Amaryllis schreef:Activerende didactiek? Is paardrijden niet al leren met al je zintuigen?
Ja, maar zou het niet nog beter kunnen door gebruik te maken van bewust leren, door reflectie en transfer toe te passen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Amaryllis schreef:Waar ik me vooral aan stoor (misschien een beetje offtopic, maar goed) is dat jonge, dan wel beginnende ruiters vaak van beginnende instructeurs les krijgen. Dat is althans wat ik hier in de regio zie. Een werkelijk doodssteek voor kinderen met speciale behoeftes en het leren rijden. Je ziet te vaak dat er wordt gehandeld alsof er machientjes in de bak lopen (de ponys) en kinderen die zonder enig gevoel rijden. Doelen worden niet gehaald of voorbij gestreefd en het eeuwenoude didactische middel herhaling wordt veel te weinig toegepast.. Als ik dat zie, jeuken mn handen en mn stembanden!
[/offtopic]
).
Mooi verwoord Japeloup
Gaat niet áltijd op, maar imo wel (te) vaak. Prrrr schreef:Ik mis in het verhaal het paard als lesgever, naast de instructeur. Het gaat dan uiteraard om de situatie dat je de ruiter leert rijden. Als je daar een goed leerpaard voor hebt, gaat het uiteraard ook over de manier waarop de instructeur kennis en ervaring overbrengt, maar is de invloed van het paard op die instructie heel groot.
Verder ben ik het erg eens met je opmerking dat de oefeningen geen kunstjes zijn, maar een resultaat van de gezamenlijke gymnastiek. Je bent daarin wederzijds afhankelijk van elkaars sterke en zwakke punten. Ik denk dat de instructeurs dat ook wel ter harte mogen nemen.
Prrrr schreef:Ik mis in het verhaal het paard als lesgever, naast de instructeur.
Prrrr schreef:Ik mis in het verhaal het paard als lesgever, naast de instructeur. Het gaat dan uiteraard om de situatie dat je de ruiter leert rijden. Als je daar een goed leerpaard voor hebt, gaat het uiteraard ook over de manier waarop de instructeur kennis en ervaring overbrengt, maar is de invloed van het paard op die instructie heel groot.
Verder ben ik het erg eens met je opmerking dat de oefeningen geen kunstjes zijn, maar een resultaat van de gezamenlijke gymnastiek. Je bent daarin wederzijds afhankelijk van elkaars sterke en zwakke punten. Ik denk dat de instructeurs dat ook wel ter harte mogen nemen.