discussie over zadelmak maken en doorrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:34

Als ik zeg "...Wij hebben haar laten opleiden..." dan geef ik een overzicht van hoe de training is gegaan niet van de planning voor een toekomstige training.

De training is begonnen nadat onze trainster, na enkele maanden observatie en grondwerk, vond dat onze merrie klaar was voor haar basistraining.
Dan is ze naar de trainer gegaan voor een week observatie, pas hierna was de trainer akkoord om te beginnen met haar training met twee eisen : jullie komen 2 a 3 keer per week deelnemen aan de training en
haar basistraining is gedaan als ik beslis dat jullie samen klaar zijn om verder te gaan.

Als dit niet op het tempo van het paard is weet ik het niet meer.

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:29

hallo,

ik vind dat door rijden is:

dat jij je paard klaar maakt en een goede basis leert.... dat je hem klaar maakt voor de toekmst

nobel1

Re: discussie over zadelmak maken en doorrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:47

In mijn optiek is het zadelmak maken zorgen dat het stuur, gas en de rem werkt (zowel aan de hand als onder het zadel) en het doorrijden is een paard op B niveau hebben en verkeersmak hebben indien gevraagd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:40

Ik zie zadelmak als; opzadelen en opstijgen, voorwaarts gaan op het been, halthouden op teugel/zit/stemhulp, stuurbaar op teugels en alle gangen kunnen rijden zonder problemen.
En dan bedoel ik het wel heel basic, met halthouden bv is het net waar het paard op dat moment het beste op reageert; stem, zit of teugels, maar het is altijd een combi van meerderen.

Doorrijden is alles wat daarna komt; het recht blijven tussen teugels/been, nageeflijkheid, nette figuren rijden, stelling en buiging en van daaruit verder naar wedstrijdklaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:41

MarcR schreef:
De training is begonnen nadat onze trainster, na enkele maanden observatie en grondwerk, vond dat onze merrie klaar was voor haar basistraining.
Dan is ze naar de trainer gegaan voor een week observatie, pas hierna was de trainer akkoord om te beginnen met haar training met twee eisen : jullie komen 2 a 3 keer per week deelnemen aan de training en
haar basistraining is gedaan als ik beslis dat jullie samen klaar zijn om verder te gaan.

Hartstikke leuk maar in praktijk is er niemand die daar de tijd en het geld voor over heeft.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:12

anneliesdj schreef:
MarcR schreef:

Hartstikke leuk maar in praktijk is er niemand die daar de tijd en het geld voor over heeft.

Dat is dan een van de grootste problemen bij het opleiden van paarden.
Wij hebben wel het geld en de tijd geïnvesteerd in onze merrie om met een goede basis te kunnen beginnen.
De investeringen die we toen hebben gedaan hebben we al dubbel en dik terug gewonnen door de voldoening en het plezier dat we nu hebben met ons paard.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:23

Ik ben het helemaal eens met MarcR. Iedereen zit in een consumptiemaatschappij,
zo snel mogelijk zoveel mogelijk resultaat.. :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:27

Weet je wat het leuke daaraan is; dat op bokt iedereen een grote mond heeft, het áller állerbeste wil voor zijn paard maar in praktijk iedereen naar een 'gewone' stal gaat en een maand later het paard zadelmak terug heeft. De portemonnee is sterker dan het hart denk ik.

En overigens; in tempo van het paard is natuurlijk het beste maar dat hoeft niet altijd een half jaar te duren, er zijn genoeg paarden die het prima aan kunnen om in 6-8 weken zadelmak te worden gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:29

Dat is wel erg zwart-wit.
Ik denk namelijk ook dat het een stukje is wat vel eigenaars zelf willen doen en ervaren.
"eens moet de eerste x zijn" is iets wat je hier op bokt ook leest als het gaat om zadelmak maken en doorrijden van een jong paard.
Dat het dan vaak tege valt, wordt meestal op het paard geschoven ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:56

Wat vind je zwartwit, mijn eerste opmerking?
Het is toch echt zo hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:07

Bedoelde voornamelijk/eigenlijk de opmerking van liespower. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:20

anneliesdj schreef:
Weet je wat het leuke daaraan is; dat op bokt iedereen een grote mond heeft, het áller állerbeste wil voor zijn paard maar in praktijk iedereen naar een 'gewone' stal gaat en een maand later het paard zadelmak terug heeft. De portemonnee is sterker dan het hart denk ik.

