Wedstrijd paarden jong ingereden

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:23

My_Little_P schreef:
Trainen is ook erop ja, wat mij betreft! Prima dat mensen grondwerk doen, maar ja, er zal een tijd komen dat je erop moet. Dat sommigen dan wachten tot ie de magische grens van 3 heeft bereikt, prima wat mij betreft, maar wel onverklaarbaar. Wat maakt dan dat het wel oké is om er met 3 op te stappen en niet als een paard 2,5 is?

Ik verwacht hier geen antwoord op hoor, heb het ook aan diverse da gevraagd en die konden het ook niet zeggen.

Omdat hier idd geen sluitend, alles verklaarbaar antwoord op is. Waarom is een 10-jarig kind dat moet werken, kinderarbeid? Waarom mag een 15-jarige wel al eens vakantiewerk hebben? En waarom is een 18-jarige volwassen en mag die een fulltime job hebben? Gebeurt er iets magisch op die leeftijden? Nee, uiteraard niet. Je ziet ook dat doorheen de tijd die leeftijden veranderen en ook culturele verschillen zijn waarneembaar. In US is 21 de "volwassen" leeftijd.
Die leeftijden zijn richtlijnen, tot stand gekomen door de mentale en fysieke ontwikkeling in acht te nemen. 3 jaar is die leeftijd bij paarden. Dan wordt aangenomen dat het paard mentaal en fysiek al iets meer aankan. De laatste jaren merk je ook een verschuiving van die magische grens. Meer en meer pleiten om pas op 4- of zelfs 5-jarige leeftijd in te rijden.
Er moet gewoon een ondergrens zijn, vind ik. Want als je redeneert dat 2,5 ook kan, zal er altijd wel iemand zijn die zegt dat op 2 jaar inrijden dan ook wel moet kunnen, want wat maken die zes maanden dan. En voor je het weet hobbelen we allemaal rond op jaarlingen. Nee, ik vind het goed dat die ondergrens van 3 jaar er is.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:19

anneliesdj schreef:
Serendip90 schreef:
Ik ga niet de wedstrijdsport in ;) maar als ik ooit een jong paard zou kopen... 4+ bij het inrijden... en dan 2-3x per week 20 minuten... das meer dan genoeg!

Met 2x in de week krijg je hem nooit zadelmak, dan zul je er echt wel wat vaker op moeten.

Zadelmak en doorrijden is ook een verschil ;) Je mag er wel vaker iets mee doen, maar met rijden is dat in het begin echt meer dan genoeg.

Als je tussendoor nog een keertje longeert of wat gaan wandelen enzo... Of voor mijn part gewoon rustig het opstappen oefent... Maar qua rijden vind ik dat voor een jong paard de max (en dan is het puur het erop zitten en "rijden").. Het is niet zo dat ie dan de rest van de week alleen in de wei staat. Maarja, zo zie ik het. Als je eerder gaat inrijden is het gewoon niet goed voor de wervels, en waarom haast hebben? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:21

My_Little_P schreef:
Trainen is ook erop ja, wat mij betreft! Prima dat mensen grondwerk doen, maar ja, er zal een tijd komen dat je erop moet. Dat sommigen dan wachten tot ie de magische grens van 3 heeft bereikt, prima wat mij betreft, maar wel onverklaarbaar. Wat maakt dan dat het wel oké is om er met 3 op te stappen en niet als een paard 2,5 is?

Ik verwacht hier geen antwoord op hoor, heb het ook aan diverse da gevraagd en die konden het ook niet zeggen.

Bij deze besluit ik dan maar dat je er ook wel op kunt stappen als ze 2 jaar zijn. Want zo'n groot verschil is dat nou ook weer niet met 2,5. :Z

Serendip90

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:32

Waarom niet meteen bij 1 dan zeg.... Of als ze net geboren zijn, wat is 3 jaar nu... :+

Bij 3 zijn de rugwervels ook nog niet volgroeid, dus tussen 2,5 en 3 zal weinig verschil zitten in dat opzicht? (Of nouja... waarschijnlijk best wel wat...)

(Ik zou toch echt een andere DA gaan zoeken las ik zo'n antwoord kreeg :'))

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:34

:j Ik zou erop rijden als ze nog in de buik van mama zitten... en dan zijn ze daarna zo moe dat ze eerst 3 jaar vakantie moeten
O:)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:36

En als je er daarna op gaat zitten, heb je meteen een Totilas onder je kont :') Ideaal...

Ik snap het gewoon niet dat het allemaal zo snel moet. Hoeveel jonge beesten zijn er gewoon niet kapot gereden? :) En waarom? Omdat de eigenaar geld wil zien?

