strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:51

Femke schreef:
S_uus schreef:
Maar even terug he, iemand zei net dat de neusriem bijdraagt aan een goede stille ligging van het bit.
Hoe zit dat dan bij western gereden paarden? Die lopen vaak zonder neusriem ?

Tja, als je de neusriem zó strak doet dat het paard z'n mond niet meer kan bewegen, dan draagt het bij aan een "stille" ligging van het bit inderdaad :') _O-

Maar zo'n argument zal alleen komen van iemand die niet naar z'n eigen rijstijl wil kijken en het liever oplost met een veel te strakke aansnoerneusriem :j

In de westernsport wordt trouwens wel vaak een neusriem gebruikt bij de training.
Alleen niet in de wedstrijdring.

Ja dan wel, jammer dat mensen zo denken eigenlijk.
Ken er wel een paar die dat doen om hun tekortkomingen weg te moffelen.

Eigenlijk heb je wel een punt qua westernsport, een kennis van mij reed wel eens met een hele dunne neusriem indd.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:55

Ik rijd met ook met een gecombineerde neusriem zowel een niet-aansnoer(training) als aansnoer(wedstrijd). Zelf merk ik totaal geen verschil tussen de 2. Maar mijn paard heeft een dunne neus en de aansnoer zit al op het laatste gaatje en kan simpelweg ook niet strakker. Ik reed op mijn oude verzorgpaard ook een keer met aansnoer en had hem daarbij te strak gedaan. Hij liep toch een partij te schudden met zijn hoofd ik stapte af en aan de kant zeiden ze dat die te los zat. Ik controleerde even hoe strak die zat en wat bleek ik had hem te strak aangesnoerd heel wat gaatjes losser en hij liep weer als van ouds. Wat ik dus niet snap is hoe je meer controle krijgt als je strak aansnoert dan komt het paard toch juist in protest?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:00

Dit topic kan nog een hele discuzzie worden volgens mij..

Ik heb een aansnoerneusriem met sperriem en die komen zo strak als ze kunnen.
Niet dat ik er echt keihard aan ga rukken tot ie dicht zit, dat vind ik te, maar wel strak.

Te los kan zorgen dat het bit niet fijn in de mond ligt en tegen de kiezen aan slaat.

Edit: Ik vind wel dat het verschilt per paard.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:03

amarial schreef:

Niet dat ik er echt keihard aan ga rukken tot ie dicht zit, dat vind ik te, maar wel strak.

Te los kan zorgen dat het bit niet fijn in de mond ligt en tegen de kiezen aan slaat.

Kijk dit is handig, iemand van de andere kant :D

Kun je misschien uitleggen hoe precies je bit dan kan gaan klapperen? en hoe precies je neusriem dit dan tegengaat?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:05

NoekAa_ schreef:
amarial schreef:

Kijk dit is handig, iemand van de andere kant :D

Kun je misschien uitleggen hoe precies je bit dan kan gaan klapperen? en hoe precies je neusriem dit dan tegengaat?

Haha :+.

Het bit rust op de sperriem, als de sperriem te los zit rust het bit niet meer op de sperriem en kan het bit dus los bewegen.

Anoniem

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:11

Nou, een neusriem zorgt er niet voor dat een bit niet tegen de kiezen aan slaat.
Dat doet je paard namelijk helemaal zelf ;)
Alleen KAN hij dat niet als de neusriem zo strak zit dat hij z'n kaken niet kan bewegen, en dáárom slaat het bit dan niet tegen de kiezen aan.

Een bit dat op z'n plaats gehouden moet worden door de sperriem, klinkt gewoon als een hoofdstel dat niet op de juiste manier afgesteld staat of niet goed past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:14

Tja ik ben dus western ruiter, rijd nooit met neusriem en heb nooit last van een klapperend bit of zoiets. Ik ken een aantal mede wn ruiters en die gebruiken enkel een hoge neusriem in het begin van de opleiding om te voorkomen dat het paard leert om de mond te openen. Daarna nooit meer.. Ik snap dus echt de functie van de engelse lagere neusriem niet en vermoed dat het een groot deel cultuur is..

