Demonstratie beleren jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:55

tamary schreef:
Vraag is dus of die dat nog willen en ook eigenlijk of je dat als organisatie op het programma moet willen zetten. Dierenwelzijn is een erg hot topic en of je het er mee eens bent of niet als organisatie heb je daar ivm goede naam rekening mee te houden. En dat geldt eigenlijk dubbel voor een school die ook op dit gebied les geeft.

Tja, maar uiteindelijk wonen we niet in een of ander land waar censuur heerst. Waarom is het niet goed om beide uit te nodigen en dan met de leerlingen te bespreken welke manier, welke voors- en tegens heeft?

Ik persoonlijk vind de manier van Gert niet verkeerd. Zolang hij het doet. Ieder ander raad ik het af. De manier die hier op bokt veel mensen prefereren heb ik soms ook mijn bedenkingen bij. Tutten en tutten en tutten, net zolang het paard er onzeker van wordt en het gaat staken of verandert in een draak.

tamary

Re: Demonstratie beleren jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:03

We zijn een beetje langs elkaar heen aan het praten geloof ik. Het gaat er mij niet om wat mensen van bv Gert vinden (niet elk paard gaat volgens het boekje), maar om of je uberhaupt wel een paard ruitermak moet gaan maken in zo'n setting.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:29

uryanne: Je haalt nu twee uitersten bij elkaar, dat begrijp ik niet. In 90% van de gevallen is een tussenweg het beste, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Je hemelt Gert zo op alsof hij heilig is, terwijl het eigenlijk vrij simpel is wat hij uiteindelijk uitvoert. Alleen veel mensen hebben het 'lef' niet of kunnen niet zo goed uitzitten. Maar goed het gaat niet om een Gert v/d Hof discussie, het gaat om een clinic geven aan leerlingen waar zij wat van kunnen leren. Ik denk dat ze vrij weinig gaan leren van Gert, misschien hooguit hoe je respectloos met een paard omgaat. Een laatste redmiddel, tja dan kan ik me nog iets van voorstellen, maar zeker niet voor jonge paarden en clinics voor leerlingen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:12

saskiakefie schreef:
uryanne: Je haalt nu twee uitersten bij elkaar, dat begrijp ik niet. In 90% van de gevallen is een tussenweg het beste, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Je hemelt Gert zo op alsof hij heilig is, terwijl het eigenlijk vrij simpel is wat hij uiteindelijk uitvoert. Alleen veel mensen hebben het 'lef' niet of kunnen niet zo goed uitzitten. Maar goed het gaat niet om een Gert v/d Hof discussie, het gaat om een clinic geven aan leerlingen waar zij wat van kunnen leren. Ik denk dat ze vrij weinig gaan leren van Gert, misschien hooguit hoe je respectloos met een paard omgaat. Een laatste redmiddel, tja dan kan ik me nog iets van voorstellen, maar zeker niet voor jonge paarden en clinics voor leerlingen.

Dus omdat het jouw manier niet is mogen leerlingen het niet bekijken en zo hun eigen oordeel vormen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:21

Gert vd hof is een typisch geval van " don't try this at home " voor een aantal gevallen is hij geschikt , dondert niet van een paard af . Maar zou niet mijn keuze zijn om mijn paard door te laten beleren.
Overdonderen doet hij .
Met een gedegen voorbereiding kun je paarden zonder al dat gebok en gevlieg ook beleren .

Neuj , dan gaat mijn voorkeur toch uit naar John Erb :-D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:35

uryanne schreef:
saskiakefie schreef:

Dus omdat het jouw manier niet is mogen leerlingen het niet bekijken en zo hun eigen oordeel vormen?

Wat moet je nu bij een clinic waar je niets leert wat je zelf toe kan passen? Ik bedoel als ik naar een clinic ga doe ik dat toch om tips te rijgen waar ik in het dagelijks leven iets aan heb, niet alleen om te bewonderen hoe goed de clinic gever kan blijven zitten op een soort rodeo paard. Ik vind het best knap wat Gert doet maar aan een clinic heb je niets want wat kan hij nu helemaal zeggen. Hou hem voorwaats, blijf zitten en trek hem niet in zijn bek, kan je ook gewoon een youtube filmpje van hem kijken :Y) .

Als je zo iets wilt doen heb je wel echt een heel nuchter paard nodig of gewoon de stappen uitvoeren met een paard dat het al (een beetje) kent want anders heb je als clinicgever toch helemaal geen mogelijkheid om dingen uit te leggen, heeft die het veel te druk met het paard.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:56

Tja, als je zo gaat denken...
Dan hoeft ts helemaal niets te organiseren, en kan de school de leerlingen wel verwijzen naar youtube voor hun lesmateriaal. Maar ik neem aan dat je wel beter weet ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:01

Ik vind het wel een risico om van zoiets als beleren een demonstratie te maken. Bij ons gebeurt dat in alle rust, met de deur dicht. Als er mensen kijken ligt er grotere druk op de ruiter. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:11

uryanne schreef:
Tja, als je zo gaat denken...
Dan hoeft ts helemaal niets te organiseren, en kan de school de leerlingen wel verwijzen naar youtube voor hun lesmateriaal. Maar ik neem aan dat je wel beter weet ;)