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:37

Zomer waarin ze drie worden zadelmak maken, beetje laten wennen,balkjes lopen, niet al te veel vragen, herfst en winter het land op en dan in het voorjaar weer oppakken en je kunt in de zomer starten is onze ervaring. Een dier kan zo alle indrukken van het aanrijden verwerken en je pakt ze echt zo weer op ( met een uitzondering daargelaten natuurlijk ).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:45

Dit is een eindeloze discussie, waarbij iedereen dezelfde oude argumenten uit de kast haalt. Verder, ik vermoed dat vooral onder de recrea ruiters en de bokt populatie het vroeg inrijden een zonde is, bij de profs is dat geen issue, de dieren zijn er om te werken, de hypotheek moet ook betaald worden immers. Heel ander perspectief.

In ben persoonlijk groot voorstander van inrijden voor drie jaar, rond 2.5, om het ontwikkelende lichaam te laten aanpassen aan de hogere last vergelijkbaar met sportende kinderen waarbij het lijf zich tijdens de groei aanpast aan de andere eisen dan niet sportende kinderen. Probeer als niet sportende 18jarige maar eens een turnoefening aan de ringen te leren, gaat je niet lukken en je zult het ook nooit meer goed leren omdat je lijf zich er niet naar heeft ontwikkeld en je nu te laat bent omdat je lijf grotendeels 'klaar' is met ontwikkelen/groeien.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:50

Omdat amateurs vaak meer tijd nodig hebben om een paard parcoursklaar te hebben (lees: meer training) denken deze vaak ook dat de profs evenveel tijd daarvoor nodig hebben.

Dat is niet zo.

Profs nemen een jong paard nu eenmaal vrij snel mee omdat dat kan. Die leren een paard 3x zo snel de normale dingen aan als een amateur in veel minder tijd. Die gaan niet lopen trutten, maar gaan gewoon rijden. Daardoor kunnen die paarden makkelijk binnen een paar maanden een parcourtje springen zonder dat ze daarvoor 5x in de week gereden hoeven worden.

Ik zie meer 'kapotgereden' paarden onder de amateurs die met een 8-jarige in de B starten, dan onder de profs die met een 6-jarige in het M starten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:53

Zo had ik het nog niet bekeken... Maar toch blijf ik erbij, dat je vaak ziet dat paarden "overvraagd" worden. Neem aan dat als je vroeg begint, je niet binnen 2 maanden al uren er op gaat rijden? :) Want dat zie je dus ook weer gebeuren... Kom we gaan met onze 3,5jarige die een half jaar onder het zadel is, meedoen aan een orientatierit van 4 uur... En dat soort dingen :S Dan vraag ik me ook af waar mensen mee bezig zijn.

Als je ervan moet leven, begrijp ik ook wel dat "wachten" niet echt een optie is. Maar persoonlijk, zou ik wachten. Er zijn genoeg andere dingen die je kunt doen in de tussentijd (en dat betekend niet dat je er niet een keer een zadel op kan leggen en die dingen, maar echt het doorrijden zeg maaar..)

Ervaring speelt natuurlijk ook een rol mee... En dan nog het feit dat het bij elk paard anders is... Sommige zijn nog heel puppy, terwijl andere al veel eerder "meer aankunnen". Maar toch vraag ik me af of het gevolgen heeft als een jong paard vanuit het "niets" (opeens uit de wei getrokken en dan binnen x maanden b-klaar moet zijn) met elke dag rijden en (naar mijn idee) lang rijden er niets aan over houden... En dan voornamelijk bij de springpaarden, want dat moet je toch gaan merken aan benen/rug? :S (Dus als je te snel gaat, wat ook weer van tig factoren afhankelijk is)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:02

Maar dat doen amateurs? Profs hoeven echt geen uren te rijden met een jong paard. Dat gaat gewoon simpel en snel. Die gaan juist géén uren rijden met een paard, daar is ten eerste geen tijd voor. Maar ook profs weten dondersgoed dat een jong paard nog niet zo lang geconcentreerd kan werken.

Ook weten die juist erg veel van trainingsopbouw en intensiteit, júist omdat ze hun geld ermee verdienen heeft het helemaal geen zin om een jong paard veel en lang intensief te rijden.

Een jong paard is echt beter af bij een prof die hem 4x in de week een half uurtje rijdt dan bij een amateur die er elke dag mee gaat lopen klooien. Zoals gezegd, de kapotgereden paarden die ik ken, zijn allemaal kapotgereden door amateurs.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:05

Profs weten denk ik ook net wat beter wat een paard kan/aan kan, zoals jij ook al zegt. Dus dan kan het ook. Maar dan nog vraag ik me echt af, of het geen gevolgen heeft (dan vooral het springen eigenlijk) voor de groei/botten van een paardje.