En overigens; in tempo van het paard is natuurlijk het beste maar dat hoeft niet altijd een half jaar te duren, er zijn genoeg paarden die het prima aan kunnen om in 6-8 weken zadelmak te worden gemaakt.

Ik heb geen grote mond, wij zijn niet naar een gewone stal gegaan en hebben wel tijd en geld geïnvesteerd in ons paard.
Ik weet ook dat wat jij verteld de standaard is maar wij hebben het anders aangepakt.

Ik dacht vroeger ook dat dat op enkele weken kon maar als je een ganse basistraining zoals bij ons paard en andere paarden die daar in training stonden moest hebben meegemaakt dat weet je dat dit niet kan zonder het paard te forseren. Ons paard heeft gedurende gans de basistraining geen enkele keer geprotesteerd, gesteigerd of gebokt.
De vier maanden basistraining van ons paard was ook veel meer dan zadelmak maken, tijdens de trainingen nadien reed mijn dochter zonder grote problemen een basis horsemanship of trail parkoer.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:29

superwoman schreef:
Ik denk namelijk ook dat het een stukje is wat vel eigenaars zelf willen doen en ervaren.
"eens moet de eerste x zijn" is iets wat je hier op bokt ook leest als het gaat om zadelmak maken en doorrijden van een jong paard.

Het naar een trainer brengen van een paard en het x tijd later terug gaan halen is een van de grote fouten in de opleiding van paarden.
Elke eigenaar zou deel moeten uitmaken van de opleiding van zijn paard maar dan wel onder leiding van een trainer die ervaring heeft met het opleiden van paarden.

Inderdaad moet het "eens de eerste keer zijn" maar als paard en ruiter lichamelijk en geestelijk goed voorbereid zijn is dit een stap die genomen wordt zonder negatieve aspecten.
Als het tegenvalt moet dit volledig op het conto van de eigenaar worden geschreven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:16

Nou,ik heb ook 1 paard "weggebracht" en "opgehaald" toen ze stap,draf en galop met ruiter kon...
Is me prima bevallen. Daarna met eigen instructeur verder gegaan.
Daarna ook zelf een paar paardjes zadelmak gemaakt en doorgereden. Mijn hengst (nu ruin) had ik ook "weggebracht". Heb daar nog wel een rondje gedaan,want ze zou er "weinig opzetten aan knopjes". Dat bleek genoeg te zijn en ben daar ook erg tevreden mee.
imo is er niet 1 goede manier,maar hangt af van de ruiter (niveau) en paard als combi. Sommige jonge paarden zijn zo ontzettend braaf,dat zelfs een minder ervaren ruiter er mee weg kan rijden. Nu is dat laaste voorbeeld wel discutabel,want ik zie liever minder ervaren ruiters niet een jong paard doorrijden ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:28

Ik heb nu 3 paarden zelf ingereden en heb er 4 maanden over gedaan.
En 2 lopen nu M2 niveau en 1 begint volgende week in de B.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:11

superwoman schreef:
Nou,ik heb ook 1 paard "weggebracht" en "opgehaald" toen ze stap,draf en galop met ruiter kon...
Is me prima bevallen. Daarna met eigen instructeur verder gegaan.
Daarna ook zelf een paar paardjes zadelmak gemaakt en doorgereden. Mijn hengst (nu ruin) had ik ook "weggebracht". Heb daar nog wel een rondje gedaan,want ze zou er "weinig opzetten aan knopjes". Dat bleek genoeg te zijn en ben daar ook erg tevreden mee.
imo is er niet 1 goede manier,maar hangt af van de ruiter (niveau) en paard als combi. Sommige jonge paarden zijn zo ontzettend braaf,dat zelfs een minder ervaren ruiter er mee weg kan rijden. Nu is dat laaste voorbeeld wel discutabel,want ik zie liever minder ervaren ruiters niet een jong paard doorrijden ;)

Als jij tevreden bent met dit systeem dan is dat goed voor jou maar daarom moet je het niet afkeuren als mensen het anders aanpakken.
Op het einde van haar basistraining kon ons paard veel meer dan stap, draf en galop en daar zit een belangrijk verschil met jullie systeem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:17

Waar heb ik geschreven dat ik het afkeur? Ik schrijf juist dat er meer manieren zijn en je rekening moet houden met de ruiter en zijn niveau en ook die in combinatie met het paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:52

superwoman schreef:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:20

MarcR schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb geen grote mond, wij zijn niet naar een gewone stal gegaan en hebben wel tijd en geld geïnvesteerd in ons paard.
Ik weet ook dat wat jij verteld de standaard is maar wij hebben het anders aangepakt.