Edit, er zit natuurlijk wel een groot verschil in rijstijl qua bit contact en ik kan me voorstellen dat het bij een paard dat echt hangt op het bit danwel een ruiter die hangt aan het bit nuttig is om verschuiven te voorkomen/verbloemen. Maar dat is toch helemaal de bedoeling niet van teugelcontact? Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door troi op 23-11-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:14

amarial schreef:
Het bit rust op de sperriem, als de sperriem te los zit rust het bit niet meer op de sperriem en kan het bit dus los bewegen.

Ok, ik snap je. Maar als je een correcte aanleuning hebt, een goed passend bit en je bakstukken op de juiste hoogte hebt afgesteld, dan zou je eigenlijk een sperriem niet nodig hebben? gezien het bit dan al 3 steunpunten heeft. eigenlijk zou die sperriem dan alleen inwerken als je los/geen contact hebt of zie ik het dan verkeerd?

Ik heb dit trouwens nog een keer getest :P heb een paar keer de sperriem van mijn hoofdstel gehaald om te kijken of mijn paard anders met het bit om zou gaan. (aan de longe). Vond hem toen niet opvallend meer beweeglijk. paard deed ook niet anders.

hoe zit dat dan eigenlijk met de hoge neusriem? Die heeft geen functie tov het bit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:15

amarial schreef:

Sorry hoor maar hier gruwelijk ik gewoon van, jij bent dus zo iemand die de neusriem aansnoert.
Bij een aansnoer zit je dan zeker 2 gaatjes strakker dan bij een gewone.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:16

Femke schreef:
Nou, een neusriem zorgt er niet voor dat een bit niet tegen de kiezen aan slaat.
Alleen KAN hij dat niet als de neusriem zo strak zit dat hij z'n kaken niet kan bewegen, en dáárom slaat het bit dan niet tegen de kiezen aan.

Een bit dat op z'n plaats gehouden moet worden door de sperriem, klinkt gewoon als een hoofdstel dat niet op de juiste manier afgesteld staat of niet goed past.

Ook als het bit en hoofdstel prima past, een bit rust op de sperriem.
Maar zoals ik al zei, dit gaat een behoorlijke discuzzie worden.

Ik heb zoiets van:
Een paard word 1uur per dag gevraagd om iets te doen, en doet voor de rest niets.
Dan kan het hoofdstel ook wel strak.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:17

anneliesdj schreef:
amarial schreef:

Sorry hoor maar hier gruwelijk ik gewoon van, jij bent dus zo iemand die de neusriem aansnoert.
Bij een aansnoer zit je dan zeker 2 gaatjes strakker dan bij een gewone.

Klopt, mijn neusriem zit strak.
En zou best kunnen dat het 2 gaatjes strakker zit, geen idee.
Maar bij de handelstal hier hebben ze ook gecombineerde neusriemen en die trekken ze keihard aan.
Dus dat komt wel op het zelfde neer.. Een aansnoerneusriem kan je ook losjes doen.

Ik ken mensen die alles zielig vinden, bitje laag, neusriempje los, sperriem er af, en lekker zitten te prikken en te schoppen.
Vraag ik me af wat erger is.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:19

amarial schreef:
Femke schreef:

Ook als het bit en hoofdstel prima past, een bit rust op de sperriem.
Maar zoals ik al zei, dit gaat een behoorlijke discuzzie worden.

Ik heb zoiets van:
Een paard word 1uur per dag gevraagd om iets te doen, en doet voor de rest niets.
Dan kan het hoofdstel ook wel strak.

Maar Amarial, denk jij dat een sperriem/lage neusriem noodzakelijk is om het bit op zijn plek te houden? Of werkt het alleen extra bij aan stabiliteit?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:21

Ik rij mijn paarden gewoon op een lage neusriem die correct bevestigd en vastgemaakt is. Er kunnen makkelijk 2 vingers tussen op de neus. Waarom deze optoming: Hiermee ligt het bit het rustigst in de mond. Beide zijn ook prima te rijden zonder neusriem, maar ik vind het voor noodsituaties prettig dat het bit redelijk in het midden word gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:22

Sorry Amarial,
Maar ik vind het gewoon een vreselijk slecht argument om de neusriem maar super strak te trekken 'omdat het kan'.