Als een paard toch "snel" door moet stromen, dan is een prof zeker beter. Mensen moeten weten waar ze het over hebben en niet zo maar aankloten. En dan soms "maar ik krijg goede begeleiding, want ze rijdt Z blabla"... Een paard inrijden is zo'n andere tak van de sport.. Dat zien mensen ook over het hoofd...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:07

+ het paard van een prof heeft waarschijnlijk veel meer talent als het huis, tuin en keukenpaard van de gemiddelde bokker :7
Talentvolle paarden kost het geen enkele moeite, die doen het werk met 2 hoeven in hun neusgat! daar hoef je geen dagen/uren op te zitten...

Erger is een paard met minder talent persé op zijn 6e naar het Z willen rijden, met hangen en wurgen...en dit zie je toch vaak bij amateurs :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 07-12-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:07

Profs nu niet op een pedestal plaatsen. Krijgen op een bepaald moment twintig paarden onder hun kont en als er 2 de rijstijl en het tempo aankunnen is het goed. Wat er met de overige 18 gebeurt....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:08

Ik ben het met je eens dat profs die weten hoe ze moeten trainen minder kwaad doen.

Maar profs zijn in de minderheid, de meeste paarden worden gereden door amateurs. En in mijn ervaring gaat er het meeste mis bij amateurs met hoge ambitie. Dus amateurs die ook 'even' mee willen rijden in de Pavo Cup etc., die hun paard wel overbelasten omdat ze nog niet genoeg ervaring of kennis hebben om dat paard in een half uurtje werken te verbeteren en er dus 1½ uur over doen.
Zouden die paarden er niet veel beter van worden als de leeftijdsgrenzen voor dit soort concoursen omhoog gingen (ok, dat is een beetje te overdreven), of de norm in ieder geval gehandhaafd wordt op minimaal 3 jr voor inrijden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:11

Gini schreef:
Profs nu niet op een pedestal plaatsen. Krijgen op een bepaald moment twintig paarden onder hun kont en als er 2 de rijstijl en het tempo aankunnen is het goed. Wat er met de overige 18 gebeurt....

Onzin....ik heb op een internationale stal gewerkt/gewoond, plus veel andere internationale stallen bezocht, maar dat is dus echt niet waar!
Management en rijderij is daar beter als bij de gemiddelde bokker ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:14

Ik heb nergens gezegd dat de gemiddelde bokker beter rijdt dan een prof. Mij alsjeblieft geen woorden in de mond leggen. Maar niet op een roze wolk zitten dat profs super met hun paarden omgaan en nooit eens overvragen of te snel gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:16

Gini schreef:
Maar niet op een roze wolk zitten dat profs super met hun paarden omgaan en nooit eens overvragen of te snel gaan.

En Amateurs met een te hoge ambitie en te weinig kennis en rijkunsten doen dit niet :7 of de recreatieruiter die zit te rukken, plukken en butsen ....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:17

De amateurs die denken er veel verstand van te hebben (die denken dat ja! ) zijn vaak het ergste. Maarja, dan had je leuke paarden die opeens met rijden zo veel minder leuk worden omdat ze niet meer fijn lopen, te veel hangen, te veel "geruk/gestamp" gewend zijn...

Maarja, het is voor iedereen verschillend en voor ieder paard ook wat het beste is/bij hem/haar past.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:43

listiglistje schreef:
Gini schreef:
Maar niet op een roze wolk zitten dat profs super met hun paarden omgaan en nooit eens overvragen of te snel gaan.

En Amateurs met een te hoge ambitie en te weinig kennis en rijkunsten doen dit niet :7 of de recreatieruiter die zit te rukken, plukken en butsen ....

Maar dat zeg ik toch ook helemaal niet. Wat is nou het punt dat je wilt maken. Ik reageerde gewoon op de laatste paar berichten waar profs opgehemeld worden tot en met. Een beetje realiteitszin kan geen kwaad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:48

Niet alles wat ik schrijf persoonlijk opvatten kan ook geen kwaad ;) ik heb het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen!

Realiteitzin heb ik genoeg, ik zit al 35 jaar in de paarden, zowel professioneel in het verleden als recreatief tegenwoordig,
dus ik heb door de jaren heen genoeg gezien en meegemaakt om een goed en reeël beeld te hebben!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:57

Serendip90 schreef:
anneliesdj schreef:

Met 2x in de week krijg je hem nooit zadelmak, dan zul je er echt wel wat vaker op moeten.

