My_Little_P schreef:Trainen is ook erop ja, wat mij betreft! Prima dat mensen grondwerk doen, maar ja, er zal een tijd komen dat je erop moet. Dat sommigen dan wachten tot ie de magische grens van 3 heeft bereikt, prima wat mij betreft, maar wel onverklaarbaar. Wat maakt dan dat het wel oké is om er met 3 op te stappen en niet als een paard 2,5 is?
Ik verwacht hier geen antwoord op hoor, heb het ook aan diverse da gevraagd en die konden het ook niet zeggen.
Omdat hier idd geen sluitend, alles verklaarbaar antwoord op is. Waarom is een 10-jarig kind dat moet werken, kinderarbeid? Waarom mag een 15-jarige wel al eens vakantiewerk hebben? En waarom is een 18-jarige volwassen en mag die een fulltime job hebben? Gebeurt er iets magisch op die leeftijden? Nee, uiteraard niet. Je ziet ook dat doorheen de tijd die leeftijden veranderen en ook culturele verschillen zijn waarneembaar. In US is 21 de "volwassen" leeftijd.
Die leeftijden zijn richtlijnen, tot stand gekomen door de mentale en fysieke ontwikkeling in acht te nemen. 3 jaar is die leeftijd bij paarden. Dan wordt aangenomen dat het paard mentaal en fysiek al iets meer aankan. De laatste jaren merk je ook een verschuiving van die magische grens. Meer en meer pleiten om pas op 4- of zelfs 5-jarige leeftijd in te rijden.
Er moet gewoon een ondergrens zijn, vind ik. Want als je redeneert dat 2,5 ook kan, zal er altijd wel iemand zijn die zegt dat op 2 jaar inrijden dan ook wel moet kunnen, want wat maken die zes maanden dan. En voor je het weet hobbelen we allemaal rond op jaarlingen. Nee, ik vind het goed dat die ondergrens van 3 jaar er is.