Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:40

1ste week maakte ik ze bekent met longeren (eerst zonder tuig) daarna met tuig.
2de week longeren met bijzet, mijn opa zette er een stuur en rem op (heet nu lange lijnen.. hij gebruikte zijn mentuig + leidsels). Hiermee ging hij ook over het erf en stukjes langs de weg.
3de week erop even aan de lijn, daarna los.. en als ook bleek dat de stuur (en rem) er goed op zat, bond mijn opa zijn Gelderse voor de kar en ging ik achter de kar aan mee naar buiten. Lekker recht toe en recht aan, op eigen benen laten lopen.
4de en 5de week kon ik alleen opstijgen en in de bak / wei en op de weg rijden, en ging het paard of terug naar de eigenaar of in de verkoop.

De 1ste 2 weken werd een paard vaak 2x per dag "gepakt" en 10 a 20 minuten per x aan het werk gezet. We hebben eigenlijk nooit een bokkend paard gehad.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:43

@Brainless: Waarom kies je er voor om het paard 2x per dag te doen? En het niet over een langere tijd uitgespreid?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:56

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden met bijv. zadelmak maken. Ik zie zo niet zoveel mis met de "methode" zoals in de openingspost en ben retejaloers op de zitkunde van de ruiter! _/-\o_

Een uitleg over die methode (voor zover mogelijk zonder extra info) is al een aantal keren genoemd :j

Zelf maak ik af en toe iets zadelmak, en dan is het helemaal per paard afhankelijk van hoe dat gebeurd. Basisregel is niet teveel getrut :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:00

@Cer: Daarom ben ik ook benieuwd naar welke methodie iemand gebruikt. En val ik niemand af op zijn methode. Ik vind het inrijden gewoon een interessant proces.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:02

Is het ook, en het is van een aantal dingen afhankelijk.. In de eerste plaats van het betreffende paard, en in de tweede plaats van de kunde en ervaring van de persoon (personen) die het doen, denk ik..
Je kan met dit soort dingen ook niet zomaar uit je comfortzone stappen en een andere manier gaan proberen, als je al jarenlang een methode gebruikt die voor jou werkt :j

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:05

Nee dat is het inderdaad. Wanneer een bepaalde methode goed bij iemand past is het lastig om hier uit te stappen. Ook omdat de ervaring in een andere methode ontbreekt.
Het is zeker afhankelijk van betreffende paard.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:14

Kan enkel zeggen, dat die vent geweldig kan blijven zitten, maar voor de rest................. zou hier niet aan meewerken. Kan me niet voorstellen, dat dit goed is, beest schrikt zich helemaal te pletter, kan toch geen goede ervaring zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:16

Ik heb eerst een dekje op de rug gelegd + hoofdstel laten wennen. Toen het zadel opgelegd. Uiteindelijk heb ik een stukje in de wei afgezet en ben over de rug gaan liggen. Volgende x ben ik gaan zitten. Volgende x zijn we met halster en touw begeleid door iemand, hebben we een rondje gestapt. Op deze manier beenhulpen aangeleerd. Toen dat ook allemaal goed ging ben ik met zadel + hoofdstel gaan rijden. Ik heb het allemaal heel rustig aan gedaan, heb er lang de tijd voor genomen om haar te laten wennen en te laten begrijpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:18

Zoals gezegd is er geen achtergrondinformatie bij dit specifieke filmpje. Dan kan er verder ook weinig over gezegd worden...?
Het valt inderdaad onder het "overflow"-systeem, en kan, mits kundig uitgevoerd, prima werken

Ik zou bijv. persoonlijk nooit zonder zadel gaan zitten, maar er zijn er ook zat die dat doen :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:22

_coquette_ schreef:
@Brainless: Waarom kies je er voor om het paard 2x per dag te doen? En het niet over een langere tijd uitgespreid?

Mijn opa's idee is om paarden liever 2x kort te "pakken" dan 1x lang.
Als je te lang aan het werk gaat (vooral in het begin) heb je kans dat ze dwars worden en moet je eerst daar weer "doorheen" voordat je kan stoppen (altijd stoppen op een goed moment).
Daarnaast deed ik het longeren, zadelmak maken en hij deed het lange lijnen op een ander moment van de dag.

