Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarcR schreef:De training is begonnen nadat onze trainster, na enkele maanden observatie en grondwerk, vond dat onze merrie klaar was voor haar basistraining.
Dan is ze naar de trainer gegaan voor een week observatie, pas hierna was de trainer akkoord om te beginnen met haar training met twee eisen : jullie komen 2 a 3 keer per week deelnemen aan de training en
haar basistraining is gedaan als ik beslis dat jullie samen klaar zijn om verder te gaan.
Als dit niet op het tempo van het paard is weet ik het niet meer.
anneliesdj schreef:MarcR schreef:De training is begonnen nadat onze trainster, na enkele maanden observatie en grondwerk, vond dat onze merrie klaar was voor haar basistraining.
Dan is ze naar de trainer gegaan voor een week observatie, pas hierna was de trainer akkoord om te beginnen met haar training met twee eisen : jullie komen 2 a 3 keer per week deelnemen aan de training en
haar basistraining is gedaan als ik beslis dat jullie samen klaar zijn om verder te gaan.
Als dit niet op het tempo van het paard is weet ik het niet meer.
Hartstikke leuk maar in praktijk is er niemand die daar de tijd en het geld voor over heeft.
anneliesdj schreef:Weet je wat het leuke daaraan is; dat op bokt iedereen een grote mond heeft, het áller állerbeste wil voor zijn paard maar in praktijk iedereen naar een 'gewone' stal gaat en een maand later het paard zadelmak terug heeft. De portemonnee is sterker dan het hart denk ik.
En overigens; in tempo van het paard is natuurlijk het beste maar dat hoeft niet altijd een half jaar te duren, er zijn genoeg paarden die het prima aan kunnen om in 6-8 weken zadelmak te worden gemaakt.
superwoman schreef:Dat is wel erg zwart-wit.
Ik denk namelijk ook dat het een stukje is wat vel eigenaars zelf willen doen en ervaren.
"eens moet de eerste x zijn" is iets wat je hier op bokt ook leest als het gaat om zadelmak maken en doorrijden van een jong paard.
Dat het dan vaak tege valt, wordt meestal op het paard geschoven
superwoman schreef:Nou,ik heb ook 1 paard "weggebracht" en "opgehaald" toen ze stap,draf en galop met ruiter kon...
Is me prima bevallen. Daarna met eigen instructeur verder gegaan.
Daarna ook zelf een paar paardjes zadelmak gemaakt en doorgereden. Mijn hengst (nu ruin) had ik ook "weggebracht". Heb daar nog wel een rondje gedaan,want ze zou er "weinig opzetten aan knopjes". Dat bleek genoeg te zijn en ben daar ook erg tevreden mee.
imo is er niet 1 goede manier,maar hangt af van de ruiter (niveau) en paard als combi. Sommige jonge paarden zijn zo ontzettend braaf,dat zelfs een minder ervaren ruiter er mee weg kan rijden. Nu is dat laaste voorbeeld wel discutabel,want ik zie liever minder ervaren ruiters niet een jong paard doorrijden
superwoman schreef:Dat is wel erg zwart-wit.
Ik denk namelijk ook dat het een stukje is wat vel eigenaars zelf willen doen en ervaren.
"eens moet de eerste x zijn" is iets wat je hier op bokt ook leest als het gaat om zadelmak maken en doorrijden van een jong paard.
Dat het dan vaak tege valt, wordt meestal op het paard geschoven
MarcR schreef:anneliesdj schreef:Weet je wat het leuke daaraan is; dat op bokt iedereen een grote mond heeft, het áller állerbeste wil voor zijn paard maar in praktijk iedereen naar een 'gewone' stal gaat en een maand later het paard zadelmak terug heeft. De portemonnee is sterker dan het hart denk ik.
En overigens; in tempo van het paard is natuurlijk het beste maar dat hoeft niet altijd een half jaar te duren, er zijn genoeg paarden die het prima aan kunnen om in 6-8 weken zadelmak te worden gemaakt.
Ik heb geen grote mond, wij zijn niet naar een gewone stal gegaan en hebben wel tijd en geld geïnvesteerd in ons paard.
Ik weet ook dat wat jij verteld de standaard is maar wij hebben het anders aangepakt.
Ik dacht vroeger ook dat dat op enkele weken kon maar als je een ganse basistraining zoals bij ons paard en andere paarden die daar in training stonden moest hebben meegemaakt dat weet je dat dit niet kan zonder het paard te forseren. Ons paard heeft gedurende gans de basistraining geen enkele keer geprotesteerd, gesteigerd of gebokt.
De vier maanden basistraining van ons paard was ook veel meer dan zadelmak maken, tijdens de trainingen nadien reed mijn dochter zonder grote problemen een basis horsemanship of trail parkoer.
anneliesdj schreef:Ja dat is het leerproces, dat maakt elk paard mee.
En je kunt maar voorbereiden tot op zekere hoogte, het gewicht van de ruiter kun je pas op trainen als je er daadwerkelijk op zit. Wat je daarvoor doet is algemene spiertraining en dat gebeurd ook wel als je in kortere periode zadelmak maakt.