Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizzle schreef:Sodeletuut, Dat heb ik net 8 maanden geprobeert![]()
Eerst zelf, toen een ervaren geduldige africhting/spring stal.
Maar als je niet blijft zitten, dan moet je iemand zoeken die dat wel kan.
Het ruitergewicht is geen probleem meer, hangen in stap ook niet. Doodstil zitten lukt ook nog net, maar hij flipt van de beweging van de ruiter, zelfs oefenen met een skippybal heeft dat niet kunnen verhelpen.
Eraf vallen is enger voor het paard. Sodeletuut schreef:Ik vind het ook geen probleem om hulp in te schakelen, maar wat ik van Gert heb gezien vind ik paard onterend.. Mijn keuze zou uitgaan naar iemand met een iets meer geduldige werkwijze.
Sodeletuut schreef:Ja maar nou zeg je wel mooi: volledige voorbereiding. Ja als dat nou eens het geval zou zijn.. Maar ik typ gert van den hof in op youtube, klik een willekeurig filmpje aan. Kijk naar het onderschrift en dat zegt: zadelmak maken van Beau, het paard heeft nog nooit een zadel op gehad.... Noem ik geen volledige voorbereiding.... En ik ben het er ook niet mee eens dat hij het paard naar uitrazen, hij jaagt ze ook nogal op tempo..
Sodeletuut schreef:Ja maar nou zeg je wel mooi: volledige voorbereiding. Ja als dat nou eens het geval zou zijn.. Maar ik typ gert van den hof in op youtube, klik een willekeurig filmpje aan. Kijk naar het onderschrift en dat zegt: zadelmak maken van Beau, het paard heeft nog nooit een zadel op gehad.... Noem ik geen volledige voorbereiding.... En ik ben het er ook niet mee eens dat hij het paard naar uitrazen, hij jaagt ze ook nogal op tempo..

Sodeletuut schreef:Ik vind het ook geen probleem om hulp in te schakelen, maar wat ik van Gert heb gezien vind ik paard onterend.. Mijn keuze zou uitgaan naar iemand met een iets meer geduldige werkwijze.
Dees schreef:Dat wat in de ogen van sommigen hier valt onder 'volledige voorbereiding' is in de ogen van het paard dikwijls vooral verwarrend.
Paarden houden van een directe aanpak, dat is wat ze snappen want zo gaat het tussen paarden onderling ook. Met 'volledig voorbereiden' gaan veel paardenhouders erg omslachtig te werk: eerst longeren, op enig moment snapt het paard de bedoeling. Maar dan komt er ineens een zadel bij, opnieuw verwarring. Lukt het paard dat te behappen, moet er een bit bij, en dan bijzet... Nou ja, en keert dan de rust weer... dan wil er ineens iemand op gaan zitten en gelden er ineens nog veel meer spelregels...
Het is al omslachtig om het zo op te schrijven. Nee, dan wat Gert doet. Die schat het paard in, laat het accepteren dat Gert de baas is en gaat er dan op zitten. Punt. Al die andere voor het paard ingewikkelde handelingen hoeven niet.
Dat is imo véél minder stress dan die methode van de 'volledige voorbereiding'.
Dat is vanuit de mens geredeneerd. Gert doet wat moet gebeuren op een manier die een paard zelf ook zou kiezen. Gert is een paardenmens.
Sizzle schreef:Een van mijn dieren gaat er heen.
Na 6 maanden op de 'normale' rustige manier doet hij nog steeds eng.
Dan liever maar even doorpakken. Voor alle partijen het beste in dit geval.
Is overigens niet mijn eerste keus, ik doe het liever gewoon zelf.
Dees schreef:Dat wat in de ogen van sommigen hier valt onder 'volledige voorbereiding' is in de ogen van het paard dikwijls vooral verwarrend.
Paarden houden van een directe aanpak, dat is wat ze snappen want zo gaat het tussen paarden onderling ook. Met 'volledig voorbereiden' gaan veel paardenhouders erg omslachtig te werk: eerst longeren, op enig moment snapt het paard de bedoeling. Maar dan komt er ineens een zadel bij, opnieuw verwarring. Lukt het paard dat te behappen, moet er een bit bij, en dan bijzet... Nou ja, en keert dan de rust weer... dan wil er ineens iemand op gaan zitten en gelden er ineens nog veel meer spelregels...
Het is al omslachtig om het zo op te schrijven. Nee, dan wat Gert doet. Die schat het paard in, laat het accepteren dat Gert de baas is en gaat er dan op zitten. Punt. Al die andere voor het paard ingewikkelde handelingen hoeven niet.
Dat is imo véél minder stress dan die methode van de 'volledige voorbereiding'.
Dat is vanuit de mens geredeneerd. Gert doet wat moet gebeuren op een manier die een paard zelf ook zou kiezen. Gert is een paardenmens.
riagr schreef:Sanne83: dat is niet helemaal waar. Flooding is even effectief als systematische desensitisatie, alleen.... de meesten houden het niet vol ( de flooding..) en daarom líjkt de systematische desensitisatie effectiever.