Ik moet zeggen dat het altijd goed gewerkt heeft.
Je zorgt voor minder geestelijke inspanning ineens, ze raken minder snel geïrriteerd, en lichamelijk maak je ze niet moe wat spierpijn voorkomt.

Paarden die geen halsters gewend waren (die uit de opfok kwamen) deden wij ook diverse malen per dag het halster af en op. Binnen 2 a 3 dagen konden waren ze dit dan gewoon.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:25

Ik vind dat helemaal geen slecht idee van je opa , is best wel over nagedacht ook.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:31

Zelf doe ik het mak-maak gedeelte en wennen aan longeersingel, hoofdstel, deken en bit. Longeren leer ik ze ook.
En dan, gaan ze naar een prof die dagelijks paarden zadelmak maakt! Daar begin ik als amateur niet aan!
Afhankelijk van het paard, haal ik ze na ongeveer 4weken weer op en neem ik het stokje over.

Ik vind het heel belangrijk dat ze het direct goed leren. Ik zie dat toch ook vaak verkeerd gaan als men het zelf even doet.
Daarnaast heb ik weinig hulp op stal die mij zou kunnen begeleiden, dat is toch ook wel essentieel om een paard te beleren.
Ik heb dat ook eens ergens gelezen van Gert van den Hof, hij vertrouwde volledig op de hulp van zijn broer.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:57

ik krijg nu denk half bokt over me heen, maar ik vind de manier van Herman Koorman geweldig.
wel zorg ik dat de paarden wel zadel en hoofdstel en longeren kennen.
alleen de eerste 3 keer gaat herman er op en dan de laatste dag ga ik erop met herman erbij.

sommige paarden zijn zulke viezerikken dat op elke manier zullen gaan bokken. dan kan je beter iemand erop hebben die zeker blijft zitten dan dat iemand er opzit en denkt dat die het goed kan, maar bij de eerste bok er al afligt.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:08

Ik heb over het algemeen geluk gehad met mijn paarden zeg ik altijd maar.
Als ze binnenkomen begin ik vooral met veel grondwerk in de roundpen. Zodat ze de manier van longeren kennen en het woord HOOOO! IK begin met longeren met hoofdstel en laat ze wennen aan het bitje. Ook laat ik vaak een uur of 3 met het bitje in stal staan. Dat ze er aan kunnen wennen in hun eigen veilige omgeving. Vervolgens ga ik longeren met dekje en singel. Daar hang ik vanalles aan, flessen met water of steentjes. Begin een beetje met de dubbele lijnen zodat ik ze niet meteen hoef bij te zetten. Mijn paarden worden nagevelijk gereden dmv de dubbele lijnen leer ik ze de druk op het bitje en wanneer ik er een beetje druk opzet moeten ze ook terug komen. Verder oefen ik veel buigingen vanaf de grond, buig ze door naar links of rechts en wacht totdat ze het bit loslaten. Verder ben ik vooral NIET voorzichtig met mijn paarden, zadel erop eraf erop eraf, aansingelen belonen over heel het lichaam op het hoofd tussen de oren op hun kont. Ik kan langs hun springen gek doen dansen ik maar er gewoon een gezellig momentje van. Als ze dan na een week (sommige paarden iets langer) helemaal het vertrouwen hebben in de ruiter ga ik erop, in de roundpen zonder lijn. ik buig ze dan naar binnen zodat wanneer ze weglopen een rondje om mij heen draaien en ook niet meteen weg kunnen springen als ik erop zit. Wanneer ik erop zit laat ik de teugels lang en geef ze een beetje hun vrijheid. De meeste paarden stappen dan rustig aan maar er zijn ook paarden bij die meteen aandraven. Ik houd ze vooral niet tegen maar stel ze gerust. Door te belonen en tegen hun te praten. Dit werkt over het algemeen prima, het is hun vluchtgedrag. Wanneer je deze gaat tegenhouden wordt het alleen maar erger. Ik heb liever dat ze vooruit gaan dan niet vooruit willen, dat zijn vaak de paarden die later dingen gaan bedenken zoals bokken of stijgeren. Op deze manier laat ik het paard wennen aan mij, aan mijn zit, stem en been. Ik ben langzaam een beetje te sturen wat over het algemeen makkelijk gaat aangezien ik al een beetje met de buigingen heb geoefend. Ik stel de paarden gerust door ze overal te belonen en tegen ze te praten. Het hoofdje loopt meestal nog ergens in de wolken en ik mijn teugels hangt een bocht. Maar dat geeft niet voor mij, die beginnen ze maar al te snel op te zoeken en gaan lekker met hun hoofdje stofzuigend over de grond. Wanneer dit allemaal prima gaat begin ik een beetje met mijn beugels te rammelen en met mijn zadel te schuiven zodat ze ook hier niet meer op reageren en gewoon rustig hun ding blijven doen. Over het algemeen zijn mijn paarden binnen een maand of 2 zo mak als een lammetje en durf ik er iedereen op te zetten. Ze hebben vertrouwen en rust! En dan kan het echte werk beginnen!! :)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb het filmpje van de begin post gezien, ik vind het goed wat betreft het opstappen en aanrijden zonder lijn en het voorwaartse. Ik ken geen achtergrondinfo maar ik denk dat het paard te weinig grondwerk heeft gehad dus dat ze hem een beetje hebben overvallen!!