Die gaatjes zitten er niet om 'm zo strak mogelijk te doen, maar om 'm zo goed mogelijk te laten PASSEN op het paard. Waarbij je nog gemakkelijk 2 vingers tussen de neusriem en het neusbot moet kunnen plaatsen.

Een te strakke neusriem geeft meer problemen dan oplossingen.
Het doet niets meer dan opzettelijk je paard plagen.

Ja, dat vind ik inderdaad erg naar. :j

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:22

@ NoekAa_

Genoodzaakt zal ik het niet noemen.. Het is ook maar net wat je vraagt..
Als je recreatief rijd en niet aan de teugel, waarom dan de neusriem strakker.. Zit je amper aan het bit.
Maar als je het dier wel aan de teugel rijd en stellingen vraagt denk ik wel dat het extra stabiliteit is.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:23

Femke schreef:
Sorry Amarial,
Maar ik vind het gewoon een vreselijk slecht argument om de neusriem maar super strak te trekken 'omdat het kan'.

Die gaatjes zitten er niet om 'm zo strak mogelijk te doen, maar om 'm zo goed mogelijk te laten PASSEN op het paard. Waarbij je nog gemakkelijk 2 vingers tussen de neusriem en het neusbot moet kunnen plaatsen.

Een te strakke neusriem geeft meer problemen dan oplossingen.
Het doet niets meer dan opzettelijk je paard plagen.

Ja, dat vind ik inderdaad erg naar. :j

Ik zeg niet dat ik ze super strak trek? :+ Dat hoor je mij niet zeggen, ik zeg dat de handelstal dat doet, wat ik sneu vind.
Ik zeg dat mijn neusriem strak zit. Maar, wel strak, alleen er past echt wel een vinger of 2 tussen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:24

Onzin ik rijdt western en daar heb je niet eens een neusriem.. Ze zijn er wel maar die zitten vrij los. Ik weet dat toen ik nog dressuur reed ik mijn neusriem altijd 2 vingers onder het jukbeen had zitten en wel vrij aangesloten.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:25

Mijn vorige hoofdstel met een gecombineerde neusriem.

Afbeelding

darwin

Het kwalijke van strakke neurriemen vind ik dat je daardoor de wangen tegen de kiezen aandrukt, en aangezien die kiezen vaak scherp zijn aan de buitenkant krijg je dus dat de slijmvliezen van de wang kapot gaan.
Druk zelf je wang maar eens tegen je kiezen aan als je aan het eten bent, gegarandeerd dat je op je wang bijt.
Hier wordt dus zonder of met een losse neusriem gereden.

amarial

WhySoWhite schreef:
Onzin ik rijdt western en daar heb je niet eens een neusriem.. Ze zijn er wel maar die zitten vrij los. Ik weet dat toen ik nog dressuur reed ik mijn neusriem altijd 2 vingers onder het jukbeen had zitten en wel vrij aangesloten.

In de western rij je niet zoveel op de teugels als in de dressuur.. Daar zit verschil in hé.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:27

@ darwin

Daar noem je een goed punt :j
De neusriem hoort officieel 2 vingers onder het jukbeen.
Ik heb mijn neusriemen vaaks hoger, om het punt wat jij noemt.

