jij nu niet specifiek he) het gewoon uit gewente doet ipv echt nageefelijk met de spieren er actief bij.
Tenzij je paard zo goed getrained is, dat kan ik niet beoordelen, maar dan nog

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:50

Wanneer ze dus nageeflijk is, stelling vragen, om de spieren los te maken. Simpel hoofd naar beneden is zeker niet nageeflijk, dat weet ik ook wel, er moet een voorwaartse drang zijn. Maar wanneer je actief wegstapt op je opgestapt bent, kan een paard zeker wel gelijk goed nageeflijk zijn.
Laatst bijgewerkt door tossielove op 07-12-12 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:51

oke, dan verstaan we elkaar ;)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:53

:D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:01

Pfoe, ingewikkelde dicussie..

Wat ik doe is eerst aan een lange teugel wat figuren stappen en draven, puur om de spieren warm te maken. In mijn ogen is hij dan niet nageeflijk, want ik heb geen/amper teugelcontact. Wel let ik er al op dat hij vlot op mijn been reageert, dus ik ben al wel aan het voorbereiden op nageeflijkheid, want een actief ondertredend achterbeen en een pony die vlot op mijn hulpen reageert, is een voorwaarde voor nageeflijkheid (mijns inziens).
Ik zou er in deze fase ook gewoon galop met een lange teugel bij kunnen pakken, maar dat durf ik momenteel niet :+

Vervolgens ga ik terug naar stap, pak de teugels op maat en ik ga gericht figuren rijden waarbij ik stelling vraag van mijn pony. Vaak zijn dit veel voltes (verkleinen en vergroten), achtjes en ook gebroken lijnen. Als ik voel dat mijn pony moeite heeft met de stelling, oefen ik door totdat het beter gaat. Echter, ik dwing hem niet om maar door en door te gaan als hij het moeilijk vindt, want daarmee creeër ik spanning en daar heb ik niets aan. Deze keuze maak ik op gevoel.
Zelfde verhaal in draf en eigenlijk merk ik dan dat er "vanzelf" nageeflijkheid ontstaat. Als ik dit voel, zet ik soms nog wat moeilijker oefeningen in, zoals wijken of een pasje schouder binnenwaarts.

Heb ik hier aan gewerkt? Ja, door middel van het bewust inzetten van figuren en het vragen van stelling. Duurt dit de hele les? Ja, ik blijf er wel mee bezig, maar ik ben niet bewust bezig met "hij MOET nageeflijk". Als de nageeflijkheid er is, neemt mijn werk af. Dan is het een kwestie van stabiel houden en minder doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:02

SparklingApp schreef:
Ik denk dat de onafhankelijke zit in dit hele verhaal de belangrijkste schakel is, zolang iemand niet echt onafhankelijk kan zitten kan je een paard ook nooit vanaf het eerste moment nageeflijk rijden.
Daardoor krijg je dingen als; kneepjes geven enzo, geen schande want we hebben het allemaal moeten leren, maar op zo'n moment heeft een paard zich eigenlijk al teveel vast gezet, dat had voorkomen kunnen worden, maar dat is een leerproces en op dat moment zal je het toch moeten proberen op te lossen.

Zelf zou ik bij een niet nageeflijk paard nooit oefeningen gaan rijden, wel figuren en overgangen.
Het hele rijden heeft geen gymnastische waarde als het paard niet nageeflijk is.
Wel heeft het ene paard een wat "makkelijker" mondje dan het andere, wat je weer niet moet verwarren met nageeflijkheid..

Waarom dan niet? De oefeningen zijn toch een middel om een doel te bereiken? Dat doel is meer losheid in het lichaam, rechtrichten, beter ondertredend achterbeen. Door dat je het hele lichaam motiveert rijd je van achteren naar voren en zal hij daardoor ronder worden in de hals en loslaten in de kaak.