Groetjes

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:20

Wat ik me da altijd afvraag:
zijn paarden dan zulke tere wezens dat ze niet kunnen tegen 5-10 minuten schrik.
WTF!!!!! moet dat op mijn rug; er af! er af! er af!, damn gaat niet. Hmm ga er niet dood aan. Persoon op mijn rug is ook gewoon rustig, Hmm valt wel mee. Ah, gaat er ook weer vrijwillig af en leef nog steeds.

In de natuur maken ze zich wel eens meer zorgen om hun leven en overleven dat vaak ook gewoon (tenzij ze gegrepen en opgevreten worden dan tenminste).

Waarom zou een dier niet even flinke stress mogen hebben om er een zeer korte tijd later achter te komen dat het allemaal wel meeviel. Waarom moeten we stress ten alle tijden vermijden? Loopt een paard dan zo snel een trauma op? Stress is pas echt negatief als het te lang duurt en je er onvoldoende invloed op hebt.

Ik heb er niets op tegen dat een paard zich even het apenzuur schrikt om even later de hele boel positief af te sluiten. Daar leren ze gewoon van. Ik kan niet zeggen of ik gelijdelijk perse beter vind.

Ik kan mij wel voostellen dat ik persoonlijk niet kundig genoeg ben om er correct op te blijven zitten en het weer positeif af te sluiten. Dus zou ik zelf eerder kiezen om een gelijdelijke poging te doen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:22

Ik denk dat het vooral te maken heeft dat er veel mensen in een situatie wanneer het paard stress heeft niet kan blijven zitten. En op dat moment meer kwaads als goed doet. Zo hebben wij ze ook binnen gekregen van iemand die er al 3x afgevallen was. Dan heb je niet echt een goede start. En zullen ze alles doen om je er af te krijgen, zoals bijv. zich achterover laten vallen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:43

@coquette: Dan gaat het dus inderdaad mis voor je de kans krijgt het positief af te sluiten. Dat kan alleen maar averechts werken.
Daarom is deze methode voor mij persoonlijk ook een so-not-try-this-at-home methode. Maar iemand die dit wel van begin tot eind kan uitzingen lijkt mij prima en zou ik ook zeker overwegen als ik het zelf niet zou zien zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:01

@pol013
Maar je hebt paarden die zich van de stress acuut laten (achterover) vallen, daar zit je ook niet op te wachten.

Het is niet mijn manier, maar ik begrijp best dat als je een flinke bokker hebt, je na het "gewoon" geprobeerd te hebben voor deze manier gaat.
Je moet wel iemand hebben die heel sterk in zijn schoenen staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:17

@brainless: Zou kunnen.
Dat type paard wil ik eigenlijk helemaal niet in mijn assortiment hebben. Die zouden dat dan namelijk ook doen bij de eerste de beste andere ongelukkige situatie. En je komt toch wel eens onverwachts iets tegen als je gewoon leuke dingen wil doen met je paard.