Een 3cm of 4cm brede neusriem heb ik ook losser als een dunnere neusriem.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:27

anneliesdj schreef:
Je slaat de spijker op zijn kop.
Wat doe jij als je stilstaat en ze steekt dr hoofd omhoog, mond open?
Dan werk je tegen met je hand, anders zou ze de onderhals niet gebruiken.
Op het moment dat ze stilstaat en nageeflijk is beloon je door weer weg te rijden of haar de hals te laten strekken. Wil je langer stilstaan en steekt ze het hoofd omhoog dan werk je niet tegen maar rijd je voorwaarts weg, maakt haar actief en opnieuw nageeflijk en gaat weer halthouden. Ze zal echt wel 3 of 4 keer opnieuw dr hoofd omhoog steken maar op den duur zal ze zich toch meer op jou gaan concentreren, je bent actief aan het rijden, je vraagt wat van haar.
Simpelweg terugtrekken als ze de neus eruit steekt resulteert altijd in open mond en hals erop van de kant van paard.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:28

amarial schreef:
Ik zeg niet dat ik ze super strak trek? :+ Dat hoor je mij niet zeggen, ik zeg dat de handelstal dat doet, wat ik sneu vind.
Ik zeg dat mijn neusriem strak zit. Maar, wel strak, alleen er past echt wel een vinger of 2 tussen.

Citaat:
"Zo strak als ze kunnen"

Schrijf je zelf...

Als je dat schrijft, wek je de indruk dat je zelf ook zo strak mogelijk aansnoert. Letterlijk.

"Strak" is niet 2 vingers er tussen. Dat is namelijk gewoon "normaal / correct".
Alles losser dan normaal is los en alles strakker dan normaal is strak.

Dus je spreekt jezelf nu wel wat tegen.

*edit* Ik zie nu ook de foto hierboven.
Die neusriem zit dus niet correct.
De bovenste neusriem moet 2cm ONDER het jukbeen geplaatst worden. Hij zit er nu zowat tegen aan.

Dat veroorzaakt dat je bit omhoog gehaald wordt door je sperriem.
Dus zoals ik eerder al schreef: een hoofdstel dat niet correct zit. ;)

Haal die neusriem maar eens 2 gaten naar beneden én een gaatje losser (want 't zit nu zo strak om de lippen dat ik me afvraag of daar nog wel bloed doorheen kan komen). En je zal zien dat je paard daar erg dankbaar voor zal zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:33

amarial schreef:
Klopt, mijn neusriem zit strak.
En zou best kunnen dat het 2 gaatjes strakker zit, geen idee.
Maar bij de handelstal hier hebben ze ook gecombineerde neusriemen en die trekken ze keihard aan.
Dus dat komt wel op het zelfde neer.. Een aansnoerneusriem kan je ook losjes doen.

Ik ken mensen die alles zielig vinden, bitje laag, neusriempje los, sperriem er af, en lekker zitten te prikken en te schoppen.
Vraag ik me af wat erger is.

Ja ooit deed ik het ook zo, om wat ik geleerd had van handelsstallen en int. ruiters maar wat zij je niet leren is dat het symptoombestrijding is. In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat zoiets lekker makkelijk is want als de neusriem goed strak zit zie je ook niet dat het paard zijn mond zover open wil doen. Als het plaatje maar mooi is.
Het zet je toch aan het denken als je op zulke stallen paarden ziet die niet hanteerbaar zijn zonder zwaar bit, altijd eerst een rondje moeten bokken, regelmatig echt goed in de staak gaan. Terwijl mijn eigen paarden dat nooit deden, ik heb veel paarden ingereden en tot op heden maar één bokker gehad (een vreuggdesprongetje daar gelaten).

Klinkt wel weer heel sentimenteel en penny, zo ben ik irl helemaal niet hoor, ben ook wel van de no-nonsense aanpak. Maar met ietsje meer geduld en wat vertrouwen bereik je veel meer, dat is mij allang wel duidelijk.
En dan gaat het niet alleen om de neusriem maar dat was wel een onderdeel van.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:33

anneliesdj schreef:
Waarom zorgt de neusriem voor betere teugelhulpen? Die staan niet met elkaar in verbinding op watvoor manier dan ook, de neusriem hindert soms zelfs de teugels of het bakstuk. Of bedoel je dat de neusriem de mond dichthoud zodat de teugelhulpen ook doorkomen wanneer het paard zijn mond open wil doen?

Eens, En als je paard zijn mond open doet, dan is er een ander rijtechnisch probleem wat eerst opgelost moet worden.