Ik vind het zonde van de investering van tijd en geld om een clinic te geven met een methode die voor 99% van de ruiters toch totaal onhaalbaar is. Het idee van een clinic is toch dat je een demonstratie krijgt waarbij je iets leert. Gert v/d Hof is meer als show dan clinic imo. Wat heeft de gemiddelde ruiter daar nu aan, ga je dan dingen zien waar je veel aan hebt als je zelf een paard gaat beleren? Volgens mij kan je beter iemand hebben die het op een manier doet zoals het voor de gemiddelde ruiter haalbaar is met een paard dat het al (een beetje kent), daar heb je veel meer aan. Dan kan je ook gerichte vragen stellen en is er denk ik ook veel meer tijd voor uitleg dan wanneer iemand daar met een compleet groen paard door de bak vliegt, ik denk dat je een show net zo goed op youtube kan kijken, een clinic is nuttig om bij te wonen :list:

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 07:57

Bedankt iedereen voor jullie meningen!
Ik had er idd nog niet bij stilgestaan dat een jong onbeleerd paard zo in het diepe wordt gegooid, eerst de trailer op, vreemde bak en dan ook nog eens met allemaal mensen om zich heen, dat brengt idd veel stress met zich mee!
Ik leg dit even in mijn groep neer, en kijken ook even naar andere oplossingen. bijv. een paard wat al wat meer kent verder doorrijden etc.
Als jullie nog tips hebben hoor ik dat graag :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:23

Is het niks om eens werk aan de lange teugel te demonstreren . Mooie tak van training en vrij onbekend .
Kan John ook

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:28

John Erb woont bij mijn weten tegenwoordig in Amerika. Leuk om 'm als voorbeeld te noemen, maar niet erg realistisch ;)
Annemarie vd Toorn geeft natuurlijk ook demo's. Weet alleen niet hoe duur ze is :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:32

Leuk he dat hij dan elke 14 dagen les komt geven bij mij in een gehucht nabij Eindhoven.
Hij woont in Drenthe . Amerika is hij van terug ....
Dus zeer realistisch om John te vragen . Veel keer kennis en ook jonge paarden aan de lange teugel werken is heel leerzaam .
Onbelaste training alle knoppen erop voor je echt erop gaat of als afwisseling .
Die topper van mij doet het mega in dit werk .
Zijgangen erop aan de lange teugel mbv John

Edit : mensen als Annemarie vragen giga prijzen . Niet echt leuk als je interesse gewekt is en je niet verder kan omdat lessen onbetaalbaar zijn ...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:01

Jooliieen schreef:
Ik had er idd nog niet bij stilgestaan dat een jong onbeleerd paard zo in het diepe wordt gegooid, eerst de trailer op, vreemde bak en dan ook nog eens met allemaal mensen om zich heen, dat brengt idd veel stress met zich mee!
Ik leg dit even in mijn groep neer, en kijken ook even naar andere oplossingen. bijv. een paard wat al wat meer kent verder doorrijden etc.

Toch denk ik wel dat je er een clinic mee kunt maken, alleen dan wel met een paard die al licht beleerd is.
Zo hebben wij zelf bijv. wel bepaalde methodes om paarden zadelmak te maken, zonder stres, en toch in een vrij korte periode.
Zo kun je bijv wel uitleggen wat het voortraject geweest is bij zo'n paard. (en ik denk dat je daar zomaar al een half uurtje mee kwijt bent), dan laat je de methodes zien (bij het al beleerde paard, dus ze kennen het al)

Ik denk dat je hier best wel iets diervriendelijks van kunt maken en mensen toch kunt informeren over een bepaalde methode (er zijn er namelijk 101, en iedereen zal voor een methode wel voors-en tegens hebben)
Er zijn ook mensen ("cowboys") die er gelijk een zadel opgooien, ze even uit laten bokken en er direct op gaan.
(Let wel, ik zeg niet dat er iets goed of fout is, dit is gewoon een manier, waar veel mensen vanuit vroeger mee werken en het fijn vinden)

Zo hebben wij bijv. onderstaande methode:

Dag 1 ik begin altijd in de stal met wat poetsen (paarden zijn echt groen uit de wei en kennen vaak amper een halster). Voorzichtig aanraken. Die dag zet ik ze vaak ook nog even in een paddock en ga gewoon wat met ze rondwandelen en aan proberen te raken (dat ze wennen aan menselijk contact)

Dag 2 bestaat uit wat poetsen en werken in de cirkel (los, gewoon leren wat lopen is, en omdraaien als ik ze vanaf de voorkant "blokkeer" door een stapje naar voren te doen).