Zadelmak en doorrijden is ook een verschil ;) Je mag er wel vaker iets mee doen, maar met rijden is dat in het begin echt meer dan genoeg.

Als je tussendoor nog een keertje longeert of wat gaan wandelen enzo... Of voor mijn part gewoon rustig het opstappen oefent... Maar qua rijden vind ik dat voor een jong paard de max (en dan is het puur het erop zitten en "rijden").. Het is niet zo dat ie dan de rest van de week alleen in de wei staat. Maarja, zo zie ik het. Als je eerder gaat inrijden is het gewoon niet goed voor de wervels, en waarom haast hebben? :)

Als je erop zit ben je aan het rijden toch? Dus zadelmak maken is ook gewoon rijden.
En je kunt gerust elke dag gaan wandelen maar daar worden ze niet zadelmak van, dan zul je er echt op moeten en als ze na elke keer dat je erop zit weer 3 dagen stilstaan doe je steeds een stap terug en ben je onnodig lang bezig. En natuurlijk zijn er uitzonderingen die wel mak genoeg zijn om steeds 3-4 dagen stil te staan.
Het is helemaal geen schande om er elke dag 5 min. op te zitten, als ze eenmaal goed zadelmak zijn kun je prima toe met 2 of 3 keer in de week.

Citaat:
Profs weten wat een paard aankan, in welk tempo, maken de juiste keuze's.

Ik vraag me af wie van de mensen die dit zeggen ook daadwerkelijk langere tijd bij een prof op stal hebben gelopen. In praktijk zijn het ook maar gewoon mensen hoor, die maken ook fouten en als er geld bij komt kijken mag het nu eenmaal niet te lang duren.
Dus een wat realistischer kijk zou geen kwaad kunnen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:10

Nee, ok 5 minuten... maar ik vind rijden alweer echt "doorrijden"; zadelmak is aan zadel laten wennen voor mijn idee? (Nouja, je komt nog al wat dingen tegen als je een zadelmak paard zoekt, bij de ene is het dat de draf/stap/galop er op zitten, bij de andere is dat ie gewend is aan een zadel.

Zadelmak is in mijn ogen (ja misschien zie ik het wel verkeerd hoor) vooral aan het zadel laten wennen en het rijden. En dan is de ene dag wandelen, andere dag er even op toch niet heel verkeerd, ook al ga je er elke dag 5 minuten op.. Maar het moet niet elke dag meteen een uur rijden zijn... Als je richting de 15-20 minuten gaat --> dan is het bij mij al weer het stapje "doorrijden" :P (klinkt het nog logisch?)

Bedoelde er meer mee te zeggen "niet meteen dagelijks een uur rijden, paar keer per week eventjes" ipv meteen "vol training" :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:31

Nee ik vind het niet erg logisch klinken :+

Een paard is zadelmak als je kunt opzadelen en opstijgen zonder problemen. Als er een stuur en een rem op zit, hij voorwaarts is aan je been en je zonder veel moeite kunt stappen, draven en galopperen.
Als je daarna gaat perfektioneren ben je aan het doorrijden en ook dan hoef je echt niet meer dan een 20-30 minuten erop.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:37

Ik denk dat een boel mensen idd een verkeerd beeld hebben van de zogeheten topspring/dressuur stallen. Het gaat daar er vaak correcter aan toe dan bij de "zadelmakmakers". Ik heb op meerdere stallen gewerkt en op 1 stal daarvan hadden we doorlopend jonge merrie's staan voor IBOP of merrietest. Na aankomst zat er bij de meesten binnen een week een zadel op en binnen 2 week een ruiter maar dan wel met veel geduld en respect. Dus elke dag in handen en niet alleen box in, box uit voor weidegang maar echt even borstel erover, benen controleren en dagelijke stalbezigheden. We hebben er maar 1 in al die jaren gehad waar we niet op konden blijven zitten en die is uit eindelijk na veel verschillende methodes te hebben geprobeerd naar Ger van t'Hof gegaan en zelfs hij had er moeite mee. Na de IBOP heeft er nooit meer iemand op die merrie gezeten. Menig paard heeft het beter op een zogeheten TOP stal dan bij een Bokker of iemand anders.
Op het moment dat het erop gaat lijken dat ze te veel voor de kiezen krijgen gooiden wij ze per direct een week in het land. Moet je eens zien wat dat met een jong paard doet. Even een week geen werk alleen de kaakspieren gebruiken voor het graseten. Je pakt ze daarna zo weer op.