Ik dacht vroeger ook dat dat op enkele weken kon maar als je een ganse basistraining zoals bij ons paard en andere paarden die daar in training stonden moest hebben meegemaakt dat weet je dat dit niet kan zonder het paard te forseren. Ons paard heeft gedurende gans de basistraining geen enkele keer geprotesteerd, gesteigerd of gebokt.
De vier maanden basistraining van ons paard was ook veel meer dan zadelmak maken, tijdens de trainingen nadien reed mijn dochter zonder grote problemen een basis horsemanship of trail parkoer.

Ik had het niet specifiek over jou maar in het algemeen, het is iets wat steeds weer opvalt; op bokt lees je niet anders als paardvriendelijk, in het tempo van het paard en noem maar op. Maar in praktijk heeft niemand het daarover en wordt je zelfs raar aangekeken als je zoiets noemt.

En laten we even heel duidelijk voorop stellen dat paarden die in 4 of 6 weken zadelmak gemaakt worden ook echt niet allemaal in protest gaan of bokken, dat ligt heel erg aan hoe de trainer er mee omgaat. Die maakt of breekt het vertrouwen wat het paard heeft en ook als het in kortere periode moet gebeuren kan er best veel vertrouwen zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:28

Vertrouwen kan er nog altijd zijn als je een paard zadelmak maakt in enkele weken maar ik denk niet dat het paard lichamelijk en geestelijk klaar is voor het dragen van een ruiter.
Als ik zag hoe ons paard van een slungelige puber veranderde in een getraind paard gedurende de eerste twee maanden in de roundpen,
zonder dat er een ruiter op kwam, dan weet ik dat je dat niet in enkele weken kan bereiken.
Zij heeft toen haar spieren ontwikkeld en vooral leren gebruiken om, enerzijds een mooie stap, draf en galop te ontwikkelen en
anderzijds om mooi "rond" te leren lopen zodat ze klaar en sterk genoeg was om een ruiter op haar rug te krijgen.
Ze is ook veranderd van een paard dat niet goed wist wat er van haar verwacht werd tijdens training naar een paard dat met veel zin aan een training deelnam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:51

Ja dat is het leerproces, dat maakt elk paard mee.
En je kunt maar voorbereiden tot op zekere hoogte, het gewicht van de ruiter kun je pas op trainen als je er daadwerkelijk op zit. Wat je daarvoor doet is algemene spiertraining en dat gebeurd ook wel als je in kortere periode zadelmak maakt.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:17

ik vind dat doorrijden inhoudt dat een paard, zoals het oorspronkelijke doel van de dressuur, "into balance" gereden moet worden met de ruiter erop. van nature is een paard dat niet gewend, en doorrijden is om een paard te leren reageren op de ruiter, de been- en teugelhulp en het gewicht, en de juiste spieren kweken om de ruiter te kunnen dragen; tot je het paard zo goed vertrouwd dat hij ook in paniek/ onbekende situaties reageert op de ruiter en zijn conditie min of meer gericht is op een ruiter dragen. doorrijden = voor mij dus het inrijden van een paard, tot het reageren op en het dragen van de ruiter er "ingesleten" is. het moet een beetje een gewoonte worden, zodat een jong paard ook met de ruiter erop, zich kan ontspannen! :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:47

anneliesdj schreef:
Ja dat is het leerproces, dat maakt elk paard mee.
En je kunt maar voorbereiden tot op zekere hoogte, het gewicht van de ruiter kun je pas op trainen als je er daadwerkelijk op zit. Wat je daarvoor doet is algemene spiertraining en dat gebeurd ook wel als je in kortere periode zadelmak maakt.

Als je onze twee maand samenperst in een veel kortere periode dan kom ik weer op hetzelfde punt : dan ga je je paard forseren