Dag 3 weer wat longeren (max. 10 minuten) zadel op in de stal en lekker voeren.

dag 4 zadel op in stal, wat voeren, daarna paard mee naar paddock of cirkel en zelf wat laten lopen

Dag 5 vrije dag

Dag 6 poetsen, hoofdstel om en in paddock loslaten, zo kunnen ze rustig wennen aan het bit (het liefst met een lage neusriem of een dubbele neusriem, ik vind het bijv. belangrijk dat een paard niet leert zijn tong over het bit te gooien) Ook is het in deze periode belangrijk het hoofdstel op de goede maat te hangen. Niet te los want dan kan de tong makkelijk over het bit en komt het evt. tegen wolfstandjes aan, niet te strak, want dat zit niet fijn natuurlijk.

Dag 7, longeren met zadel en hoofdstel, Na het longeren in de cirkel even laten halthouden en links en rechts aan de beugels kloppen, op de kont kloppen, buik aanraken, wat springen langs het zadel etc.
daarna in de stal (hoge binnenstal, zonder plafond zeg maar) even hangen en evt. even zitten

Dag 8, longeren met zadel, hoofdstel en dubbele longe om te sturen, daarna in stal weer even zitten

Dag 9 vrije dag

Dag 10 Longeren halster, evt. wat balkjes/hindernisjes laten springen

Dag 11 los in de binnenbak met zadel en hoofdstel, even wat hangen en rondjes draaien naderhand

Dag 12 Los in de binnenbak met zadel en hoofdstel, even wat hangen en rondjes draaien en rechtuit stappen, hierna zitten en klik ik het paard los. Vervolgens stap ik naar achter weg en blijft het paard even staan. Zodra het paard aangeeft te kunnen lopen, drijf ik vanachter wat mee zodat het paard leert mooi naar voren weg te lopen. Dit doen we in stap en wat draf (ongeveer 5 tot 10 minuten). Dan uitstappen aan de hand

Dag 13 vrije dag

Dag 14 zelfde als dag 12, evt. wat galop

Dag 15, zelfde als dag 14 en vaak een balkje of laag hindernisje op de hoefslag

en zo verder

Verder kijken we natuurlijk heel erg naar het paard, het ene paard zal een dagje meer nodig hebben, en soms zitten we op dag 3 of 4 al een keer erop als ze erg braaf zijn. Dit is gewoon even gauw een algemeen schema gemaakt van hoe het ongeveer gaat en is echt niet op de dag nauwkeuring, maar wel in deze volgorde.
Veel afwisseling proberen te houden, tijd geven om na te denken wat er gebeurt is heel belangrijk in onze ogen. Het zogenaamde "overbluffen" zijn wij niet van omdat wij van mening zijn dat je dit vroeg of laat terugkrijgt als ze beseffen wat er allemaal gebeurt.
Doordat de paarden de dubbele longe kennen heb je gewoon al een voorsprong met over de hoefslag lopen (balans) en sturen.

(hier heb ik het schema overigens in 2 weken neergezet. Wij hebben het vaak te druk om het in 2 weken te doen dus hebben paarden vaak om de dag of 2 dagen een vrije dag. En doen wij er dus een maand of langer over. Wij rijden gemiddeld tussen de 5 en 10 paarden per jaar op deze manier in (alleen onze eigen paarden rijden we in), en hebben nog nooit problemen gehad)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:56

Ibbel schreef:
John Erb woont bij mijn weten tegenwoordig in Amerika. Leuk om 'm als voorbeeld te noemen, maar niet erg realistisch ;)
Annemarie vd Toorn geeft natuurlijk ook demo's. Weet alleen niet hoe duur ze is :D

Enkele weken geleden gaf hij nog aan onze klas clinics..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:57

saskiakefie schreef:
Ibbel schreef:

Enkele weken geleden gaf hij nog aan onze klas clinics..

Ja precies . Hij woont gewoon in NL . Is terug van weggegaan

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:58

Vind het wel raar dat hij meteen gaat zitten, niet gek dat dat paard op dat filmpje zo reageert...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:59

Jooliieen schreef:

Maar een paard verder doorrijden zou ik dan weer minder interessant vinden omdat daar al heel veel info over te vinden is. Iedere dressuur- en springclinic gaat eigenlijk over het verder doorrijden van paarden. Tenzij originaliteit geen punt is, zou ik het bij het beleren-idee houden.
Ik vind het een beetje gek dat in dit topic een beleerclinic meteen gelinkt wordt aan het "in een halfuur een paard overrompelen waardoor die met de staart tussen de benen en het wit in zijn ogen rondcrosst". Wanneer je alles goed regelt en ervoor zorgt dat de randomkadering in orde is, kan dit een heel leerrijke clinic zijn. Je kan een jong paard nemen wat al een tweetal keer een ruiter op zich heeft gehad. De clinic is dan voor het jonge paard het oefenen op vreemd terrein (iets wat wij heel vroeg meenemen in de training). Een professional laat zich hierdoor niet ineens uit het lood slaan of gaat niet ineens anders om met het paard. Het lijkt me juist een ideaal onderzoek. Een braaf, goed opgevoed paard gaat niet opeens freaken zolang baasje normaal blijft doen. Zal misschien wat meer spanning hebben, maar hey, daar gaat het paard ook geen uur minder om slapen hoor. Is voor het paard ook een leermoment. Nogmaals, een goede ruiter/eigenaar kan hiermee omgaan.