Maar verder: wat is er per definitie tegen op paarden 10 minuten stress laten hebben?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:34

Dat ik nog op de manege werkte vroeger deden we altijd eerst longeren, dan met hoofdstel halster erover, zadeltje op, halstertje af, bijzetje eraan, hangen, iemand erop 2 mensen ernaast stukje wandelen, aan de longe erop en dan los. Afhankelijk van het paard ging dit proces niet altijd even snel uiteraard ;)

Ik heb mijn eigen paardje in 2011 beleerd en die leek wel zadelmak geboren bijna. Longeren had ze in 1 keer door, 2e keer snapte ze eigenlijk commando's stap draf galop al. Heb bij haar volgens mij eerst een zadeltje opgelegd en toen hoofdstel in gedaan. Ze heeft de eerste paar keer nooit een bok gegeven op het zadel, alleen na een week ofzo ineens een paar keer. Heb een paar keer een heel losse bijteugel eraan gehad en toen ik wilde gaan hangen voor de eerste keer ging dit zo goed dat ik ben opgestapt. Dit vond ze geen probleem in de volle rijbaan dus we hebben een klein stukje gestapt.

Afbeelding

Daarna heeft er nog 2 keer iemand geholpen in de rijbaan met opstappen en stukje wandelen en toen heb ik op stemcommando gaan draven etc. Eerste jaar alleen maar een beetje spelenderwijs in de rijbaan en heel veel buiten gereden. 2e helft van dit jaar zijn we wat serieuzer gaan rijden en ook dit pakt ze fijn op! :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:36

Omdat ik vind dat het niet nodig is om een paard paniek te bezorgen. Vind ik zelf ook niet fijn. Ze gaan er niet dood aan natuurlijk.

Dan stel ik even de wedervraag, waarom zou je een paard paniek bezorgen? Wat is de meerwaarde?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:37

@Bonnieaw: Waarom heb je er voor gekozen om dit te doen in een volle rijbak?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:40

Ik zie dat ook niet echt , nja kan veranderen als er bokkers zijn die dat mij kunnen uitleggen.

Maar nou heb ik Asra ook al vanaf dat hij 1,5 is ,we hebben echt een band opgebouwd en zijn daarna aan de slag gegaan met 3,5 jaar.

Ik denk dat hij sowieso daardoor al minder paniekerig was , maar als ik hem zou overdonderen denk ik dat die hele band ook weg is en dat is niet wat ik wil maar ook niet wat Asra had gewild.
Toch denken veel mensen dat haflingers van nature al relaxt zijn maar die mensen kennen types als Asra nog niet .

Doe mij maar wederzijds respect en rust :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:42

Ik ben zelf begonnen met eerst de stuurhulpen te bevestigen via lange lijnen! Eerst naast de schouder en dan steeds verder naar achteren schuiven. Hier heb je onder het zadel tijdens het inrijden veel baat bij, omdat de hulpen al bekend zijn en dus minder stress.

Daarnaast veel er naast springen, overheen hangen tijdens het poetsen, op krukjes staan zodat zo min mogelijk dingen eng zijn. Het engste vinden ze vaak dat er hoog achter hun iets beweegt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:00

_coquette_ schreef:
Omdat ik vind dat het niet nodig is om een paard paniek te bezorgen. Vind ik zelf ook niet fijn. Ze gaan er niet dood aan natuurlijk.

Dan stel ik even de wedervraag, waarom zou je een paard paniek bezorgen? Wat is de meerwaarde?

Wat heet paniek?
Ik zie niet in waarom vaak kleine beetje stress in de stap voor stap methode(10 x 30 sec) perse beter is dan 1 keer meer stress (5min). Als er maar een positief einde aan zit zie ik het verschil niet zo.

Ik ben niet vóór maar ben zeker niet tégen. Ik zie echt gewoon niet in waarom een paard niet gewoon tegen een stootje kan.
Het is een vluchtdier. Stress is een natuurlijk onderdeel van het leven. Er gebeurt iets, het paard vind dat eng/ begijpt het niet en reageert daar op. En ondervind dan dat het allemaal wel meeviel. Dat proces vind bij de gelijdelijke weg net zo plaats alleen dan in kleinere blokjes maar wel vaker.

Te veel stress zal niet goed zijn maar een beetje? mwah. Wie zegt mij dat dat niet gewoon gezond is?
Botten en spieren ontwikkelen zich bijvoorbeeld alleen voldoende als er 'stress' op komt. Dat moedigt het lichaam aan om beter te worden. Bij te veel stress breekt/scheurt de boel. De clou zit hem in het woord 'TE'.