Overgangen rijden zorgt er ook niet persé voor dat het paard losser wordt en gaat nageven want bij elke tempowisseling moet hij weer opnieuw zijn balans vinden en zal dit juist proberen op te vangen door het hoofd omhoog te doen. Figuren rijden op de correcte manier met buiging hoeft ook nog niet eens te lukken als je paard aan 1 kant vast zit. Door juist andere oefeningen te doen raakt hij losser en gaat makkelijker de moeilijke kant op buigen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:10

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.. nageeflijkheid is nl iets anders als aanleuning :+
En ja.. het heeft wél met elkaar te maken..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:17

Nageeflijkheid is imo toch wel gewoon iets vanzelfsprekends in iedere training. Vanaf het moment dat ik contact neem, loopt mijn paard dan ook direct nageeflijk, omdat het altijd 'goed' gereden wordt.

Rijd ik een paard dat dat om de een of andere reden niet doet, werk ik daar de hele training naartoe. Dmv stelling, buiging, tempowisselingen, overgangen etc.
Eerste doel is altijd ontspanning. Daar is imo geen ondertredende achterhand voor nodig evenals een goede aanleuning en contactteugel en dat is ook zeker niet hetgeen waar ik mij op focus. Dat komt later. Nageven is ontspanning in het nek- en kaakgewricht.

Ben het dus wel deels eens met beide stellingen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:29

saskiakefie schreef:
SparklingApp schreef:

Waarom dan niet? De oefeningen zijn toch een middel om een doel te bereiken? Dat doel is meer losheid in het lichaam, rechtrichten, beter ondertredend achterbeen. Door dat je het hele lichaam motiveert rijd je van achteren naar voren en zal hij daardoor ronder worden in de hals en loslaten in de kaak.

Overgangen rijden zorgt er ook niet persé voor dat het paard losser wordt en gaat nageven want bij elke tempowisseling moet hij weer opnieuw zijn balans vinden en zal dit juist proberen op te vangen door het hoofd omhoog te doen. Figuren rijden op de correcte manier met buiging hoeft ook nog niet eens te lukken als je paard aan 1 kant vast zit. Door juist andere oefeningen te doen raakt hij losser en gaat makkelijker de moeilijke kant op buigen.

Imo sla je dan een te grote stap over, ontspanning moet eerst komen en die krijg je niet door oefeningen te gaan rijden.
Die zijn een voorbereiding voor de verdere opleiding en zonder nageeflijkheid heb je geen goede basis om verder te werken.
Juist door overgangen te rijden zal de balans verbeteren, niet door oefeningen als het paard rechtuit nog geen goede balans heeft gevonden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:46

Bovenstaande discussie is iets wat bij de bekendere ruiters ook nog voorkomt. Ik heb een paard wat echt losser wordt door de buiging van schouderbinnenwaarts en travers. Dit betekent niet dat hij die oefeningen als hij nog niet compleet los laat, perfect doet, maar het helpt hem wel soepeler te worden zodat ik enige tijd later de oefeningen wel op een correcte manier kan uitvoeren. Ik heb dus ooit een instructeur gehad die vond dat ik absoluut nog geen oefeningen mocht doen, terwijl mijn huidige instructeur juist van mening is dat hij er veel soepeler van wordt. Tja..

Het is nog niet zo simpel. En met betrekking tot de stelling van TS..

Nummer 1 en 2 hangen mijns inziens samen als je een wat ervaren ruiter bent. Ik ben mijn hele training bezig om hem perfect nageeflijk te krijgen. Dit gaat vanzelf, op het moment dat ik bepaalde oefeningen doe. Maar ik probeer hem wel bewust met elke oefening beter te maken. Zodra hij in het achterbeen en rug beter wordt, kan hij zijn oefeningen ook steeds beter. Een goed voorbeeld hiervan is uitstrekken. Dit kan hij echt pas voor een goede voldoende zodra hij zichzelf los laat.

Als je een wat minder ervaren ruiter bent, en dat ben je zodra je nog over '' aan de teugel lopen" spreekt, vind ik dat je niets meer mag doen dan nummer 2. Nummer 1 is dan uit den boze. Pas als je weet te voelen wanneer het paard zijn achterbeen meer gaat buiten, en gaat voelen wat de perfecte losheid is, kun je aan nummer 1 gaan werken.